Ben jij in het bezit van een Kawasaki Ninja? Geef je op voor ‘Wat Rij Jij?!’

De Kawasaki Ninja bestaat 40 jaar. Dit willen we vieren we met een speciale Wat Rij Jij?! Kawasaki Ninja-editie! Ben jij in het bezit van deze iconische motor? Dan komen we graag met een camerateam bij je langs om te praten over jouw Ninja.

Deze speciale Wat Rij Jij?! Ninja-editie zal te zien zijn in Motor.NL TV bij RTL7 en wordt gepubliceerd op ons YouTube-kanaal.

Opnamedata:

– Donderdag 4 april 2024

Bezit jij een Kawasaki Ninja én heb jij op donderdag 4 april overdag een uurtje voor ons de tijd? Geef je dan snel op via onderstaand formulier.


Bericht: JavaScript is vereist voor deze inhoud.


Heb jij op dinsdag 26 maart nog niets van ons gehoord? Dan behoor je deze keer niet tot de geselecteerden. Alle achtergelaten gegevens worden na de draaidagen conform de AVG verwijderd uit ons systeem.

Toestemming voor Publicatie: Je geeft hierbij toestemming aan Motor.NL en haar gelieerde ondernemingen om uw deelname, inclusief maar niet beperkt tot uw beeld, stem, en motorvoertuig, te filmen, op te slaan, te bewerken en te publiceren op het YouTube-kanaal van Motor.NL en op andere door Motor.NL gebruikte mediakanalen.

Gebruik in Drukwerk: Je erkent en stemt ermee in dat de content die tijdens uw deelname aan “Wat Rij Jij?!” wordt geproduceerd, ook gebruikt mag worden in onze tijdschriften, waaronder MOTO73 en Promotor magazine, zonder verdere compensatie of voorafgaande kennisgeving.

We proberen uiterlijk maandag 7 februari de geselecteerde deelnemers te benaderen. Heb jij na deze datum nog niets van ons gehoord dan behoor jij deze keer niet tot de geselecteerden.

Het bericht Ben jij in het bezit van een Kawasaki Ninja? Geef je op voor ‘Wat Rij Jij?!’ verscheen eerst op Motor.NL.

Triumph onthult krachtige Rocket 3 Storm

Het is twintig jaar geleden dat de eerste Rocket III de motorwereld op zijn kop zette als de ultieme, gespierde roadster. Nu is er een nieuwe generatie Rocket 3 onthuld, met verbeterde prestaties, dynamische rijeigenschappen en een duister uiterlijk. De nieuwe naam, Rocket 3 Storm, benadrukt het krachtige uiterlijk en de spectaculaire rijervaring van deze motorfiets.

Eerste testindruk Triumph Daytona 660

Het hoogtepunt van deze motorfiets is het grootste productiemotorblok ter wereld, met een inhoud van 2458 cc. Het vermogen van de Rocket 3 Storm R en GT is met maar liefst 15 pk toegenomen, tot 182 pk bij 7.000 tpm. Het koppel is ook gestegen met 4 Nm, waardoor het piekt op 225 Nm bij 4.000 tpm. Dit zorgt voor een explosieve acceleratie en moeiteloze gasrespons in elke versnelling.

De nieuwe Triumph Rocket 3 Storm is voorzien van vernieuwde 16-inch achterwielen en 17-inch voorwielen met een sportief tienspaaks design. Dit zorgt voor een lager onafgeveerd gewicht en verbetert het stuurgedrag, waardoor de Rocket nog wendbaarder wordt. Het sterke en lichtgewicht aluminium frame, dat in 2019 werd geïntroduceerd, zorgt voor een uitstekende verhouding tussen koppel en gewicht.

Donker kleurenschema

Het donkere kleurenschema van de Rocket 3 Storm-modellen is geïnspireerd op het succes van eerdere speciale Rockets-edities met zwarte onderdelen. De R-modellen zijn verkrijgbaar in Carnival Red met Sapphire Black, Satin Pacific Blue met Matt Sapphire Black en Sapphire Black met Granite. De GT-modellen hebben dezelfde kleurenopties, maar met omgekeerde tankverdeling voor een onderscheidende uitstraling. Beide modellen hebben ook premium zwartgelakte details.

