In vijf stappen je motor snel, veilig en voor een goede prijs verkocht

Het succes van ikwilvanmijnmotoraf.nl verklaart

Wat de reden ook is, je motorfiets verkopen geeft vaak een hoop stress en nog veel meer gedoe. Potentiële kopers komen niet opdagen, je krijgt kansloze biedingen en je moet altijd maar weer hopen dat je motor na een proefrit terugkeert. Het kan echter ook sneller, gemakkelijker én veiliger dankzij ikwilvanmijnmotoraf.nl. Hun missie? Een gemakkelijke en betrouwbare verkoop van je motor, waar je tevreden op terugkijkt. Al meer dan 60.000 motorrijders gingen je voor!

Stap 1. De aanmelding

De eerste aanzet is normaal gesproken altijd de belangrijkste stap en daardoor regelmatig ook de lastigste, maar in dit geval is van lastigheid absoluut geen spraken. Sterker nog, het enige dat je hoeft te doen is te surfen naar www.ikwilvanmijnmotoraf.nl/motor-verkopen en daar het kenteken in te vullen (je kunt ook kiezen om handmatig het merk en model in te tikken). Het hoeft niet, maar het is zeker slim om foto’s toe te voegen en een zo’n volledig ingevulde omschrijving. Hoe meer informatie en beeld, hoe beter het beeld is dat de dealers krijgen die zijn aangesloten bij ikwilvanmijnmotoraf.nl. Het is natuurlijk aanlokkelijk om een iets mooier verhaal op te hangen, maar onze tip is om zo reëel mogelijk te zijn. Elke motordealer prikt namelijk zo door van-een-oud-vrouwtje-geweest-onzin heen. Voordat dealers je motor te zien krijgen, lopen de speciale van ikwilvanmijnmotoraf.nl ook nog de aangemelde motor na. Nog een reden dus om eerlijk te zijn.

Stap 2. Het bieden

Na je aanmelding ontvang je een referentienummer, in de veilingwereld kavelnummer genaamd, en vervolgens komt je motor terecht bij een netwerk dat bestaat uit ruim 800 RDW-erkende dealers. Alleen deze erkende dealers kunnen een bieding doen. Hierdoor ben je altijd zeker dat een betrouwbare partij, die verstand van zaken heeft, biedt op jouw motor. Het volledige veilinggedeelte is in handen van ikwilvanmijnmotoraf.nl. Daar heb je dus geen omkijken naar.

Stap 3. Het bod

Binnen een week krijg je via mail of telefoon de hoogste bieden te horen. Daarna is het aan jou om te beslissen of dat een goed bod is. Tevreden? Dan is je motor verkocht! Sommige motoren hebben echter meer tijd en aandacht nodig om op te vallen bij de dealers. Je motor kan na overleg altijd een extra ronde door de veiling gaan.

Stap 4. De leveringsafspraak

Heb je ja gezegd, dan ontvang je via de mail de verkoopbevestiging waarin de contactgegevens van de dealer staan vermeld. Je maakt een leveringsafspraak waarbij het belangrijk is je kentekendocumenten compleet te hebben. In de meeste gevallen wordt de motor bij je opgehaald. Breng je de motor zelf? Dan krijg je een tweedeklas treinkaartje terug naar huis vergoed.

Stap 5. De overdracht en vrijwaring

Het moment is daar, tijd om je motor echt te verkopen (en dus ook het moment van afscheid…) De dealer loopt de motor hiervoor eerst na en controleert of deze voldoet aan de omschrijving die je bij de aanmelding hebt gegeven. Is alles in orde? Dan ontvang je via contante betaling of een directe bankoverschrijving het overeengekomen bedrag. Gegarandeerd! Je krijgt ook meteen een bewijs van vrijwaring. In sommige gevallen is de motor niet in de staat die de dealer verwacht had. In dat geval kan een tegenbod volgen. Je bent nooit verplicht akkoord te gaan hiermee. Sterker, je kunt de deal dan gewoon kosteloos annuleren. Neem in dat geval wel altijd contact met ikwilvanmijnmotoraf.nl om te kijken of er nog een passende oplossing is. Vaak is dat zo!

