Royal Enfield lanceert Shotgun 650: Nieuwe limited edition

De Royal Enfield Shotgun 650 is vandaag in productie gegaan na de lancering op Motoverse 2023. Deze limited edition is geïnspireerd door de custom-community en de jarenlange samenwerking van Royal Enfield. Met zijn unieke ontwerp en vier kleurstellingen biedt de Shotgun 650 een nieuwe interpretatie van een custom fabrieksmotorfiets met het kenmerkende DNA van Royal Enfield.

De Shotgun 650 is gebaseerd op het wereldwijd beproefde 650-Twin-platform en markeert een nieuw hoofdstuk in design voor Royal Enfield. Het retro-futuristische ontwerp bouwt voort op de SG650 Concept en dient als een leeg canvas voor motorrijders die graag hun motorfiets aanpassen en personaliseren.

Onder de ‘motorkap’ bevindt zich een krachtige 648 cc parallelle twin-motor die zorgt voor uitstekende prestaties in verschillende rijomstandigheden. De Shotgun 650 biedt een boeiende en plezierige rijervaring, met voldoende vermogen, koppel en wendbaarheid. Het modulaire ontwerp maakt het mogelijk om tussen verschillende stijlen te schakelen, waardoor de motorfiets kan worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de rijder.

Lang wachten op de Royal Enfield Himalayan 452 Raid

Het design en de ontwikkeling van de Shotgun 650 benadrukken het belang van customizing bij Royal Enfield. Het resultaat is een fris ontwerp dat respect toont voor het verleden van het merk, terwijl het ook een visie biedt op hoe een custom Royal Enfield er in de toekomst uit kan zien.

De Shotgun 650 is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar biedt ook uitstekende ergonomie en controle. Met een middelhoge voetpositie, lage zadelhoogte en intuïtieve stuurstangpositie biedt de motorfiets comfort en vertrouwen aan de rijder. De speciaal afgestelde vering en hoogwaardige componenten zorgen voor stabiliteit en grip op de weg.

De Shotgun 650 is uitgerust met moderne functies, zoals een ledkoplamp, digitaal-analoog instrumentenpaneel en het Tripper-navigatiesysteem. Om het custom-gevoel te benadrukken, zijn er ook 31 originele accessoires beschikbaar, waaronder stuureindspiegels, een ergonomisch enkel zadel en contrasterende lichtmetalen velgen.

De prijzen voor de Shotgun 650 variëren afhankelijk van de kleurstelling: Sheetmetal Grey kost €9.099,-, Plasma Blue / Green Drill kost €9.249,- en Stencil White kost €9.399,-.

Het bericht Royal Enfield lanceert Shotgun 650: Nieuwe limited edition verscheen eerst op Motor.NL.

KTM werkt aan nieuwe, krachtige 1390 SMT

KTM heeft de afgelopen jaren regelmatig nieuwe modellen geïntroduceerd, bestaande machines geëvolueerd en zelfs verdwenen namen weer nieuw leven ingeblazen. Dat was vorig jaar het geval met de 890 SMT, die gebruik maakt van de LC8c paralleltwin.

Voor 2024, naast het nieuwe design van de koplamp dat zich verspreidt over het assortiment van deze Oostenrijkse fabrikant, is een van de belangrijkste vernieuwingen de vergroting van de cilinderinhoud van de LC8 V-twin en de lancering van de 1390 Super Duke R.

Het lijkt erop dat KTM binnenkort daadwerkelijk een samensmelting zal maken tussen de SMT en de krachtige V-twin.

Zes vergelijkingstests waar we in 2024 het meest naar uitkijken

De fabrikant is gespot en gefotografeerd tijdens het ontwikkelingsproces van een prototype dat wijst op een mogelijke 1390 SMT, die het sport tourer-assortiment zou aanvullen naast de 1290 Super Duke GT en het offroad-model 1290 Super Adventure S, waarvan verwacht wordt dat ze binnenkort ook een verhoogde cilinderinhoud zullen krijgen.

Hoewel het ontwerp van de SMT verschilt ten opzichte van de 890, met name de koplamp, behoudt hij wel dezelfde algemene lijn met een hoog opgezette machine gemonteerd op 17-inch wielen en een sportief georiënteerd chassis. De WP-vering is hier semi-actief instelbaar.

De tankbekleding is voorzien van goed geïntegreerde aerodynamische elementen. De tank lijkt ook een grotere capaciteit te hebben dan de 15,8 liter van de 890. Vooral de prestaties zullen naar verwachting verbeteren, aangezien de V-Twin van 1390 maar liefst 190 pk kan leveren, in tegenstelling tot de 105 pk van de 890 SMT, mits hij uiteraard in deze configuratie behouden blijft.

