6 redenen waarom je direct moet toeslaan als je nu een occasion Yamaha MT-07 kunt kopen

Voor een triviant! Wat is de meest gezochte tweedehandsmotor op dit moment? Alvast een kleine tip, het is geen BMW (nee, zelfs niet dat ene type wat je altijd en overal ziet rijden). En nee, ook geen Kawasaki of Honda en ook al geen Ducati. Het is de Yamaha MT-07, misschien wel de meest waardevaste motor ooit! Maar waarom? Yamaha-expert Roger van de Kuinder is de man die het ons kan uitleggen. Precies, de Roger van Exclusief Yamaha-dealer Van de Kuinder Motoren. Al sinds 1928 gevestigd in Hilversum en dat is inderdaad lang voordat de MT-07 alweer zo’n tien jaar geleden op de markt kwam.

Foto’s: Yamaha en Motor.NL

1. Eenvoud is soms ook heel fijn

Tegenstrijdiger kan haast niet, want vooral de motoren in het iets luxere segment hebben tegenwoordig de complexheid van een cockpit, om nog maar te zwijgen over Slide By Brake, radarsystemen en cilinders die automatisch worden uitgeschakeld om het benzineverbruik te verlagen. De MT-07 heeft daarvan precies helemaal niets. Roger: ‘Er zit ABS op, maar voor de rest geen rijmodi, geen ingewikkelde systemen die je allemaal moet instellen en de gasklep wordt nog gewoon met een gaskabel bediend. Dat is die eenvoud die ’m zo leuk maakt.’

Marathonmotor: Yamaha MT-07

2. Er kan niets kapot

Wat er opzit, kan kapot. Maar wat er niet opzit, kan dus ook niet kapot en met de wetenschap van punt 1 is de MT-07 dus een ideale motor. Het maakt daarbij niet eens uit of je een 2022-model met 4.000 kilometer of een 2014-versie met al heel wat vlieguren koopt, aldus Roger: ‘Het enige dat belangrijk is, is of-ie altijd netjes z’n onderhoud heeft gehad. Voor de rest is het gewoon rijden en gaan.’ Ofwel: koop je er eentje waarbij het onderhoudsboekje netjes is ingevuld door een vakkundige motorzaak, zit je praktisch altijd goed.

3. Rijden zonder afschrijving

De eerste meters van je motor zijn altijd het duurst. Heb je een beetje pech, kosten die bij een nieuwe motor zomaar 1.000 euro. Of zelfs meer… De MT-07 bewijst dat het ook anders kan. ‘Het prijsverschil tussen een wat nieuwer en wat ouder model is nihil. Dat maakt deze Yamaha dus ook een hele goede investering. Voor een mooie MT-07 uit 2016 wordt gewoon nog 7.000 euro gevraagd en betaald. Dat heeft-ie toen niet nieuw gekost en dat kost-ie nu dus wel! Voor een 2022-model vragen we 8.500 euro, dus dan heb je het over slechts 1.500 euro prijsverschil over al die jaren. Dat is waanzinnig!’ Het is dus echt de staat van de motorfiets die de waarde bepaald, niet de leeftijd en daar heb je mooi zelf invloed op.

Roger van de Kuinder (rechts) van Exclusief Yamaha-dealer Van de Kuinder Motoren is de man die ons kan uitleggen waarom de MT-07 zo waardevast is.

Is er dan helemaal geen nadeel aan de MT-07? Zeker wel. Als je na het lezen van dit verhaal besluit er eentje te kopen, moet je flink zoeken. Roger: ‘Ze zijn zo ongelooflijk gewild dat je snel moet toeslaan als je een nette MT-07 ziet. Bij een nieuwe heb je het over een aantal weken tot maanden, bij gebruikte ben je uiteraard afhankelijk van wat ingeruild wordt. We kopen ze ook in vanuit het buitenland, maar dat wordt ook wel heel moeilijk.’ De reden daarvan laat zich raden…

5. De charme van 1.0 motorrijden

Met bijvoorbeeld een MT-10 SP kun je het zo gek (en duur) maken als je wilt, inclusief semi-actieve elektronische vering en heel veel hightech rijhulpmiddelen. De MT-07 heeft dat juist niet en dat geeft z’n charme. Bij Van de Kuinder Motoren noemen ze dat 1.0 motorrijden. Om misverstanden te voorkomen: dat noemen ze zo met het grootste respect. ‘Het rijden gaat zo gemakkelijk, het motorblok is bijvoorbeeld zo vergevingsgezind.’

