Zoektocht naar het geheim van ontelbare wereldtitels bij Ten Kate Racing Yamaha

Wanneer je twaalf wereldtitels – zoveel zijn het er inderdaad – hebt gewonnen, doe je het zo goed dat er nog geen superlatief of bijvoeglijk naamwoord bedacht is voor een prestatie als dit. Ongekend, waanzinnig, bizar; niets komt ook maar een beetje in de buurt van de prestaties van Ten Kate Racing. Het maakt een ‘fabrieksbezoek’ aan de thuisbasis in Nieuwleusen zo mogelijk nog interessanter.

Fotografie: Marien Cahuzak, ANITA PICTURES IT!

Iedereen die een beetje thuis is in de wegrace kent Kervin Bos. Eerst als enthousiast kanon in diverse Nederlandse kampioenschappen – en regelmatig sterk met een wildcard in het WK Supersport/Superbike, IDM of BSB – en tegenwoordig als succesvol en nog altijd enthousiast teammanager van Ten Kate Racing Yamaha. Maar al direct tijdens de rondleiding blijkt Kervin ook een zeer begenadigd gids te zijn. Het vlaggetje ontbreekt, maar verder is het plaatje compleet. Na een korte introductie bij de koffieautomaat, loodst Kervin ons behendig door een volle showroom naar een van de meeste indrukwekkende ‘hoekjes’ van de Nederlandse wegracegeschiedenis, de hoek waar alle Ten Kate Honda’s staan die wereldkampioen werden. Van de Honda CBR 600F, waarmee Fabien Foret de eerste pakte in 2002, tot aan de unieke WorldSBK- en WorldSSP-dubbel van Toseland (Fireblade) en Sofuoglu (CBR600RR) uit 2007. De meeste aandacht gaat natuurlijk uit naar de CBR600RR met het nummer #60 op de kuip. Precies die van Michael van der Mark uit 2014.

Als RIDERS Club VIP bij de Dutch TT op Assen

Wall of Fame

We kunnen er nog uren staan, maar er is nog zoveel te zien dat ‘Mister Guide’ het tempo er, net als vroeger op het circuit, lekker in houdt. De volgende stop is de Wall of Fame, waarop zo’n beetje elke Ten Kate Racing-coureur aan de muur hangt. Het is alweer een indrukwekkende lijst, al gaat de meeste aandacht dit keer uit naar een hele jonge Gerrit ten Kate, en nog jongere Ronald ten Kate en coureur Harry van Beek. Het blijkt een foto uit begin jaren negentig te zijn, toen het nog allemaal moest beginnen voor Ten Kate Racing. Niet wetende welke successen er nog gingen en gaan komen. Misschien wel de belangrijkste pijler in het succes van Ronald en Gerrit is de tuning afdeling, waar liefst twee vermogensbanken staan. Eentje voor de straatmotoren en eentje voor de raceafdeling, zodat de twee elkaar nooit in de weg zitten, want tijd is in de racerij niet alleen geld, maar bepaalt ook winst of verlies. We hebben geluk, want de raceafdeling is druk bezig en heeft net een R6 op de bank staan. Een geluid dat nooit went!

Champagne

Dat er de laatste jaren veel is veranderd binnen Ten Kate wordt duidelijk als Kervin ons brengt naar de Yamaha GYTR Pro Shop. Geen Fireblades en CBR600RR’s meer, maar een hele dikke R1M, aangevuld met een verre van standaard R3, R6 en R7. Het is ook het eerste moment dat we de huidige racewereld van Ten Kate induiken, want waar je ook kijkt, overal staan bekers, trofeeën en flessen champagne. Meestal gewonnen door Dominique Aegerter, die in twee jaar Ten Kate van de 44 Supersport-races waaraan hij meedeed er 27 wist te winnen en met 35 podiums slechts een paar keer niet in de top-3 van een race eindigde. Zelfs voor Ten Kate Racing indrukwekkende cijfers. Cijfers die werden behaald door een van de succesvolste raceafdelingen ooit, waar we plotseling in blijken te staan. Omdat er de twee dagen ervoor getest is op Assen – in aanloop naar de Nederlandse WorldSBK-ronde – is er van alles te zien. Zoveel zelfs dat je haast niet weet waar je moet kijken.