Gefeliciteerd, je hebt je motor verkocht! Zo simpel kan het zijn.

Checklist voor de overdracht

  • Leg het kentekenbewijs met de twee tenaamstellingscodes of de kentekencard vast klaar.
  • Controleer dat alle sleutels en eventuele blokkeringscodes aanwezig zijn.
  • Zorg dat alle besproken onderhoudshistorie en -boekjes aanwezig zijn.
  • Lever je motor schoon op. Zo kan de dealer zien of de motor in de staat verkeert die is omschreven tijdens de aanmelding.
  • Neem bij de overdracht een geldig legitimatiebewijs mee.

Al meer dan 60.000 motorrijders gingen je voor!

Het bericht In vijf stappen je motor snel, veilig en voor een goede prijs verkocht verscheen eerst op Motor.NL.

Louis presenteert: de vintage-helmen van MTR

MTR Jet Fiber (jet), MTR Vintage (integraal) en MTR Vintage MX (cross) heten de drie modellen en brengen een behoorlijk stukje levensgevoel van de wilde jaren 60 en 70 over.

Zoals het bij klassieke helmen hoort, hebben ze allemaal een solide glasvezel schaal, bij de Jet Fiber met opvallende Metal-Flake-lak. De klassieke (en bijzonder veilige) dubbel-D-sluiting is bij deze styling net zo’n must als de brillenbandhouder op het achterhoofd. Jet Fiber en Vintage MX worden elk geleverd met bijbehorende klep. En dan is er nog de mooie boord in chroom. Die maakt het verder bewust eenvoudige design helemaal af.

GASGAS presenteert straatlegale ES 700 en SM 700

Het purisme gaat echter niet zo ver dat je het, zoals 50 jaar geleden, moet doen zonder binnenventilatie of verschillende schaalmaten. En het vizier op de MTR Vintage kan probleemloos achteraf worden voorzien van een Pinlock-toepassing. Zo klassiek als mogelijk, zo modern als nodig: onder de oude schaal verbergt zich een moderne, natuurlijk ECE-gecertificeerde kern.

Met de helmen laat MTR daarnaast zien, dat de vintagelook niet duur hoeft te zijn: Vintage en Vintage MX gaan in de welwillende Louis-filialen voor € 149,99 over de toonbank, bij de Jet Fiber is dat € 99,99.

Het bericht Louis presenteert: de vintage-helmen van MTR verscheen eerst op Motor.NL.

Prijsverhoging Kawasaki 2022 modellen

De afgelopen periode heeft Kawasaki geprobeerd om de prijzen voor dit jaar ongewijzigd te laten in de hoop dat de kostenstijgingen van tijdelijke aard zouden zijn, maar deze nemen (geheel buiten hun macht) alleen maar toe en om die reden heeft ook Kawasaki besloten om de prijzen voor alle 2022 modellen te verhogen.

Kawasaki marktleider maand april

Prijsstijgingen zijn een wereldwijd probleem dat merkbaar is in meerdere branches. In het geval van Kawasaki is deze prijsstijging veroorzaakt door een opeenstapeling van factoren:

  • Extreme prijsstijgingen op de grondstoffenmarkt
  • Blijvend hoge logistieke kosten zoals de zeecontainer-prijs
  • Hoge energieprijzen
  • Verstoring van de productieprocessen en logistieke ketens door de Corona pandemie

De prijsstijging zal ingaan per 4 mei 2022 en betreft alle productgroepen. Aan klanten die hun motor voor de prijsverhoging besteld hebben (getekende klantorder) zal de prijsverhoging niet doorberekend worden.

Het bericht Prijsverhoging Kawasaki 2022 modellen verscheen eerst op Motor.NL.

Yamaha XSR125 Legacy: vier bewijzen dat vintage en lichtgewicht samengaan

1. De Yamaha XSR125, die sinds vorig jaar op de markt is, krijgt een nieuw vintage jasje aangemeten onder de naam ‘Legacy’. Goudkleurige lichtmetalen velgen verwijzen naar de jaren zestig en zeventig,  en nieuwe graphics versterken de sfeer uit die periode.