Overigens is op de foto de 890 SMT afgebeeld.

Het bericht KTM werkt aan nieuwe, krachtige 1390 SMT verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe CFMoto 800 SR: Supersport in ontwikkeling

CFMoto is momenteel bezig met het testen van een nieuw sportmodel in China, gebaseerd op de 800 NK. Het prototype van deze motorfiets is onlangs gespot op een racecircuit en onthult het chassis en de motor. Het lijkt erop dat CFMoto van plan is om de naked bike-versie om te bouwen tot een volledig gekuipd model, waarschijnlijk genaamd de SR.

Het is geen verrassing dat CFMoto zich richt op supersportmodellen, gezien de groeiende vraag naar betaalbare middelklasse motoren wereldwijd. Het vermoedelijke prototype van de 800 SR heeft extra verstevigingen rondom de motor gemonteerd om deze stijver te maken.

Zes vergelijkingstests waar we in 2024 het meest naar uitkijken

De motor in dit prototype is afkomstig van KTM’s parallel-twin uit de KTM 790 Duke, wat niet verwonderlijk is gezien CFMoto al samenwerkt met KTM in China. De aangepaste motor in de CFMoto 800 NK levert ongeveer 95 pk, maar in een supersportmodel zou dit waarschijnlijk iets boven de 100 pk liggen, waardoor het momenteel het krachtigste serieproductiemotorfiets uit China zou zijn.

Op basis van foto’s kunnen we concluderen dat het chassis van de 800 SR waarschijnlijk vergelijkbaar zal zijn met dat van de 800 NK, met een USD-voorvork en dubbele schijfremmen aan de voorkant, en een aluminium swingarm met veerwegen van ongeveer 140 mm aan de voorkant en 145 mm aan de achterkant.

Met dit nieuwe prototype komt het totaal aantal sterke supersportmodellen van CFMoto op drie. We weten echter nog niet precies waar CFMoto de 800 SR zich positioneert ten opzichte van de andere modellen, en hoe ver de ontwikkeling ervan is gevorderd. Het tempo van de Chinese ontwikkelaars suggereert echter dat we mogelijk tegen het einde van 2024 een serieproductiemodel kunnen zien.

Bron: forum.jorsindo.com

Het bericht Nieuwe CFMoto 800 SR: Supersport in ontwikkeling verscheen eerst op Motor.NL.

Molenaar NSF100 Cup trapt zestiende seizoen af

Het nieuwe Molenaar NSF100 Cup seizoen is afgetrapt bij Arie Molenaar Motors in IJsselstein. Organisator Carla Molenaar heette de coureurs welkom, waarna ze met Thom Molenaar en rijderscoach Leon Bovee hun doelstellingen voor het nieuwe seizoen konden bespreken.

In 2024 begint de Molenaar NSF100 Cup aan zijn zestiende seizoen. Daarin gaan zeventien jonge talenten de strijd met elkaar aan, waaronder vijf rookies. De nieuwkomers zijn Merdan Karabalut, Ruben Tempelman, Lenthe van Halen, Mick Koomen en Sylvain Sinke. We zullen met de komst van Lenthe van Halen naast Melaney Buis komend seizoen twee snelle dames aan de start zien verschijnen. Daarnaast is uniek dat we op de startlijst tot twee keer toe twee broers tegenkomen: Quinn en Vince de Joode zagen we vorig seizoen al in actie en nu mag naast Miquel Sinke zijn jongere broer Sylvain zich ook een Molenaar NSF100 rider noemen.

JayJay den Hoed vijftiende Molenaar NSF100 Cup kampioen

Er waren ook verschillende kledingbedrijven bij de kick-off aanwezig, om de rijders wat extra bescherming mee te geven. Damen Motorkleding was bijvoorbeeld aanwezig om iedere coureur een perfect passende race-outfit aan te meten. Race-overalls, protectoren, laarzen en handschoenen werden gepast. Hierna waren de hoofden van de jonge talenten aan de beurt: deze werden professioneel opgemeten volgens het Shoei Personal Fitting system, door specialist Sharon van Soest. Veiligheid staat altijd voorop, en ook aan gehoorbescherming wordt aandacht besteed dankzij NOIZEZZ. De Hoofddorpse fabrikant is sinds afgelopen jaar partner van de Molenaar NSF100 Cup en was aanwezig om bij iedere coureur persoonlijk de gehoorbescherming aan te meten en advies op maat te geven.

