Verwacht in 2025: Harley-Davidson ‘Hydra-Glide Revival’

In 2025 is het bijna driekwart eeuw geleden dat Harley-Davidson besloot om hydraulische, telescopische voorvorken (in plaats van springer-units) te gebruiken voor hun Hydra-Glide uit modeljaar 1950.

Terwijl de Hydra-Glide nog wel een hardtail had, weten we – haast – zeker dat Harley voor het nieuwe model wel zal kiezen voor een geveerde achterkant.

Wat weten we tot nu toe?

Uit documentatie die bij de California Air Resources Board (CARB) is ingeleverd, blijkt dat de Executive Order valt onder ‘MY2025 Highway Motorcycles’. Dit suggereert dat Harley-Davidson zich richt op 2025 met deze nieuwe Hydra-Glide.

We weten ook dat de Hydra-Glide Revival van 2025 een upgrade zal krijgen ten opzichte van de oorspronkelijke motor, die bestond uit een OHV V-twin met 55 pk en Schebler-carburateur (via Hagerty). In plaats daarvan zal Harley de nieuwe Hydra-Glide uitrusten met het ongeëvenaarde Milwaukee-Eight 114 hart, dat momenteel wordt gebruikt in Harley’s Heritage Classic 114 en Street Bob 114.

Het model zou perfect aansluiten bij het esthetische streven van Harley wanneer ze een ‘Icon’-model lanceren. Dat wiordt ook ondersteund door Zwitserse homologatiedocumenten, waaruit blijkt dat we daadwerkelijk een Hydra-Glide Revival uit de ‘Icons Collection’ van 2025 kunnen verwachten.

Op basis van de documenten heeft deze motorfiets hetzelfde gewicht als de Heritage Classic 114, wat betekent dat we voor de motor met een inhoud van 1868 cc kunnen rekenen op een geschatte 94 pk en 161 Nm koppel voor wat speels plezier.

Het bericht Verwacht in 2025: Harley-Davidson ‘Hydra-Glide Revival’ verscheen eerst op Motor.NL.

Motorbeurs Utrecht 2024: een groot succes

De organisatie van de 38ste editie van MOTORbeurs Utrecht 2024 is erg tevreden met het succes van dit jaar. Met bijna 88.000 bezoekers was het een drukbezochte beurs waar motorliefhebbers hun hart konden ophalen. Meer dan 280 exposanten zorgden voor een inspirerende ervaring, met onder andere stuntshows, motorclubs en een breed scala aan kleding, accessoires en tweedehandsmotoren.

Rachel Jankowsky, de beursmanager van MOTORbeurs Utrecht 2024, benadrukt dat motorrijden steeds populairder wordt, vooral onder jongeren. Ze verwijst naar recent onderzoek van BOVAG en RAI Vereniging, waaruit blijkt dat het aantal geregistreerde motoren in 2023 een recordhoogte heeft bereikt sinds het jaar 2000. Deze groeiende interesse was ook duidelijk merkbaar tijdens de beursdagen in Utrecht.

Een opvallend aspect van MOTORbeurs Utrecht was de aanwezigheid van bijna alle importeurs van gerenommeerde motormerken. Dit was lang geleden dat ze allemaal tegelijkertijd aanwezig waren op de beurs. De importeurs bundelden hun krachten onder het motto ‘All Brands United’, om gezamenlijk de aandacht op motorfietsen te vestigen. Martijn van Eikenhorst, sectiemanager Motoren bij RAI Vereniging, benadrukt het belang ervan in een tijd waarin de populariteit van motorfietsen blijft groeien.

Motorliefhebbers kwamen in groten getale naar Jaarbeurs om de meer dan 280 exposanten te bezoeken, verspreid over zes beurshallen. MOTORbeurs Utrecht 2024 had een gevarieerd programma met stuntarena’s, de bekende steile wand, vertegenwoordiging van 29 motormerken en nog veel meer. Een bezoeker verwoordde het als volgt: ‘MOTORbeurs Utrecht was weer zoals vroeger. Het was fantastisch, overzichtelijk en eindelijk waren de grote merken weer aanwezig. Er waren ook genoeg stands voor kleding, gereedschap en vermaak.’

Noteer alvast in je agenda: MOTORbeurs Utrecht 2025 zal plaatsvinden van donderdag 20 tot en met 23 februari in Koninklijke Jaarbeurs.

Het bericht Motorbeurs Utrecht 2024: een groot succes verscheen eerst op Motor.NL.