2. Gouden en zilveren strepen benadrukken de klassieke vorm van de afgeronde brandstoftank. De minimalistische goudkleurige afbeelding op de zijpanelen vult de goudkleurige velgen aan.

3. De tank, de zijpanelen en de spatborden zijn afgewerkt in Historic Black, terwijl het zwartgekleurde Deltabox-frame, de swingarm, de upsidedownvork en de motorafdekkingen de XSR125 stijlvol discreet maken. Met de Metzeler Karoo-banden kun je al eens de gebaande paden verlaten.

4. Voor de moderne touch zorgen de ledverlichting voor- en achteraan, en de 125cc-eencilinder. Die is, net zoals op de MT-125 en R125, uitgerust met VVA (Variable Valve Actuation) oftewel variabele kleppentiming. In mensentaal: meer koppel bij lage toeren zonder al te dure technologie toe te passen.

De Yamaha XSR125 Legacy is vanaf juni beschikbaar bij de officiële Yamaha-dealers. Prijzen zijn voorlopig nog niet bekend.

Kawasaki introduceert nieuwe KX250

Het bericht Yamaha XSR125 Legacy: vier bewijzen dat vintage en lichtgewicht samengaan verscheen eerst op Motor.NL.

Mis niets van Motor.NL TV 2022 bij RTL7

De eerste twee uitzendingen van Motor.NL TV bij RTL7 zitten er inmiddels op, maar hoho, geen enkele stress als je ze om welke reden dan ook gemist hebt. Je kunt ze namelijk altijd op je gemak terugkijken via het YouTube-kanaal van Motor.NL: youtube.com/motornl. Als je helemaal slim bent, klik je daar direct op de rode button met ‘abonneren’. Kost je niets en zo mis je geen enkele video meer van ons!

Ter informatie, zo’n 31.000 (!) motorliefhebbers klikten eerder al op die rode button. Al die 31.000 liefhebbers kregen direct een melding toen aflevering 1 online kwam. In die aflevering zijn we op bezoek bij ons eigen Mega MotorTreffen in het Autotron, test onze collega Jelle Verstaen de nieuwe Harley-Davidson Nightster en gaan we met een kijker personal shoppen voor een nieuwe Gore-Tex-outfit. In aflevering 2 rijden we met de Suzuki GSX-S1000 en de Ducati Multistrada V4S, en gaan we op zoek naar casual motorkleding voor mannen.

Niets verslaat live

Nog leuker is het natuurlijk om live te kijken, dat kun je doen op zondag 8 mei, 15 mei, 22 mei en 29 mei om exact 17.00 uur op RTL7. De presentatie is in handen van Bart Verhoeven, die samen met cameraman Pieter van Gend motoren test, evenementen bezoekt en kijkers helpt met het uitzoeken van de juiste motorkleding. Met in de komende uitzendingen onder andere een verslag van het Kawasaki Versys 650-testevent, een dubbeltest tussen de Honda NT1100 en de Honda Africa Twin, solotesten van de BMW CE4, KTM Super Adventure en Benelli Leoncino 800, en dus ook nog eens heel veel motorkleding(tips). Kortom: blokken die zondagmiddag!

Het bericht Mis niets van Motor.NL TV 2022 bij RTL7 verscheen eerst op Motor.NL.

Balen: MOTO73 #8 wordt dag later bezorgd

We kregen net een baalbericht van onze drukker. Ze hebben gisteren problemen gehad met het sealen van de exemplaren voor de abonnees. Daardoor hebben ze net de deadline van PostNL gemist. Nu wordt MOTO73 #8 in plaats vanaf donderdag vanaf vrijdag bezorgd. Dikke pech waar we zwaar van balen.

Gelukkig hebben we de digitale versie nog, die voor nop is te lezen voor abonnees. Maar daar zit nog een embargo op vanwege de Ducati DesertX. Daarom is MOTO73 Digitaal pas vanaf vannacht (4 mei) 00.01 uur te lezen.

Namens de drukker: excuus.

Het bericht Balen: MOTO73 #8 wordt dag later bezorgd verscheen eerst op Motor.NL.