6. Het is geen beginnersfiets

‘Een fout die motorrijders nog wel eens maken is om het een beginnersfiets te noemen. Wij zien ook mensen die het hele motorfietsboek al uit hebben, alle opties al hebben gehad, en vanwege de eenvoud uitkomen bij de MT-07. Vanwege de eenvoud. Puur motorrijden dus’, aldus Yamaha-expert Roger van de Kuinder.

Dit zegt Motor.NL-expert Van Sleeuwen over de Yamaha MT-07

‘Deze Yamaha’s zijn de laatste jaren als zoete broodjes over de toonbank gegaan en diverse klanten hebben inmiddels alweer een nieuwe gekocht. In de werkplaats worden we niet rijk van een MT-07, want het is maar zelden dat er buiten het normale onderhoud iets bijzonders met de MT-07 aan de hand is. Afgezien van schadegevallen, die heb je altijd, hoeft er weinig te worden gerepareerd.’

Richtprijzen bij motorzaak

2014 circa € 5.800,-
2015 circa € 6.300,
2016 circa € 6.800,-
2017 circa € 6.500,-
2018 circa € 7.000,-
2019 circa € 7.000,-
2020 circa € 7.500,-

Het bericht 6 redenen waarom je direct moet toeslaan als je nu een occasion Yamaha MT-07 kunt kopen verscheen eerst op Motor.NL.

97-jarige Leslie Harris is ’s werelds oudste motorracer

De Nieuw-Zeelandse Leslie Harris heeft een wereldrecord neergezet. Harris heeft namelijk slechts drie weken voor zijn 98e verjaardag deelgenomen aan een motorrace. Daardoor is hij door Guinness World Records uitgeroepen tot ’s werelds oudste competitieve motorracer.

De organisatie voor het bijhouden van records verklaarde dat Harris, eerder dit jaar deelnam aan het Pukekohe 43e Classic Motorcycle Festival in Auckland. Tijdens de race reden ook zijn oudste zoon, Rod (64 jaar oud) en zijn kleindochter Olivia (21 jaar oud) mee. Het trio nam deel aan de Reguliere race, waarbij van de deelnemers werd gevraagd om de meest consistente rondetijden te behalen. Harris behaalde eerder de eerste plaats in de race in 2019, op 93-jarige leeftijd. Daarentegen kon hij pas dit jaar weer deelnemen, vanwege blessures en het annuleren van races als gevolg van de COVID-19-pandemie. Dit jaar eindigde Harris op de vierde plaats in de race. Rod eindigde op de achtste plaats en Olivia op de eenentwintigste plaats. Harris zei dat hij van plan is om dit jaar aan meer evenementen deel te nemen en volgend jaar terug te keren voor het Pukekohe Classic Motorcycle Festival. Daarmee zal hij dan zijn eigen record verbreken.

15 landen op de motor binnen 24 uur: nieuw wereldrecord!!

Het bericht 97-jarige Leslie Harris is ’s werelds oudste motorracer verscheen eerst op Motor.NL.

BMW Motorrad geeft je tot wel 1.781 euro voordeel op geselecteerde optie- of accessoirepakketten

Dankzij speciaal geselecteerde optie- en accessoirepakketten, maakt BMW Motorrad het in september en oktober wel heel voordelig – en dus aantrekkelijk – om een nieuwe BMW-motorfiets te kopen. Je hebt namelijk al zo’n pakket* voor slechts 100 euro bij aankoop op een nieuwe BMW-motor uit voorraad. Van de R 1250 GS Adventure tot aan een R 18 B,  de CE 04 en alle andere BMW modellen, waardoor je droommotor er altijd tussen zit.

