Husqvarna Trek voor het eerst in Spanje

Husqvarna is een van de grootste en meest gerespecteerde namen in de enduro- en offroadwereld. En Husky weet dat je meer tijd wilt doorbrengen op verre bestemmingen, dus wat is een betere manier om persoonlijk kennis te maken met wat Husqvarna te bieden heeft dan met de Husqvarna Trek 2024?

Het is een offroad rijervaring die enkele van Husky’s meest populaire modellen laat zien – de Norden 901, Norden 901 Expedition, 701 Enduro en 701 Enduro LR. En voor het eerst gaat de Husqvarna Trek naar het zuiden van Spanje, waar rijders een unieke ervaring krijgen van het ruige landschap van het land.

Wat wil je weten van de 2024 Husqvarna Svartpilen 801?

Husqvarna zegt dat het evenement voornamelijk lange, avontuurlijke ritten zal bevatten, met een spannende mix van gravelwegen, woestijngebieden en bochtige zandwegen door de bergen van de Sierra Nevada. Er zullen ook delen van het parcours zijn waar meer ervaren rijders kunnen kiezen voor technisch uitdagende routes. Ondertussen kunnen degenen die gewoon willen ontspannen en genieten van het landschap de hoofdroute volgen.

De tour stelt rijders in staat om dat terrein alleen of in groepen te verkennen. Zelfnavigatie via geplande GPS-routes die zijn gemaakt door lokale experts, begeleiden de rijders bij het verkennen van de beste routes.

De registratie voor de Husqvarna Trek 2024 is op maandag 15 april 2024 geopend en er zijn slechts 70 plaatsen. Als je dus graag aan dit evenement wilt deelnemen, raden we je aan meteen actie te ondernemen.

Er is de afgelopen jaren wereldwijd een enorme toename geweest in offroad en avontuurlijke ritten, en het is gemakkelijk te begrijpen waarom zoveel motorrijders meedoen aan het ADV-plezier. Plezier hebben offroad is niet alleen leuk, het maakt je ook een betere rijder. Tegelijkertijd maken initiatieven van fabrikanten zoals de Husqvarna Trek het gemakkelijker voor nieuwe rijders om een voorproefje te krijgen van de offroad lifestyle.

Het bericht Husqvarna Trek voor het eerst in Spanje verscheen eerst op Motor.NL.

1965 Ducati 125cc Four Cylinder Grand Prix, duurste Ducati ooit

In de geschiedenis van de motorsport zijn er enkele machines die uitblinken als revolutionaire innovaties. Racers die de grenzen van prestaties en technologie hebben verlegd. Deze machines hebben zich een plekje veroverd als mooie voorbeelden van vooruitgang. Sommige van deze machines vallen op omdat ze een nieuw hoofdstuk schrijven en hebben herschreven waardoor ze legendes zijn geworden.

Een van deze legendes is de 1965 Ducati 125cc Four Cylinder Grand Prix, een racemotor die destijds op technologisch gebied herdefinieerde wat mogelijk was. Het is een motorfiets waar maar weinigen van gehoord zullen; laat staan dat ze ‘m zelfs maar kunnen beschouwen als de duurste Ducati, zeker gelet op de cilinderinhoud van moderne motorfietsen. Dat het een Ducati is, maakt het des te meer bijzonder. Misschien zou meer dan 500.000 dollar uitgeven nog niet genoeg zijn.

Een reis door het geheugen van het internet zou je vertellen dat Ducati in de jaren 60 al naam maakte in de racewereld, dankzij het succes in kleinere raceklassen. De 125cc-viercilinder Grand Prix was een bewijs van de technische vaardigheden van Ducati en de vastberadenheid om destijds op het hoogste niveau van de motorsport te concurreren. Uitgerust met een revolutionaire viercilinder maakte de Italiaanse fabrikant een gedurfde zet. Het compacte formaat en het hoogtoerig karakter van de motor gaven de 125cc-Ducati een aanzienlijk voordeel qua vermogen en algehele prestaties. Maar wat maakt deze racer echt zo kostbaar dat het de hoogste prijs ooit voor een oude Ducati haalt?