Kawasaki introduceert nieuwe KX250

Met de meeste motocrosstitels van alle fabrikanten weet Kawasaki al meer dan 40 jaar wat ervoor nodig is om te winnen. De Kawasaki KX250 is al jaren de referentie in verschillende competities wereldwijd. Het is een cruciale motor in het KX-gamma, die zowel nationale amateurs als professionele MX2-rijders naar de hoogste trede van het podium brengen. Voor 2023 hebben de Japanse ingenieurs, op basis van directe feedback uit het AMA Supercross en MX2 kampioenschap, de nieuwe KX250 nog verder ontwikkeld. Het resultaat is de krachtigste en meest verfijnde KX250 ooit!

Kawasaki marktleider maand april

De belangrijkste veranderingen zijn die in het motorblok. In de cilinderkop zijn de inlaatkleppen smaller geplaatst (van 37 mm naar 35,5 mm), wat in combinatie met een grotere speling bij de klepzittingen zorgt voor een efficiëntere cilindervulling en een betere verbranding voor meer piekvermogen. Hiernaast is de inlaat vlakker en is de upstream-injector verplaatst naar de onderzijde van de inlaat. De kleppen zelf zijn kleiner geworden wat bijdraagt aan een hogere betrouwbaarheid.

Een langere uitlaatbocht (457 mm naar 557 mm) zorgt voor meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied, terwijl ontstekingstiming opnieuw afgesteld is op de veranderingen in het motorblok. Verder is er een langere eerste versnelling en is ook de tweede versnelling aangepast voor een soepelere overgang.

Ook de vering werd verder verfijnd. De herziene oliehoogte in de voorvork draagt bij aan de geoptimaliseerde veerkarakteristiek. Aan de achterzijde is de vering nu voorzien van een hardere compressiedemping welke bijdraagt aan veerprestaties zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort.

Andere verbeteringen aan het chassis zijn de 10mm bredere achterband voor betere tractie. De voetsteunen zijn 5 mm breder geworden en 3 mm naar achteren geplaatst voor een betere grip en meer gevoel waardoor het makkelijker is om meer druk uit te oefenen. De montagepunten van de voetsteunen zijn van aluminium waar deze voorgaande jaren nog van staal waren. Samen met andere gewicht besparende maatregelen in de vering compenseren deze het extra gewicht van de bredere achterband.

De nieuwe KX250 staat medio juli bij de officiële Kawasaki Motocross dealers. De prijs wordt later bekend gemaakt.

Naast de nieuwe KX250 maken de KX450, KX85-I, KX85-II, KX65 en de KLX110 het motocross aanbod voor 2023 compleet. Met deze 6 modellen is er een KX voor elk niveau.

Ga voor meer informatie of een Kawasaki Motocross dealer bij u in de buurt naar www.kawasaki.nl.

Het bericht Kawasaki introduceert nieuwe KX250 verscheen eerst op Motor.NL.

GASGAS presenteert straatlegale ES 700 en SM 700

GASGAS heeft het doek van de gloednieuwe ES 700 en SM 700 getrokken, twee straatlegale modellen die definitief de deuren opentrappen richting openbare weg. De Spaanse motorbouwer heeft in de loop der jaren een meer dan gedegen reputatie opgebouwd in de offroadwereld. Maar onder impuls van z’n overnemer – Pierer Mobility (KTM/Husqvarna) – verkennen de rood-witten nu ook voor het eerst in hun 37-jarig bestaan het asfalt.

Suzuki verlaat MotoGP aan het einde van het seizoen 2022

De twee nieuwkomers – de ES 700 en SM 700, respectievelijk een enduro en een supermoto – zijn gebouwd rond KTM’s 690 SMC R-platform. Niet toevallig de basis waarop ook zustermerk Husqvarna al een tweeling heeft gebaard. Voor wie de afgelopen jaren onder een steen heeft geleefd, overlopen we nog even de technische fiche: KTM’s 692cc mono perst er 74 pk en 73,5 Nm uit, en verder heeft de tweeling een quickshifter en een tank van 13,5 liter aan boord, en kan bogen op het neusje van de zalm qua elektronica. Dankzij die cijfers kunnen ook A2-rijders bij GASGAS terecht voor een licht teruggeschroefde versie – kwestie van de mapping even aan te passen.