De Rocket 3 Storm voldoet nu ook aan de nieuwste Euro 5b-normen, met vloeistofkoeling, lage uitstoot en een uitstekend brandstofverbruik.

De Rocket 3 Storm heeft indrukwekkende rijprestaties dankzij een volledig instelbare Showa monoshock RSU achtervering en een instelbare 47mm Showa-voorvork. De Brembo Stylema remklauwen en 320mm remschijven zorgen voor uitzonderlijke remkracht. Beide modellen zijn voorzien van geoptimaliseerd, hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole.

De ergonomie van de Rocket 3 is afgestemd op de individuele rijder. De R-modellen hebben een sportieve zithouding met een optimaal stuurgedrag, terwijl de GT-modellen een meer rechtop zithouding bieden. Beide modellen hebben specifieke zadels en verstelbare voetsteunen om het comfort en de rijpositie aan te passen.

Opvallende uitstraling

Het design van de Triumph Rocket 3 Storm is tot in de kleinste details verzorgd. Van het zwart gepoedercoate inlaatdeksel tot de geanodiseerde afwerkingen, elke component is met zorg gekozen voor een ongeëvenaarde uitstraling. De dubbele LED-koplampen met het Triumph-logo en de kenmerkende dagrijverlichting, samen met de LED-richtingaanwijzers en het LED-achterlicht, geven de motorfiets een opvallende uitstraling.

De Rocket 3 Storm is uitgerust met verschillende rijdergerichte technologieën, zoals hellingshoekgevoelig ABS, tractiecontrole, rijmodi en intuïtieve cruisecontrol. Het TFT-kleurendisplay biedt uitgebreide functies en kan worden aangepast voor optimale zichtbaarheid. Beide modellen hebben ook sleutelloos starten, een USB-oplaadpunt en een breed scala aan beschikbare accessoires om de motorfiets aan te passen aan individuele wensen.

Meer informatie over de Rocket 3 Storm en het plaatsen van een bestelling is te vinden op triumphmotorcycles.be of bij een lokale Triumph-dealer.

De motorfietsen zullen vanaf april 2024 verkrijgbaar zijn.

Het bericht Triumph onthult krachtige Rocket 3 Storm verscheen eerst op Motor.NL.

Pol Tarrès stuurt zijn Yamaha T700 in Chili naar nieuw hoogterecord

Twee jaar reed Pol Tarrés op een Yamaha Ténéré 700 naar een hoogte van 6.175,5 meter. Dat kon hoger volgens de Spaanse coureur en opnieuw leverde hij een prestatie door zijn Yamaha Ténéré 700 GYTR naar een hoogte van 6.677 meter te brengen.

Brandstofprobleem

Tijdens de vorige expeditie bleek het brandstofverbruik een probleem te zijn. Het verbruik is op hoogte veel hoger dan op zeeniveau. Voor de nieuwe poging werd gekozen voor een grotere brandstoftank en de GYTR ECU-module om het brandstof-luchtmengsel te verbeteren.

Dutch Masters Harfsen: Herlings ongeslagen

‘Boven de 6.000 meter lijkt alles extreem traag te gaan, de fysieke vermoeidheid is onbeschrijfelijk en er is geen ruimte voor fouten’, aldus Pol Tarrés. ‘Als lopen al een uitdaging is, kun je je voorstellen hoe het is om een Ténéré op deze hoogte te besturen’.

Door de sneeuw op 6 en 7 maart waren de twee alternatieve routes niet begaanbaar en was alleen de route naar de hoofdkrater van de Ojos del Salado – Chili – vrij, tevens het hoogste punt. Vanuit de Murray Refuge, gelegen op 4.522 meter, duurde het slechts vijftig minuten om de top te bereiken op de Ténéré. Vijftig eindeloze minuten, volgens Torres.

Pol heeft ook het record voor ééncilinder motorfietsen behaald met een Yamaha YZ450, waarbij hij een hoogte van 6.756 meter bereikte bij de Ojos del Salado, de hoogste vulkaan op aarde, de op een na hoogste berg in de Andes en de hoogste top van Chili.

Pol Tarrès tijdens zijn record in 2022, ook op een Yamaha T700.

Het bericht Pol Tarrès stuurt zijn Yamaha T700 in Chili naar nieuw hoogterecord verscheen eerst op Motor.NL.

