Kawasaki en Yamaha starten onderzoek waterstofmotor

| |

Kawasaki, Yamaha en een aantal autofabrikanten bundelen hun krachten om het gebruik van waterstof in interne verbrandingsmotoren te onderzoeken. Het doel is een schone, koolstofneutrale brandstof te ontwikkelen die kan worden gebruikt in conventionele vier- en tweewielige toepassingen.

Tot de groep behoren Mazda, Subaru en Toyota, waarbij Toyota samenwerkt met Yamaha en het Japanse ontstekingsbedrijf Denso. Yamaha richt zich op interne componenten en onderdelen, naast motorprototypes, verbrandingsstudies, vermogensprestaties en verbeteringsstudies. Denso is belast met de ontwikkeling van injectoren en bougies voor directe injectie.

Kawasaki presenteert hybride prototype

Kawasaki heeft sinds 2010 een oogje op waterstofbrandstoffen en ontwikkelt momenteel ’s werelds eerste vloeibare waterstofbrandstof. Het bedrijf wil het product eind dit jaar klaar hebben. De futuristische brandstof wordt gemaakt van Australische bruinkool. Kawasaki heeft al statische motoren die op waterstofgas lopen, met als doel ze in de toekomst ook in auto’s, fietsen, schepen en vliegtuigen te introduceren. Een speciaal ontworpen schip vervoert de brandstof.

En bij Kawasaki en Yamaha blijft het niet. Honda en Suzuki zullen later in het project aansluiten, met de grote vier verenigd in de zoektocht naar een koolstofneutrale ‘conventionele’ brandstof voor motorfietsen van alle maten.

De proeftuin voor de ontwikkeling van Yamaha en Toyota is een auto die deelneemt aan een reeks enduranceraces in Suzuka, Autopolis en Fuji. Achter het stuur van die auto zit niemand minder dan Toyota’s CEO Akio Toyoda.

Om de waterstof te vervoeren heeft Kawasaki een schip ontworpen.
Vorige

Boek over Valentino Rossi’s complete racecarrière

Nieuw: 2022 Yamaha TMAX (+ Tech MAX)

Volgende