Droomreis Scottish Highlands & Isle of Man: heggen, heuvels en TT-glorie

De Schotse Hooglanden en het eiland Man vormen samen een magische bestemming, een paradijs voor elke motorrijder! Groot-Brittannië staat bekend als een geweldige locatie voor motoravonturen en deze tour neemt je mee naar enkele van de meest adembenemende gebieden, met name de bergachtige streken van Noord-Engeland en Schotland. De reis begint in Liverpool, de stad die de geboorteplaats van de legendarische Beatles is, en vandaar kom je door alles wat Groot-Brittannië zo bijzonder maakt: kronkelende wegen langs eeuwenoude stenen muren en hoge heggen, betoverende landschappen met glooiende groene heuvels, gouden velden en glinsterende blauwe meren. Je zult ook getuige zijn van de ruige schoonheid van de kustlijn en de charme van pittoreske vissershavens. Onderweg kom je gezellige pubs tegen met uitstekend bier en heerlijk (en soms wat speciaal, maar altijd geweldig) eten. Vergeet ook de talloze kastelen niet, die zich majestueus op prachtige locaties bevinden, en boeiende steden, zoals Inverness en Edinburgh. En niet te vergeten, de gastvrije en vriendelijke mensen die je overal zult tegenkomen!

De kers op de taart voor elke motorrijder is echter ongetwijfeld de kans om het eiland Man te bezoeken. Hier kun je over de beroemde wegen van de TT-races rijden en jezelf voelen als een topcoureur.

Lees hier alles over droomreis Scottisch Highlands & Isle of Man.

Tourdatum

22 augustus – 2 september 2024

Tour Blog

Tour Blog lees je hier.

Over Edelweiss Bike Travel

Edelweiss Bike Travel organiseert sinds 1980 motorreizen in stijl. De reizen staan synoniem voor kwaliteit, betrouwbaarheid, deskundigheid en knowhow. Niet voor niets hanteren ze het motto ‘The best ride there is’. Ruim 8.000 motorrijders zullen dat beamen.

Het bericht Droomreis Scottish Highlands & Isle of Man: heggen, heuvels en TT-glorie verscheen eerst op Motor.NL.

Met de V-Strom naar het altaar tijdens recordpoging om de wereld reizen op één motor

Voor niet iedereen is het weggelegd, maar voor sommigen is de drang om het avontuur op te zoeken te sterk. Zo ook het koppel Lavi en Ollie, respectievelijk 31 en 34 jaar oud. Deze twee zijn namelijk meer dan een jaar geleden uit Groot-Brittannië vertrokken, om een nieuw wereldrecord te zetten: jongste paar, die op één motor om de hele wereld reizen.

Suzuki presenteert gloednieuwe Suzuki V-Strom 800

Het paar doet er nu al 403 dagen over en zijn vanuit Europa, via Noord-Afrika en Zuid-Amerika nu in de Verenigde staten beland. De motor die hun helpt dit avontuur te beleven is een gele Suzuki V-Strom 1050XT, genaamd ‘Bumblebee’. Via YouTube houdt het paar verder de hele reis bij en daar kregen kijkers een kleine week geleden iets anders te zien dan mooie natuurshots en vriendelijke locals: Lavi en Ollie zijn namelijk getrouwd in Las Vegas. Bumblebee had op dat moment de twee al 46.499 km gediend. Voor de ceremonie was Ollie’s familie naar Las Vegas gekomen en het paar zijn in de ‘Little Vegas Chapel’ door een Elvis imitator getrouwd.

Afbeelding: still YouTube-kanaal Lavi en Ollie

Het bericht Met de V-Strom naar het altaar tijdens recordpoging om de wereld reizen op één motor verscheen eerst op Motor.NL.

KTM geeft 790 DUKE in 2024 een update

KTM bracht in 2017 voor het eerst zijn 790 DUKE uit, maar geeft de naked bike volgend jaar een opfrisbeurt. De parallelle tweecilindermotor levert 105 pk en een maximumkoppel van 87 Nm, wat volgens de Oostenrijkers de krachtigste tweecilindermotor in zijn klasse moet zijn.

