Kom langs en profiteer van de vele Oktoberfest extra’s bij de BMW Motorrad dealer

In oktober maken we het bij onze dealers extra gezellig. Kom langs voor heerlijke pretzels, bratwurst en extra veel voordeel op motorfietsen en kleding.

Heb jij je laatste rit van het seizoen gereden, of rijd je gewoon de hele winter door? Wat voor rijder je ook bent, je bent meer dan welkom om tijdens ons Oktoberfest gezellig aan te schuiven bij de picknicktafels van jouw BMW dealer. Deel jouw motor avonturen en maak kennis met andere motorliefhebbers. Maar kom vooral langs om bij te praten en te genieten van heerlijke pretzels, bratwurst en extra veel voordeel op motorfietsen en kleding.

Het bericht Kom langs en profiteer van de vele Oktoberfest extra’s bij de BMW Motorrad dealer verscheen eerst op Motor.NL.

Can-Am gaat Origin en Pulse produceren in nieuwe fabriek in Mexico

De volledig elektrische modellen zullen in maart 2024 in productie gaan.

Can-Am kondigde zijn triomfantelijke terugkeer naar de motorfietsmarkt aan tijdens het 2023 Club BRP (Bombardier Recreational Products) evenement op 8 augustus 2022. Het merk deed tijdens de introductie een beroep op zijn off-road erfgoed, maar met de volledig elektrische Origin dual-sport en de Pulse roadster slaat het Canadese bedrijf een heel andere weg in.

Behalve dat Can-Am enkele prototypes en conceptrenders presenteerde, onthulde het alleen dat een volledig nieuwe Rotax E-Power elektrische motor beide modellen zal aandrijven. Helaas moeten we wachten tot augustus 2023 om de actieradius, het vermogen en de oplaadtijden van de Origin en Pulse te ontdekken, maar BRP laat er geen gras over groeien.

Met de Can-Am Ryker Rally op de speedway

Minder dan twee maanden na die onthulling is het bedrijf al begonnen met de bouw van een nieuwe EV-fabriek in Querétaro, Mexico. De nieuwe fabriek zal voornamelijk de elektrische tweewielers van Can-Am produceren. BRP plaatst de EV-fabriek naast de huidige campus in Querétaro, Mexico, waar Sea-Doo waterscooters en ROTAX-motoren worden geproduceerd.

Om de gedenkwaardige gebeurtenis te vieren, hield BRP op 3 oktober 2022 een ceremonie. De top van BRP verwelkomde plaatselijke functionarissen zoals burgemeester Luis Nava van Querétaro en de minister van Duurzame Ontwikkeling van Querétaro, Tania Palacios, samen met de Canadese ambassadeur in Mexico, Graeme C. Clark.

“We hebben ons voorgenomen om ons motorerfgoed terug te winnen met de lancering van een reeks elektrische tweewielers, en we bereiden ons voor op de uitvoering van ons plan,” verklaarde Sandy Scullion, voorzitter van de BRP Powersports Group. “We kijken uit naar de productie van de eerste elektrische Can-Am motorfietsen voor een nieuwe generatie liefhebbers.”

BRP meldt dat de nieuwe faciliteit in maart 2024 start met de Origin en Pulse productie. Can-Am hoopt de eerste eenheden tegen de zomer van 2024 aan klanten te leveren. Het bedrijf beweert ook dat de fabriek 500 nieuwe banen zal opleveren en dat het tijdens de bouw gebruik zal maken van duurzame LEED-goedgekeurde materialen.

Zomer 2024 lijkt misschien nog een lange tijd om te wachten, maar we zijn benieuwd wat Can-Am de elektrische motorfietsmarkt brengt wanneer de Origin en Pulse van de band rollen.

Het bericht Can-Am gaat Origin en Pulse produceren in nieuwe fabriek in Mexico verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuw: 2023 Horex Regina Evo

Geen Intermot zonder Horex. De Duitse motorfabrikant die vooral bekendstaat om haar zescilinders, exclusiviteit en… faillissementen, presenteerde niet weeral een Limited Edition van de VR6, maar wel een heel nieuw model. Verrassing nummer 1. De Regina Evo heet ‘ie en hij krijgt helemaal geen zescilinder, maar een éénpitter. Verrassing nummer 2.