SM 700

Van de twee is het de SM 700 die meer gericht is op dagelijks straatgebruik, met een straatgerichte 48 mm WP-vering en een volledig instelbare WP-schokdemper achteraan. Continental levert de ContiAttack SM Evo’s om de 17-duimswielen, Brembo staat in voor de radiaal gemonteerde Monobloc-vierzuigers die in de 320/240mm schijven bijten, en tanken doe je net achter het zadel.

ES 700

De ES 700 is dan weer de straatlegale enduro van de twee, die pronkt met WP XPLOR-veerelementen, een makkelijk bereikbare airbox (net onder het zadel), een offroadmodus, axiale Brembo’s die ingrijpen op een enkele 300mm schijf vooraan en een 240mm schijf achteraan.

En in de toekomst?

Wel, er zouden wel eens meer rood/wit-gekleurde machines op de weg kunnen verschijnen. Uit uitgelekte documenten uit 2019 bleek dat KTM grootse plannen heeft voor GASGAS, waaronder het uitbreiden van het gamma met een eigen versie van de KTM 390/890 Adventure die zal worden getuned om meer ‘hardcore’ offroad-capaciteiten te bieden dan zijn Oostenrijkse halfbroers. Wij kijken er alvast hongerig naar uit.

Het bericht GASGAS presenteert straatlegale ES 700 en SM 700 verscheen eerst op Motor.NL.

LiveWire introduceert 10 mei een nieuwe elektrische motorfiets

Maak je klaar voor de volgende generatie made-in-America elektrische motorfietsen! LiveWire, het spin-off bedrijf van Harley-Davidson dat zich richt op batterij-motoren, gaat op 10 mei een geheel nieuwe machine lanceren.

Het nieuws van een nieuwe elektrische LiveWire komt niet als een schok. Zelfs voordat Harley-Davidson LiveWire afsplitste, wisten we al dat er een nieuwe motorfiets zou komen, waarschijnlijk de Del Mar genaamd. De officiële teaser video bevestigt de op handen zijnde lancering, maar Harley-Davidson sprak maanden geleden al over deze motor tijdens bijeenkomsten voor investeerders. Ook de website van LiveWire belooft de S2 Del Mar LE.

Vanaf het begin verwachtten we dat deze machine lager geprijsd zou zijn dan de Harley-Davidson LiveWire en de daaropvolgende LiveWire One. Die machines waren gericht op motorrijders met een goed gevulde portemonnee, en hoewel de nieuwe Del Mar ongetwijfeld een premium motorfiets zal zijn, lijkt het de bedoeling te zijn om de aanschafprijs te verlagen en tegelijkertijd de prestaties van de motorfiets op verschillende manieren te verbeteren om een grotere groep kopers aan te spreken.

De naam Del Mar zelf is een verwijzing naar het Del Mar-racecircuit in Californië, een legendarisch circuit aan de Westcoast met wortels in de jaren 1930. Het gerucht gaat dat het circuit werd opgericht met steun van Bing Crosby, in eerste instantie als een paardenrenbaan. Later gebruikten de mariniers het als trainingsbasis tijdens de Tweede Wereldoorlog. Sindsdien is het circuit het epicentrum van de 20e-eeuwse heropleving van de flat track-racerij.

LiveWire: 100.000 motorfietsen per jaar vanaf 2026

Voor Amerikaanse motorrijders, vooral aan de westkust, is de naam een krachtig stuk branding, en het past bij de flat track-nostalgie die Harley-Davidson jarenlang heeft gevoerd met de Street-serie. Het lijkt erop dat LiveWire het over dezelfde boeg gaat gooien, en als je de video bekijkt, krijg je niet alleen vintage tracker-actie te zien, maar ook een korte, wazige glimp van de nieuwe motorfiets.

Het bericht LiveWire introduceert 10 mei een nieuwe elektrische motorfiets verscheen eerst op Motor.NL.