De Benelli TRK 552: Evolutie van een avonturier

De Benelli TRK 552 is de opvolger van de populaire TRK 502 en belooft een evolutie te zijn in het avontuurlijke motorsegment. Uitgelekte foto’s van de TRK 552 deze maand (februari) hebben veel enthousiasme gecreëerd bij fans van Benelli en avontuurlijke rijders over de hele wereld.

Op het eerste gezicht lijkt de TRK 552 sterk op zijn voorganger, met dezelfde LED-koplampen en handbeschermers die zorgen voor een robuust en avontuurlijk design. In het vooronder is er echter wel iets veranderd. De vernieuwde 549cc-tweecilinder-in-lijn brengt traditie en innovatie samen. Met een vermogen tot wel 61 pk (45 kW) bij 8.500 tpm en een koppel van 55 Nm bij 6.000 tpm, biedt deze motor levendige prestaties op zowel verharde als onverharde wegen.

Naast het krachtige vermogen heeft de TRK 552 ook verbeteringen in rijeigenschappen en uitrusting te bieden. Een nieuw ontwerp van de aluminium achterbrug vervangt de vorige stalen buisconstructie, terwijl verstelbare vering zorgen voor een betere rijervaring. Het remsysteem maakt gebruik van J.Juan-remklauwen, met dubbele schijfremmen vooraan en een enkele schijfrem achteraan.

Wat betreft moderne gemakken, is de TRK 552 uitgerust met volledige LED-verlichting en een volledig digitaal dashboard met smartphone-connectiviteit. Voor comfort tijdens lange ritten zijn er verwarmbare handvatten en zadels, evenals handige details zoals waterdichte USB-poorten.

Hoewel de exacte prijzen nog niet bekend zijn, kunnen we op basis van het huidige prijsbereik van TRK 502-modellen verwachten dat de TRK 552 en TRK 552X rond de €8.000 zal liggen. Dit benadrukt de focus van Benelli op toegankelijke kwaliteit en avontuur voor iedereen.

Al met al is de Benelli TRK 552 klaar om het hart van avontuurlijke motorliefhebbers te veroveren. Met een combinatie van traditie en innovatie is deze motor geschikt voor zowel beginners als ervaren avonturiers.

Het bericht De Benelli TRK 552: Evolutie van een avonturier verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe Royal Enfield Classic 650 en Scram 650 op komst

Binnenkort kunnen we waarschijnlijk nieuwe toevoegingen verwachten aan het 650-platform van Royal Enfield. Tijdens pre-productietests in India zijn namelijk twee modellen op basis van dit platform gespot.

Op dit moment bestaat het 650-platform uit de Royal Enfield Super Meteor 650, Royal Enfield Shotgun 650, Royal Enfield Continental GT 650 en Royal Enfield Interceptor 650. Maar er worden binnenkort dus mogelijk nieuwe modellen aan toegevoegd, zoals te zien is op foto’s die zijn gepubliceerd door de Indiase website Rushlane.

De afbeeldingen tonen een scrambler-achtige motorfiets en een retro-stijl cruiser, hoogstwaarschijnlijk een Scram 650 en een Classic 650.

Hoewel de Classic 650 gebaseerd lijkt te zijn op de Super Meteor 650, volgt deze toch de lijn van de Classic 350, die weer gebaseerd is op de Meteor 350. De Scram 650 wijkt echter af van het gebruikelijke patroon voor de naam Royal Enfield Scram.

In 2022 werd namelijk de Scram 411 gelanceerd, gebaseerd op de vorige generatie Himalayan. Met recentelijk ook nog een nieuwe Royal Enfield Himalayan 450 die werd gelanceerd, zou je verwachten dat een nieuwe Scram gebaseerd zou zijn op het nieuwste avontuurlijke model van het Indiase merk. Maar in plaats daarvan lijkt hij dus gebaseerd te zijn op de Interceptor.

Het bericht Nieuwe Royal Enfield Classic 650 en Scram 650 op komst verscheen eerst op Motor.NL.

Yamaha Demo Ride Tour 2024: proefrit!

In 2024 brengt de Yamaha Demo Ride Tour de volledige vloot van Yamaha modellen naar je toe. Je hebt de gelegenheid om kosteloos en vrijblijvend een proefrit te maken op een Yamaha van jouw keuze.