BMW R 1250 GS Adventure

Bij aankoop van een nieuwe R 1250 GS Adventure uit voorraad ontvang je nu een Comfort Pakket voor slechts € 100,-. Daarmee bespaar je € 784,-! Het Comfort pakket omvat Keyless Ride, comfortabele verwarmbare handvatten en een verchroomd uitlaatsysteem.

BMW R 18 B

Bij aankoop van een nieuwe R 18 B uit voorraad ontvang je nu accessoires voor slechts € 100,-. Daarmee bespaar je € 900,- want in totaal is deze bon € 1000,- waard! Tel uit je winst.

BMW F 900 R

Bij aankoop van een nieuwe F 900 R uit voorraad ontvang je nu een Comfort Pakket voor slechts € 100,-. Daarmee bespaar je € 479,-! In het Comfort pakket zit onder andere de M Endurance Ketting, verwarmbare handvatten en Keyless Ride.

BMW CE 04

Bij aankoop van een nieuwe CE 04 uit voorraad ontvang je nu een Pro-Pack voor slechts € 100,-. Daarmee bespaar je € 990,-! Wat je daarvoor krijgt? In het Pro-Pack valt onder andere het Dynamic pakket en het City pakket. Dus bijvoorbeeld Headlight Pro, LED-dagrijlicht, adaptieve bochtverlichting en de rijmodi Pro en Plus.

Model Pakket Klantvoordeel
G 310 R Accessoirevoucher á € 500,- voor slechts € 100,- € 400,-
G 310 GS Accessoirevoucher á € 500,- voor slechts € 100,- € 400,-
CE 04 Pro-pack voor slechts € 100,- € 990,-
C 400 GT Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 395,-
C 400 X Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 395,-
F 750 GS Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 820,-
F 850 GS Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 820,-
F 850 GS Adventure Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 820,-
F 900 R / F 900 R A2 Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 479,-
F 900 XR / F 900 XR A2 Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 820,-
R nineT Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 702,-
R nineT Pure / R nineT Pure A2 Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 702,-
R nineT Scrambler Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 702,-
R nineT Urban G/S Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 702,-
R 1250 R Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 862,-
R 1250 RS Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 862,-
R 1250 RT Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 1.781,-
R 1250 GS Dynamic Pakket voor slechts € 100,- € 1.693,-
R 1250 GS Adventure Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 784,-
R 18 Accessoirevoucher á € 1.000,- voor slechts € 100,- € 900,-
R 18 Classic Accessoirevoucher á € 1.000,- voor slechts € 100,- € 900,-
R 18 Roctane Accessoirevoucher á € 1.000,- voor slechts € 100,- € 900,-
R 18 B Accessoirevoucher á € 1.000,- voor slechts € 100,- € 900,-
R 18 Transcontinental Accessoirevoucher á € 1.000,- voor slechts € 100,- € 900,-
S 1000 R Comfort pakket voor slechts € 100,- € 991,-
S 1000 XR Touring pakket voor slechts € 100,- € 927,-
S 1000 RR Race pakket voor slechts € 100,- € 1.033,-
M 1000 R Accessoirevoucher á € 500,- voor slechts € 100,- € 400,-
M 1000 RR Accessoirevoucher á € 500,- voor slechts € 100,- € 400,-
K 1600 GT Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 974,-
K 1600 GTL Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 1.587,-
K 1600 B Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 974,-
K 1600 Grand America Comfort Pakket voor slechts € 100,- € 974,-

*Afhankelijk van het model. Geldig met een orderdatum tussen 29 augustus en 31 oktober 2023. Vraag de BMW Motorrad Dealer naar de voorwaarden.

Het bericht BMW Motorrad geeft je tot wel 1.781 euro voordeel op geselecteerde optie- of accessoirepakketten verscheen eerst op Motor.NL.