Een ontwerp van Taglioni

De 1965 Ducati 125cc Four Cylinder Grand Prix kwam tot stand na jaren van ontwikkeling van één- en tweecilinder motoren. In 1954 nam Ducati ingenieur Fabio Taglioni in dienst om toezicht te houden op haar race- en ontwikkelingsprogramma’s. Taglioni ontwierp de eerste eencilinder racer van Ducati, de 100 Gran Sport, die het volgende jaar werd gelanceerd. Wat deze motorfiets onderscheidde, was de nokkenas aan de bovenzijde van de cilinder, die werd aangedreven door een verticale as en kegelwielen, de koningsas.

Deze technologie werd gebruikt om de prestaties van de motor te verbeteren en werd vervolgens overgebracht naar Ducati’s 125cc-twin- en triple-cam racemotoren. De triple-cam had ook Taglioni’s beroemde ‘Desmodromico’ kleppenaandrijving, een stuk technologie dat praktisch de latere motorontwerpen van de Italiaanse fabrikant definieerde.

Naarmate het verhaal vorderde vanaf de vroege jaren van Taglioni bij Ducati, was het in 1958 dat Ducati een 125cc-tweecilinder introduceerde op Monza, tijdens de laatste ronde van het Wereldkampioenschap. Deze tweecilinders konden resultaten scoren, Grands Prix winnen, maar konden niet op tegen het succes van de MV’s. In de jaren 60 legden de Japanse fabrikanten de lat nog hoger door meercilindertechnologie naar de lichtgewicht klassen te brengen. Dit leidde ertoe dat Taglioni een 125cc-viercilinder ontwikkelde.

Ducati verrast Rico Verhoeven met nieuwe Diavel V4, gewrapt in Black Opalus

Gerestaureerd door Morbidelli

Met de herontdekte motor in 1989 en het frame iets later, begon Giancarlo Morbidelli en zijn team met het herbouwen van de Ducati 125 cc Four Cylinder Grand Prix. Morbidelli zelf herbouwde de brandstoftank en andere onderdelen, terwijl de remmen, vorken en schijven vergelijkbaar waren met de originele onderdelen. Rond 2000 werd de volledig gerestaureerde Ducati tentoongesteld en opnieuw gebruikt.

Het is niet alleen de uniciteit en zeldzaamheid van deze motorfiets, maar ook de avontuurlijke ontstaansgeschiedenis van de motor, die bijna verloren ging en vele jaren later volledig werd gerestaureerd. Dat maakt deze Ducati 125cc Four Cylinder Grand Prix speciaal. Het vertegenwoordigt ook enkele technologische primeurs voor het Italiaanse merk. De motor was Ducati’s eerste viercilinder en de eerste van het merk die vier kleppen per cilinder gebruikte. Gezien zijn hoge toerentalbereik was de fiets ook uitgerust met een achtversnellingsbak.

Bonhams schat de waarde van de fiets op tussen de £ 400.000 – £ 600.000 of het equivalent van €467.000 – €700.675. Dit is de hoogste waardering die een Ducati ooit heeft behaald.

Het bericht 1965 Ducati 125cc Four Cylinder Grand Prix, duurste Ducati ooit verscheen eerst op Motor.NL.

Sportieve stickersets voor Suzuki GSX-8S en GSX-8R

Suzuki biedt nu sportieve stickersets aan voor de Suzuki GSX-8S en GSX-8R. Deze motoren zijn perfect voor customizen en personaliseren, en naast de bestaande accessoirepakketten zijn er nu ook verschillende stickersets beschikbaar om de motorfietsen verder te personaliseren. Er zijn 10 verschillende sets voor de GSX-8S en 8 sets voor de GSX-8R.