Doe mee aan het Ducati Multistrada V4 S Grand Tour-testevent op 28 maart

Op donderdag 28 maart organiseert Motor.NL in Hilversum het Ducati Multistrada V4 S Grand Tour-testevent. Schrijf je nu in.

Het testevent vindt overdag plaats. Van deze dag maken wij een videoverslag dat later in Motor.NL TV op RTL7 zal verschijnen. Ook zal de video geplaatst worden op www.motor.nl en ons YouTube-kanaal.

Je test de nieuwe Ducati Multistrada V4 S Grand Tour op een door ons uitgezette route, waarin zo’n beetje alle wegtypen zitten. We verzamelen om 09:30 uur bij Motor.NL in Hilversum, hier word je ontvangen met een kop koffie en iets lekkers. Ook wordt de lunch geheel verzorgd. Na de route sluiten we hier ook weer af rond 16:00 uur. Het enige wat jij moet doen is je motorspullen meenemen, je rijbewijs en goede zin!

Uit alle inzenders zullen wij op 22 maart een selectie maken. Heb je op maandag 25 maart nog niets van ons gehoord, dan behoor jij deze keer helaas niet tot de gelukkigen.


Bericht: JavaScript is vereist voor deze inhoud.


Alleen motorrijders in het bezit van een A-rijbewijs kunnen deelnemen aan dit testevent.

Het bericht Doe mee aan het Ducati Multistrada V4 S Grand Tour-testevent op 28 maart verscheen eerst op Motor.NL.

Pierer Mobility (KTM) is de baas bij MV Agusta

In november 2022 heeft KTM AG, een dochteronderneming van PIERER Mobility AG, 25,1% van MV Agusta Motor S.p.A. overgenomen als onderdeel van een kapitaalverhoging.

Als onderdeel van deze samenwerking heeft KTM AG in oktober 2023 de toeleveringsketen en inkoop van MV Agusta overgenomen. Bovendien wordt het productassortiment van MV Agusta ook deels via het wereldwijde verkoopnetwerk van PIERER Mobility gedistribueerd.

De koopoptie die aan KTM AG was toegekend op basis van de jaarrekening per 31 december 2025 om een meerderheidsbelang in MV Agusta Motor S.p.A. te verwerven, wordt nu vervroegd uitgeoefend. De aankoopprijs voor de resterende 25% van de aandelen is berekend volgens de eerder overeengekomen waarderingsmethode (EBITDA-multiple).

MV Agusta is nu op weg om voor het eerst in vele jaren een nettowinst te behalen. Alleen al in 2023 heeft MV Agusta vijf nieuwe modellen geïntroduceerd, en alle limited-series waren binnen enkele uren na de lancering uitverkocht. Daarnaast is er een nieuw dealernetwerk opgezet.

KTM AG zal de meerderheid én ook het industriële management van MV Agusta Motor S.p.A. overnemen. Op middellange termijn is een jaarlijkse productie van meer dan 10.000 premium motorfietsen van MV Agusta gepland op de locatie in Varese.

Hubert Trunkenpolz, lid van de raad van bestuur van PIERER Mobility AG, neemt de rol van CEO en voorzitter over van Timur Sardarov, die beschikbaar zal blijven voor het bedrijf als vicevoorzitter, merkambassadeur en adviseur. De familie Sardarov behoudt gezamenlijke controle en een belang van 49,9% in het bedrijf.

Timur Sardarov blijft met MCV Agusta verbonden als vicevoorzitter.

Timur Sardarov:

‘MV Agusta belichaamt passie en een uniek gevoel van romantiek dat mij, als ervaren ondernemer, vanaf dag één heeft geboeid. De persoonlijke uitdaging om het bedrijf uit de crisis te leiden en door middel van innovatieve bedrijfsstrategieën, uitbreiding van het team en nieuwe productontwikkelingen naar succes te leiden, is overwonnen. Het is een eer om een rol te spelen in het vormgeven van het erfgoed van MV Agusta. In de afgelopen vijf jaar zijn zowel het bedrijf als ikzelf aanzienlijk gegroeid. Onze gezamenlijke groei getuigt van de transformatieve reis die we hebben gedeeld. Mijn tijd bij MV Agusta is een cruciaal hoofdstuk in mijn leven geweest, gevuld met wederzijdse vreugde en uitdagingen. Als toegewijde vicevoorzitter blijf ik me inzetten voor het ondersteunen van het bedrijf en het behalen van voortdurend succes.’