Royal Enfield Bullet 350 gaat terug in de tijd, vooruit naar de toekomst

Royal Enfield onthult met trots zijn nieuwste Bullet 350, als een eerbetoon aan de rijke erfenis van dit model. De Bullet heeft zijn oorsprong in 1932 en is daarmee ’s werelds langstlopende model in productie. Daarnaast telt hij ook meer dan een miljoen exemplaren die momenteel op de wegen rondrijden. De nieuwe versie is opnieuw gebouwd met het bewezen J-Platform motorblok.

De Bullet 350 van is aangedreven door de moderne 349cc luchtgekoelde ééncilinder motor. Deze was eerder te vinden in de Meteor, Classic en HNTR. Deze motor met brandstofinjectie levert 20,2 pk bij 6100 tpm en 27 Nm koppel bij 4000 tpm, wat resulteert in een indrukwekkend koppel bij lage toerentallen. De rijervaring wordt verder verbeterd door de geoptimaliseerde 5-traps versnellingsbak. Daarnaast is de Bullet uitgerust met 41 mm voorvorken, een voorband van 100/90 -19 en een 300 mm schijfrem aan de voorkant. Aan de achterzijde heeft hij een bredere band van 120/80-18 en een 270 mm schijfrem.

Het chassis is opnieuw ontworpen voor verbeterde rijeigenschappen en wendbaarheid. Het is sterker dan zijn voorgangers, wat meer vertrouwen geeft bij hogere bochtsnelheden en een stabielere ervaring op rechte wegen biedt. Het comfort is verder gewaarborgd door een herziene versie van het enkele zadel.

Schot in de Roos: Royal Enfield’s Shotgun 650 klaar voor actie in 2024

Bullet voor Europa

Voor de Europese markt biedt de Bullet 350 van 2023 twee handgemaakte edities. De Bullet Standard in de klassieke kleuren Zwart en Maroon, voorzien van twee-kanaals ABS, een schijfrem aan de achterzijde en hand gepinstripte tanks en onderdelen, gecombineerd met chromen en gouden badges. De Bullet Black Gold, een premium variant met een combinatie van mat en glanzend zwarte tank, koper- en goudkleurige 3D-badge, koperkleurige pinstriping en een zwart motorblok en componenten. Deze wordt ook geleverd met twee-kanaals ABS en een schijfrem aan de achterzijde.

Beide Europese edities zijn uitgerust met een kenmerkende 13-liter druppeltank. Daarnaast hebben ze de traditionele Royal Enfield casquette met een gloednieuwe koplamp. Eigentijdse toevoegingen zijn onder andere het nieuwe digi-analoge instrumentenpaneel met een LCD-informatie-display en een handig USB-oplaadpunt onder het stuur.

Royal Enfield Bullet 350 | (Foto: Royal Enfield)

Het bericht Royal Enfield Bullet 350 gaat terug in de tijd, vooruit naar de toekomst verscheen eerst op Motor.NL.

2024 Suzuki V-Strom 800DE krijgt frisse kleurenkeuzes

In 2024 breidt Suzuki het kleurengamma van de V-Strom 800DE uit met twee frisse tinten: Pearl Tech White met blauwe accenten en Metallic Mat Steel Green met gele details. Hiermee komt het totaal aantal beschikbare kleuren voor deze populaire Adventure Sport op vijf.

De 2024 V-Strom heeft een gloednieuwe 776cc motor, met 270°-krukas en Suzuki Cross Balancer. Deze paralleltwin is daarnaast standaard uitgerust met een Quickshifter, voor naadloos schakelen. Dankzij de Showa vering voor en achter, samen met de geoptimaliseerde framegeometrie, biedt de V-Strom 800DE uitstekende rechtuit stabiliteit, wendbaarheid en controle, zowel op de weg als offroad.