De Yamaha modellen in de line-up van 2024 zijn stuk voor stuk prachtig om naar te kijken, maar het leukste blijft toch om er daadwerkelijk op te rijden. Om die reden organiseert Yamaha ook dit jaar weer de Yamaha Demo Ride Tour, die van maart en oktober door heel de Benelux reist en stopt bij erkende Yamaha dealers. Daar kun je elk model uitproberen.

Hoe werkt het?

Op www.yamaha-demo-ride-tour.com vind je een volledig overzicht van alle deelnemende dealers en data waarop de Demo Ride Tour aanwezig zal zijn. Zodra inschrijvingen voor een evenement worden geopend, kun je zien welke modellen beschikbaar zijn voor een proefrit bij elke dealer. Meld je aan, kies het model of modellen die je wilt uitproberen, en kom op de betreffende datum naar de dealer toe. Vergeet niet om een goede helm, motorjas, leren handschoenen en uiteraard je motorrijbewijs mee te nemen. Onder begeleiding van een ervaren Yamaha voorrijder maak je dan een mooie proefrit van ongeveer 45 minuten in de omgeving van de dealer. We zorgen voor een gevarieerde mix van bochten, snelwegen en achterafweggetjes, zodat je een zo compleet mogelijke rijervaring hebt.

Welke Yamaha kies jij?

Yamaha heeft een breed scala aan modellen, waaronder:

  • Yamaha XSR900 GP
  • Tracer 9 GT+
  • Ténéré 700 modellen. Uiteraard is er ook een 35 kW uitvoering beschikbaar.

Het bericht Yamaha Demo Ride Tour 2024: proefrit! verscheen eerst op Motor.NL.

Tijdelijk voordeel op alle BMW-modellen onder de 1.000cc

Minder cilinderinhoud is meer voordeel! Bij BMW Motorrad is het nu prettig shoppen bij modellen onder de 1.000cc cilinderinhoud. Je voordeel kan oplopen tot 1.226 euro!

Inflatie, meer kwijt zijn voor een volle kar boodschappen en hogere energiekosten. Er gaat geen dag voorbij of je merkt er wel iets van. BMW Motorrad zet hier een positief geluid tegenover. Wij trappen het nieuwe motorseizoen voor 2024 voortvarend af en helpen jou om af te rekenen met inflatie. Bij al onze modellen met een cilinderhoud van minder dan 1.000cc profiteer je van extra voordeel. Afhankelijk van de motorfiets kan dat oplopen tot € 1.226,- (incl. BTW).

Extra voordeel en minder brandstof

En er valt echt genoeg te kiezen onder de 1.000cc. Deze campagne betreft immers alle zes F-modellen, van de F 750 GS tot aan de F 900 GS Adventure, en ook de beide G-modellen, de G 310 R en G 310 GS. Allemaal heel aantrekkelijke motorfietsen, die je ook zullen verrassen aan de pomp. Het brandstofverbruik is namelijk opvallend gering. De 25 kW (34 pk) sterke eencilindermotor van de G 310 verbruikt bijvoorbeeld slechts 3,3 l/100 km volgens de officiële WMTC-meting.

Feestelijke smaakmakers

De feestelijke smaakmakers zijn zonder twijfel de F 900-modellen met hun tweecilinder 895 cc lijnmotor van 77 kW (105 pk). 93 Nm koppel zorgt voor voldoende reserve bij elke draai aan de gashendel. De acceleratiekracht is werkelijk indrukwekkend. De paralleltwin produceert een opzwepende uitlaatroffel. Hetzelfde blok is er ook met een gereduceerd vermogen van 35 kW (48 pk) voor als je een A2-rijbewijs hebt.

BMW F 900 R: de betaalbare roadster

De BMW F 900 R is puur genieten van motorrijden. Dat is niet zomaar een naked bike, het is een Dynamic Roadster. De voorzijde is agressief. Koplamp en cockpit zitten compact bij het balhoofd. De tank zit ver naar voren, voor een optimale massaverdeling en een korte achterkant. De compacte, geïntegreerde einddemper benadrukt de strakke uitstraling. De BMW F 900 R biedt alle mogelijke rijdersassistentie, connectiviteit en veiligheid, zoals eigenlijk elke motorfiets van BMW. Standaard zijn de rijmodi RAIN en ROAD, ASC en het TFT kleurendisplay. Dit alles is er al vanaf € 9.990,-.