Coureurs

De Honda NSF100 motoren zijn in de winter volledig geprepareerd voor het nieuwe seizoen. Daarnaast kan de NSF100-crew niet wachten om de jonge talenten in het zestiende seizoen te begeleiden. De coureurs van de Molenaar NSF100 Cup 2024 zijn:

  • Tobias Dogger
  • Dylan Engbers
  • Quinn de Joode
  • Vince de Joode
  • Don Joe van Weel
  • Melaney Buis
  • Lenthe van Halen
  • Luuk Borggreve
  • Dean van den Berg
  • Mika Schalken
  • Milan Hunneman
  • Miquel Sinke
  • Sylvain Sinke
  • Senne Botman
  • Merdan Karabalut
  • Ruben Tempelman
  • Mick Koomen

Op zaterdag 6 april zal er nog een workshop plaatsvinden bij Damen motorkleding in Breda. Een week later komen de coureurs van de Molenaar NSF100 Cup voor het eerst in actie op de TT Junior Track in Assen.

Het bericht Molenaar NSF100 Cup trapt zestiende seizoen af verscheen eerst op Motor.NL.

Motorkledingstore pakt gigantisch uit op de MOTORbeurs met stand van 3000m2

Motorkledingstore, dé specialist in hoogwaardige motoruitrusting, neemt deel aan de jaarlijkse MOTORbeurs in Utrecht met een stand van maar liefst 3.000 vierkante meter. Dit is de grootste stand ooit op de beurs! De MOTORbeurs belooft een opwindend evenement te worden vol met leuke activiteiten voor motorliefhebbers. Als klap op de vuurpijl geeft Motorkledingstore een gloednieuwe BMW F 900R weg. Wanneer je een ticket voor de MOTORbeurs bij Motorkledingstore koopt, of een aankoop doet in de beursstand maak je kans op deze prachtige motor!

Alle motormerken aanwezig op MOTORbeurs Utrecht 2024       

Bij de stand van Motorkledingstore vind je alles wat je nodig hebt als motorrijder; Motorhelmen, -jassen, -broeken, -schoenen, -handschoenen en tal van accessoires. Op al deze artikelen gelden kortingen tot -50%. Bovendien is 500m2 van de stand gevuld met een uitgebreide collectie damesmotorkleding. De collectie van Motorkledingstore bestaat uit merken zoals John Doe, REV’IT!, Scorpion Helmets en nog ontzettend veel meer. De helft van hal 11 zal omgetoverd worden tot reusachtige motorkledingwinkel, vol met zowel nieuwste collectie als outletartikelen om jouw motoruitrusting compleet te maken.

Naast een gigantische collectie motorkleding zullen er ook verschillende activiteiten bij de stand van Motorkledingstore zijn. Zo nemen zij de officiële MotoGP-simulator mee. Hiermee kun jij jouw circuitskills testen en verbeteren. Motorkledingstore beschikt over de enige officiële MotoGP-simulator van Nederland, die als oefening gebruikt wordt voor MotoGP-rijders.  

Het bericht Motorkledingstore pakt gigantisch uit op de MOTORbeurs met stand van 3000m2 verscheen eerst op Motor.NL.

Zien: Yamaha R15 gaat van onherkenbaar wrak naar showroommodel

Als we heel eerlijk zijn is er niets zo fijn als een volledig afgeschreven motorwrak weer tot leven te zien komen. Het is gewoon prachtig dat mensen de tijd en liefde in een apparaat steken, terwijl ze net zo goed een nieuwe konden kopen. Nou geldt dat laatste ietsje minder voor ons volgende voorbeeld, omdat het YouTube-kanaal ‘Michael Restoration’ natuurlijk ook hoopt iets te verdienen aan zijn restauratie. Toch kunnen we niet ontkennen dat het opknappen van de Yamaha prachtig gebeurt en dat het eindresultaat er mag wezen.

Zien: in schuur gevonden Honda CB750 uit 1975 volledig opgeknapt

We maken ons als redactie daarentegen wel een beetje zorgen over hoeveel speling de ketting heeft, tijdens de testrit aan het einde. Naar eigen zeggen hebben de heren 45 dagen over de restauratie gedaan, maar dan kan een kettinkje spannen er hopelijk ook vanaf. Het zou namelijk zonde zijn als deze Yamaha R15 hierdoor opnieuw in de soep zou lopen.

Het bericht Zien: Yamaha R15 gaat van onherkenbaar wrak naar showroommodel verscheen eerst op Motor.NL.