De stickersets zijn ontworpen om perfect bij het design van de motorfietsen te passen en benadrukken het sportieve uiterlijk nog meer. Elke set voor de GSX-8S bevat een tankpad, wielstriping en stickers voor optionele accessoires zoals het flyscreen, de onderspoiler, duoseatcover en framesliders.

Voor de GSX-8R bevat elke set ook een tankpad, wielstriping en stickers voor de onderspoiler. Daarnaast zijn er stickers voor optionele accessoires zoals de duoseatcover. De speciale GP stickerset geeft de GSX-8R een supersportuitstraling met zilveren, blauwe en fluorgele accenten, geïnspireerd door de GSX-RR van het Team Suzuki ECSTAR in de MotoGP. Er is zelfs een specifieke GP sticker voor de contactsleutel.

Alle stickersets kunnen online bekeken en besteld worden. De prijzen beginnen bij 250 euro voor de GSX-8S sets en 300 euro voor de GSX-8R sets. De speciale GP stickerset kost 350 euro.

De Suzuki GSX-8S is verkrijgbaar vanaf 9.999 euro en de GSX-8R vanaf 10.999 euro. Beide modellen zijn ook beschikbaar als A2-variant zonder extra kosten. Net als bij elke andere Suzuki motorfiets worden beide modellen geleverd met 6 jaar garantie + 6 jaar pechhulp en is er een ruime keuze aan accessoires en accessoirepakketten.

Het bericht Sportieve stickersets voor Suzuki GSX-8S en GSX-8R verscheen eerst op Motor.NL.

Yamaha Motor wint prestigieuze Red Dot Award

Yamaha Motor heeft weer eens een prijs in de wacht gesleept! Dit keer hebben de modellen MT-09 en XMAX 300 de prestigieuze “Red Dot Award: Product Design 2024” gewonnen. En dat is niet zomaar een prijs, hè? Dit is al het 13e jaar op rij dat Yamaha Motor deze prijs in de wacht sleept. Dat is echt een hele prestatie!

Laten we eens kijken naar de MT-09. Dit sportieve Hyper Naked-model is alweer de vierde generatie en is ontworpen om rijders meer vrijheid te geven dan ooit tevoren. Het ontwerp is echt tot in de puntjes uitgedacht, van de voorkap tot de benzinetank en de achterkant. Yamaha heeft echt aan alles gedacht, van de intuïtieve bediening van de stuurhendels tot het akoestische versterkergaas dat het geluid van de inlaatlucht overbrengt. Dat is nog eens aandacht voor detail!

Dan hebben we nog de XMAX 300. Dit model heeft zich al 18 jaar bewezen als dé stadscommuter van Europa en wordt nu ook wereldwijd ontwikkeld. Het bekroonde model uit 2023 legt de focus op de relatie tussen mens en machine en verbetert tegelijkertijd de dynamiek, het gemak en het comfort waar de XMAX om bekend staat. En laten we het ruimte-aspect niet vergeten! De ruimte-efficiëntie onder het zadel is grondig herzien, met een zitvorm die de beenruimte en pasvorm verbetert en toch genoeg opslagruimte biedt voor twee integraalhelmen. Dat is toch superhandig?

En laten we niet vergeten te vermelden dat de MT-09 en XMAX 300 er ook nog eens fantastisch uitzien! De strakke silhouetten en de radicaal X-vormige koplamp en achterlicht geven deze modellen een unieke en herkenbare uitstraling. Je zult ze zeker niet verwarren met andere modellen.

Kortom, Yamaha Motor heeft met de MT-09 en XMAX 300 weer laten zien waarom ze al zo lang aan de top staan. Gefeliciteerd met deze welverdiende prijzen! We kunnen niet wachten om te zien wat jullie nog meer in petto hebben.

Het bericht Yamaha Motor wint prestigieuze Red Dot Award verscheen eerst op Motor.NL.