KTM stelt verder dat de DUKE een indrukwekkende topsnelheid, laag brandstofverbruik en een indrukwekkend motorgeluid heeft. Voor de Europese markt komt er verder ook een model met een kleinere motor. Deze heeft een vermogen van 95 pk en kan hierdoor teruggevoerd worden voor A2-rijbewijshouders. De WP APEX-vering voor en achter moet een verbeterde wegligging garanderen. Daarnaast is helpt het elektronicapakket de motor hier ook bij.

Pierer Mobility Group (o.a. KTM, Husqvarna) één van snelst groeiende spelers in motorindustrie

De gebruikelijke selectie aan rijdmodi zijn beschikbaar, namelijk RAIN, STREET, SPORT en de optionele TRACK-modus. Hierdoor moeten rijders de mogelijkheid hebben om de tractie- en gasregeling eenvoudig naar wens in te stellen. De KTM 790 DUKE voor 2024 heeft dezelfde agressieve uitstraling als voorheen en doet de DUKE-reputatie hier eer mee aan.

Het bericht KTM geeft 790 DUKE in 2024 een update verscheen eerst op Motor.NL.

Hoge boete of gevangenisstraf voor Maleisische motorrijders die voor regen schuilen

De Maleisische snelwegbeheerder Prolintas gaat actie tegen schuilende motorrijders nemen, omdat het gevaar bij viaducten oplevert.

Afbeelding: Getty Images

In een post op X (voorheen Twitter) waarschuwt het bedrijf dat motorrijders niet op de vluchtstrook, onder viaducten, kunnen schuilen tijdens de stortbuien die het land vaak kent. Het stoppen op de vluchtstrook is in Maleisië een overtreding, net zoals in veel andere landen. Motorrijders doen dit daarentegen massaal toch, tijdens het heftige moesson-seizoen, dat de helft van het jaar beslaat.

Motorrijden verboden voor buitenlandse toeristen op Bali

Prolintas gaat nu actief op deze motorrijders handhaven en de straffen zijn niet mals. Rijders die betrapt worden op dit parkeergedrag kunnen een boete van RM 2.000 (ongeveer 400 euro) of een gevangenisstraf van zes maanden verwachten. De snelwegbeheerder is in het verleden al vaker onder vuur komen te liggen, i.v.m. de veiligheid van motorrijders. Zo vlog een motorrijder in juni 2023 van een viaduct af. Daarnaast moeten motorijders al jaren, i.p.v. de snelweg te nemen, een speciale motorbaan gebruiken. Dit wordt daarentegen massaal genegeerd, omdat deze banen te krap, slecht verlicht en onderhouden zijn.

Het bericht Hoge boete of gevangenisstraf voor Maleisische motorrijders die voor regen schuilen verscheen eerst op Motor.NL.

CDA stelt A1-bij-B rijbewijs voor in nieuw verkiezingsprogramma

Het CDA heeft in zijn nieuwe verkiezingsprogramma ook aan motorrijden gedacht. De partij heeft namelijk als eerste politieke partij in de tweede kamer, de zogenaamde A1-bij-B omarmt.

A1-bij-B houdt in dat mensen die straks hun rijbewijs voor de auto (B) hebben, ook direct op de lichtste categorie motoren (A1) mogen rijden.

Hank Buyck haalde als 76-jarige zijn motorrijbewijs

Punt 6.30 uit het verkiezingsprogramma: “Europese regelgeving maakt meer vormen van vervoer toegankelijk dan nu in Nederland wordt toegestaan. Met een autorijbewijs (B) een 125cc motorfietsje (A1) mogen besturen gaat een mooie bijdrage leveren aan het reduceren van de filedruk, parkeerproblematiek en verminderen van vervoersarmoede.”

De christelijke partij stelt verder in het partijprogramma dat bereikbaarheid een basisrecht is. Daarom willen ze hiervoor een nieuwe wet: ‘Wet Bereikbaarheid als basisrecht’. Hierin wil het CDA ook vastleggen hoe vaak het OV een wijk of dorp moet aandoen. Daarnaast sluit het plan het leggen van extra asfalt voor bereikbaarheid niet uit.