Uitbreiding kleurengamma 2024 Suzuki GSX-8S

Elektronische snufjes zijn ook aan boord, zoals Traction Control met Gravel modus en ABS met Rear Cancel Mode. Je kunt nu meteen genieten van de nieuwe kleurstellingen van de Suzuki V-Strom 800DE. En als je nog meer wilt personaliseren, zijn er diverse accessoire pakketten beschikbaar, waaronder het Adventure Pack en het Black Rhino Pack.

De 2024 Suzuki V-Strom 800DE wordt geleverd met een riante 6 jaar garantie en is verkrijgbaar vanaf 12.699 euro.

Het bericht 2024 Suzuki V-Strom 800DE krijgt frisse kleurenkeuzes verscheen eerst op Motor.NL.

Kawasaki Ninja en Z EV modellen luiden nieuw tijdperk in

Kawasaki viert een nieuw tijdperk met de onthulling van twee batterij-aangedreven, emissievrije EV-machines. Deze EV’s onderstrepen Kawasaki’s “Go with Green Power” – strategie, zoals die op de motorshow van Milaan in 2022 is gepresenteerd. Beide machines gaan voor een liefst prominente plaats in de huidige 125cc-klasse (A1-rijbewijs) waarbij de focus voornamelijk op korte stedelijke ritjes ligt. De nieuwe EV-machines zullen als Z-e1 en Ninja-e1 beschikbaar zijn in het Ninja- en Z-design zoals we dat kennen. 

Met een stille en efficiënte borstelloze motor van 5kW continue (en een bruikbaar piekvermogen van 9kW) maken de nieuwe EV-modellen gebruik van een speciale batterijoplossing, waarbij de dubbele, uitneembare batterijen parallel zijn aangesloten. Deze configuratie met dubbele batterij maakt een grote verscheidenheid aan oplaadopties mogelijk, omdat de twee losse batterijen individueel beter draagbaar zijn dan een enkele, veel zwaardere batterij aldus Kawasaki.

Techniek Kawasaki waterstofmotor: toekomstbeeld of stuiptrekking?

De nieuwe EV-modellen zijn “Twist en Go”, en functioneren dus zonder koppeling of versnellingen. Je kunt onderweg kiezen uit de rijmodi Road of Eco en uit de “e-boost” -optie. Deze boost biedt kortstondig een vermogensafgifte van 9kW, waarmee naast een snellere acceleratie en een potentiële topsnelheid van 99 km/u mogelijk moet zijn. Een andere handige feature is de loopmodus. De rijder heeft zicht op een TFT-display met smartphone-connectiviteit in het vizier. Dit display toont zaken als de rijstatus van de machine, de actieradius, de beschikbaarheid van de boost-functie en de geselecteerde rijmodi. Leverbaar in het Metallic Bright Silver en Metallic Matte Lime Green, de kenmerkende livery van Kawasaki EV-modellen. Prijzen en beschikbaarheid worden later dit jaar bekend gemaakt.

Laden maar!

Laadopties omvatten een dockingstation, waarin één batterij kan worden geplaatst of een kabel, waarmee de externe lader via een stopcontact onder het zadel op de nog in de motor aanwezige batterijen kan worden aangesloten. Daarnaast bieden de EV’s een handige, afsluitbare opbergruimte boven de batterijen, onder het batterijdeksel.  

Het bericht Kawasaki Ninja en Z EV modellen luiden nieuw tijdperk in verscheen eerst op Motor.NL.

Portugese Dax ‘Furiosa’ wint Honda Customs 2023-wedstrijd

De ‘post-apocalyptische’ Dax ‘Furiosa’ is dit jaar uitgeroepen tot de winnaar van de Honda Customs. De motor is gemaakt door het Portugese duo, de jonge kunstenaar Tamara Alves en de motorbouwers van de Art of Wheels Garage.