Waarom ARROW Classic Rock van 29 april tot 10 mei (en ook daarna) dé radiozender van motorrijdend Nederland is

ARROW Classic Rock laat van 29 april tot 10 mei alle remmen los met ROCK ON THE MOVE. Zet je schrap voor een muzikale roadtrip, die je meeneemt langs de favoriete motorhits van de ARROW Classic Rock-luisteraars. Get your motor runnin’ en laat je meeslepen door de ultieme soundtracks voor elke motorrijder.

Alsof dat nog niet genoeg is, maak je ook kans op een REV’IT! Sand-motorpak ter waarde van €859, dankzij Gebben Motoren uit Rogat. Met 88 jaar ervaring weten zij wel hoe je in stijl de weg op gaat en ook REV’IT! weet dat sinds 1995. Daarnaast winnen 10 echte geluksvogels twee tickets voor ons eigen RIDERS Festival op 1 en 2 juni op het Autotron Rosmalen. Inclusief een exclusief ritje in het reuzenrad!

Bezoek www.ARROW.nl voor meer informatie over deze waanzinnige actie. Laat het voorjaar maar beginnen, wij zijn net als ARROW Classic Rock klaar voor het nieuwe (motor)seizoen.

Het bericht Waarom ARROW Classic Rock van 29 april tot 10 mei (en ook daarna) dé radiozender van motorrijdend Nederland is verscheen eerst op Motor.NL.

Motorrijders opgelet: de waarheid achter het detecteren van motoren bij verkeerslichten

Dit artikel werd eerder gepubliceerd door Motorrijdersactiegroep MAG. De MAG komt al 35 jaar op voor jouw belangen. Word lid of doneer!

Krijgt iedereen al drie keer groen en sta jij met je motor nog steeds voor rood? Dan lost Peter Zuurbier van het MAG Meldpunt Rood licht het graag voor je op. In Amsterdam komen zijn meldingen terecht bij de afdeling waar verkeerslichtbeheerders Emel Gün en Randy Croes werken. We laten ze graag aan het woord.

Tekst: MAG redactie

Emel Gün en haar collega Randy Croes maken deel uit van een achtkoppig team dat verantwoordelijk is voor het beheer van de ruim vierhonderd Amsterdamseverkeersregelinstallaties (VRI’s). “Sommige van die VRI’s regelen niet één, maar twee of meer kruispunten. Het bekendste voorbeeld is het Prins Bernhardplein, bij het Amstelstation. Dat is één VRI voor de vier aansluitingen op het plein: de Wibautstraat, de Treublaan, de Gooiseweg en de Julianalaan, elk met twee en soms zelfs drie aparte rijbanen. Dat zijn dus heel veel verkeerslichten,” lacht Randy.

Emel Gün en Randy Croes: “Bij het plaatsen van nieuwe VRI’s zijn de verkeerslichtbeheerders fysiek aanwezig.”

Intelligent

Er wordt veel gesproken over IVRI’s, intelligente verkeersregelinstallaties. Zijn die in Amsterdam ook al te vinden? “Nee, en dat gaat ook nog wel even duren,” stelt Randy. “Een slimme installatie kan op basis van externe informatie in milliseconden berekenen wie er hoe lang groen krijgt. Bij die externe informatie moet je om te beginnen denken aan het verkeersaanbod, variërend van fietsers en vrachtverkeer tot hulpdiensten, bussen en motorrijders. Maar er is nog veel meer, zoals het weer (bij regen kun je fietsers eerder groen geven), omleidingen en de dienstregeling van het OV. Als een bus voorligt op het schema, geef je hem langer rood, bijvoorbeeld. Voorlopig zijn de partijen die deze informatie moeten aanleveren daar nog niet klaar voor, en dat is nog maar een van de redenen dat we het nog wel even met het huidige systeem moeten doen. IVRI’s hebben natuurlijk wel de toekomst, straks.” 

Met de motor doorrijden naar voren bij rood licht, zo zit het echt!