Afbeelding: Benelli

Het bericht CDA stelt A1-bij-B rijbewijs voor in nieuw verkiezingsprogramma verscheen eerst op Motor.NL.

Honda E-Clutch: automatisch systeem voor handmatige motorfietsversnellingsbak

Honda heeft informatie vrijgegeven zijn nieuwe E-Clutch. Volgens het merk is het ’s werelds eerste automatische koppelingsbedieningssysteem voor een handmatige motorfietsversnellingsbak met meerdere versnellingen.  Hierdoor moet soepel starten, schakelen en stoppen mogelijk zijn, zonder dat de rijder de koppelingshendel hoeft te bedienen.

De Honda E-Clutch maakt gebruik van elektronische besturingstechnologie om directe, nauwkeurige koppelingsbediening te bieden voor optimale prestaties in situaties waarin de aandrijfkracht verandert. Je kan hierbij denken aan het starten, schakelen en stoppen. Honda beweert zelfs dat natuurlijker aanvoelt dan de handmatige bediening, van een koppelingshendel, door een rijder.

2024 Honda Africa Twin en AT Adventure Sports: verbeterde prestaties en nieuwe stijl

Om aan een breed scala van rijderswensen te voldoen, is de koppeling te bedienen zoals bij een normale, handmatige motorfiets door de koppelingshendel vast te houden. Dat kan dus ook wanneer de koppeling elektronisch wordt bediend. Dit stelt rijders in staat het systeem te gebruiken, ook al hebben ze sterk uiteenlopende rijervaringen en vaardigheden.

Omdat het lichte en compacte systeem te installeren is zonder ingrijpende wijzigingen aan bestaande motorindelingen, is Honda van plan om de Honda E-Clutch geleidelijk toe te passen op zijn FUN-motorfietsmodellen.

Het bericht Honda E-Clutch: automatisch systeem voor handmatige motorfietsversnellingsbak verscheen eerst op Motor.NL.

Motor.NL Digitaal: veel lezen voor weinig

Als bezoeker van www.motor.nl heb je waarschijnlijk al lang opgemerkt dat veel van onze artikelen ‘Premium’ zijn. Alleen voor onze abonnees dus. Jammer horen we je misschien denken, maar we hebben een goede reden voor deze keuze. Er wordt door ons enthousiaste team van motorjournalisten namelijk veel tijd en aandacht aan deze artikelen besteed. Wij zijn echt Petrolheads, die bijna iedere dag op pad zijn om de nieuwste motoren te testen en elk weekeinde druk zijn met achtergrondverhalen uit de sport. Ook maken we bijzondere verhalen over gepassioneerde motorrijders en natuurlijk laten we onze motorhistorie niet links liggen. Ons team kan dit alleen doen als we een achterban van motorliefhebbers hebben, die ons daarbij wil ondersteunen. Wat velen gelukkig al jaren doen met een abonnement op één of meerdere van onze magazines: MOTO73 en Promotor.

Alle magazines digitaal beschikbaar

Al in februari 2020 gingen we een stap verder, want vanaf dat moment bieden we als eerste uitgever van motorbladen in Nederland naast onze ‘papieren abonnementen’ ook een volledig digitaal abonnement aan. Een abonnement dat via onze website en webapp toegang geeft tot alle artikelen uit onze twee motorbladen. Ook de Premium-artikelen! Daarnaast kun je digitaal door al onze magazines bladeren.

Maar wat zijn dan die zogenaamde Premium artikelen?

Iedere week kiest ons speciale digitale team welke artikelen uit onze motorbladen achter de zogenaamde paywall op onze website komen. Dit houdt in dat er wekelijks tussen de zeven tot twaalf zogeheten premium-artikelen geplaatst worden. Dit zijn onze motortests, vergelijkingstests, toerverhalen, routes en sportreportages. Plus waanzinnige feiten en verhalen uit de lange historie van het motorrijden en mooie en diepgaande interviews met bijzondere motorrijders. Oftewel, in ons online hoekje op het internet draait het niet alleen om motornieuws en -testen. Die worden tegenwoordig door iedere huiskamersite of influencer met een motor aangeboden. Wij willen gedegen journalistiek en de breedte van onze hobby volledig uitdragen.