Familiebedrijf

Gelukkig biedt Kervin alweer houvast en leert ons in no-time de basisprincipes van een succesvol raceteam uit. Natuurlijk spelen kennis en vermogen een grote rol, maar het is vooral de kracht van een familiebedrijf dat echt het verschil kan maken. Wie je ook tegenkomt tijdens de rondleiding, iedereen is enthousiast, trots en vriendelijk. Ook de twee Ten Kate Racing-coureurs Stefano Manzi en Jorge Navarro, die als verrassing ineens opduiken. Hoewel afkomstig uit Spanje (Navarro) en Italië (Manzi), blijken ze nu al echt deel uit te maken van de Ten Kate Racing-familie en nemen ze alle tijd voor ons. Verhalen genoeg, want Manzi is voormalig VR46 Racing Academy-rijder en Navarro reed jarenlang vooraan in de Moto3 en later Moto2. Kortom: mannen die weten hoe de racewereld werkt en dat geldt natuurlijk ook voor Ronald ten Kate, die nog even aanschuift en ons onder andere leert dat de overstap naar het WorldSBK nog altijd een droom is. Een droom die alleen ongeveer vier keer het budget vraagt van het WorldSSP… Maar hoe open en eerlijk iedereen ook is, het echte geheim ontdekken we natuurlijk nooit tijdens deze rondleiding. En ach, laat dat ook maar lekker aan Rollecate in Nieuwleusen, zodat wij kunnen blijven genieten van al die Ten Kate Racing-successen!

RIDERS

Wil jij ook kans maken op exclusieve winacties? Word lid van RIDERS – de leukste motorclub van Nederland – en doe mee! Wie weet rij jij straks een maand lang op je droommotor, maak je een onvergetelijke motorreis naar de Noordkaap of ontmoet je je favoriete motorheld.

Als RIDERS-lid krijg je ook heel veel korting op motorkleding, accessoires en je motorverzekering. Motorrijden draait uiteindelijk om beleving, dus regelt RIDERS ook korting op motortrainingen en workshops voor je. Wil je ‘gewoon lekker motorrijden’? Ontmoet als clublid gelijkgestemden en ga samen op pad.

Klinkt dat je als muziek in de oren? Join the club door je aan te melden op riders.nu

Het bericht Zoektocht naar het geheim van ontelbare wereldtitels bij Ten Kate Racing Yamaha verscheen eerst op Motor.NL.

V4-vermogen voor Benelli en QJMotor?

Qianjiang, het moederbedrijf van Benelli en QJMotor, ontwikkelt een nieuwe V4-motor voor toekomstige high-performance modellen. De afgelopen weken zijn er verschillende octrooiaanvragen in China opgedoken, die een nieuwe V4-motor laten zien die door Qianjiang wordt ontwikkeld. Hoewel er enige overeenkomsten zijn tussen deze motor en de VFR800 van Honda, lijkt het niet om een eenvoudige kopie te gaan. De patenten bieden een goed inzicht in het uiterlijk en de werking van de nieuwe motor, die kan concurreren met andere moderne V4-motoren, hoewel deze minder compact is dan bijvoorbeeld de RSV4-motor van Aprilia vanwege de hoek van 90 graden.

2023 Benelli TRK 702. Globetrotter voor alle soorten wegen

Het is onduidelijk welke motorfiets wordt uitgerust met de nieuwe V4-motor. Sommige octrooitekeningen bevatten het QJMotor-logo, wat erop wijst dat de motor zal verschijnen in ten minste één model van het snelgroeiende QJMotor-assortiment. Qianjiang deelt echter al zijn huidige motoren tussen de QJMotor- en Benelli-modellen, dus het is waarschijnlijk dat de nieuwe V4-motor ook onder het merk Benelli zal verschijnen.

De introductie van de V4-motor brengt Qianjiang dichter bij zijn doel om elk denkbaar type verbrandingsmotor in zijn motorportfolio te hebben. Eerder dit jaar werd een 1000cc-viercilindermotor geïntroduceerd in de MV Agusta Brutale 1000. Er waren plannen voor een Benelli-model gebaseerd op deze MV, maar de toekomst van deze samenwerking is onzeker, aangezien KTM-eigenaar Pierer Industrie eind vorig jaar een aanzienlijk belang in MV Agusta heeft verworven en nauwe banden onderhoudt met CFMoto, de concurrent van Qianjiang.