Gevoelig

Dat huidige systeem werkt met detectielussen in of onder het asfalt. Gaat daar iets niet goed, dan komt die melding bij Emel binnen. “Als je als motorrijder eindeloos voor rood staat, is dat vaak een kwestie van een verlopen afstelling. Dan moet de gevoeligheid van de lus opnieuw afgesteld worden,” vertelt ze. “Ik geef dat door aan onze storingsdienst, die iemand naar de verkeersregelautomaat bij de VRI stuurt om de gevoeligheid opnieuw af te stellen. Dat luistert vrij nauw. Bij een te lage gevoeligheid worden motorrijders niet gesignaleerd, maar bij een te hoge gevoeligheid pikt de lus voor de rijstrook rechtdoor misschien ook een auto op die in het voorsorteervak ernaast staat.” Het instellen van de gevoeligheid op afstand is voorlopig nog toekomstmuziek.

Duidelijk zichtbare, in het asfalt aangebrachte detectielus.

Onzichtbaar

Bij vrijwel alle verkeerslichten liggen er lussen in het wegdek. Alles bij elkaar zijn het er zo’n 12.000. “Daar gaat er altijd wel eentje van stuk,” stelt Randy, “bijvoorbeeld omdat het asfalt breekt doordat er bij de stopstreep voortdurend geremd en opgetrokken wordt, door vorstschade of door graafwerkzaamheden. De kans op schade aan de koperen lussen wordt verkleind als ze onzichtbaar ónder het asfalt geplaatst worden. Dat heeft dus de voorkeur, maar omdat het aanbrengen van een lus onder het asfalt meer afstemming vergt, plaatsen we ook nog wel ín het asfalt.” Bij die laatste oplossing zijn de lussen duidelijk zichtbaar als een soort scheve rechthoek in het asfalt, onder een hoek van 60°. Ligt een lus in de laag onder het asfalt, dan zie je hem niet.

De detectielus ligt onder een hoek in of onder het asfalt, een stukje voor de stopstreep.

Sprookjes

Volgens Randy en Emel is er niet een beste plek om te gaan staan, als je als motorrijder gedetecteerd wil worden. Randy: “Als je ergens boven zo’n zichtbare lus gaat staan, moet hij je in principe altijd detecteren. Er zijn nog altijd motorrijders die denken dat het helpt als je in een slingerende beweging over de lus rijdt, een magneet onder je motor hangt of je zijstandaaard uitklapt, maar dat zijn echt sprookjes.” 

Eronder

Als de lus niet in maar onder het asfalt ligt, kun je niet zien waar je moet gaan staan. Emel: “Stop je motor dan gewoon een stukje voor de stopstreep. En ga niet heel dicht langs de kant staan, want dan zou je wel eens gemist kunnen worden.” Is het een idee om met een soort punaises in het asfalt aan te geven waar zo’n onzichtbare lus ligt? Randy: “Dat gaat niet gebeuren. Wij gaan over de verkeerslichten. Anderen gaan over het asfalt. Dat willen ze graag heel houden.”

Daar moet je dus níet gaan staan…

Ogen en oren

En dan natuurlijk de hamvraag. Je staat voor rood. Tien minuten later sta je er nog, terwijl iedereen om je heen al tien keer groen kreeg. Er is zelfs geen auto die vlak achter je komt staan, zodat die de lus kan triggeren als je zelf iets naar voren rijdt. Wat dan? “Als je door rood rijdt, is dat jouw beslissing,” stelt Randy glashelder. “En dan hoop ik dat niemand je aanrijdt en dat je geen bon krijgt, en vooral ook dat je even doorgeeft waar het mis ging, want dan kunnen wij er wat aan doen.” De beheerders zijn duidelijk blij met het MAG Meldpunt Rood licht. “Mensen als Peter Zuurbier van jullie meldpunt zijn onze ogen en oren,” zegt Emel. “En hij is niet de enige hoor. Naast alle individuele melders krijgen we ook vaak meldingen van een Amsterdamse rijinstructeur en een buschauffeur uit de stad, bijvoorbeeld.Mede dankzij al die mensen kunnen wij ervoor zorgen dat alles blijft werken.”