Met 34 procent van de in totaal 15.924 stemmen was Furiosa de winnaar boven zes andere, aangepaste Europese minibikes. Hiermee volgt de fiets in de voetsporen van eerdere winnaars van Honda Customs: het Italiaanse custom huis Motocicli Audaci’s aangepaste Rebel ‘Maanboard’, de Portugese Honda-dealer Mototrofa’s ‘Fenix’ – een versie van de CB650R, en de ‘CB100R Africa Four’ van de Zwitserse Honda-dealer Brivemo Motos.

Geïnspireerd door de wereld van post-apocalyptische films als Mad Max heeft Furiosa blokbanden. Daarnaast sieren een wolvenmotief, graffiti-handtekeningen en een op maat gemaakte uitlaat met een draadgaas kooi de Honda. Ook komen glimpen van tartan tevoorschijn uit de verschroeide zitbekleding.

Honda werkt aan complexe, hybride motorfiets

Inspiratie

De tweede plek ging naar de ‘Manjushage’, een aangepaste Honda Monkey ontworpen en gebouwd door het Duitse team van kunstenaar @Lanaarts23 en motorbouwer Maximilian Zech. Deze laatste is een technicus bij de flagship Honda Centre dealer in Frankfurt. Deze Monkey kreeg 29 procent van het totaal. Het podium werd gecompleteerd door ‘Tokyo’ uit Frankrijk, een Monkey die een absoluut kleurenfestijn tentoonstelt. Deze motor is gebouwd door het Franse duo van kunstenaar Grems en bouwer George Woodman. Wat Tokyo onderscheidt van de andere inzendingen zijn de popart visuals, boordevol levendige kleuren in abstracte patronen op elke vierkante centimeter. Hij kreeg 12 procent van de totale stemmen.

Dit jaar bezochten 21.606 mensen de website www.hondacustoms.com, gedurende de zomer om hun stem uit te brengen. Dat is een stijging van 41 procent ten opzichte van vorig jaar. Hierbij hebben 5.461 gebruikers een wallpaper van de gekozen motorfiets voor hun mobiel of desktop gedownload. Alle zeven motorfietsen waren ook te zien op het jaarlijkse Wheels and Waves-festival, dat liep van 21 tot 25 juni in Biarritz, Frankrijk.

Masayuki Hamamatsu, General Manager Motorcycles bij Honda Motor Europe stelt in een persbericht: “Samenwerken met jonge kunstenaars om unieke versies van onze minibikes te creëren, is een fantastische manier voor ons om de aandacht te trekken van een jonger publiek voor het plezier en de toegankelijkheid van motorfietsen.”

(Foto: Honda)

Het bericht Portugese Dax ‘Furiosa’ wint Honda Customs 2023-wedstrijd verscheen eerst op Motor.NL.

Uitbreiding kleurengamma 2024 Suzuki GSX-8S

Suzuki heeft zojuist de nieuwe kleuren voor haar populaire middensegment naked motorfiets, de GSX-8S, onthuld. Deze toevoegingen aan het kleurengamma voor 2024 omvatten Glass Matt Mechanical Grey en Metallic Mat Black.

In het modeljaar 2024 wordt het kleurengamma van de Suzuki GSX-8S verder uitgebreid met twee nieuwe opvallende kleuren. Glass Matt Mechanical Grey (QT7) wordt geleverd met een antracietgekleurd frame en lichte velgen, terwijl Metallic Mat Black (YKV) wordt gecombineerd met blauwe velgen en frame, en een matte zwarte lak heeft. Naast deze nieuwe kleuren blijven de vertrouwde kleuropties Pearl Cosmic Blue (QU1), Pearl Tech White (QU2) en Black (KGL) beschikbaar.

De verloren gewaande Suzuki-racer van Rob Bron uit 1975

De Suzuki GSX-8S heeft in het middensegment van naked motorfietsen al veel lof ontvangen dankzij zijn indrukwekkende uitrusting, soepele vermogensafgifte en uitstekende rijeigenschappen. Deze motorfiets is uitgerust met een volledig nieuwe 776cc paralleltwin-motor met een 270°-krukas en het Suzuki Cross Balancer-systeem. Standaard is deze motor voorzien van een Bi-Directional Quickshifter (zowel omhoog als omlaag schakelen). De KYB-voorvork en schokdemper dragen bij aan uitstekende stabiliteit bij rechtuit rijden en wendbaarheid in bochten. Diverse elektronische hulpsystemen, waaronder de Suzuki Drive Mode Selector en het Suzuki Intelligent Ride System, zorgen voor maximaal vertrouwen en controle.