Wereldwijde triomf voor de Ducati Diavel V4

De Ducati Diavel V4 heeft wereldwijd veel succes behaald vanwege zijn opvallende stijl. In slechts één jaar tijd heeft dit model erkenning gekregen van vooraanstaande ontwerpbureaus, de pers en motorliefhebbers over de hele wereld.

Het unieke ontwerp van de Diavel V4 is gespierd, sportief, extravagant en elegant tegelijk. Het heeft verschillende prestigieuze prijzen gewonnen, waaronder de Good Design Award van het Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design en een Speciale Vermelding voor Uitmuntendheid in Productontwerp bij de German Design Awards 2024. Deze prijzen voegen zich bij eerdere prijzen die eerdere Diavel-modellen al hebben gewonnen, wat bevestigt dat het design van Ducati wereldwijd zeer gewaardeerd wordt.

Test Ducati Diavel V4 vs Triumph Rocket 3 GT

Meest gerenommeerde designprijs

De Good Design Award is ’s werelds oudste en meest gerenommeerde designprijs. Sinds 1950 worden er elk jaar awards uitgereikt aan excellent design. In 2023 beoordeelde de jury meer dan 1100 inzendingen uit meer dan 55 landen om deze awards toe te kennen.

De German Design Awards worden elke twee jaar uitgereikt door een jury samengesteld door de German Design Council. Deze awards erkennen uitmuntendheid op het gebied van design en worden ondersteund door het Duitse Ministerie van Economie en Technologie.

Het ontwerp van de Diavel V4 stond centraal tijdens verschillende evenementen, zoals de Diavel Design Nights in Amsterdam, Parijs, Brussel, Londen, New York en Shanghai. Op EICMA 2022 won dit model zelfs de prijs voor ‘Mooiste Motorfiets’.

De Diavel V4 heeft indruk gemaakt op het publiek en de internationale pers vanwege zijn combinatie van stijl, verfijning en prestaties. Deze motorfiets verrast met zijn dynamische eigenschappen, plezierige prestaties en vermogen. In 2023 werd de Diavel V4 uitgeroepen tot Cruiser van het Jaar bij de MCN Awards 2023, Beste Naked Bike van het Jaar door de Amerikaanse website Motorcycle.com, Beste Cruiser bij de Töff Awards in Zwitserland en Beste Power Cruiser door het Filipijnse tijdschrift C! Magazine.

Het bericht Wereldwijde triomf voor de Ducati Diavel V4 verscheen eerst op Motor.NL.

Aleix Espargaró op nieuwe elektrische crossmotor van Aprilia?

Nee! Het is Aleix Espargaró die traint met de Stark Varg. Hij bereidt zich momenteel voor op het MotoGP-raceseizoen 2024. Onlangs heeft hij foto’s gepost op zijn Instagram-profiel waarin hij traint met een Stark Varg, een elektrische crossmotor, bij Rocco’s Ranch. Hoewel de kleurstelling van de motor enige verwarring kan veroorzaken, is het belangrijk op te merken dat dit geen nieuwe elektrische crossmotor van Aprilia betreft. Hoewel: het zou zeker interessant zijn als Aprilia besluit te investeren in elektrische racemotoren zoals Honda dat heeft gedaan met hun elektrische CR-project. In de geposte beelden is Aleix Espargaró te zien tijdens een trainingsdag, waarbij hij wordt vergezeld door zijn vrouw Laura en hun twee kinderen.

Offroad-training speelt een cruciale rol voor MotoGP-coureurs, aangezien het ze helpt bij het ontwikkelen van controle en sensibiliteit die vervolgens van pas komen wanneer ze op hoge snelheden racen op hun racemotoren. Dit werd recentelijk ook aangetoond door Marc Márquez, die zijn flat track motortraining deelde via sociale media.

De geschatte salarissen in MotoGP; kampioen verre van best betaald

Het bericht Aleix Espargaró op nieuwe elektrische crossmotor van Aprilia? verscheen eerst op Motor.NL.

Zero brengt DSR/X Black Forest uit in Frankrijk

Zero Motorcycles brengt als eerste in Frankrijk de Black Forest-editie van zijn DSR/X uit. Deze is gebaseerd op het DSR/X adventure-touring model, dat onlangs de Maudes Trophy in het Verenigd Koninkrijk heeft voltooid.

Zero’s DSR/X Adventure Bikes nemen deel aan de Maudes Trophy

Op het gebied van specificaties neemt de Black Forest veel over van zijn DSR/X-platform. Hij beschikt over de Z-Force 75-10X motor van Zero, die een respectabele 100 pk biedt. Maar je koopt natuurlijk geen elektrische motor voor de pk’s, maar voor de trekkracht. Op dat gebied is de motor zeker geen onderdeurtje. Hij beschikt namelijk over een koppel van 229 Nm! Dat zorgt ervoor dat deze Zero een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u heeft.