Lussen

De lus bij de stopstreep, de koplus, is niet de enige lus. De andere lussen liggen een stuk daarvoor in of onder het asfalt. Zolang daar rijdend verkeer waargenomen wordt, blijft het licht op groen, natuurlijk met een maximale tijdsduur. De afstanden tussen de verschillende lussen zijn onder meer afhankelijk van de gemiddelde rijsnelheid ter plaatse.

Niet alleen

Naast de acht verkeerslichtbeheerders is er in Amsterdam een even groot team dat de verkeersregeling per kruispunt ontwerpt en waar nodig aanpast. De verkeerslichten zelf worden beheerd door de leveranciers, Vialis en Siemens. Voor het plaatsen van de installaties, het wegwerk en alles wat daarbij komt wordt met drie partijen samengewerkt.

Vijf keer per jaar vindt er overleg plaats met verkeerskundigen, beheerders en andere functionarissen uit Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Van grote verschillen tussen deze en andere steden is geen sprake. De ruim vierhonderd Amsterdamse VRI’s zijn allemaal te vinden op maps.amsterdam.nl/verkeerslichten.

Het bericht Motorrijders opgelet: de waarheid achter het detecteren van motoren bij verkeerslichten verscheen eerst op Motor.NL.

Weer een update van CFMOTO, ditmaal de 450SR

CFMOTO is niet te stoppen en heeft ditmaal de 450SR aangepakt. Het 5 inch TFT-dashboard met Motoplay is rechtstreeks overgenomen van de 450SR S. Met behulp van de CFMOTO Ride app maak je direct verbinding met je mobiele telefoon en navigeer je met behulp van de toetsen op je stuurhelft door de menu’s. Denk daarbij aan navigatie, muziek en een telefoonboek in combinatie met een eventuele headset. Het TFT-scherm is nu ook voorzien van een schermprotectie. Verder heeft de 450SR traction controle, dat samen met de radiale monobloc Brembo-remklauw voor, het Bosch ABS en de FCC slipperkoppeling moet zorgen voor optimale controle.

Honda A2-motoren testevent 2024

Trotse A2-racer

De Zircon Black-versie is nog steeds zwart met rood maar heeft een ander design qua stickers gekregen. De Nebula Black (zwart met wit) heeft plaatsgemaakt voor Nebula White (wit met rode accenten). Motorisch bleef alles ongewijzigd en ook op het gebied van de prijs blijft alles hetzelfde. In België zal de 450SR dus in de showroom staan voor 6.499 euro en in Nederland ben je voor 7.399 euro trotse eigenaar van deze A2-racer, inclusief 5 jaar garantie. Rond juni/juli zullen de eerste exemplaren in de Benelux arriveren.

Klaar voor het circuit

Voor op het circuit heeft CFMOTO flink wat accessoires ontwikkeld. Van een seatcover tot extra valbescherming en van verstelbare rem- en schakelsets tot zadels in diverse hoogtes.

Het bericht Weer een update van CFMOTO, ditmaal de 450SR verscheen eerst op Motor.NL.

Indian Motorcycle kondigt grotere motor aan dan Harley-Davidson

Indian heeft aangekondigd dat ze weer een grotere motor gaan bouwen dan Harley-Davidson. De bekende Thunderstroke V2-motor groeit van 1.890 cc naar bijna twee liter. Dit is een directe reactie op Harley-Davidson, die in 2023 hun Twin Cam-motor hebben vergroot naar 1977 cc.

Indian heeft ook plannen om waterkoeling toe te voegen aan de nieuwe Thunderstroke-motor. Ze hebben een octrooi aangevraagd voor een waterkoeler die in het frame kan worden gemonteerd.

