KTM presenteert 2023 KTM 890 Adventure R

KTM presenteert de 2023-890 Adventure R, een stijlvolle, krachtige wegenduro. De nieuwe versie is duidelijk geïnspireerd op de KTM 450 Rally desert queen, waarvan hij enkele uiterlijke kenmerken en het DNA overneemt.

De nieuwe 890 Adventure R heeft een nieuwe kuip, een nieuwe bovenbouw, een nieuwe brandstoftank en een nieuwe motorbescherming, die allemaal de aerodynamica en ergonomie verbeteren en de wendbaarheid in het ruigste terrein en de bescherming van de rijder vergroten.

Vanuit technisch oogpunt bevestigt de motorfiets zijn solide en toch wendbare chassis dankzij het sterke chroom-molybdeenstalen frame, gecombineerd met de volledig instelbare WP XPLOR-vering. Ook de nieuwe, meer offroad gerichte Mitas Enduro Trail-banden vallen op.

Nieuw tft-kleurenscherm

Het nieuwe 5-inch tft-kleurenscherm met usb-C-aansluiting en Turn-by-turn Plus-navigatie, waarmee de rijder zijn favoriete bestemming kan selecteren uit de laatst bereikte bestemmingen, springt eruit.

Bovendien kan de rijder met een nieuwe oproepfunctie een contact uit de favorietenlijst (die maximaal 10 nummers kan bevatten) bellen, of een van de laatste 10 gebelde nummers kiezen.

Verbeterde elektronica

Ook het elektronicapakket is verbeterd. De elektronische regeleenheid van de nieuwe generatie ABS kan gebruik maken van de gegevens van de 6D-sensor (die voortdurend informatie verschaft over hellingshoek, snelheid en algemeen gedrag van de motorfiets).

Buiten de gebaande paden kunnen rijders vertrouwen op Offroad ABS als integrale functie van de Offroad-modus of de Rally-modus (optioneel), zonder dat zij Offroad ABS apart hoeven te selecteren.

Tot slot wordt de nieuwe KTM 890 Adventyre R standaard geleverd met de Demo Driving Mode, waarmee rijders tijdens de eerste 1.500 kilometer alle rijmodi en opties kunnen uitproberen en vervolgens kunnen beslissen welk pakket of welke individuele opties ze willen aanschaffen. De motor zal begin 2023 verkrijgbaar zijn bij de officiële KTM-dealers.

Het bericht KTM presenteert 2023 KTM 890 Adventure R verscheen eerst op Motor.NL.

Zo bouwt BMW de R1250R en S1000RR

De twee motoren die in de video aan bod komen zijn de vorige generatie S1000RR en R1250R. We krijgen een kijkje van dichtbij hoe BMW-productiespecialisten elk onderdeel maken, in elkaar zetten en de testprocedures die volgen.

Zoals in elke high-tech fabriek heeft BMW een groot aantal stations die de kwaliteit garanderen van elke motorfiets die van de band rolt. Bij elke stap van de assemblage testen specialisten elk onderdeel van het blok en het rijwiekgedeelte. Van de motorboring tot de toleranties van de krukas, BMW beschikt over tonnen gereedschap.

Het Duitse merk heeft zelf een vermogensbank en een windtunnel waarmee gespecialiseerde tests kunnen worden uitgevoerd. Er is zelfs een CMM of Coordinate Measuring Machine die meetpunten uitzet in een Cartesische ruimte met behulp van een sonde die een nauwkeurige meting van het onderdeel in kwestie oplevert.

Marathonmotor BMW K 1300 S: ideale reispartner zonder fratsen

Nadat de motoren zo nauwkeurig mogelijk zijn gemaakt, zetten de machines de onderdelen in elkaar, terwijl productiespecialisten bij elke stap de kwaliteit en de pasvorm van de belangrijkste onderdelen meten en dubbel controleren. Sommige onderdelen worden met de hand gemonteerd, zoals de krukassen en zuigers evenals de distributieketting.

Daarna komen de motorfietsen tot leven wanneer de productiespecialisten de kuipen, koplampen, wielen en andere onderdelen van de carrosserie op de motoren monteren. Eenmaal klaar worden de motorfietsen in kratten verpakt, klaar om naar de dealers te worden gestuurd en vervolgens naar de handen van gretige klanten.