Het bericht Pierer Mobility (KTM) is de baas bij MV Agusta verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuws uit de motorsport

Grasbaanracer Jannick de Jong heeft besloten zijn carrière in de baansport te beëindigen. De 36-jarige De Jong liep in het afgelopen seizoen een slepende zenuwblessure in de onderrug op. ‘Ik ondervind nog dagelijks hinder van deze blessure, wat voor mij de aanleiding is om te stoppen.’

De Jong werd in 2015 als eerste Nederlander wereldkampioen. Daarvoor veroverde de coureur uit Gorredijk al drie Europese titels. Daarmee is hij tot op heden de succesvolste baansporter die Nederland heeft voortgebracht. ‘Ik kijk met veel plezier terug op een fantastische carrière, waarin ik veel hoogtepunten, maar ook dieptepunten heb beleefd’, aldus De Jong. In de komende periode wil De Jong zich eerst richten op volledig herstel, maar sluit een andere vorm van motorsport in de toekomst niet uit.

Zijspancoureur Wilfred Detz start het nieuwe seizoen met Bridget Portijk in de bak. De regerend kampioen van Nederland en nummer drie van Europa op de grasbanen moest op zoek naar een nieuwe bakkenist. Vaste bakkenist en levenspartner Wendy Arling moest door fysieke problemen forfait geven voor het komende seizoen. Bij de zoektocht naar een vervanger stuitte het duo op de 19-jarige Bridget Portijk, die de overstap maakt vanuit de damesklasse op de grasbanen.

Er stond tijdens het SuperMoto-evenement in het Belgische Mettet in de S1-klasse geen maat op Romain Kaivers. Hij won beide manches. In de S2 ging de zege naar Rox van Bragt.

Het bericht Nieuws uit de motorsport verscheen eerst op Motor.NL.

Eerste rij-indruk 2024 Kawasaki Z500 SE en Ninja 500

De ‘Z’- en ‘Ninja’-benamingen zijn iconisch bij Kawasaki, maar toch is het voor het eerst dat er een 500-versie van deze types gelanceerd wordt. Nieuw van top tot teen en wij gingen ze testen in de ruime omgeving van Alicante.

Mooi weertje daar in Alicante, dus de kans bestond dat testrijder Thierry op een lokaal terrasje met een Tinto de Verano zou zitten. Voor het zover kwam, konden we hem de eerste indrukken over Kawasaki’s nieuwste duo ontfutselen.

Motor.NL: Er leeft wel wat in de klasse tot 500 cc. Vertel op: hoe ging het met die twee nieuwe Kawasaki’s!

Thierry Sarasyn: Erg goed. De beide motoren zijn compleet nieuw. Het blok heeft wel roots in de 300 en 400 cc’s die Kawasaki al enige tijd in het gamma heeft en waarmee ze supersport wereldtitels verzamelden als ware het Panini-prentjes. Dat blok heeft een langere slag gekregen, waardoor er meer cc’s, maar vooral meer koppel uitstromen.

En waarom niet meer pk’s?

Duuuhh… omdat het anders geen A2-motoren meer zouden zijn, hé. Ze zitten zelfs niet aan de volle toegelaten 35 kW.

En waarom niet?

Om te voldoen aan de normen van de A2-rijbewijzen moet je ook een bepaalde gewicht-pk verhouding hebben. De Z weegt amper 168 kg en mag daarom maar 33,4 pk hebben. De Ninja weegt drie kilo meer. Het blok heeft trouwens niet alleen hetzelfde vermogen van dat uit de recent geteste Eliminator 500, maar ook de mapping is identiek.

Hoe omschrijf je het motorkarakter?

Dat van dat koppel is écht waar, hé. Dit blok is zoveel volwassener dan je zou denken. In de vierde versnelling kun je bijvoorbeeld vlot op gang komen vanaf 45 km/u, maar je trekt wel door tot 120 als je dat wilt. Natuurlijk moet je actief schakelen op een A2- 451cc, maar door het hoge koppel – en het lage gewicht – moet je niet per se in één juiste versnelling liggen. Afhankelijk van hoe je rijdt, heb je toch nog wat ruimte in de keuze van de versnelling. Maar een ding steekt er met kop en schouders bovenuit op beide modellen: de fun factor.