Kawasaki onthult EV-productieprototype op Intermot

Moderne interpretatie

De Regina is dan een nieuw model, toch verwijst de naam naar het verleden. Lang lang geleden, in 1950, was die Regina namelijk een van de populairste Horexen, met 83.000 verkochte exemplaren. Deze nieuwe Regina Evo is een moderne interpretatie van het origineel. Daarvoor heeft Horex goed naar het retrodesign gekeken, met afgeronde vormen, spaakwielen, veel chroom en een ronde koplamp.

Carbon frame

Kijken we wat dieper, dan zijn er vele mooie, moderne details en onderdelen. Zo heeft de Regina Evo een carbon frame en swingarm, ledlichten, moderne remmen en een zesbak. Aan die bak zit een vloeistofgekoelde 660cc-ééncilinder (EU5) gekoppeld. Geen extreme pk’s of Nm’s dus, maar 48 paarden moeten voldoende zijn om met de nieuwste Horex te paraderen. Althans, áls hij ooit op de markt komt…

Het bericht Nieuw: 2023 Horex Regina Evo verscheen eerst op Motor.NL.

Kawasaki onthult EV-productieprototype op Intermot

Op dinsdag 4 oktober gaf Kawasaki een verleidelijke glimp van slechts één optie voor toekomstige aandrijving door het prototype van een beloofde EV-productiemachine te onthullen.

Het EV-model, dat voor het eerst in actie te zien was tijdens de 8 uur van Suzuka, was een van de onderdelen van een uitgebreide toespraak van de Managing Director van Kawasaki Motors Europe, de heer Masaya Tsuruno.

De heer Hiroshi Ito, de president van Kawasaki Motors, verwees naar de belofte om in 2022 wereldwijd ten minste drie elektrische voertuigen te presenteren en benadrukte dat het prototype – dat alleen tijdens de persconferentie werd getoond – de basis zou vormen voor een toekomstige productiemachine.

De heer Tsuruno benadrukte dat Kawasaki zich blijft inzetten voor verbrandingsmotoren, maar voegde eraan toe dat zowel E-fuel als Bio-fuel tot de opties behoren die worden overwogen, naast het veel gerapporteerde onderzoek naar waterstof als een mogelijke koolstofneutrale keuze.

Kawasaki onthult 2023 Versys 650

Met zijn ongetwijfeld enorme interne middelen en ervaring bevindt Kawasaki zich in een goede positie om een belangrijke rol te spelen in zowel de transportevolutie via nieuwe en opkomende technologie, naast een benijdenswaardige staat van dienst op het gebied van innovatie van verbrandingsmotoren. En, zoals de heer Tsuruno uitlegt, is het bedrijf actief betrokken bij partnerschappen die zich niet beperken tot de wereld van de tweewielers, maar zowel auto’s als andere toekomstgerichte technologieën omvatten: “Wij zijn zeer gemotiveerd en sterk verbonden en zullen ons onderzoek en onze ontwikkeling voortzetten.

Tot slot verklaarde de heer Tsuruno dat het bedrijf zich inzet om het merk Kawasaki verder te versterken, producten en diensten aan te bieden die voldoen aan de behoeften van de klant, het onderzoek naar koolstofneutraliteit voort te zetten en alle mogelijkheden te onderzoeken.

Het bericht Kawasaki onthult EV-productieprototype op Intermot verscheen eerst op Motor.NL.

De naam is Bond, Triumph Speed Triple 1200 RR Bond Edition

Voortbouwend op een eerdere samenwerking tussen de twee Britse merken, viert Triumph 60 jaar Bond met de release van een hyperexclusieve Speed Triple 1200 RR Bond Edition. Voor u helemaal wild gaat: deze versie wordt helaas (toepasselijk) gelimiteerd tot slechts 60 stuks, wereldwijd. Sneller naar beslissen dan je schaduw dus. Of was dat een andere fictieheld?

Triumph Scrambler 1200 XE uit James Bond-film geveild voor 156.000 euro

60 stuks

De speciale Bond Edition kan uitpakken met custom zwart 60th anniversary lakwerk waarop alle 25 James Bond-filmtitels vermeld staan, met officiële 007-graphics en handgeschilderde gouden striping en aangepaste bestickering en badges. Op eentje daarvan – op de stuurklem – staat het unieke serienummer vermeld. Om helemaal zeker te zijn, krijg je ook een handgetekend certificaat van echtheid, en een 007-motorhoes om ‘m binnen stofvrij te houden. Hij wordt er niet onzichtbaar door, helaas. 