Bron: Frame

Het bericht Zo bouwt BMW de R1250R en S1000RR verscheen eerst op Motor.NL.

CFMoto NK-C22 concept onthuld

Tijdens een persconferentie waarin de plannen werden gepresenteerd, onthulde CFMoto de nieuwe NK-C22. Het is een concept met agressieve en uitgesproken lijnen. Wanneer het model komt en met welk blok is nog niet bekend, maar één ding lijkt zeker: het Chinese merk zet hoog in…

Naast de nieuwe GS550, een sportmotor aangedreven door een parallel-twin die al op de Lucky Explorer 5.5 van MV Agusta te zien was, onthulde CFMoto onlangs een zeer interessant concept met originele en persoonlijke lijnen, bestemd als ‘voorloper’ van toekomstige modellen.

Patent laat elektrische motorfiets CFMOTO met modulair chassis zien

Het concept, NK-C22, werd niet toevallig getoond tijdens de persconferentie voor de presentatie van de jaarprojecten, waarbij het Chinese merk ook aankondigde dat het van plan is om in de komende 12 maanden minstens 10 nieuwe modellen uit te brengen, waarvan vier volledig elektrisch. 


Maar terug naar het concept: de lijnen zijn, zoals we al zeiden, agressief, sportief en beslist persoonlijk (afgezien van de uitlaten, die erg MV Agusta Brutale zijn…). Mooi is de Y die gevormd wordt door de koplamp en die op een of andere manier wordt ‘opgenomen’ door de vormen van de tank, massief maar ‘verlicht’ naar achteren toe. Aangezien het hier om een concept gaat, kunnen deze vormen uiteraard nog veranderen voordat de productie van start gaat. Ze lijken niettemin een zekere ‘rijpheid’ van CFMoto te bevestigen. Het merk is klaar om markten over de hele wereld te bestormen met eigen, herkenbare modellen. Het blijft natuurlijk de vraag welk blok wordt gekozen: 650 cc of een middenweg van 450 cc. Zelfs 800 cc is mogelijk. Het dit zijn slechts veronderstellingen en niets meer. Voorlopig is er geen officiële informatie over deze motorfiets binnengekomen.

Het bericht CFMoto NK-C22 concept onthuld verscheen eerst op Motor.NL.

MASH Motorcycles presenteert haar gloednieuwe zijspan: de BLACK SIDE

De zijspanmarkt is in volle opmars, vooral dankzij de komst van nieuwe modellen die
betaalbaarder zijn en makkelijker inzetbaar voor dagelijks gebruik, dan de traditionele
zwaardere en dure exclusieve machines.

Mash heeft deze handschoen jaren geleden al opgepakt en weet sindsdien een nieuw
publiek warm te krijgen voor de moderne zijspannen. De in 2017 geïntroduceerde
Mash Familly Side 400 was de voorloper van deze heropleving. In 2021 gevolgd door
de Side Force, met een knipoog naar de militaire prestaties van weleer.

Wat kan een betere opstap zijn naar zijspanrijden dan deze lichte modellen? Ze geven
immers aan de rijder al snel het vertrouwen om de unieke sensaties van het
motorrijden en het vrijheidsgevoel te beleven met de neus in de wind.

Om het aanbod verder te versterken en zo toegankelijk mogelijk te maken
introduceert Mash nu een nieuw model: de Mash “Black Side”, gebaseerd op het
bestaande model.

De Black Side neemt dan ook de basis van de Side Force over, zijnde een
schommelarm voorvork voor een nauwkeurige, lichte en stabiele besturing, een grote
waterdichte kuip, standaard achteruitversnelling etc.

Mash heeft er naar gestreefd om hem nog lichter en begeerlijker te maken met zijn
glanzend zwarte lak met grijze strepen. Zonder het gewicht van alle militaire
accessoires (munitiekisten, bagagerek, reservewiel), is maar liefst 25 kg bespaard,
waardoor hij nog gemakkelijker te rijden is.