Is de Ninja een Z met een kuip?

Neen, er zijn best wat verschillen. In die mate zelfs dat we voor beide modellen een afzonderlijk testverslag gaan maken. Je ziet die vanaf morgen verschijnen op motor.nl en later in onze bladen.

Any famous last words?

Wel, ik zie niet alleen de gewicht-pk verhouding als een troef, maar ook een andere combinatie: die van prijs en kwaliteit. Met de Z 500 die begint bij 6.549 euro, heb je echt veel waar voor je geld. Idem voor de Ninja 500, die kost 7.199 euro en daar heb je zo mogelijk nog meer. Geïntegreerde knipperlichten in de kuip, tft-scherm, keyless contact… het zijn zaken die je op zwaardere en duurdere motoren verwacht. Daarom zie ik dit duo niet louter als opstap-A2’s, maar ook motoren die bij houders van een vol rijbewijs een kans maken. Die fun factor, weet je nog?

We kijken al uit naar de volledige test!

Geduld is een schone zaak. Nu eerst nog een stukje rijden. Kawasaki gaf ons voor het laatste stuk van de test een motor met GPS. Dus geen rit met een voorrijder, maar gewoon op je eigen tempo door de bergen. Het is hier nog 20°C!

Die motoren zijn je duidelijk bevallen…

Ook, maar ik heb gewoon een topterrasje gezien op de weg langs de kust, net voor Alicante…

Het bericht Eerste rij-indruk 2024 Kawasaki Z500 SE en Ninja 500 verscheen eerst op Motor.NL.

Octrooi: Gimbal-koplamp van BMW

BMW heeft de afgelopen jaren een voortrekkersrol gespeeld in de ontwikkeling van koplampsystemen voor bochten. Ze hebben verschillende manieren bedacht om de lichtprestaties te maximaliseren, zelfs als motoren overhellen en omhoog komen. In een recente octrooiaanvraag is een nieuw idee onthuld, dat geïnspireerd is op de gimbals die gebruikt worden voor camera’s. Dit idee zou kunnen leiden tot nog geavanceerdere koplamptechnologieën.

Camera-techniek

Een voorbeeld van een bestaand systeem is de adaptieve bochtenverlichtingsoptie Headlight Pro op de R 1250 GS. Deze maakt het mogelijk dat het dimlicht tot 35 graden in elke richting kan draaien, om het overhellen in bochten te compenseren. Ook corrigeert het systeem het omhoogkomen als gevolg van veranderingen in de rijhoogte en belading. Maar het nieuwe octrooi gaat nog een stap verder door de hele koplampunit aan een drie-assige gimbal te bevestigen, vergelijkbaar met de systemen die gebruikt worden om camera’s of smartphones stabiel te houden tijdens het filmen.

De eerste as zorgt ervoor dat de koplamp horizontaal blijft terwijl de motor overhelt. De tweede as compenseert voor omhoogkomen, om de koplamp van voor naar achteren horizontaal te houden. De derde as maakt het mogelijk dat het licht fysiek naar het verste punt van een bocht draait, waardoor het juiste deel van de weg verlicht wordt, namelijk waar je naartoe gaat. Het hele systeem wordt aangestuurd door dezelfde inertial measurement unit (IMU) die al gebruikt wordt in veel motorfietsen. Het resultaat is een stabiele koplamp, zelfs terwijl de rest van de motor beweegt.

Bij de nieuwe R 1300 GS heeft BMW ervoor gekozen om de koplamp fysiek te verplaatsen in bochten. Het optionele Headlight Pro bochtenverlichtingssysteem maakt gebruik van een matrix van leds, waarbij individuele lampen aan en uit worden gezet om de bundel in de juiste richting te richten. Maar in de nieuwe octrooiaanvraag wordt ook een camera in de koplamp gemonteerd.