BMW F 900 GS: je instap naar avontuur

De tweede hero in de 900-reeks is de BMW F 900 GS. Gebouwd voor het avontuur, maar ook zeer geschikt voor alledaags gebruik. Of voor een lekker potje sturen over bochtige wegen. Hij weegt slechts 219 kg, mede dankzij een kunststof tank. De motor, het frame – alles is zo gestroomlijnd dat de motorfiets maximaal krachtig en toch licht overkomt. De rijke standaarduitrusting biedt onder meer een LED-koplamp, ABS Pro en Dynamic Traction Control, handvatverwarming, handkappen en de rijmodi RAIN en Road. Ook standaard is de Akrapovic-uitlaatdemper. Kortom: een complete enduro.

BMW F 900 XR: sportief sturen

Een sporttoer-motorfiets met een vleugje enduro en een toefje allround. Dat is de BMW F 900 XR. Die combineert sportiviteit en performance op lange ritten, zonder compromissen. Dagenlange adrenaline, de ene na de andere bocht snijd je lang en moeiteloos aan. Door de rechte, ontspannen zitpositie én de bescherming tegen alle weersomstandigheden ben je voor sportieve ritten en lange reizen net zo goed uitgerust als voor uitstapjes naar de stad. De opvallende LED-buisverlichting van de koplampen onderstrepen het zelfbewuste karakter van de F 900 XR. De kuippanelen bouwen die spannende dynamiek nog verder op. De slanke en optisch korte achterkant is daarbij een duidelijke verwijzing naar het sportieve DNA. Met zijn variabele zithoogte van 775 tot 870 mm en compleet instelbare hendels, de rijmodi RAIN en ROAD en het in twee standen verstelbare windscherm is er altijd een F 900 XR die jou past.

En hieronder voorbeelden van wat je nu kan besparen.

  • BMW G 310 R, vanaf € 6.800,-. Nu met extra voordeel t.w.v.: € 584,-
  • BMW F 900 R, vanaf € 9.990,-. Nu met extra voordeel t.w.v. € 731,-
  • BMW F 900 XR, vanaf € 14.650,-. Nu met extra voordeel t.w.v.: € 1.082,-
  • BMW CE 04: vanaf € 13.900,-. Nu met extra voordeel t.w.v.: € 1.226,-

Meer weten? Ga naar de BMW Motorrad dealer of kijk op de website.

Het bericht Tijdelijk voordeel op alle BMW-modellen onder de 1.000cc verscheen eerst op Motor.NL.

Primeur: Triumph staat op het punt de Tiger 660 Rally te onthullen

Er zijn al geruchten die lang bestaande vermoedens bevestigen: Triumph zou werken aan een Adventure-model gebaseerd op de 660cc-triple.

In het Triumph-gamma bestaat nog steeds een lege plek die binnenkort mogelijk zal worden opgevuld. We hebben het over een middelgrote adventure-motor die gebouwd kan worden op het bestaande en gewaardeerde platform van de driecilinder 660, zoals gebruikt in de Trident, Tiger Sport en de recentelijk geïntroduceerde Daytona. Sinds we dit technische fundament hebben gezien en getest, hebben we zijn flexibiliteit, lichtheid en wendbaarheid geprezen. Vooral na het rijden met de Tiger Sport 660 vroegen we ons af waarom er niet tegelijkertijd ook een Adventure- of Rally-versie werd uitgebracht, met bijvoorbeeld een voorwiel van 19″ of zelfs 21″. Niet alleen doen concurrenten dit al met succes (KTM, Aprilia maar ook Japanse merken), maar ook Triumph zelf had dit idee al aangegeven bij de presentatie van dit specifieke platform.

In 2020 waren er al schetsen in omloop van wat mogelijk de Tiger 660 Adventure of Rally zou worden, maar toen kwamen er veel andere modellen op de markt. Niet alleen werden de Trident en Tiger Sport gelanceerd, maar ook de Daytona en nieuwe Speed 400- en Scrambler X-modellen. Om het gamma compleet te maken ontbreekt nu alleen nog de vierde telg: de 660 die meer gericht is op offroad. Gezien de kwaliteiten van de triple met 80 pk zijn we volledig achter dit idee gaan staan, dat nu weer online circuleert en dat officieel is bevestigd vanuit het Triumph-filiaal in Mumbai. Ze hebben namelijk een bericht op sociale media geplaatst na onthullingen in Indiase media.

De afbeelding toont duidelijk een avontuurlijker model dan de Tiger 850 en 900, met een wielmaat van 21″ en 18″, wat typerend is voor offroad. De uitstraling lijkt sterk op die van de grotere Tigers, vooral aan de voorkant, en lijkt al behoorlijk definitief te zijn, behalve misschien de – ogenschijnlijk – aluminium carterbescherming. In het bericht gaat Triumph Motorcycles Mumbai zelfs verder door te zeggen dat er een goede kans is om hem live te zien tijdens de aankomende EICMA 2024. Maar we sluiten niet uit dat we in de komende maanden herhaaldelijk over deze Tiger 660 Rally zullen horen.