De nieuwe kleurstellingen voor de Suzuki GSX-8S kunnen per direct worden besteld. Voor de GSX-8S is een uitgebreid aanbod aan accessoires beschikbaar, waaronder aantrekkelijk geprijsde pakketten zoals het Street Extreme pack. De GSX-8S is leverbaar vanaf een aantrekkelijke prijs van €9.999 en wordt standaard geleverd met een indrukwekkende garantie van 6 jaar.

Het bericht Uitbreiding kleurengamma 2024 Suzuki GSX-8S verscheen eerst op Motor.NL.

Pierer Mobility Group (o.a. KTM, Husqvarna) één van snelst groeiende spelers in motorindustrie

De Pierer Mobility Group, met daarin de merken KTM, Husqvarna en GasGas, is één van de snelst groeiende spelers in de wereldwijde motorindustrie. Recentelijk heeft het bedrijf zijn verkoopcijfers voor het eerste halfjaar van 2023 bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat ze indrukwekkende groei hebben doorgemaakt, vooral in Europa en Noord-Amerika.

In de eerste zes maanden van 2023 heeft de Pierer Mobility Group opvallende prestaties neergezet. Hun totale groepsomzet steeg met maar liefst 20,2 procent, wat resulteerde in een historisch hoog bedrag van €1.387,6 miljoen. Met name het motorfietssegment liet een indrukwekkende groei zien van 19 procent. Ook het segment van tweewielers bleef niet achter en groeide met een opvallende 37 procent.

Wat betreft hun wereldwijde aanwezigheid kwam ongeveer 59 procent van hun omzet uit Europa. Noord-Amerika, inclusief Mexico, leverde 28 procent van de totale omzet. Daarmee is hun stevige positie in deze regio benadrukt. De resterende 13 procent kwam uit diverse markten over de hele wereld, waarmee hun internationale aanwezigheid wordt geïllustreerd.

Het motorfietssegment van de Pierer Mobility Group behaalde in de eerste helft van 2023 een indrukwekkende groei in verkoopvolume van 16,5 procent. Dat vertaalt zich in totaal 190.293 verkochte motorfietsen, vergeleken met 163.334 in het voorgaande jaar. Vooral in Europa was deze groei opmerkelijk, met een stijging van 25 procent in de verkoop aan dealers, wat neerkomt op 76.767 motorfietsen.

Kentekenplaat van je motor verloren of gestolen? Zo los je het op

Marktvolume

Opvallend is dat bijna 60 procent van de motorfietsen hun weg vonden naar markten buiten Europa. Noord-Amerika sprong eruit met 50.472 verkochte eenheden, wat een respectabele groei van 13 procent betekent. Ook in India kende het segment een opmerkelijke groei, met 33.029 verkochte eenheden. Dat betekent een indrukwekkende stijging van 81 procent, in vergelijking met het voorgaande jaar. Hoewel de groeicijfers in Latijns-Amerika, Azië en Afrika tekenen van afname vertoonden, schildert het algehele plaatje van de Pierer Mobility Group in het motorfietssegment een beeld van aanzienlijk succes en expansie, vooral in belangrijke markten.

In Europa heeft de Pierer Mobility Group, met de motorfietsmerken KTM, Husqvarna en GASGAS, alle verwachtingen overtroffen met een opvallende groei van 20 procent in registraties. Deze indrukwekkende prestatie vertaalde zich in een solide marktaandeel van 10,2 procent, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het marktaandeel van 9,9 procent in de eerste helft van 2022. Het is duidelijk dat de motorfietsen van de groep terrein winnen en populairder worden op de Europese markt, waarmee hun positie als belangrijke speler in de regio wordt versterkt.