Rijstrookassistentie

Het exacte doel van de camera wordt niet onthuld in het octrooidocument, maar er wordt vermeld dat deze is ontworpen om minstens één gebied van de omgeving vast te leggen, specifiek het deel dat verlicht wordt door de koplamp. Mogelijk is de camera gerelateerd aan aanvullende systemen ter ondersteuning van de rijder, zoals rijstrookassistentie, remassistentie of adaptieve cruisecontrol. Maar de meest waarschijnlijke reden voor de aanwezigheid ervan is om adaptieve matrixkoplampen mogelijk te maken, zoals die op sommige moderne auto’s te vinden zijn. Deze stellen je in staat om het grootlicht aan te laten staan, zelfs wanneer er ander verkeer is, door selectief delen van de bundel uit te schakelen om te voorkomen dat tegemoetkomend verkeer wordt verblind, terwijl de rest van de weg zo helder mogelijk wordt verlicht.

Technologisch vernuft

Het samenvoegen van de gimbal, camera en een led-matrixkoplamp tot één eenheid, zoals getoond in het nieuwe BMW-octrooi, opent de mogelijkheid om deze selectieve automatische dimtechniek ook naar motorfietsen te brengen. Het zelfstandige gimbal-ontwerp maakt het ook eenvoudiger om de bewegende koplamp op een ongekuipte motorfiets te monteren. Of deze technologie puur technologisch vernuft is of daadwerkelijk een hulp is bij het rijden in het donker, zal pas blijken wanneer het idee wordt toegepast op een productiemotorfiets.

Het bericht Octrooi: Gimbal-koplamp van BMW verscheen eerst op Motor.NL.

World Ducati Week: het aftellen is begonnen

Tickets voor World Ducati Week zijn nu verkrijgbaar op Ducati.com. Van 26 tot 28 juli 2024 zal het Misano World Circuit ‘Marco Simoncelli’ en de Adriatische Riviera opnieuw bruisen van enthousiaste fans die deze 12e editie van de WDW onvergetelijk zullen maken.

De World Ducati Week is een groots feest dat motorrijders van over de hele wereld trekt, die naar Italië komen om hun passie voor tweewielers en de Red Bikes van Borgo Panigale te vieren. Dit grote evenement, georganiseerd door Ducati, groeit en verbetert elk jaar en het werk is al begonnen om van World Ducati Week 2024 de beste editie ooit te maken.

Er zijn tal van ingrediënten voor een spectaculair evenement: een steeds groter wordend productaanbod, onvergetelijke ervaringen voor deelnemers, diverse entertainmentevenementen overdag en ’s avonds, en een speciale ruimte gewijd aan het Ducati Corse universum, met topcoureurs uit MotoGP en WorldSBK.

Hoewel het programma nog niet volledig is vastgesteld, staat één ding vast: de ‘Race of Champions’ zal opnieuw het hoogtepunt zijn van de World Ducati Week. Op vrijdag 26 en zaterdag 27 juli zullen de Ducati-coureurs het Misano-circuit betreden voor een onvergetelijke race.

Tickets voor World Ducati Week

Tickets voor WDW 2024 koop je via de Ducati-website en zijn beschikbaar als Motorrijders Ticket (voor deelnemers met een motor) en Bezoekers Ticket (voor passagiers of deelnemers te voet), geldig voor één of alle drie de dagen van het evenement.

Beide tickets geven toegang tot alle openbare ruimtes, met de mogelijkheid om deel te nemen aan tal van activiteiten, zoals wedstrijden, gesprekken met Ducati-ingenieurs, ontwerpers en experts, en signeersessies met de coureurs. Het driedaagse ticket biedt ook exclusieve mogelijkheden, zoals rijden op het circuit met je eigen motor, testritten met Ducati-modellen en Riding Experiences (die later kunnen worden geboekt via een speciaal platform met behulp van de code van je ticket).

Bovendien kunnen alle tickethouders van WDW tegen een gereduceerd tarief de Ducati-fabriek en het museum in Borgo Panigale bezoeken.

De toegang tot het evenement is gratis voor minderjarigen tot 18 jaar onder begeleiding, voor deelnemers uit Azië, Afrika, Amerika en Oceanië, en voor mensen met een handicap en hun begeleiders.

Een gereduceerd tarief is alleen beschikbaar voor actieve leden van de Ducati Official Clubs voor het jaar 2024. Neem voor meer informatie contact op met de officiële D.O.C. in jouw regio.

Iedereen kan tickets kopen bij een officiële Ducati-dealer tegen een gereduceerde prijs. Vind de dichtstbijzijnde dealer.