Het bericht Primeur: Triumph staat op het punt de Tiger 660 Rally te onthullen verscheen eerst op Motor.NL.

Heeft QJMotor plannen voor een Supermono?

QJMotor is wellicht geen naam die iedereen in de motorsport kent, maar als je op de hoogte bent, heb je waarschijnlijk wel van ze gehoord. Het is het Chinese bedrijf dat Benelli heeft overgenomen en nu motorfietsen produceert onder die naam. Ze bouwen ook de X350- en X500-modellen van Harley-Davidson die in het buitenland worden verkocht. Maar waarom ze niet bekend staan, is het ontwikkelen van eigen, vernieuwende ontwerpen. Dat zou binnenkort kunnen veranderen. Een beetje tenminste.

QJMotor zou werken aan een nieuwe eencilindermotor met een ‘gekreukelde’ cilinder. In werkelijkheid is dit eigenlijk een V-twin, maar terwijl de drijfstang en zuiger in de achterste cilinder heen en weer bewegen, produceren ze geen compressie; ze zijn alleen aanwezig om gewicht toe te voegen en als balansgewicht te fungeren.

Sommige lezers zullen zich herinneren dat ze iets soortgelijks eerder hebben gezien. Dit ontwerp lijkt op de Ducati Supermono, de succesvolle (op het circuit, niet in de verkoop) eencilinder uit de jaren 90. In 2019 diende Suzuki ook een octrooi in voor een vergelijkbaar idee; daarover hebben we nooit meer iets gehoord, maar wie weet komt het over een paar jaar alsnog op de markt. Suzuki haast zich niet in Hamamatsu.

Het ontwerp van Ducati was anders, omdat de ‘slave’-cilinder geen zuiger had, alleen een drijfstang die verbonden was met een koppeling. Sommige criticasters zullen QJMotor beschuldigen van het kopiëren van het idee van Ducati, maar is dat echt eerlijk? Ducati doet zelf niets met het idee (hun nieuwe 698 Supermono is een aangepaste V-twin, waarvan de tweede cilinder is verwijderd). De Supermono dateert al ongeveer dertig jaar geleden, dus als iemand anders inspiratie wil halen uit dat concept, prima toch? Alsof geen enkele andere fabrikant vandaag de dag goede ideeën heeft overgenomen van hun voorgangers (en soms ook slechte ideeën).

Let op de kleinere, achterste cilinder. Die is uitsluitend aanwezig is voor balansdoeleinden. Foto QJMotor
De grote opening in de zuiger voorkomt dat de achterste cilinder compressie opbouwt. Foto QJMotor

Het bericht Heeft QJMotor plannen voor een Supermono? verscheen eerst op Motor.NL.

KTM RC990: afspraak over 3 maanden!

Er zijn al twee jaar foto’s in omloop van een prototype van een KTM sportmotorfiets met de LC8c-tweecilinder. Maar er is goed nieuws: de RC990 is officieel bevestigd door KTM!

Riaan Neveling, wereldwijde marketingdirecteur van KTM, heeft verklaard: ‘Verwacht je een krachtige RC? Houd onze officiële websites in de gaten en binnen drie maanden moet je iets speciaals zien.’ Eindelijk wordt ons wachten beloond! Nu de 990-motor is gepresenteerd in het hart van de nieuwe Duke 990, kan KTM beginnen met het uitrollen van hun nieuwe reeks, te beginnen met de langverwachte sportversie. Als we naar recente foto’s op internet kijken, lijkt deze RC veel gemeenschappelijke onderdelen te hebben met de nieuwe Duke 990. Het frame zal hoogstwaarschijnlijk stijver zijn en ook de swingarm zal minder stijf zijn dan voorheen. Daarnaast kunnen we verwachten dat randapparatuur zoals Brembo remmen en WP-veringselementen van hogere kwaliteit aanwezig zullen zijn.

De toekomstige KTM RC990 zal zeker minder radicaal zijn dan de niet-straatlegale sportmotorfiets RC8 C, die ontwikkeld wordt in samenwerking met Kramer. We hopen dat deze nieuwe motor net zo aantrekkelijk zal zijn als de exclusieve Kramer GP2!