De nieuwe Mash Black Side is verkrijgbaar voor een zeer concurrerende adviesprijs
van € 11.499,- (Consumentenprijs rijklaar inclusief BTW, BPM, onvermijdbare kosten
en leges), inclusief 2 jaar garantie op onderdelen en arbeid zonder
kilometerbeperking

De Mash Black Side komt in beperkte oplage op de markt vanaf de tweede helft van
september.

Het bericht MASH Motorcycles presenteert haar gloednieuwe zijspan: de BLACK SIDE verscheen eerst op Motor.NL.

Ducati Monster SP voegt high-spec onderdelen toe en vermindert gewicht

Ducati rolt nu zijn nieuwe modellen voor 2023 uit en doet dat slim vóór het motorbeursseizoen. Dit geeft ze een beetje meer gerichte hype en bespaart ook op dure onthullingskosten tijdens beurzen. We mochten onze eerste blik werpen op de nieuwe Ducati Monster SP, die een remix is van de laatste versie van de naked bike, met nieuwe high-spec onderdelen en een lager gewicht.

De veranderingen bestaan voornamelijk uit onderdelen die zijn vervangen door meer krachtige onderdelen. Het meest opvallende is de volledig instelbare Ohlins-vering voor en achter. Aan de voorkant betekent de verandering naar de NIX30-vork dat de voorkant nu 0,6 kg lichter is dan de Monster of Monster + modellen. Er is ook een nieuwe set Brembo Stylema remklauwen, die nog eens een halve kg van de standaard Monster-uitrusting afhalen, waardoor de remprestaties verbeteren en nog meer gewicht wordt bespaard.

Maar wacht, is er meer? Ducati voegde een windscherm en stuurdemper toe, waardoor de motorfiets weer wat meer kilo’s zou wegen, maar compenseert dit door een li-ion batterij toe te voegen. Dus als alles in aanmerking wordt genomen, zelfs met de nieuwe onderdelen, is de Monster SP ongeveer 2 kg lichter dan zijn tegenhangers in de Monster-line-up.

Hoewel de elektronische onderdelen hetzelfde zijn als de andere Monster-modellen (wheelie control, traction control, launch control, quickshifter, enz.), zegt Ducati dat deze ook zijn aangepast aan de nieuwe configuratie van de motorfiets. Andere accenten zijn een nieuwe Termignoni-uitlaat en Pirelli Diablo Rosso IV-plakkers.

De motor is dezelfde 937cc-vloeistofgekoelde V-twin die de standaard Monster heeft, wat betekent dat hij iets meer dan 110 pk aan de krukas zou moeten hebben.

De Ducati Monster SP wordt vanaf januari 2023 bij de dealers verwacht in de Benelux en heeft een prijs van € 15.190,- in België en € 17.990,- in Nederland, steeds ook in een 35kW versie voor het rijden met een A2 rijbewijs verkrijgbaar.

Het bericht Ducati Monster SP voegt high-spec onderdelen toe en vermindert gewicht verscheen eerst op Motor.NL.

Mega Motor Markt bij Goedhart Motoren, do 22 t/m zo 25 september 

Goedhart Motoren sluit het prachtige zomerseizoen af met een knallend festijn voor al zijn klanten. Tijdens de vier dagen durende Mega Motor Markt van donderdag 22 t/m zondag 25 september genieten bezoekers van mega kortingen, een spectaculaire loterij, horeca, muziek en leuke activiteiten.

“Een in heel veel opzichten bijzonder motorjaar loopt langzaam ten einde. En om maar met de deur in huis te vallen: dat zetten we op grootse wijze luister bij. Tijdens onze inmiddels traditionele Mega Motormarkt kunt u zowel grote kortingen scoren op kleding, onderdelen en accessoires, maar er is ook een ongekend gevarieerd aanbod aan entertainment en vermaak. Zet daarom donderdag 22 tot en met zondag 25 september vast in uw agenda, want dit wil je echt niet missen.” Aldus Berry Goedhart

Wat is er te verwachten?

