Het British Motor Museum opent Triumph Daytona-expositie

Het British Motor Museum heeft officieel zijn eerste speciale motorfiets-expositie onthuld, met niets minder dan Triumphs iconische Daytona 675 in de hoofdrol.

De tentoonstelling toont in totaal 16 motorfietsen, van ‘Buddy Elmore’s historische Daytona 200 winnaar uit 1966, tot de allereerste officiële Moto2-motorfiets met Dorna Sports-licentie, de Daytona Moto2 765 Limited Edition. Maar de pret houdt daar niet op.

Frankrijk verzet zich met succes tegen invoering APK voor motorfietsen

‘Dit zal de eerste van vele zoals deze zijn,’ zegt Paul Stroud, Chief Commercial Officer van Triumph, enthousiast. ‘Potentieel zullen we van de gelegenheid gebruik maken om andere verhalen te vertellen en andere exposities te maken in onze Triumph Factory Visitor Experience in Hinckley.’

De eerste expositie in het British Motor Museum loopt tot oktober. Het is tot nu toe ’s werelds grootste eerbetoon aan de 675. De tentoonstelling is inbegrepen bij de normale toegang tot het museum en de tentoonstelling.

Kunt je niet naar de tentoonstelling komen? Geen probleem – het hoofd Customer Experience van Triumph zegt dat de volgende collectie kort na sluiting van deze collectie zal worden gepresenteerd, met een expositie die in het teken zal staan van Triumphs 120-jarig jubileum. Deze staat gepland voor november.

Het bericht Het British Motor Museum opent Triumph Daytona-expositie verscheen eerst op Motor.NL.

Moto Morini introduceert de Seiemmezzo STR & SCR

Moto Morini brengt de SEIEMMEZZO-familie op de markt, de langverwachte reeks van veelzijdige en betrouwbare wegmotoren uit het Italiaanse Trivolzio. De SEIEMMEZZO zal vanaf september te koop zijn in twee versies, de STR (Street), voor de liefhebbers van loepzuivere nakedbikes, en de SCR (Scrambler), bedoeld voor zij die ook van originaliteit en elegant design willen genieten tijdens hun rit.

Twee gelijkaardige modellen, maar toch zeer verschillend van karakter, verenigd door dezelfde naam, SEIEMMEZZO. Een unieke familie, bestemd voor de pure motorrijders, die een leuke en straatlegale machine willen, om hen te vergezellen tijdens dagelijkse ritjes en op motorreizen.

‘Motorblok gekopieerd? Hoe kom je erbij!’ Zontes in z’n wiek geschoten

Gekenmerkt door hun exclusieve en klassieke design, onderscheiden de SEIEMMEZZO’s zich met hun persoonlijkheid van de eenheidsworst in dit segment. Dankzij hun eenvoudige en harmonieuze looks zullen ze ook de dwarsliggers weten te overtuigen. De hoekige lijnen zorgen voor een strak en tijdloos design, zonder in te boeten op een precieze, echte en dynamische rijstijl.

De STR, een echte naked, wordt gekenmerkt door de voor het segment typische rijpositie, met behoud van een harmonieus uiterlijk en gemakkelijk te hanteren afmetingen – zoals de 16-liter tank en een comfortabele zithouding voor zowel de bestuurder als de passagier.

De SCR heeft een avontuurlijker karakter en is een modieuze straatmotor, ontworpen voor liefhebbers van vintage lijnen. Hij valt op door zijn hoge spatbord, het koplampkuipje, zijn lederkleurige zadel en zijn goudkleurige vork. De tank, waar eveneens 16 liter in past, zorgt mee voor een uitgesproken en authentieke scrambler-look, en garandeert een ruime autonomie.

Op technisch vlak grijpt Moto Morini voor beide motorfietsen terug naar z’n trouwe leveranciers. Zo kiest het merk voor een Brembo-remsysteem – een garantie op veilig afremmen – en de Pirelli-banden, essentieel om van elk type route te genieten. Het frame is, zoals altijd, een stevige stalen constructie, die de aluminium achterbrug ondersteunt.