Er is meer…

Maar we doen nog veel meer voor onze abonnees. Jullie staan als eerste op de lijst als we een lezerstest hebben. Na een bakkie op de redactie mogen jullie dan de nieuwste motoren testen en ook nog eens je verhaal doen in onze media.

Kort samengevat, ondersteun ons in onze missie de motor te laten rijden. Dat doe je al vanaf €2,50 per maand. Kijk snel hier voor alle informatie!

Het bericht Motor.NL Digitaal: veel lezen voor weinig verscheen eerst op Motor.NL.

2024 kleuren voor Kawasaki Z900RS en Z900RS SE zijn bekend

De stijlvolle Z900RS, een eerbetoon aan de legendarische Kawasaki Z1 en de meest geliefde motorfiets in het retrosegment, zal in 2024 beschikbaar zijn in twee nieuwe kleuren: Candy Green “Yellow Ball” en Metallic Diablo Black.

De legendarische Z900RS combineert een retro uitstraling met de modernste technologieën. Zo wordt deze Retro Sport wordt aangedreven door een krachtige 948cc zestienkleps viercilindermotor, die maar liefst 111 pk aan de krukas brengt. Het blok is gevat in een stabiel trellis frame, dat wordt afgeveerd door moderne upside-down vering en een achterschokdemper met horizontaal backlink-systeem. Dat alles is verpakt in een klassiek design. Kenmerkend zijn onder andere de unieke gegoten wielen, de hoogwaardige lakafwerking, de teardrop tank, gepolijste onderdelen, koelvinnen op het motorblok en het opvallende speciaal getunede uitlaatgeluid. Daarnaast is de Z900RS uitgerust met moderne veiligheidssystemen zoals ABS, tractiecontrole met drie modi, een Assist & Slipper koppeling, een radiale rempomp en radiale remklauwen.

De Kawasaki 2024 Z900RS staat vanaf eind oktober bij de dealers in de nieuwe kleuren:

  • Candy Green “Yellow Ball” (Nieuw)
  • Metallic Diablo Black (Nieuw)

Kawasaki Ninja 7 Hybrid: eerste hybride motorfiets ter wereld

2024 Kawasaki Z900RS SE (Special Edition)

De Z900RS SE geniet een enorme populariteit onder de Kawasaki-fans en de liefhebbers van retro-bikes met sportieve prestaties. Dat heeft alles te maken met de unieke mix van de klassieke styling met opvallende “Yellow Ball” kleurstelling, en de modernste toptechniek. Zo is de SE-uitvoering bijvoorbeeld uitgerust met een high-end Öhlins S46 schokdemper met verstelbare veervoorspanning, top-of-the-bill Radiale Brembo M4.32 remklauwen, Brembo remschijven en staal-omvlochten remleidingen.

De 2024 Z900RS SE staat vanaf eind oktober bij de Kawasaki-dealers in de kleurstelling:

  • Metallic Diablo Black “Yellow Ball”
2024 Kawasaki Z900RS SE.

De prijzen voor beide modellen worden later bekend gemaakt. Voor meer informatie en om een dealer bij u in de buurt te vinden, kunt u terecht op www.kawasaki.nl.

Het bericht 2024 kleuren voor Kawasaki Z900RS en Z900RS SE zijn bekend verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe Rieju Aventura 500: 1.000 km-allroadbike

Rieju brengt een nieuwe allroad uit. De Aventura 500 moet mensen in staat stellen om gemakkelijk duizenden kilometers af te leggen, onder verschillende omstandigheden.

De nieuwe adv-bike is geschikt voor het A2 rijbewijs, omdat hij 500cc en 47pk bezit. Die 500cc 4-takt tweecilinder motor is gekoppeld aan een 6-versnellingsbak. Vooral zijn gewicht springt daarentegen direct in het oog: de motor weegt 190 kg droog. Verder heeft hij voor offroadrijden draaibare voetsteunen en 21 en 18 inch tubeless banden.