Het bestaan van een V4-motorproject ontwikkeld door Qianjiang betekent dat QJMotor en Benelli niet afhankelijk zijn van de 1000cc-MV Agusta motor om toekomstige high-performance modellen te produceren in het geval de samenwerking tussen de bedrijven mislukt.

Het bericht V4-vermogen voor Benelli en QJMotor? verscheen eerst op Motor.NL.

BMW introduceert de nieuwe R 1250 GS Ultimate Edition

De R 1250 GS Ultimate Edition van BMW is een limited edition met een productie van slechts 2.100 stuks wereldwijd. Het is waarschijnlijk de rijkst uitgeruste en meest exclusieve versie van de best verkochte motorfiets van BMW.

Nieuwe turbo-tweecilinder voor BMW F-serie?

Deze nieuwe editie van de BMW R 1250 GS is een eerbetoon aan de meer dan 40 jaar geschiedenis van het model en heeft een hoogwaardige uitrusting die voortkomt uit de Triple Black-uitvoering, aangevuld met enkele unieke details en speciale pakketten. En de prijs? Die is momenteel nog niet bekendgemaakt.

Het bericht BMW introduceert de nieuwe R 1250 GS Ultimate Edition verscheen eerst op Motor.NL.

KTM onthult de nieuwe 890 SMT

KTM heeft zojuist de terugkeer van de SMT aangekondigd. De Supermoto Tourer komt in een 890-versie voor 2023, maar belooft opnieuw de schakel te worden tussen sportiviteit en comfort.

De motor heeft een nieuwe tankvorm en een smoke windscherm, vlak boven het dubbele spatbord, met een spatschermen die de vorkpoten bedekken.

De nieuwe 890 SMT wordt aangedreven door de 889cc-LC8c-twin met 105 pk en 100 Nm maximumkoppel. Het blok wordt gedeeld met de Adventure, maar de SMT heeft een nieuwe, kleinere brandstoftank (15,8 liter) wat heeft geleid tot een comfortabelere ergonomie.

Beperkte oplage voor 2023 KTM 1290 Super Duke RR

Rijwielgedeelte

Het chassis van de 890 SMT is gebaseerd op het chroom-molybdeenstalen frame, dat wordt gekenmerkt door een geometrie die slanker en meer naar voren gericht is dan bij de Adventure. Dit zorgt voor wendbaarheid in gemengd terrein en stabiliteit op asfaltwegen, mede dankzij de meer hellende monoshock, die een lagere zithoogte mogelijk maakt en plaats biedt aan een langere achterbrug. Door de risers te verstellen kan het stuur 30 mm naar voren of naar achteren worden gezet. De zithoogte is 860 mm.

Het veringpakket van WP Apex bestaat uit een 43 mm upside-down-voorvork met open cartridge die 180 mm veerweg biedt, evenals de monoshock. Beide elementen zijn volledig instelbaar. KTM heeft besloten de nieuwkomer, voorzien van 17″-wielen, uit te rusten met Michelin PowerGP-banden: perfect in lijn met het agressieve karakter van de 890 SMT.

Remmen

Het remsysteem berust op een paar radiale remklauwen met vier zuigers die werken op schijven van 320 mm, terwijl achter de schijf van 260 mm is gekoppeld aan een remklauw met twee zuigers. Wie graag op de limiet rijdt, kan ook kiezen voor de Supermoto ABS-modus, waarbij het antiblokkeerremsysteem op het achterwiel wordt uitgeschakeld.

Helemaal nieuw, vergeleken met de oude generatie, is het 5″ TFT-display, gemaakt van krasbestendig mineraalglas. Het geheel is volledig aanpasbaar. Drie rijmodi zijn standaard: Rain, Street en Sport. Daar komt de optionele Track-modus bij, waarmee de rijder de gasrespons en tractiecontrole kan selecteren op respectievelijk 3 en 10 verschillende niveaus. Het 6D-traagheidsplatform beheert vervolgens de tractiecontrole en het ABS in de bochten.

Met de KTMConnect app kun je direct via de knoppen op het stuur je telefoongesprekken en muziekafspeellijst beheren.

Accessoires

Beschikbare KTM PowerParts-accessoires zijn verwarmde handvatten en de optie om de software voor de regeling van het motorkoppel bij ontgrendeling (MSR) te installeren. Ook verkrijgbaar zijn Quickshifter+, cruisecontrol en het elektronische Track Pack en Tech Pack.