De velgen – 18 inch vooraan en 17 achteraan – zijn in beide gevallen tubeless, met een verschillend uiterlijk en verschillende technologie voor de twee versies: de SCR is uitgerust met stevige spaakwielen, de STR biedt een lichtere versie in aluminiumlegering. Het 18” voorwiel en de verstelbare 43mm voorvork, zijn gekozen om een maximale wegligging te garanderen, waardoor de motoren geschikt zijn voor zowel ruw terrein in de stad als op bergpassen. Oneffenheden in de weg kunnen met een gerust hart worden getrotseerd. De volledige Kayaba-ophanging, is instelbaar.

Het goed gevormde en comfortabele zadel, met een zadelhoogte van amper 810mm, biedt samen met het design van de tank de perfecte ergonomie voor rijders van alle maten en gewichten. Ook voor de passagier, overigens. Rijders zullen ook bijzonder blij zijn met de positie van het stuur. Dat is breed en staat niet te dicht bij het bovenlichaam van de rijder op de SCR, terwijl het stuur op de STR net een sportiever gevoel garandeert.

Het tft-kleurenscherm van 5”, dat je met verlichte knoppen op het stuur bedient, informeert de rijder volledig en duidelijk. Zelfs in omstandigheden waarbij de zichtbaarheid te wensen overlaat. Met het geïntegreerde Bluetooth-communicatiesysteem kunt u tegelijkertijd een telefoon en twee audiosets bedienen – en dat alles zonder uw ogen van de weg te halen.

De standaarduitrusting wordt gecompleteerd door volledige LED-koplampen die de SEIEMMEZZO identificeren als een kwaliteitsproduct door zijn kenmerken en aandacht voor detail, zowel op functioneel als esthetisch vlak.

De motoren worden op de markt gebracht in de standaardversie of in een beperkte 35 kW-variant (voor houders van een A2-rijbewijs). Dat vermogen wordt geleverd door een zeer betrouwbare, makkelijke en leuke motor. Eentje met een laag verbruik ook, en bijgevolg perfect voor al wie op zoek is naar een trouwe en onvermoeibare partner.

Met aantrekkelijke en comfortabele motoren, zowel voor uitstapjes in de stad als voor weekends buiten de stad, is de SEIEMMEZZO line-up voorbestemd om een hoofdrolspeler te worden bij de middenklasse wegmotoren.

Moto Morini SEIEMMEZZO STR

Moto Morini SEIEMMEZZO SCR

Het bericht Moto Morini introduceert de Seiemmezzo STR & SCR verscheen eerst op Motor.NL.

‘Motorblok gekopieerd? Hoe kom je erbij!’ Zontes in z’n wiek geschoten

Hoe de tijden veranderen! De Chinezen stonden ooit bekend om het kopiëren van Europese en Japanse motoren. Maar als je ze van betichtte, hoorde je er nooit wat van. Het Chinese Zontes zou een blok hebben gekopieerd, maar slaat ferm van zich af.

Zontes ontwikkelt z’n eigen driecilinderblok dat superieur moet zijn aan soortgelijke blokken van MV Agusta, Triumph en Yamaha. Het project werd vorig jaar officieel aangekondigd en de werkzaamheden vorderen gestaag, zozeer zelfs dat een plaatselijke website een afbeelding van het prototype online heeft gezet. Het ergste probleem zit hem niet in het lek, maar in het feit dat op de oliefilters Yamaha staat, zoals dezelfde site ondeugend opmerkt.

Benelli-moederbedrijf QJ patenteert dikke V-twin: Chinese Super Duke op komst?

Foto vergelijking

Zontes ging meteen in de aanval door foto’s vrij te geven van de motor in drie verschillende ontwikkelingsstadia. Ze gingen vergezeld van foto’s van cilinders, cilinderkoppen, krukassen, nokkenassen en balansassen om aan te tonen dat hij niets kloont.

Tegelijkertijd legde Zontes uit dat het blok links de eerste versie is en rechts het laatste stadium van ontwikkeling. Zontes wees er ook op dat oliefilters vaak onderling verwisselbaar zijn, ook al zijn zij van verschillende merken. Dit wordt aangetoond door een foto, gemarkeerd met ‘Yamaha’, ‘Honda-Yamaha-Kawasaki’ en ‘Zontes’.

Heel anders

De Britse website bennetts.co.uk die het nieuws bracht, merkt op dat zelfs indien Zontes zich had laten inspireren door de 847cc-Yamaha CP3-motor van de MT-09, het Zontes-blok allesbehalve een kloon is, vanwege het aanzienlijke verschil in de gietstukken en het feit dat het de bedoeling is het blok aan te bieden in twee versies met een cilinderinhoud die verschilt van die van de Japanse. Het zou gaan om een versie van 650 cc en 1000 cc.