Voor meer informatie over prijzen en het kopen van tickets kun je terecht op de speciale pagina op de officiële Ducati-website. Tickets zijn alleen digitaal verkrijgbaar en op naam.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates over het programma via de speciale website, de Ducati social media kanalen en de officiële World Ducati Week Facebook-pagina.

World Ducati Week-app

Nieuw voor de editie van 2024 is de introductie van de WDW App, die voor iedereen toegankelijk is en fungeert als een centrale plek voor alle nuttige informatie over de World Ducati Week. De WDW App kan je downloaden op de App Store en Play Store.

Bekijk op het YouTube-kanaal van Ducati de hoogtepunten van de editie van 2022 van de World Ducati Week. De beste manier om je voor te bereiden op WDW 2024!

World Ducati Week-prijzen

  • 1-daags ticket op een dag naar keuze
  • Motorrijder: €65 | Bezoeker: €55 (Volledige tarief)
  • Motorrijder: €60 | Bezoeker: €50 (Gereduceerd tarief via officiële Ducati-dealer)
  • Motorrijder: €45 | Bezoeker: €40 (DOC tarief)

driedaags ticket

  • Motorrijder: €110 | Bezoeker: €80 (Volledige tarief)
  • Motorrijder: €90 | Bezoeker: €75 (Gereduceerd tarief via officiële Ducati-dealer)
  • Motorrijder: €70 | Bezoeker: €65 (DOC tarief)

Het bericht World Ducati Week: het aftellen is begonnen verscheen eerst op Motor.NL.

Bajaj wordt groen met motorfietsen op aardgas

De wereldleiders zetten automobilisten aan om afstand te nemen van benzine, maar wat komt hierna? Is voor motorrijders de toekomst ook elektrisch? Zulke motorfietsen hebben hun nadelen en het enige andere serieuze alternatief is waterstof, wat ook niet zonder zijn vragen van het formaat van de Hindenburg-zeppelin is. Het Indiase Bajaj heeft een ander voorstel: waarom motorfietsen niet laten rijden op aardgas?

In Nederland hebben we al decennia ervaring met aardgas, de infrastructuur ligt er. Dus waarom niet? Maar Bajaj is volgens ons de enige fabrikant die volledig achter dit idee lijkt te staan.

Op de Indiase televisie heeft het hoogste management van Bajaj aangekondigd dat het bedrijf van plan is een reeks motorfietsen te bouwen die op aardgas rijden. De eerste modellen zullen verschijnen in 2024 en verkocht worden als 2025-modellen.

Dit klinkt misschien ambitieus, omdat we het hebben over een kwestie van maanden. Maar onthoud twee dingen. Ten eerste zal deze omschakeling niet zo moeilijk zijn als je denkt. Al vele jaren bestaan er ombouwkits om carburateurmotorfietsen op aardgas te laten rijden, en motorfietsen met met carburateurs zijn in India nog steeds gangbaar op nieuwe motorfietsen. Dus dit zou minder ingewikkeld zijn dan het klinkt. En ten tweede is Bajaj groot, enorm groot. Motorfietsen maken slechts een klein deel uit van het bedrijf, en zonder twijfel hebben ze onderzoek en technologie paraat vanuit andere delen van hun industriële rijk die gemakkelijk kunnen worden aangepast aan motorfietsen.

De Indiase markt koopt nog steeds voornamelijk motorfietsen in het 150 cc-segment, en de modellen die Bajaj bouwt zouden overeenkomen met benzine-aangedreven machines tussen de 100 en 200 cc. Met andere woorden, ze zullen waarschijnlijk niet erg lijken op de modellen die Bajaj bouwt voor Europa (KTM en Triumph), dus het is niet waarschijnlijk dat we deze technologie hier binnenkort zullen zien.

Waarom zou Bajaj motorfietsen op aardgas willen introduceren? Het management van het bedrijf noemt twee redenen: lagere operationele kosten en verminderde vervuiling. Helaas kunnen kopers waarschijnlijk ook aanzienlijk verminderde prestatie verwachten. Maar of dat in India een probleem is, wagen wij te betwijfelen.

Het bericht Bajaj wordt groen met motorfietsen op aardgas verscheen eerst op Motor.NL.