Suzuki presenteert gloednieuwe Suzuki V-Strom 800

Aan de voorkant heeft de nieuwe Aventura een verstelbare upside-down voorvork, evenals een stuurdemper. Aan de achterkant, op een aluminium achterbrug met linksysteem, is een progressieve monoshock gemonteerd. Deze is volledig instelbaar in uitgaande demping en compressie, wat meer grip biedt.  Wat de remmen betreft, heeft de nieuwe Aventura een ABS-systeem voor en achter (met een uit schakelbaar voor offroad gebruik). Met een dubbele zwevende schijf met een diameter van 298mm en een remklauw met dubbele zuiger aan de voorkant en een zwevende schijf van 240mm met remklauw met enkele zuiger aan de achterkant.

Wat afmetingen betreft is de Rieju gekenmerkt door een wielbasis van 1.440mm, een lengte van 2.200mm en een maximale breedte van 860mm. Zijn hoogte ligt tussen de 840 en 850mm, maar dat is afhankelijk van de voorspanning. Rieju heeft, om de offroad-capaciteiten nog verder te vergroten, gekozen voor twee onafhankelijke en selecteerbare brandstoftanks. Die geven de motor namelijk een totale tankinhoud van 40 liter benzine (20 liter per tank). Daardoor komt de totale tankinhoud van de fiets op een goeie 1.000 km uit.  

Het bericht Nieuwe Rieju Aventura 500: 1.000 km-allroadbike verscheen eerst op Motor.NL.

Suzuki presenteert gloednieuwe Suzuki V-Strom 800

Suzuki breidt zijn adventure-assortiment uit met de nieuwe Suzuki V-Strom 800. Volgens het Japanse merk is hij nauw verwant aan de eerder uitgebrachte Suzuki V-Strom 800DE en een spirituele opvolger van de V-STROM 1000, uit 2002.

Dit volledig nieuwe model is naast de Suzuki V-Strom 800DE gepositioneerd, maar is daarentegen meer gericht op straatgebruik. Hij is in de kern ontworpen voor het afleggen van lange afstanden, maar volgens Suzuki kom je er ook prima mee weg om hem voor woon-werkverkeer te gebruiken. De nieuwe V-STROM beschikt over Suzuki’s 776 cc paralleltwin, die dubbele, bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder heeft. Het maximumvermogen bedraagt 84,3 pk bij 8.500 toeren per minuut. Daarnaast is er ook een 35 kW-versie voor A2-rijbewijshouders. Op het gebied van koppel krijgt de STROM 78 Nm bij 6.800 toeren per minuut. De tankinhoud van 20 liter moet verder voor een actieradius van 400 km zorgen.

De V-STROM 800 is voorzien van gegoten aluminium 7-spaaksvelgen, die speciaal voor deze motorfiets ontworpen zijn. Ze zijn voorzien van tubeless Dunlop D614F/D614-banden (110/80R19 aan de voorzijde; 150/70R17 aan de achterzijde).

2024 Suzuki V-Strom 800DE krijgt frisse kleurenkeuzes

Comfort

Voor extra comfort is de zitpositie, ten opzichte van de Suzuki V-Strom 800DE, aangepast. Het stuur staat namelijk 13 mm lager en 23 mm verder van de rijder af. De handvaten staan dan juist weer 15 mm dichter bij elkaar. De voetsteunen zijn 7 mm hoger geplaatst en 14 mm verder naar achter. Verder is de zadelhoogte 25 mm lager ten opzichte van de V-STROM 800DE (855 mm).

Verder heeft de Suzuki een 5-inch TFT-kleurendisplay, waarbij de toerenteller ook dienst kan doen als een programmeerbare schakelindicator. Daarbij is het mogelijk in stappen van 250 toeren per minuut tussen de 4.000 en 9.250 toeren per minuut, zelf je voorkeur in te stellen. Verder beschikt de STROM over verschillende technologische snufjes, zoals: Drive Mode Selector, Tractie controle, Suzuki’s Bi-Directional Quick Shift-systeem, ABS in twee standen en het Ride-by-Wire Electronic Throttle System. Verder heeft hij ook een in hoogte verstelbaar windscherm.

De nieuwe Suzuki V-Strom 800 wordt nog dit jaar bij de dealers verwacht. De prijs is nu nog niet bekend.

Het bericht Suzuki presenteert gloednieuwe Suzuki V-Strom 800 verscheen eerst op Motor.NL.