Het voordeel van deze platformlogica en schaalvoordelen is dat na het proberen van de Duke 990, je al een goed idee kunt krijgen van wat je kunt verwachten van de nieuwe RC990. Deze motorfiets zal toegankelijkheid bieden op een manier die we twee jaar geleden niet hadden kunnen bedenken. De 990 Duke heeft een andere koers genomen dan de 890 Duke R, waarvan we dachten dat die als eerste donor zou dienen. De RC990 zal gemakkelijker en minder rauw zijn, met een soepeler blok en een minder stijf chassis.

Motorrijders die hebben opgelet zullen hebben opgemerkt dat de integratie van de clip-ons op de foto’s niet bijzonder radicaal lijkt in vergelijking met andere modellen in het segment. Ze lijken zelfs behoorlijk veel op die van de Aprilia RS660, dus niet te hoog bovenop de kroonplaat en niet te laag eronder. En net als bij de Duke 990 kunnen we een meer dan complete set elektronische functies verwachten… Launch control zal hier zonder twijfel veel nuttiger zijn! We mogen ook hopen dat het vermogen hoger zal liggen dan de 123 pk van de Duke, met een directere vermogensafgifte.

Het bericht KTM RC990: afspraak over 3 maanden! verscheen eerst op Motor.NL.

Yamaha R1 en R1M: Van straatracer tot exclusieve trackfiets

De afgelopen dagen waren er veel speculaties over het lot van de Yamaha R1 en R1M – twee iconen in de literklasse die sinds hun introductie in 1998 het hart van veel motorliefhebbers sneller doen kloppen. Tegen alle verwachtingen in dat deze modellen volledig uit het assortiment zouden verdwijnen vanwege strengere emissienormen, heeft Yamaha nu duidelijkheid gegeven. Vanaf 2025 worden de R1 en R1M in Europa uitsluitend als trackmotorfietsen verkocht. Deze beslissing volgt een vergelijkbare stap die al bij de R6 is genomen en markeert een belangrijk keerpunt in de koers van Yamaha.

Een nieuw hoofdstuk

Yamaha heeft officieel aangekondigd dat de productie van de R1 wereldwijd wordt voortgezet, evenals het ontwikkelingsprogramma waarmee dit model wereldkampioenschappen heeft behaald in de WorldSBK- en EWC-series. De vraag naar een competitief en kosteneffectief racepakket, samen met interesse in een verbeterde race-ervaring op het circuit, houdt de populariteit van de R1 nog steeds hoog bij teams en trackracers. Het voldoen aan de Euro5+ homologatie-eisen heeft Yamaha echter doen besluiten om vanaf 2025 alleen nog speciale specificaties voor gebruik op racecircuits aan te bieden voor Europa, en niet meer als model voor openbare wegen.

Wat betekent dit voor de racekampioenschappen?

De R1 en R1M zijn zeer geliefd in verschillende racekampioenschappen zoals WSBK, BSB en MotoAmerica. Hoewel deze kampioenschappen jaarlijks slechts een bepaald aantal motorfietsen accepteren, is het moeilijk voor te stellen dat deze modellen volledig zullen verdwijnen. Wel kunnen homologatievereisten die nodig zijn voor deelname aan bepaalde kampioenschappen aanpassingen noodzakelijk maken. Het is een complex onderwerp dat zich blijft ontwikkelen. Echter, één ding is zeker: de R1 en R1M zullen als puur trackfietsen nog steeds een rol spelen in de motorsportwereld.

Een blik op de toekomst

Deze beslissing van Yamaha werpt ook licht op het veranderende landschap in de motorracesport en hoe fabrikanten zich aanpassen aan nieuwe normen en behoeften van rijders. Terwijl de R1 en R1M de overgang maken naar exclusieve trackmodellen, rijst de vraag welke innovaties Yamaha in de toekomst zal introduceren voor het circuit en mogelijk ook voor op de weg. Geruchten over een mogelijk nieuw model, de YZF-R9, als vervanging voor de R6 in de World Supersport-klasse geven hoop op spannende ontwikkelingen.

Met het omschakelen van de R1 en R1M naar exclusieve trackmodellen betreedt Yamaha een nieuw tijdperk zonder hun roots te vergeten. Of en wanneer Yamaha een nieuwe R1 op de markt zal brengen is onduidelijk, en of een R9 het gat zou kunnen vullen blijft afwachten.

Het bericht Yamaha R1 en R1M: Van straatracer tot exclusieve trackfiets verscheen eerst op Motor.NL.