De nieuwe KTM 890 SMT arriveert in mei bij de dealers. De verkoopprijs is vastgesteld op €17.100,-

Het bericht KTM onthult de nieuwe 890 SMT verscheen eerst op Motor.NL.

Ontdek de wereld van zijspanrijden op de Landelijke Motor Zijspandag tijdens Mega MotorTreffen

De 3e editie van de Landelijke Motor Zijspandag vindt plaats op het Mega MotorTreffen, met medewerking van zijspanclubs, -bouwers, -dealers en -scholen. Zijspanrijders parkeren hun span op een speciale parking, zodat iedereen de honderden zijspannen kan bewonderen. Er is ook een mogelijkheid om kennis te maken met zijspanrijden door op het testparcours een rondje te doen. We verklappen nu alvast dat dit echt anders is!

Het bericht Ontdek de wereld van zijspanrijden op de Landelijke Motor Zijspandag tijdens Mega MotorTreffen verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe turbo-tweecilinder voor BMW F-serie?

BMW werkt aan nieuwe tweecilinders die op de huidige F-serie zullen worden gemonteerd. Bovendien lijkt het erop dat deze nieuwe eenheid zal worden uitgerust met een turbocharger, zoals blijkt uit een octrooiaanvraag die in oktober 2021 is ingediend en pas in april 2023 is gepubliceerd, met enkele technische tekeningen en interessante details.

Een van de meest interessante punten is het feit dat de krukas contra roterend is en de krukpenafstanden 180 graden uit elkaar liggen: aangezien de vier-taktmotor elke twee omwentelingen van de krukas actief is, leidt dit tot een onregelmatige ontstekingsvolgorde van 180°/540°. De eerste BMW tweecilinder-in-lijn serie voor de F 800-modellen uit 2006 had naast elkaar geplaatste krukassen en de ontstekingen volgden elkaar op met regelmatige intervallen van 360°/360°. In de huidige tweecilinder, in gebruik sinds 2018, zijn de twee krukassen daarentegen 90° verplaatst en zijn de ontstekingsintervallen 270°/450°, zoals in een 90° V-twin.

BMW Motorrad Motorsport ontwikkelt alternatieve brandstoffen

Het voordeel van het schema in het octrooi zit in de balancering van de primaire traagheidskrachten, die voortkomen uit de tegenovergestelde beweging van de twee zuigers: terwijl de ene omhoog gaat, gaat de andere naar beneden. Maar de afstand tussen de twee krukassen op de krukas veroorzaakt secundaire traagheidskrachten die worden omgezet in trillingen. Om deze te elimineren is in een contra roterende balansas voorzien, waaraan de koppeling en de elektrische starter zijn gekoppeld die bijdragen aan de demping.

Wat betreft de optie van de turbocharger, moet nog worden gezien of deze dient om de prestaties te verbeteren of om de cilinderinhoud te verkleinen en zo het brandstofverbruik te verminderen. De octrooiaanvraag bevat geen informatie hierover en vermeldt geen cilinderinhoud of verwachte prestaties.

Het bericht Nieuwe turbo-tweecilinder voor BMW F-serie? verscheen eerst op Motor.NL.

Honda onderzoekt systeem dat autonoom botsingen voorkomt en vermijdt

Autonoom of geassisteerd rijden is in de auto-industrie inmiddels geen nieuwigheid meer. Van de meest geavanceerde systemen tot ‘eenvoudige’ rijstrookassistenten, veel moderne auto’s beschikken over efficiënte elektronische apparaten die in staat zijn om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Sommige systemen worden ook gemeengoed, zoals Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning en Blind Spot Detection. Ze worden ook steeds meer toegepast op motorfietsen. Tegelijkertijd worden er steeds meer octrooien aangevraagd om andere en nog innovatievere systemen en apparaten te beschermen die rijassistentie kunnen bieden.