Het doel is ambitieus: Zontes mikt op een blok dat meer dan 13.000 tpm kan maken tegenover de 11.000 van de Yamaha driecilinder en de 12.500 van de Triumph 765, met een compressieverhouding van 13,5:1, wat hoger is, om een hoger vermogen te bereiken dan de concurrentie.

Het bericht ‘Motorblok gekopieerd? Hoe kom je erbij!’ Zontes in z’n wiek geschoten verscheen eerst op Motor.NL.

Noorwegen komt dichterbij met nieuwe verbinding Nederland-Noorwegen

Sinds april 2022 vaart Holland Norway Lines met de luxe cruiseferry MS Romantika drie keer per week op en neer tussen de Eemshaven in Groningen en Kristiansand in Zuid-Noorwegen. Met deze nieuwe ferry-verbinding komt Noorwegen een stuk dichterbij, wat vele kansen biedt voor de avontuurlijke motorrijder! Elke dinsdag-, donderdag- en zaterdagmiddag vertrekt het schip vanuit Nederland naar Noorwegen, op woensdag, vrijdag en zondag is de afvaart terug naar Nederland. De 18 uur durende overtocht vindt voor het grootste deel plaats in de avond en nacht, waardoor je ’s ochtends meteen kunt beginnen aan je reis door Noorwegen.

De vakantie begint aan boord

Aan boord van de MS Romantika begint de reis naar Noorwegen ontspannen. Na vertrek kun je vanaf het zonnedek buiten genieten van het eindeloze uitzicht over de Noordzee, winkelen in de belastingvrije shops en ’s avonds uit eten in het buffet- of à la carte restaurant. Sluit de avond af met een drankje in een van de bars, in het casino of in het theater waar livemuziek wordt gespeeld. Na een nacht goed slapen in je eigen hut en een uitgebreid ontbijtbuffet in de ochtend, begint het avontuur in Noorwegen!

Ontdek Noorwegen

Rond 10 uur ’s ochtends arriveer je in Kristiansand, in het zuiden van Noorwegen. Er zijn vele activiteiten te ondernemen in of rond het stadje. Zo zijn er in de buurt veel natuurgebieden te vinden, waar je behalve motorrijden ook kunt wandelen, mountainbiken, zwemmen of vissen. Ook Kristiansand zelf biedt een hoop te doen: bezoek bijvoorbeeld de pittoreske houten huisjes in het oude stadscentrum of het fort uit 1672, bewonder de vismarkt waar elke dag verse vis aan land wordt gebracht door lokale vissers, of struin langs de vele boetiekjes. Na een lange dag kun je neerstrijken op een van de vele terrasjes in het centrum.

Naast Kristiansand is er natuurlijk nog veel meer te ontdekken in Noorwegen: de prachtige natuur en de uitgestrektheid van het land maken dat het uitermate geschikt is om te ontdekken op de motor. Denk eens aan een tocht langs de schitterende zuidkust, die gekenmerkt wordt door een gevarieerd landschap, met mooie kustwegen, bossen, bergen, pittoreske stadjes en een hoop kleine strandjes. Of doorkruis het land om richting de fjorden te rijden, waar Noorwegen bekend om staat. Er zijn prachtige routes uit te stippelen langs de fjordenkust; een van de bekendste routes is de Trollstigen Nationaal-Toeristisch Route, een 106 km lange route langs vele fjorden, watervallen en bergen. Of misschien is de route van Kristiansand naar Lysebotn via het Setesdal wat voor jou: met 27 scherpe haarspeldbochten een ware beproeving! Onderweg kun je stoppen voor een wandeling of een picknick met adembenemende uitzichten.

Kortom: Noorwegen is bij uitstek het land om vrijheid en rust te ervaren, te genieten van de prachtige natuur en er zijn tal van mooie routes om te ontdekken met de motor.

September = motormaand bij Holland Norway Lines!

Wil je dit najaar nog de vrijheid van Noorwegen ervaren? September is de laatste maand voor de herfst echt haar intrede doet! De bomen kleuren al langzaam geel, het wordt al wat frisser, en met de laagstaande zon krijgt het weidse landschap een extra bijzonder aanzicht. Boek je in september een overtocht met de motor naar Noorwegen, dan profiteer je nu van een gratis ontbijtbuffet op zowel de heen- als terugreis! Je kunt deze aanbieding boeken op hollandnorwaylines.com met de promotiecode MOTO922.