Speed Triple 1200 RR

Onder die hoes en onder het kuipwerk tref je overigens een voor ‘t overige vrij standaard uitgevoerde Speed Triple 1200 RR. Al is dat in het geval van de RR een understatement van jewelste: van de knappe styling, over de 1.160 cc triple (180 pk / 125 Nm), elektronisch instelbare Öhlins Smart EC 2.0 semi-actieve vering, de Pirelli Diablo Supercorsa SP V3-banden, de Brembo Stylema’s, het TFT-kleurenscherm met My Triumph-connectiviteit, geoptimaliseerd bochten-ABS tot de instelbare, hellingshoekgevoelige tractiecontrole: dit is bezwaarlijk een standaardmotor te noemen…

Kostenplaatje

Ook qua prijsstelling niet, overigens: de nieuwe Speed Triple 1200 RR Bond Edition moet 27.495 euro kosten (25.295 euro in België). Daar trekt zelfs 007 al even bleek bij weg. Mààr: het is wel een uitgelezen kans om een stukje geschiedenis in huis te halen – zowel voor de cinefiel als de motorliefhebber. Meer info of kopen? Surf dan even naar de website van Triumph. Snel wezen is de boodschap.

Het bericht De naam is Bond, Triumph Speed Triple 1200 RR Bond Edition verscheen eerst op Motor.NL.

Europees debuut voor de Zero DSR/X

Wij waren bij de gelukkigen die onlangs Zero’s allereerste allroad mochten testen op Sicilië. Maar lang heeft de rest van Europa er niet op moeten wachten: op Intermot in Keulen heeft het merk zopas z’n nieuwkomer aan het grote publiek voorgesteld.

Royal Enfield Hunter 350 landt voor ’t eerst in Europa op Intermot 2022

De DSR/X heeft een volledig nieuwe Z-Force 75-10X motor die een potig koppel van 225 Nm produceert en een Z-Force 17,3 kWh Power Pack. De nieuwkomer heeft onder meer een volledig nieuw ontworpen frame en geometrie voor een grotere grondspeling, een instelbare voorvork met allroadwaardige veerwegen en drie geïntegreerde opbergvakken.

De DSR/X is verkrijgbaar in sage green en white pearl, staat in september bij de Benelux-dealers en kost € 26.995,- in België en Nederland. 

Het bericht Europees debuut voor de Zero DSR/X verscheen eerst op Motor.NL.

Royal Enfield Hunter 350 landt voor ’t eerst in Europa op Intermot 2022

Royal Enfield heeft vandaag de nieuwe Hunter 350 voor het eerst op Europese bodem geïntroduceerd tijdens de Intermot 2022.

Specs bevestigd

Aangezien de internationale launch al in augustus werd georganiseerd, vielen er weinig verrassingen te noteren op Intermot. De Royal Enfield Hunter 350 is nog steeds z’n erg knappe zelve, met het reeds aangekondigde 350cc ééncilindertje in het frame gemikt. Dat moet 20,2 pk bij 6.100 tpm en 27 Nm koppel bij 4.000 tpm gaan leveren.

Werkt Royal Enfield aan een nieuwe Bullet 350?

De Hunter weegt 181 kg, heeft een zithoogte van 790 mm en een brandstoftank van 13 liter, terwijl er voor een achter schijfremmen zitten. De 41mm telescoopvork heeft een veerweg van 130 mm en is niet verstelbaar. De stereoschokdempers achter hebben een veerweg van 102 mm en kunnen in zes stappen ingesteld worden qua veervoorspanning. Royal Enfield schat dat de 13-litertank goed is voor iets meer dan 450 kilometer. Het merk positioneert z’n nieuwkomer naast de klassiek gestijlde Classic 350 en de cruiser Meteor 350 in z’n gamma.

Beschikbaarheid en prijs

De Royal Enfield Hunter 350 zal bij de Nederlandse dealers staan vanaf november 2022 voor een prijs van €5.399.

Het bericht Royal Enfield Hunter 350 landt voor ’t eerst in Europa op Intermot 2022 verscheen eerst op Motor.NL.