Honda ontwikkelt nieuw systeem voor airbags op motorfietsen

Een onmisbare technologische vereiste voor al deze hulpmiddelen is het gebruik van een inertieplatform (IMU) en een ecosysteem van sensoren zoals camera’s, radar of lidar, die in staat zijn om de omgeving te lezen en de juiste ‘beschermings’-strategieën te activeren op basis van de situatie. Maar het kan nog verder gaan: zoals sommige prototypes hebben laten zien, is het mogelijk dat de motorfiets zelf een richting inrijdt, bij stilstand blijft staan of zelfs een hele reeks manoeuvres uitvoert zonder directe tussenkomst van de bestuurder. Waarschijnlijk laten fabrikanten met opzet geen motorfiets zien die volledig autonoom kan rijden, zoals de Honda Riding Assist, die sinds 2017 wordt bestudeerd. Maar die is gericht op het creëren van alle rij-assistentiesystemen, die mogelijk stap voor stap per voertuig worden geïmplementeerd of om later een toe te passen technologieën verder te ontwikkelen.

Een van de cruciale aspecten van al deze hulpmiddelen is hoe ze zich verhouden tot de bestuurder: de motorfiets is een dynamisch geheel en de autonome ingreep op een van de bedieningselementen (remmen, gas geven, sturen) kan de bestuurder verrassen, met onvoorspelbare gevolgen. Waarschijnlijk ontwikkelt Honda daarom systemen voor autonoom sturen of voor het herstellen van de ideale rijlijn bij verlies van grip. Een systeem dat deze week is ontdekt, heeft tot doel om te voorkomen dat een object of voertuig ons van achteren verrast en een ongeval veroorzaakt.

In feite is dit een evolutie van de Blind Spot Detection, waarbij gebruik wordt gemaakt van sensoren die normaal gesproken waarschuwen met een driehoekig lampje in de spiegels wanneer er een voertuig in de dode hoek nadert. Maar in dit geval kan de motorfiets autonoom handelen als de bestuurder geen manoeuvre uitvoert: door gebruik te maken van autonoom sturen, accelereren en remmen kan de motorfiets in deze gevallen autonoom bepalen hoe de botsing met het van achteren naderende voertuig kan worden vermeden.

Het is niet zeker of een dergelijk apparaat zoals gepresenteerd en gepatenteerd in deze vorm ook in productie zal worden genomen. Zoals we eerder al hebben aangegeven, moeten de reacties van de bestuurder zeker worden geïntegreerd – maar we herinneren eraan dat Honda ook sensoren onderzoekt om de houding en ‘reactiviteit’ van de bestuurder te evalueren – maar zeker een systeem van dit type in zou zeer nuttig kunnen zijn om de veiligheid van het rijden op de snelweg of in de stad te verhogen en, gezien de vereiste sensoren en accessoires (maar ook de ruimte aan boord van voertuigen), kunnen we ons voorstellen dat de motoren die in staat zijn om dit te herbergen, in eerste instantie de topmodellen zullen zijn.

Het bericht Honda onderzoekt systeem dat autonoom botsingen voorkomt en vermijdt verscheen eerst op Motor.NL.

Motor steeds populairder, hoogste aantal registraties sinds 2008

In het eerste kwartaal van 2023 zijn 4.599 nieuwe motorfietsen geregistreerd. Dit is het hoogste aantal sinds 2008, toen de teller na drie maanden op 5.330 stond. De ‘streetbike / naked bike’ is het meest populair, met een marktaandeel van 31%, op de voet gevolgd door de ‘all/off road’ met 30%. De jaren daarvoor was de volgorde juist omgekeerd. In de ‘Maart Motor Maand’ alleen ging het in Nederland om 2.385 nieuwe motoren. In vergelijking met de cijfers van maart 2022 (met 2.210 nieuwe registraties) is dat een stijging van 7,9 %. Het marktaandeel van de scooter loopt iets terug, van 12% in 2022 naar 9% in 2023. Dit Dit blijkt uit de officiële cijfers, die bekend zijn gemaakt door de RAI Vereniging.

Helmverlichting; mag het wel, of mag het niet? Politie reageert

De afgelopen jaren blijft de verkoop van motoren stijgen. “Dat verbaast mij niets”, zegt Martijn van Eikenhorst, Sectiemanager Motoren. “Ook omdat de motor voor veel forenzen een volwaardig en toegankelijk alternatief is voor woon-werkverkeer. Zo dragen motorrijders bij aan het verlagen van de filedruk.” De motorrijder zelf is ook erg tevreden over zijn vervoermiddel. Dit blijkt uit onderzoek onder weggebruikers, dat recent is uitgevoerd in opdracht van de RAI Vereniging.