Foto: Hans Petter Sørensen / FarOutFocus – Visit Norway.

Het bericht Noorwegen komt dichterbij met nieuwe verbinding Nederland-Noorwegen verscheen eerst op Motor.NL.

Frankrijk verzet zich met succes tegen invoering APK voor motorfietsen

De EU had besloten tot een uniforme verordening betreffende de technische keuring van voertuigen.  Frankrijk zou dus een algemene controle voor motorfietsen hebben moeten invoeren. De Franse motorrijders hebben zich met succes tegen de plannen verzet.

In Frankrijk geregistreerde motorfietsen hoeven niet op vaste tijdstippen aan een technische controle te worden onderworpen.  Tot nu toe was een algemene inspectie niet verplicht.  Dit moest veranderen door een besluit van de EU, aangezien zij een uniforme regeling voor Europa eisten.  Frankrijk had dus al op 1 januari 2022 een verplichte algemene keuring moeten invoeren voor alle motorfietsen en scooters vanaf 125 cc.

10 vragen over de vanaf 2023 verplichte motorkeuring in België

Omdat Frankrijk wilde nagaan hoe het geheel kon worden ingevoerd zonder motorrijders al te zeer te verontrusten, werd de invoering uitgesteld tot 1 januari 2023.

Intussen lijkt het duidelijk dat een technische inspectie voor motorfietsen er niet komt.  De Europese richtlijn van 2014 biedt de mogelijkheid om af te wijken van de technische controle als er maatregelen worden genomen om de verkeersveiligheid te bevorderen.  Daarom zijn aan de Europese Commissie nu zes mogelijkheden voorgelegd, waarvan sommige zelfs al worden uitgevoerd.

Het gaat onder meer om

  • ombouwpremie voor de aankoop van een elektrische motor
  • invoering van ‘geluidsflitspalen’
  • sancties voor ongeoorloofde of gemanipuleerde uitlaatsystemen
  • betere voorlichting over de veiligheid van tweewielers (ook wat de uitrusting betreft)
  • betere voorlichting over veiligheid, milieuvriendelijk rijden en het vermijden van lawaai tijdens de motorrij- en theorielessen

Het bericht Frankrijk verzet zich met succes tegen invoering APK voor motorfietsen verscheen eerst op Motor.NL.

Honda Italië dropt video met geluid Honda Hornet Concept

Honda-fans over de hele wereld waren in juni 2022 helemaal in de wolken, en niet voor niets. Dat was toen Honda Spanje ons voor het eerst een blik gunde op de ontwerpschetsen voor de nieuwe Honda Hornet Concept. Niet alleen dat, maar het publiceerde ook een video achter de schermen, die ons inzicht geeft in het proces en de denkwijze die hebben bijgedragen aan de creatie ervan.

Hoewel we wisten dat vooral Honda Europe verantwoordelijk was voor het ontwerp, met van serieuze input van Honda Italia, was de enige manier om informatie over de Honda Hornet te krijgen een nieuwsbrief-abo op de site van Honda Spanje. Nu het augustus 2022 is, is er een nieuwe inschrijfpagina voor informatie over de Hornet op de site van Honda Italia. En nog beter, er is een nieuwe Hornet-video.

Deze keer staat de Honda op de Facebook-pagina van Honda Italië. Hoewel de video slechts 15 seconden duurt en je nog steeds niet veel laat zien, geven de beelden in ieder geval een heel aardige auditieve teaser voor de motorfiets. De meeste motorrijders speculeren dat het een 750cc-twin wordt. En uit de video blijkt dat ze geen ongelijk hebben. Je hoeft ons echter niet op ons woord te geloven. Sluit je koptelefoon aan, laat de video een paar keer lopen en luister zelf.

De laatste slide aan het einde van de video toont het nieuwe Hornet-logo, samen met de slogan, ‘Shake up the hive’, wat zoiets betekent dat de buienkorf in beroering is. Vervolgens krijg je de uitnodiging om naar de inschrijfpagina van Honda Italia te gaan om je gegevens in te voeren en op de hoogte te blijven van de laatste Hornet-info.