Goedhart Motoren verwacht voor de Mega Motor Markt 15.000 bezoekers te verwelkomen met één gedeelde passie: motoren. Iedereen kan profiteren van prachtige deals, maar ook genieten van motorplezier, eten, drinken (non-alcoholisch) en live muziek. Een uitgebreide collectie motorkleding, helmen en accessoires voor aantrekkelijke prijzen is te vinden in de kledingshop en de Outlet Store. Deze editie is extra sensationeel door middel van een heus mini circuit van ‘Race kids’ en een schiettent vol met leuke motorprijzen. 

Mega Motor Markt Loterij met o.a. 2 nieuwe motoren: Kawasaki Ninja 650 en een KTM 390 Duke

Bij de Goedhart Motoren Mega Motor Markt maken bezoekers kans op mooie prijzen. Tijdens het festijn geeft Goedhart Motoren één gratis lot bij bestedingen boven de 100 euro. De loten zijn ook los te koop voor 5 euro. Er is kans op maar liefst zes prijzen, waaronder als 1e prijs een Kawasaki Ninja 650 t.w.v. €9.199,- en een KTM 390 Duke t.w.v. €7.100,- als 2e prijs. Loten zijn in te leveren tussen donderdag 22 september 2022 en zondag 25 september (tot 16:30). De Notaris zal de trekking op 25 september aan het einde van de middag live verrichten. 

Diverse extra services

Tijdens de Grande Opening zijn er diverse speciale services, er zijn professionals aanwezig van HyperPro voor een gratis veringcheck, ook zijn er meerdere fabrikanten van motorbanden aanwezig voor advies. Je kunt met korting nieuwe banden kopen en gratis laten monteren. Verder kun je gratis Noizzes gehoorbescherming aanmeten, direct inbouwen van SENA communicatiesystemen, Shoei helm Personal Fitting en zijn er mensen van Goedhart verzekeringen aanwezig voor advies. Zie onderstaand tabel voor de beschikbaarheid van deze services gedurende het evenement. 

Openingstijden Goedhart Motoren Mega Motor Markt

De Mega Motor Markt in Bodegraven is van donderdag 22 tot en met zondag 25 september. Goedhart Motoren regelt het parkeren in de nabije omgeving aan de Europaweg in Bodegraven. De openingstijden zijn: 

Donderdag: 08:30 tot 20:00 uur 
Vrijdag: 08:30 tot 18:00 uur 
Zaterdag: 08:30 tot 17:00 uur 
Zondag: 12:00 tot 17:00 uur 

  22 september 23 september 24 september 25 september
Shoei personal fitting motorhelmen 9:30 tot 17:00 9:30 tot 17:00 9:00 tot 17:00  
Noizzez oordoppen aanmeten 9:30 tot 17:00 9:30 tot 17:00 9:30 tot 17:00 12:00 tot 17:00
Sena inbouwen Bluetooth communicatie 9:30 tot 17:00 9:30 tot 17:00 9:30 tot 17:00 12:00 tot 17:00
Goedhart verzekeringen     9:00 tot 17:00 12:00 tot 17:00
Arai personal fitting en service     9:00 tot 17:00 12:00 tot 17:00
Bandenactie & direct gratis montage 9:30 tot 17:00 9:30 tot 17:00 9:30 tot 17:00 12:00 tot 17:00
Race kids circuit     9:30 tot 17:00 12:00 tot 17:00
Schiettent     9:30 tot 17:00 12:00 tot 17:00
HyperPro veringcheck 9:30 tot 17:00 9:30 tot 17:00 9:30 tot 17:00 12:00 tot 17:00
Horeca 9:30 tot 17:00 9:30 tot 17:00 11:00 tot 17:00 12:00 tot 17:00
Live muziek     11:00 tot 17:00 12:00 tot 17:00

Meer info: Goedhart Motoren

Het bericht Mega Motor Markt bij Goedhart Motoren, do 22 t/m zo 25 september  verscheen eerst op Motor.NL.

Mash X-Ride 650 Trail 2023: voor meer plezier in het terrein.

Veel motorrijders houden van de charme van vintage motoren. Maar de meesten zijn niet technisch genoeg om de onvermijdelijke ouderdomsproblemen op te lossen. Voor die mensen heeft het Franse Mash Motors de essentie van Yamaha’s legendarische XT 500 dual-sport vastgelegd in zijn moderne X-Ride 650 Classic.