Minder goed gaat het met de verkoop van scooters en dan met name van snorfietsen. Daar was een daling te zien van 66%. De helmplicht (sinds 1 januari 2023) heeft daar zijn sporen nagelaten. “De scooter verduurzaamde het snelst van alle voertuigen in Nederland, maar die ontwikkeling remt nu af”, zegt Van Eikenhorst. “Gelukkig zijn de scooters met brandstofmotor tegenwoordig ook steeds schoner, vaak al Euro 5. Je kunt wel stellen dat de leveranciers alle zeilen bijzetten om een bijdrage te leveren aan het behalen van onze klimaatdoelen.”

Verkoop in cijfers

De meest geregistreerde merken in maart 2023

  • Honda (429 registraties met 18,0 procent marktaandeel)
  • Yamaha (403/16,9%)
  • Kawasaki (324/13,6%)
  • BMW (267/11,2%)
  • Suzuki (168/7%)

De meest geregistreerde modellen in maart 2023

  • BMW R1250 GS (88 registraties met 3,7 procent marktaandeel)
  • Kawasaki Z900 (82/3,4%)
  • Yamaha MT-07 (77/3,2%)
  • Honda NC750 X (75/3,1%)
  • Yamaha MT09 (68/2,9%) 

Het bericht Motor steeds populairder, hoogste aantal registraties sinds 2008 verscheen eerst op Motor.NL.

Infernal Varanne zorgt voor vuurwerk in de Globe of Speed tijdens het Mega MotorTreffen

Mis de spectaculaire shows van Infernal Varanne in de Globe of Speed tijdens het Mega MotorTreffen niet! CMSNL.com heeft de mannen uitgenodigd om hun capriolen te vertonen in de volledig afgesloten globe. Neem plaats op de Vide van de ExpoDome in het Autotron en ervaar de adrenaline van deze onvergetelijke show.

Kijk voor meer informatie op megamotortreffen.nl of bestel hier direct je ticket!

Mega MotorTreffen, het gezelligste motorevenement van Nederland, is terug! Op zondag 7 mei 2023 ben je van 10:00 – 17:00 uur welkom in het Autotron waar een motorfeest met duizenden motorrijders losbarst. Van testrijden op nieuwe motoren van vrijwel alle premium motormerken tot een flink showprogramma. De combinatie met livemuziek, een dikke bikeshow en een motormarkt zorgt dat we het Autotron op 7 mei gaan omdopen tot Motortron! Eén brok beleving voor slechts € 10,-.

Datum: zondag 7 mei 2023
Tijd: 10:00 – 17:00 uur
Locatie: Autotron, Graafsebaan 133, 5248 NL Rosmalen
Prijs: voorverkoop € 10,00 / deurverkoop € 13,00
Kinderen t/m 15 jaar hebben op vertoon van hun legitimatie gratis toegang.

Het bericht Infernal Varanne zorgt voor vuurwerk in de Globe of Speed tijdens het Mega MotorTreffen verscheen eerst op Motor.NL.

Harley-Davidson CVO: 121ci-blok?

Harley-Davidson’s aankomende Glide 121 CVO is nog niet officieel bevestigd, maar het is een van de meest besproken modellen in de de scene van dikke Amerikaanse Touring-V-twins. Nu zijn er foto’s van het nieuwe model onthuld via nieuwe certificeringsaanvragen in Australië.

De foto’s tonen een model dat direct herkenbaar is als de Street Glide, maar ook duidelijk nieuw is ten opzichte van zijn voorganger. Visuele veranderingen beginnen met een meer moderne en dynamische kuip, met een vierkante LED-koplamp in plaats van de ronde vorm van het Street Glide-model. Er is ook een nieuw voorspatbord met spaakwielen.

Beelden 2024 Harley-Davidson CVO Road Glide en CVO Street Glide uitgelekt

Ondanks dit alles zal de belangrijkste functie waarschijnlijk het motorblok zijn. Het nieuwe model zal worden uitgerust met een 1983cc-V-twin, identiek aan de Milwaukee-Eight, maar met een paar wijzigingen.

Naast de nieuwe Street Glide CVO wordt verwacht dat Harley-Davidson later dit jaar een substantiële reeks updates zal lanceren voor de nieuwe Road Glide CVO, waaronder nieuwe 121ci-blok, evenals een nieuwe kuipontwerp.

Het bericht Harley-Davidson CVO: 121ci-blok? verscheen eerst op Motor.NL.