Dit wordt de 2023 Honda CB750F Hornet

Honda heeft de Hornet nog steeds niet officieel aangekondigd als iets anders dan een concept. Maar met de hoeveelheid plaagstootjes die het bedrijf doet, lijkt het hoogst onwaarschijnlijk dat het nog veel langer bij een concept zal blijven. Gezien de timing van de toenemende nieuwsprikkels, is het volkomen geloofwaardig dat Honda van plan kan zijn om de productie-Hornet officieel te introduceren op de EICMA 2022. 

Er wordt al langer gespeculeerd over die mogelijkheid, evenals over een Transalp 750 op basis van hetzelfde blok – en een video als deze pookt het vuurtje alleen maar extra op. Maar zoals altijd is het slechts speculatie tot het moment dat het dat niet meer is. We zullen moeten afwachten wat Honda ons laat zien én wanneer het ons wat laat zien.

Het bericht Honda Italië dropt video met geluid Honda Hornet Concept verscheen eerst op Motor.NL.

TVS vraagt octrooi aan voor een brandstofcelscooter

Terwijl iedereen zich bezighoudt met de bouw van kleinere en lichtere accu’s, die voorlopig nog vrij omvangrijk en zwaar blijven, zijn er mensen die zich al op de volgende stap richten en werken aan waterstof-brandstofcellen. Een van hen is het Indiase bedrijf TVS, dat een interessant octrooi heeft aangevraagd.

Het lijdt inmiddels weinig twijfel meer dat de toekomst van mobiliteit elektrisch is, maar dan zijn er de accu’s. Aan de prestaties, de autonomie, het – vaak buitensporige – gewicht van het voertuig en de tijd die nodig is om ze bij te laden moeten we nogal wennen.

Velen waren en zijn er mee bezig

Aprilia was nog eigendom van Ivano Beggio toen hij op de Bologna Motor Show een prototype met brandstofcel presenteerde dat geen vervolg kreeg. In 2009 presenteerde Suzuki op de Tokyo Motor Show het prototype van een Burgman met hetzelfde brandstofsysteem en werkt het aan een soortgelijke motorfiets. Honda en Yamaha gaan dezelfde weg op, maar ondertussen heeft het Indiase TVS een octrooiaanvraag ingediend voor een scooter met een brandstofcel. Als de naam je onbekend in de oren klinkt, bedenk dan dat dit een groep is die meer dan 2,5 miljoen motorfietsen per jaar produceert, eigenaar is van Norton en partner is van BMW bij de bouw van de G310-modellen.

Rijden op waterstof: Brandstofcel heeft toekomst

Waterstof iQube

Voorlopig is een accu-aangedreven TVS iQube-scooter gemodificeerd, waarbij waterstof wordt opgeslagen in twee reservoirs voor de benen van de berijder, aan weerszijden van de hoofdframebuis; de vulopening bevindt zich bij de koplamp en onder de voetsteun bevindt zich een accu die dient om de energie op te slaan die wordt teruggewonnen bij het afremmen en die zo nodig extra prestaties kan leveren. De brandstofcel bevindt zich onder het zadel, terwijl andere onderdelen die nodig zijn voor het functioneren van het waterstofsysteem zich onderin bevinden, bij het scharnierpunt van de achterwielophanging.

Bijtanken in seconden

Het grootste voordeel zit in het tanken: het duurt 4,5 uur om een batterij volledig op te laden, terwijl een brandstofcelversie slechts een paar seconden nodig heeft om de waterstof in te voeren. In plaats van energie op te slaan zoals in een batterij, die dus moet worden opgeladen, zet een brandstofcel waterstof (of een andere brandstof) door elektrolyse om in elektriciteit door een reactie met zuurstof. Het bijproduct van de transformatie is water.

Kortom, het project van het TVS-concern is zeer interessant. Het valt echter nog te bezien wanneer hij in de verkoop zal gaan.

Yamaha werkt aan een 5-liter V8-waterstofmotor voor Toyota

Het bericht TVS vraagt octrooi aan voor een brandstofcelscooter verscheen eerst op Motor.NL.

Ben je klaar voor de Royal Enfield Hunter 350?

Na een groot aantal spionagefoto’s komt er op 7 augustus 2022 een einde aan gespeculeer over op de nieuwe commuter Royal Enfield. De Hunter 350 werd aangekondigd via social media en zal eerst debuteren in India. Vervolgens vindt het in de komende mazijn weg naar de internationale markten in de daaropvolgende maanden.