Terwijl de X-Ride zonder enige terughoudendheid iconische elementen van Team Blue’s gevierde off-roader overnam, trokken veel critici ook parallellen met Ducati’s populaire Scrambler-platform vanwege de 17-inch wielset van de X-Ride Classic. Nu brengt Mash de retro-stijl thumper nog dichter bij het bronmateriaal met de X-Ride 650 Trail.

Met een 21-inch voorwiel en 18-inch achterwiel rolt de nieuwe X-Ride op een 90/90 voorband en een 130/80 achterband. Gewapend met een echte off-road wielset kunnen eigenaren ook kiezen voor nog agressievere banden dan de standaard semi-noppen. Een kleinere 280 mm wave-schijf gekoppeld aan een remklauw met twee zuigers voldoet aan de eisen van het parcours, terwijl de 240 mm schijf achter en de single-pot binder hetzelfde blijven.

Passend daarbij rust Mash de 650 Trail uit met schakelbare ABS voor ongehinderd glijden in het zand. De nieuwe wielset verhoogt het natte gewicht van de Trail naar 180 kilo en de zithoogte naar 88,9 cm. Afgezien van deze kleine aanpassingen blijft de offroad variant dicht bij zijn klassieke neef.

Beide modellen hebben Mash’s luchtgekoelde, SOHC, 644cc eencilinder, die goed is voor 39,3 pk. Een vijfversnellingsbak en kettingaandrijving brengen al dat vermogen over op het achterwiel. Het blok rust in een retro-geschikt single split cradle frame, opgehangen aan een in compressie en rebound verstelbare Fast Ace 43mm voorvork en een Fast Ace single schokdemper aan de achterkant.

Gelukkig houdt Mash vast aan de XT 500-achtige witte en rode kleurstelling voor de 2023 X-Ride 650 Trail. De Nederlandse prijs is nog niet bekend gemaakt, maar zal zo rond de €6000,- euro liggen wanneer de Trail in oktober wordt gelanceerd.

Het bericht Mash X-Ride 650 Trail 2023: voor meer plezier in het terrein. verscheen eerst op Motor.NL.

Aprilia ontwikkelt nieuwe 250cc paralleltwin voor instap-sportmotor

Een sportmotor met een kleine cilinderinhoud en weinig vermogen lijkt voor sommigen misschien een oxymoron, maar in werkelijkheid leveren deze machines met een kleine cilinderinhoud de meest getalenteerde rijders op. Het is dan ook geen verrassing dat motoren als de KTM RC 390 en de Ninja 400, die beginners op liter-motoren op het circuit vernietigen, een soort meme zijn geworden. In de juiste handen kan een kleine en wendbare sportmotor inderdaad indrukwekkende rondetijden neerzetten.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de meeste grote fabrikanten minstens één sportmotor met kleine cilinderinhoud hebben die speciaal is ontworpen voor circuitliefhebbers, maar ook voor de gewone forens die op zoek is naar een sportieve machine. Recent nieuws: de Italiaanse motorfietsfabrikant Aprilia ontwikkelt momenteel een nieuwe paralleltwin van 250 cc, die naar verwachting een kleine sportmotor zal aandrijven onder de iconische RS-serie van het merk. In een recent artikel van het motorblad iMotorbike wordt benadrukt dat de RS250 terugkomt, maar in een veel moderner jasje en met een geheel nieuwe parallel-twin motor.

In tegenstelling tot de meeste andere parallel-twin motoren, lijkt Aprilia’s nieuwe 250cc motor een centrale nokkenasaandrijving tussen de twee cilinders te hebben. Deze unieke opstelling zou de buiging van de nokkenas en krukas onder zware belasting verminderen, wat erop wijst dat de aankomende RS250 een volbloed racemachine zou kunnen zijn, ontworpen voor het circuit.

Dankzij het feit dat Aprilia onder de Piaggio groep valt, die de middelen van verschillende andere fabrikanten tot haar beschikking heeft, wordt Aprilia’s nieuwe 250cc unit momenteel ontwikkeld door Zongshen-Piaggio in China. Aprilia is echter geen vreemde met Chinese R&D, aangezien haar kleine sportmotoren, de RS125 en GPR250R die op de Chinese markt worden verkocht, door Zongshen zijn ontwikkeld en geproduceerd.