Noord-Amerika blijft een cruciale markt voor de Pierer Mobility Group, waar ze erin geslaagd zijn om het aanzienlijke marktvolume van de eerste helft van 2022 te behouden, met ongeveer 290.000 nieuw geregistreerde motorfietsen. Binnen deze competitieve markt wist de KTM Group niet alleen hun positie te handhaven, maar ook uit te breiden. In de Verenigde Staten behaalden ze een marktaandeel van 12,3 procent, terwijl hun aandeel in de Canadese markt een indrukwekkende 16,9 procent bereikte.

Het bericht Pierer Mobility Group (o.a. KTM, Husqvarna) één van snelst groeiende spelers in motorindustrie verscheen eerst op Motor.NL.

BikeBarn breidt uit met Indian Experience Center in Hoevelaken

Op 9 september opende BikeBarn, de officiële Indian Motorcycle-dealer, feestelijk zijn nieuwe vestiging in Hoevelaken. Gedurende de afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de bouw en inrichting van een gloednieuw pand met maar liefst drie verdiepingen, gelegen langs de A1. Op het industrieterrein Overhorst prijkt nu een opvallend pand met opvallende uitstulpingen aan beide zijden van de showroom.

Het Bike-Barn ‘Experience Center’ is speciaal ontworpen om motorliefhebbers mee te nemen in de wereld van het oudste Amerikaanse motormerk, Indian Motorcycle. Bij binnenkomst op de begane grond worden bezoekers hartelijk ontvangen in het welkomstcenter, waar alle zaken met betrekking tot motorfietsonderhoud en servicevragen worden afgehandeld. Aan de achterzijde van het pand bevindt zich een moderne werkplaats, volledig uitgerust met de nieuwste apparatuur.

Een opvallende trap, direct bij de ingang, leidt naar de bovenste verdiepingen van het pand. Hier kunnen bezoekers een blik werpen op alle actuele modellen van Indian Motorcycle en de nieuwste IMC-accessoires en kleding verkennen. De eigenaren benadrukken dat het ook een plek is waar gelijkgestemde motorliefhebbers elkaar kunnen ontmoeten en een praatje kunnen maken, allemaal onder het genot van een kop ‘echt goede koffie’. Het nieuwe BikeBarn in Hoevelaken biedt motorliefhebbers een complete ervaring die de rijke geschiedenis en het vakmanschap van Indian Motorcycle weerspiegelt.

Indian Motorcycle-legende Burt Munro opgenomen in Sturgis Motorcycle Museum Hall of Fame

Begin

Koffie is voor Dirk Jan Emmens en Marcel Trapman een herinnering aan hoe het allemaal in 2021 begon. Als motorvrienden rijden ze al jaren samen en tijdens een koffiepauze op één van de ritten ontstond het idee voor het starten van een ‘Motor Experience Center’. Zij zien de opening van Bike-Barn te Hoevelaken dan ook als een hoogtepunt van hun lange vriendschap.

“We zijn enorm blij dat we de stap gezet hebben naar deze prachtige nieuwe locatie. Het gebouw heeft zowel binnen als buiten een unieke uitstraling die echt past bij onze visie van een Experience Center. Als dealer van Indian Motorcycle zijn we trots dat we de motoren kunnen tonen in een omgeving, die recht doet aan het ontwerp van dit bijzondere merk”, stellen Dirk Jan en Marcel, in een persbericht. Viktor van Leeuwen, directeur Indian Motorcycle Benelux, voegt toe: “Wij zijn trots het logo van Indian Motorcycle op het baanbrekende pand van Bike-Barn te mogen voeren. Met een locatie midden in het land zijn we nu nog beter zichtbaar voor alle fans en toekomstige rijders van Indian Motorcycle.”

Het bericht BikeBarn breidt uit met Indian Experience Center in Hoevelaken verscheen eerst op Motor.NL.