Heropening Moto Guzzi Museum in Mandello del Lario

Het Moto Guzzi Museum in Mandello del Lario heropende afgelopen vrijdag zijn deuren. In het museum wordt de geschiedenis van het merk Moto Guzzi met zijn motorfietsen, triomfen en helden gevierd, hoe kan het ook anders. Het vernieuwde museum loopt vooruit op het eerder gepresenteerde, nieuwe project voor de renovatie van de gehele fabriek, die van Moto Guzzi een waar centrum zal maken dat openstaat voor het publiek.

Het museum biedt liefhebbers een volledig vernieuwde bezoekerservaring, waarbij de buitengewone motorfietscollectie is onderverdeeld aan de hand van drie grote thema’s met productiemodellen, racemodellen en militaire modellen, chronologisch gerangschikt.

De collectie zeldzame en fascinerende modellen is wereldwijd de enige in haar soort en telt 160 exemplaren die de afgelopen maanden zorgvuldig en minutieus werden gerestaureerd, een kostbare operatie die volledig door het eigen personeel van Moto Guzzi werd uitgevoerd. Wat er te zien is? Van de G.P., een uniek model dat dateert van vóór de oprichting van Moto Guzzi, tot de nieuwste modellen die momenteel in productie zijn, zoals de V85 TT, is een bezoek aan de collectie een unieke reis door de geschiedenis van dit buitengewone Italiaanse merk.

Gelaagde tentoonstelling

Een nieuw gedeelte op de begane grond biedt een blik op motorfietsen die vanaf het jaar 2000 tot heden zijn geproduceerd, zoals de California 1400 en de Stelvio 1200. De geschiedenis van Moto Guzzi wordt verteld vanaf het eerste gedeelte op de eerste verdieping, met de G.P. uit 1919, het prototype dat leidde tot de productie van de ‘Normale’, de eerste in serie geproduceerde Moto Guzzi, in 1921.

De reis gaat verder op de tweede verdieping, met de tentoonstelling van productiemodellen tot aan de eerste jaren van het nieuwe millennium en van de motorfietsen die voor militair gebruik bestemd waren. De rondleiding leidt vervolgens naar de tweede ruimte op de eerste verdieping, waar alle racemotoren staan, met inbegrip van legendarische motorfietsen als de futuristische Otto Cilindri, motorfietsen waarmee Moto Guzzi 14 wereldkampioenschappen behaalde.

Nieuw is ook een ruimte die gewijd is aan Omobono Tenni, de grote Moto Guzzi-rijder die in 1937 de Tourist Trophy won. In het derde deel van de nieuwe tentoonstellingsruimte staan modellen zoals de 3X3 ‘Mulo Meccanico’ een werkvoertuig uit 1960 met driewielaandrijving en het Trialce-zijspan, dat in 1940 werd geproduceerd.

Eeuwfeest met Moto Guzzi Experience

Onder de bewonderenswaardige motorfietsen die tentoongesteld worden, zijn de G.T. ‘Norge’ (eind jaren ’20); de Sport 15 (een futuristische creatie uit de jaren ’30); de Guzzino uit de jaren ’40; de Falcone; de Galletto 192 en de V7 Sport. Dit model was de belichaming van de sportmotor in de jaren ’70. De collectie wordt voortgezet met de V50, de supersportieve Daytona 1000, de meer recente Griso en de onconventionele MGX-21.

Openingstijden en info

De toegang tot het Moto Guzzi Museum is volledig gratis en wordt verleend via de beroemde rode poort aan de Via Parodi 63 in Mandello del Lario van maandag tot zaterdag.

Van maandag tot donderdag is het museum geopend van 14.30 uur tot 16.30 uur (bezoeken moeten van tevoren worden gereserveerd). Op vrijdag en zaterdag wordt de openingstijd verlengd tot acht uur, is de toegang vrij van 10.00 tot 18.00 uur. Er zijn rondleidingen mogelijk mits vooraf gereserveerd.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website www.motoguzzi.com.

Het bericht Heropening Moto Guzzi Museum in Mandello del Lario verscheen eerst op Motor.NL.