2023 Honda CB750 Hornet officieel gepresenteerd

Zojuist is op de INTERMOT motorbeurs in Keulen, Duitsland, de 2023 Honda CB750 Hornet officieel gepresenteerd.

De originele CB600F Hornet uit 1998 groeide om vele redenen uit tot een enorm populaire motor in Europa. Zijn compacte, naakte vorm was geweldig in de stad en hij had het vermogen en de handling om enthousiast bochten aan te vallen. Verschillende versies van de Hornet gingen in de richting van sportief toeren en – in de handen van Hornet Cup-racers – een regelrechte racemotor, terwijl een upgrade uit 2007 extra RR-afgeleid topvermogen en een veel agressiever design toevoegde.

De gloednieuwe 2023 Honda CB750 Hornet, die inspiratie bij zijn voorouder haalt, maar het gevierde merk Hornet helemaal up-to-date brengt. En hij is verpakt met een directe injectie van opwinding en pure adrenaline.

Met de styling die geleid is door de nieuwste generatie creatieve geesten in Honda’s R&D-faciliteit in Rome, is de Hornet ontwikkeld om jongere rijders aan te trekken die op zoek zijn naar een serieuze stap hogerop. De totaal nieuwe tweecilindermotor levert veel vermogen en koppel, en is voorzien van een uitgebreid elektronicapakket. De hoogwaardige Showa-ophanging werkt samen met een nieuw, lichtgewicht stalen frame waarmee de rijder al het beschikbare potentieel kan benutten. En een minimalistische look zonder compromissen definiëren een scherpe, moderne streetfighter-stijl.

Honda heeft de 2023 CB750 Hornet bewapend met een toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding. Om het simpel te houden, kunnen drie woorden worden gebruikt om het samen te vatten:

Snel, wendbaar, leuk.

Samenvatting 2023 Honda CB750 Hornet

  • Geheel nieuwe 755cc paralleltwin 8-kleps unicam-motor
  • Maximaal vermogen – 67,5 kW bij 9.500 tpm
  • Max koppel – 75 Nm bij 7.250 tpm
  • 270° krukas en ongelijke ontstekingsvolgorde voor maximaal motorkarakter
  • Gepatenteerde Vortex Air Flow-kanalen voor een optimale luchtstroom
  • Assist-/slipperkoppeling biedt een licht hendel gevoel en voorkomt het springen van het achterwiel bij terugschakelen
  • 4,3 l/100 km brandstofverbruik met een potentieel tankbereik van 340 km

Om het de eigenaar gemakkelijk te maken zijn er 3 pakketten die de accessoires netjes bij elkaar groeperen:

Sportpakket
Quickshifter, windscherm, cover voor duozadel en voetsteunen voor de rijder.

Stijlpakket
Gewichten aan stuuruiteinden, bovenste klemhouder op het stuur, tankpad, wielstrepen en valdoppen.

Toerpakket
Zijtassen, tanktas en zadeltas.

Het bericht 2023 Honda CB750 Hornet officieel gepresenteerd verscheen eerst op Motor.NL.

Zero Motorcycles haalt 109 miljoen euro op in nieuwe investeringsronde

Zero Motorcycles, wereldleider op vlak van elektrische motorfietsen en aandrijvingen, sloot vorige week een nieuwe financieringsronde af waarin het bedrijf 1079 miljoen euro aan investeringen ophaalde. De investeringsronde zag de participatie van enerzijds strategische partners als Polaris, Exor en Hero MotoCorp, en anderzijds ook financiële investeerders, waaronder vaste partner Invus.

“Sinds Zero Motorcycles het levenslicht zag in een garage in Santa Cruz, wist het merk de categorie van premium elektrische motoren en aandrijvingen vorm te geven en te definiëren.”, zegt Sam Paschel, CEO van Zero Motorcycles. “Met meer dan 20.000 verkochte voertuigen verzamelde Zero intussen meer dan 265.000.000 kilometer aan ervaring, zowel on- als offroad.” Het merk verfijnde ook de meeste geavanceerde aandrijvingstechnologie voor voertuigen tussen elektrische fietsen en elektrische auto’s, aangestuurd door het Cypher III-besturingssysteem. Bovendien bouwde het bedrijf ook een innovatief en wereldwijd merk uit dat hoog aangeschreven staat binnen de industrie. “Deze financiering zorgt ervoor dat we onze activiteiten op wereldwijde schaal verder kunnen uitbouwen.”, aldus Paschel. “Het zorgt er ook voor dat we nieuwe modellen kunnen ontwikkelen en op de markt brengen om zo onze snelle groei blijvend te ondersteunen. We verwelkomen van harte onze strategische partners en nieuwe investeerders in ons consortium. Bovendien zijn we uiterst dankbaar ten opzichte van Invus en hun niet-aflatende steun en toewijding aan Zero’s missie en visie.”