Indian Motorcycle vernieuwt Scout-familie voor 2025 grondig

Nieuwe serie: Colt

Naast de grotere cilinderinhoud en waterkoeling, werkt Indian ook aan variabele kleptiming voor de Thunderstroke-motor. Dit zal het koppel bij lage toerentallen verhogen. Het is mogelijk dat de nieuwe motor al in 2025 beschikbaar zal zijn in de showrooms, samen met een nieuwe serie genaamd Colt. Deze nieuwe serie zou de kloof kunnen dichten tussen de Cruiser Sport Chief en de Chieftain als bagger.

Het bericht Indian Motorcycle kondigt grotere motor aan dan Harley-Davidson verscheen eerst op Motor.NL.

Ook CFMOTO patenteert automatische transmissie

Er wordt vaak gesproken over een automatische transmissie, maar elke fabrikant heeft zijn eigen interpretatie van deze toepassing: van de klassieke automatische koppelomvormer tot de dubbele transmissie ontwikkeld door Honda. Binnenkort zal ook de automatische transmissie van de Chinese fabrikant CFMOTO beschikbaar zijn, waarvoor ze al een octrooiaanvraag hebben ingediend. Het is eenvoudig, licht en kosteneffectief.

Dat is wat je noemt doorpakken: CFMOTO 450CL-C

Handgeschakelde transmissie met servomotor

Het idee van de fabrikant uit Hangzhou is om een normale handgeschakelde transmissie elektronisch te laten bedienen in plaats van door de berijder. Het octrooi maakt gebruik van een normale verbrandingsmotor met al zijn componenten, inclusief de transmissie. Op de as die de transmissie aanstuurt, bevindt zich in plaats van de gebruikelijke schakelpedaal- en versnellingshendel een externe servomotor, die de as met de klok mee of tegen de klok in draait, afhankelijk van of er teruggeschakeld of opgeschakeld moet worden. Dat is het zo’n beetje, uiteraard onder toezicht van de elektronica die ingrijpt op basis van het motortoerental en de gasklepopening. Als de traditionele hendel behouden blijft, kan er met een schakelaar op het stuur worden gekozen tussen de handmatige en de automatische modus.

In het gepatenteerde systeem van CFMOTO regelt een servomotor de versnellingsverhoudingen.

Het is ook noodzakelijk dat de werking van de koppeling automatisch is, maar de documentatie die door CFMOTO is ingediend, legt niet uit hoe zij van plan zijn dit probleem op te lossen. Op de tekeningen staat echter een traditionele kabelkoppeling die ook automatisch zal worden bediend, net zoals Honda onlangs heeft gedaan met de E-Clutch.

Het bericht Ook CFMOTO patenteert automatische transmissie verscheen eerst op Motor.NL.

Snelle Aprilia’s met dank aan Max Biaggi

Op 26 juli 2009 behaalde Max Biaggi op het circuit van Brno de allereerste zege voor de Aprilia RSV4 in het WorldSBK. Iets om natuurlijk bij stil te staan en dat doet Aprilia met een special edition-kleurstelling voor de RSV4 Factory en de Tuono V4 Factory. De speciale uitvoeringen werden geïntroduceerd door Aprilia Racing-rijders Aleix Espargaró en Maverick Viñales. De Aprilia V4 Factory SE-09 SBK-motoren beschikken over carbon luchtinlaten voor de voorremmen, een carbon voorspatbord en vallen op door hun zwarte kleurstelling met de kenmerkende rode en witte accenten op de kuip, neus, brandstoftank en de achterzijde van de motor.

2024 Aprilia RS 457: baanbrekende sportmotor voor jonge motorrijders

Verkrijgbaarheid

De Aprilia RSV4 Factory SE-09 SBK is beschikbaar voor €28.999 en de Aprilia Tuono V4 Factory SE-09 SBK voor €22.699. Beide modellen zijun vanaf juni verkrijgbaar bij de geselecteerde Aprilia-dealers.

Het bericht Snelle Aprilia’s met dank aan Max Biaggi verscheen eerst op Motor.NL.