Honda E-Clutch: automatisch systeem voor handmatige motorfietsversnellingsbak

| |

Honda heeft informatie vrijgegeven zijn nieuwe E-Clutch. Volgens het merk is het ’s werelds eerste automatische koppelingsbedieningssysteem voor een handmatige motorfietsversnellingsbak met meerdere versnellingen.  Hierdoor moet soepel starten, schakelen en stoppen mogelijk zijn, zonder dat de rijder de koppelingshendel hoeft te bedienen.

De Honda E-Clutch maakt gebruik van elektronische besturingstechnologie om directe, nauwkeurige koppelingsbediening te bieden voor optimale prestaties in situaties waarin de aandrijfkracht verandert. Je kan hierbij denken aan het starten, schakelen en stoppen. Honda beweert zelfs dat natuurlijker aanvoelt dan de handmatige bediening, van een koppelingshendel, door een rijder.

2024 Honda Africa Twin en AT Adventure Sports: verbeterde prestaties en nieuwe stijl

Om aan een breed scala van rijderswensen te voldoen, is de koppeling te bedienen zoals bij een normale, handmatige motorfiets door de koppelingshendel vast te houden. Dat kan dus ook wanneer de koppeling elektronisch wordt bediend. Dit stelt rijders in staat het systeem te gebruiken, ook al hebben ze sterk uiteenlopende rijervaringen en vaardigheden.

Omdat het lichte en compacte systeem te installeren is zonder ingrijpende wijzigingen aan bestaande motorindelingen, is Honda van plan om de Honda E-Clutch geleidelijk toe te passen op zijn FUN-motorfietsmodellen.

Het bericht Honda E-Clutch: automatisch systeem voor handmatige motorfietsversnellingsbak verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Motor.NL Digitaal: veel lezen voor weinig

CDA stelt A1-bij-B rijbewijs voor in nieuw verkiezingsprogramma

Volgende