Zero Motorcycles lanceert leasing-programma

De zakelijke strategie van Zero berust op drie steunpilaren: motorfietsen voor consumenten (waar Zero een uitgebreid gamma aan weg-, adventure sport- en dual sportmotoren aanbiedt), fleet sales (waar Zero aanwezig is in meer dan 200 politie- en andere overheidsdiensten wereldwijd), en aandrijvingen (waar de technologie van Zero bijdraagt aan de elektrificatie van toonaangevende producten van hun partners).

Met deze nieuwe financieringsronde heeft Zero Motorcycles intussen meer dan $450M aan kapitaal opgehaald. Dat geeft het merk alle nodige middelen om de grenzen van elektrische tweewielers en elektrische aandrijvingen te blijven verleggen en om de elektrificatie van de motorfiets- en powersportwereld te blijven aanvoeren.

Over Zero Motorcycles

Zero Motorcycles is wereldwijd marktleider in elektrische motorfietsen en aandrijvingen. Met de hand ontworpen en opgebouwd in Californië, combineert Zero Motorcycles baanbrekende technologie uit Silicon Valley met de traditionele spirit van motorrijden. Voor intelligente, innovatieve en moderne rijders van over de hele wereld.

Voor meer details over Zero’s line-up of om de motorfietsen te bezichtigen bij een dealer in je buurt, bezoek onze website op www.zeromotorcycles.com.

Het bericht Zero Motorcycles haalt 109 miljoen euro op in nieuwe investeringsronde verscheen eerst op Motor.NL.

Moto Morini werkt aan nieuwe 1.187cc V-Twin adventure bike

Moto Morini werkt aan een nieuwe 1200cc adventure motorfiets die aangedreven zal worden door een bekend motorblok. Het 1.187cc V-Twin blok dat we al sinds 2004 kennen van Moto Morini voordat het merk werd overgenomen door de Zhongneng Vehicle Group.

Moto Morini 1200cc Adventure: Details

Voor de overname door de Zhongneng Vehicle Group in 2018, was Moto Morini’s gehele modellenlijn grotendeels gebaseerd op een variant van het Bialbero CorsaCorta V-Twin motorblok, dat in deze motor 1.187 cc groot is. Dit motorblok maakte zijn debuut in 2004, waardoor het een van de oudste krachtbronnen is die in een moderne motorfiets wordt gemonteerd (als hij uiteindelijk in productie wordt genomen). Dit motorblok was even uit de roulatie omdat hij niet voldeed aan de strenge Euro-5 emissie eisen die 2 jaar geleden van kracht werden, maar het lijkt erop dat Moto Morini in staat is geweest het blok te updaten voor gebruik in deze nieuwe adventure bike.

Het algemene silhouet doet sterk denken aan de Moto Morini X-Cape 650 die dit jaar geïntroduceerd werd. Ook de hardware lijkt geschikt voor een motor in deze ultra-premium categorie. Een dikke USD vork en monoshock zijn zichtbaar, naast een paar radiaal gemonteerde remklauwen voor en een enkele remklauw achter. Gezien het feit dat deze motorfiets enige off-road capaciteiten zal hebben, zou uitschakelbare ABS ook aannemelijk zijn. Daarnaast zien we ook een groot scherm in de cockpit. Naar alle waarschijnlijk een TFT-unit, gezien het feit dat zelfs de kleinere X-Cape 650 er een heeft. En aangezien het een motorfiets is in de wat zwaardere categorie zal er waarschijnlijk een uitgebreid pakket hulpmiddelen voor de bestuurder aanwezig zijn op de motor.

Hoe de motor in de markt gezet wordt ten opzichte van zijn concurrenten is op dit moment nog niet duidelijk.

Het bericht Moto Morini werkt aan nieuwe 1.187cc V-Twin adventure bike verscheen eerst op Motor.NL.