Als het op de batterij aankomt, belooft Zero efficiënte prestaties en snel opladen dankzij een 6,6 kW snellader. Die moet de accu in minder dan drie uur opladen. Het motormerk stelt verder dat het gecombineerde bereik 172 kilometer is. Andere functies zijn onder andere verstelbare Showa-vering, J.Juan-remmen, Bosch-hoek-ABS en Pirelli Scorpion Trail II banden.

Wat betreft de exclusieve functies van de Black Forest-editie vinden we een glanzende zwarte lak. De Zero rijdt op grote spaakwielen met tubeless banden en heeft zelfs inkepingen voor enduro-stijlvoetsteunen. Motorbeschermers, framebeschermers en een toerwindscherm zorgen voor een complete avonturiers-uitrusting. Een groot zadel terwijl een comfortabel zadel je op lange afstanden zowel op als naast de weg comfortabel houdt. Verder krijgt de motorfiets een complete bagage-set, bestaande uit een topkoffer en zijtassen. Kopers in Frankrijk krijgen een gratis motorhoes en cadeaubox. De adviesprijs begint bij €26.720 euro. Voorlopig is de Black Forest-editie echter alleen nog voor de Franse markt.

Het bericht Zero brengt DSR/X Black Forest uit in Frankrijk verscheen eerst op Motor.NL.

Lang wachten op de Royal Enfield Himalayan 452 Raid

De nieuwe Royal Enfield Himalayan 452 verschilt aanzienlijk van zijn voorganger, met een compleet nieuw rijwielgedeelte en een motor die volledig afwijkt van alles wat eerder door Royal Enfield  was gepresenteerd. Terwijl de oorspronkelijke Himalayan een allround inzetbare adventure bike was, vergelijkbaar met een tractor, kenmerkte de nieuwe Himalayan zich door sportiviteit, meer umpf; eigenlijk is het nog meer een volwaardige adventure enduro.

Ondertussen draaien de geruchtenmolens op volle toeren, waarbij recente berichten suggereren dat Royal Enfield bezig is met een verbeterde versie van zijn adventure, genaamd de Himalayan 452 Raid. Met een mogelijke interne codenaam van Project K1X, zal de Himalayan 452 Raid een meer offroad gericht model zijn van de reeds capabele offroad Himalayan 452. Verwacht wordt dat het model tal van verbeteringen zal bevatten om betere prestaties te leveren in ruig terrein.

Volgens een bericht van het Indiase autoblad Rush Lane zal de aankomende Himalayan 452 Raid worden uitgerust met volledig verstelbare voor- en achtervering en heeft ie meer grondspeling. Bovendien zal ie lichter zijn, hoewel het bericht geen geschatte gewichtscijfers vermeldt. Ter vergelijking heeft de Himalayan 452 naar verluidt een rijklare massa van 196 kilo, wat relatief zwaar is voor dit type adventure bike. Zijn naaste concurrent, de 390 Adventure, heeft naar verluidt een rijklare massa van 172kilo.

Valbeugels houden schade binnen de perken

Naast verbeterde vering en verminderd gewicht, wordt verwacht dat de Himalayan 452 Raid ook wordt uitgerust met diverse offroad accessoires. Zo beschermt een rally-keienvanger de onderkant van het blok tegen schade bij het rijden door ruig terrein, terwijl valbeugels de schade aan de motor binnen de perken houden. Handbeschermers stellen rijders in staat om gemakkelijk door struiken en licht gebladerte te manoeuvreren, terwijl tubeless spaakwielen vertrouwen geven bij het trotseren van verschillende terreinen.

Hoewel dit alles opwindend is voor de Royal Enfield-fans die uitkijken naar een capabele offroad, lijkt het erop dat we nog geruime tijd moeten wachten voordat deze motor op Indiase wegen verschijnt, laat staan op de internationale markt. Een rapport van News18 suggereert dat vanwege het gebruik van tubeless spaakwielen het verkrijgen van goedkeuring van het Bureau of Indian Standards enige tijd in beslag kan nemen. Desalniettemin wordt verwacht dat de Himalayan 452 Raid zijn debuut zal maken op EICMA 2026 en gepland is voor lancering in India in de vroege maanden van 2027. Overigens zie je op de foto’s de Royal Enfield Himalayan 452 die eind 2023 in India werd geïntroduceerd.

Het bericht Lang wachten op de Royal Enfield Himalayan 452 Raid verscheen eerst op Motor.NL.