Als en wanneer Aprilia de RS250 op de wereldmarkt brengt, is de kans groot dat de Italiaanse fabrikant zichzelf toegankelijker maakt voor beginnende en gemiddelde circuitrijders die op zoek zijn naar een lichtgewicht, voldoende krachtige machine om mee naar het circuit te gaan. Modellen als de Kawasaki Ninja ZX-25R en CBR250RR zullen dan zeker te maken krijgen met stevige Italiaanse concurrentie.

Het bericht Aprilia ontwikkelt nieuwe 250cc paralleltwin voor instap-sportmotor verscheen eerst op Motor.NL.

Kawasaki W800 2023: van nature Retro

Als volwaardige afstammeling van de oorspronkelijke W1 650 viert de W800 bijna 60 jaar aan W-erfgoed en Japans vakmanschap. Ten tijde van zijn introductie was de W1 de grootste viertaktmotor ooit uit Japan en tevens het model waar Kawasaki mee toetrad tot de Amerikaanse markt.

Al sinds zijn introductie is het W-model een voorbeeld van Japans vakmanschap en aandacht voor details. De karaktervolle 773cc staande twin met unieke koningsas vormt het hart van dit icoon. In combinatie met het 19” voorwiel en ontspannen rijpositie levert dit een unieke rijervaring op.

Zijn voorkomen doet wellicht anders vermoeden maar de W800 is voorzien van een modern rijwielgedeelte en hedendaagse features als een bekrachtigde slipperclutch en LED-koplamp.  

In stilstand maakt de W800 net zoveel indruk. De langgerekte bouw en de klassieke lijnen van de brandstoftank zijn kenmerkende elementen overgenomen van de W1. Hiernaast zijn er vele andere schitterende details zoals een analoge tellerpartij, dubbele uitlaat, dubbele schokdempers achter, ronde richtingaanwijzers, klassieke spatborden en spaakwielen. Door veel van deze onderdelen te voorzien van chroom maakt het geheel een onuitwisbare indruk.

De 2023 W800 is vanaf medio december beschikbaar bij de officiële Kawasaki dealers in de nieuwe kleur Metallic Slate Blue.

Het bericht Kawasaki W800 2023: van nature Retro verscheen eerst op Motor.NL.

De snelst groeiende motorfietsproducent van China is…

Nu de motorindustrie in volle gang is op weg naar 2023, heeft één merk in het bijzonder de titel van ‘snelst groeiende motorfirma’ van zijn land in de wacht gesleept – en dat is niet zomaar een titel die lichtvaardig moet worden opgevat.

Weet je al welk merk deze titel heeft gewonnen?

We citeren MCN. ‘Pas begin 2020 doken in China de eerste spionagefoto’s op van een aantal verrassend goed ontworpen, middelzware motorfietsen met een Westers design.’ Destijds werd gesuggereerd dat het nieuwe Benelli-modellen zouden worden, maar ze bleken bestemd voor een compleet nieuw merk genaamd QJMotor, gelanceerd door de Chinese firma Qianjiang Group in mei van dat jaar.’

Bedenk wel dat we het hier hebben over een merk dat Benelli-blokken en chassisonderdelen deelde. Het bedrijf werkte met wat het kreeg en was slim genoeg om de motoren tegen zeer redelijke prijzen aan te bieden en het gamma uit te breiden, waarna het sneeuwbaleffect toesloeg… en de rest is geschiedenis.

In amper twee jaar tijd zijn er 37 modellen op de markt gekomen, inclusief eencilinders, twin, viercilinders, elektrische motorfietsen en nog veel meer – en dat is inclusief de modellen die net een Europese typegoedkeuring hebben gekregen.

Het doorstaan van de EU-veiligheids- en emissievoorschriften betekent dat je de QJMotor SRK700, SRK400 en SRV550 binnenkort al in Duitsland in de showroom ziet staan… kort daarna volgt de rest van Europa… en dan de wereld…

Het bericht De snelst groeiende motorfietsproducent van China is… verscheen eerst op Motor.NL.