De Hunter 350 wordt Royal Enfields derde motorfiets op basis van het J-platform, hetzelfde als van de afgelopen geïntroduceerde Classic en Meteor 350. De Hunter deelt meer componenten met deze modellen. Het is voor 99% zeker dat de Hunter een 349cc-eencilinder krachtpatser heeft, goed voor 20 pk en 27 Nm, net als de Classic 350.

Royal Enfield Shotgun 650 gespot

Interessant is dat uit uitgelekte documenten blijkt dat de nieuwe motorfiets een gewicht van 177 kg zal hebben, maar liefst 18 kg minder dan de Classic, waardoor hij een aanzienlijk betere vermogen-gewichtsverhouding kan hebben. Dit, in combinatie met het platte stuur en de 17-inch wielen zou moeten leiden tot een levendiger rijervaring.

We weten niet zeker hoe Royal Enfield zo’n drastische gewichtsvermindering heeft kunnen realiseren, want de Hunter heeft exact hetzelfde onderstel als de Meteor 350. Het zou kunnen komen door het gebruik van kunststof panelen in plaats van metaal, maar laten we wachten op een officiële bevestiging.

Daarnaast zal de Hunter 350 in twee varianten worden geleverd – Retro en Metro. Zoals de naam al suggereert, zal de eerste een old-school uitstraling (lees basic) hebben met spaakwielen, slankere banden, een-kanaals ABS, en effen kleuren opties. De Metro daarentegen gaat een stapje verder met zijn twee-kanaals ABS, bredere banden, 10-spaaks velgen en dual-tone kleuren met Scram 411-achtige graphics.

Het bericht Ben je klaar voor de Royal Enfield Hunter 350? verscheen eerst op Motor.NL.

Honda Afica Twin 1100 en Adventure Sports 2023: ontdek de verschillen

De nieuwe 2023 kleuren van de Honda CRF1100L Africa Twin in standaard en Adventure Sport uitvoering zijn bekend gemaakt. Ook heeft meer dan de helft van de nieuw verkochte exemplaren heeft de DCT-transmissie.

Voor 2023 verandert er inhoudelijk niets aan de Africa Twin 1100 Wel zijn de kleurenschema’s veranderd, namelijk drie kleurencombinaties met bijbehorende graphics.

Dit wordt de 2023 Honda CB750F Hornet

De standaardversie van de CRF1100L, de lichtste en meest geschikte offroad-versie, wordt aangeboden in het nieuwe driekleurenschema Glint Wave Blue Metallic, dat wordt gekenmerkt door een grotere aanwezigheid van blauw op het kuipwerk, het voorspatbord en de achterzijde, met rode en witte details.

Ook bijgewerkt is de Mat Ballistic Black Metallic met een soberder subframe frame nu in zwart en een lichtere tint van de graphics. Ongewijzigd is in plaats daarvan het meer opvallende Grand Prix Red, geïnspireerd door de rallyracerij.

De kilometervretende CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, die vorig jaar goed was voor 56% van de Europese verkoop van de Africa Twin, zal in de versie van 2023 in twee kleuren worden aangeboden. Naast de driekleur Pearl Glare White maakt de nieuwe Mat Iridium Gray Metallic zijn debuut, met meer zwarte details die de motorfiets met de zwarte spaakwielen nog opvallender maken.

Beide modellen en alle kleuren zijn beschikbaar met zowel de traditionele handgeschakelde zesversnellingsbak als de exclusieve DCT-transmissie met dubbele koppeling.

De 2023-versies van de Africa Twin zullen worden tentoongesteld op de najaarsshows in oktober (Intermot, Duitsland) en november (EICMA, Milaan).

tien jaar DCT

Sinds 2010, toen de eerste VFR1200F DCT op de markt werd gebracht, heeft Honda in Europa meer dan 200.000 motorfietsen verkocht met deze transmissie. Alleen al in 2021 koos 51% van de Europese Africa Twin-kopers voor een DCT-transmissie: 41% in het geval van de Africa Twin en 61% in het geval van de Adventure Sports.

Het bericht Honda Afica Twin 1100 en Adventure Sports 2023: ontdek de verschillen verscheen eerst op Motor.NL.