Hoe verander je een BMW-boxer in een elektrische retro-classic?

De kit van het Franse Ride Mercury maakt het mogelijk om een oude BMW- serie R om te bouwen tot een elektrische motorfiets met retro-charme. Interessant is de vorm van de accu die, om de Beierse geest niet te ‘verraden’, het uiterlijk van de boxer nabootst. Een oplossing voor Guzzi’s V7’s is ook in de maak!

Ride Mercury - Le rétrofit de motos classiques

10 kW-motor

Met de kit maakt het traditionele blok plaats voor een modernere, vloeistofgekoelde elektrische eenheid met een vermogen van 10 kW en een maximumkoppel van 200 Nm, die rechtstreeks in de naaf van het achterwiel is geïntegreerd. Er is een interessante oplossing bedacht voor de batterij die de plaats van het blok zou innemen, met een vorm die speciaal is ontworpen omde  iconische boxerconfiguratie te ‘simuleren’. Er zou ook een oplossing in de maak zijn die specifiek voor de Moto Guzzi V7 is ontworpen, met een elektrische motor in V-vorm, precies zoals de tweecilinder van Mandello.

Afgezien van ieders persoonlijke smaak, is het pijnpunt van het hele project natuurlijk de prijs: € 14.000,-. Een bedrag waaraan de meest veeleisende motorrijder nog eens 4.500 euro moet toevoegen voor de upgrade van de ophanging, zodat je bijna de 20 duizend euro aantikt.

Zoals gezegd is dit echter slechts een project, tenminste voorlopig. Ride Mercury is namelijk een crowdfunding gestart met als doel tegen eind oktober ten minste 250 euro op te halen. Dat bedrag is op een haar na gehaald. Als de Fransen slagen, gaat de kit naar alle waarschijnlijkheid in 2023 in de verkoop…

K-Speed Customs bouwt BMW G 310 R ‘Road Rumbler’

Het bericht Hoe verander je een BMW-boxer in een elektrische retro-classic? verscheen eerst op Motor.NL.

Speciale Yamaha R1 voor z’n 25e verjaardag?

De Yamaha YZF-R1 werd geïntroduceerd in 1998. In 2023 viert het zijn 25-jarig bestaan. Daarom mogen we speculeren over hoe Yamaha dit zal vieren. Naar verluidt met een verbeterd speciaal model.

Het Japanse tijdschrift Young Machine, dat in het verleden een ongelooflijke neus voor geruchten heeft getoond, rekent op een bijzonder model. Ze laten zien hoe ze zich de fiets voorstellen in een rendering. De R1 is ontworpen in de iconische witte en rode kleuren en het YZF-logo uit de jaren 90 is ook aanwezig.

Yamaha kondigt race-afgeleide R1 GYTR aan voor het circuit!

Bijzonder opvallend zijn de machtige winglets aan de voorzijde, die door de uitstekende ‘lip’ enigszins doen denken aan de winglets op de nieuwe BMW S 1000 RR.

Of is het toch een nieuw model?

De presentatie van een nieuwe R1 zou echter ook een goede mogelijkheid zijn. Al in juni 2022 verschenen registratiedocumenten voor de FIM waarin een nieuw R1-model werd genoemd waarmee Yamaha in de motorsport zou willen meedoen, aangedreven door de machtige 998cc-viercilinder.

Het bericht Speciale Yamaha R1 voor z’n 25e verjaardag? verscheen eerst op Motor.NL.

Meer aanwijzingen voor Harley-Davidson Pan America 975

Op de foto hierboven staat natuurlijk de Harley-Davidson Pan America 1250, maar de kans dat het Pan America-gamma wordt uitgebreid, wordt steeds groter nu er meer aanwijzingen komen dat er een 975cc-versie van de avontuurlijke motorfiets op komst is.

De Pan America, die duidelijk afwijkt van Harley-Davidsons cruiser- en tourmotoren, is niettemin een succes gebleken voor het merk uit Milwaukee en kreeg positieve feedback van zowel media als klanten.

De Pan America is momenteel verkrijgbaar met de volvette 1250cc-versie van de nieuwe Revolution Max-motorarchitectuur en is rechtstreeks gericht op modellen als de BMW R 1250 GS Adventure en de KTM 1290 Super Adventure.

Harley-Davidson onthult de Low Rider El Diablo

Maar het is in de meer betaalbare en economische categorie daaronder dat de Harley-Davidson Pan America een grotere aanhang zal vinden tegen modellen als bijvoorbeeld de Ducati DesertX, MV Agusta Lucky Explorer 9.5 en KTM 890 Adventure.

Daarom gaan er al lang stemmen op dat Harley-Davidson de Pan America uitrust met de aangepaste 975cc-versie van het blok dat momenteel in de Nightster-cruiser verkrijgbaar is.

Gelukkig wijst alles erop dat dit model er aan zit te komen, volgens documenten van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration. Je moet goed kijken, maar een blik op de nieuwe montage-instructies voor de ’66 Collection Round Mirrors’ laat de modelcode ‘RA975’ zien.

Voor het geval je het niet weet, ‘RA’ is de interne modelcode die Harley-Davidson gebruikt voor de Pan America, wat betekent dat de versie die te koop is bekend staat als ‘RA1250’.

De codenaam RA975 wordt ook vermeld in verschillende documenten voor de Pan America in verschillende landen in Europa, wat erop wijst dat de Pan America 975 niet alleen bestaat, maar ook vrij snel op komst is.

Wij denken dat de EICMA het moment is voor de presentatie…De kans dat het Harley-Davidson Pan America-gamma in de nabije toekomst wordt uitgebreid, wordt steeds groter nu er meer aanwijzingen komen dat er een 975cc-versie van de avontuurlijke motorfiets op komst is.De Pan America, die duidelijk afwijkt van Harley-Davidsons cruiser- en tourmotoren, is niettemin een succes gebleken voor het merk uit Milwaukee en kreeg positieve feedback van zowel media als klanten.

De Pan America is momenteel verkrijgbaar met de volvette 1250cc-versie van de nieuwe Revolution Max-motorarchitectuur en is rechtstreeks gericht op modellen als de BMW R 1250 GS Adventure en de KTM 1290 Super Adventure.

Maar het is in de meer betaalbare en economische categorie daaronder dat de Harley-Davidson Pan America een grotere aanhang zal vinden tegen modellen als bijvoorbeeld de Ducati DesertX, MV Agusta Lucky Explorer 9.5 en KTM 890 Adventure.

Daarom gaan er al lang stemmen op dat Harley-Davidson de Pan America uitrust met de aangepaste 975cc-versie van het blok dat momenteel in de Nightster-cruiser verkrijgbaar is.

Gelukkig wijst alles erop dat dit model er aan zit te komen, volgens documenten van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration. Je moet goed kijken, maar een blik op de nieuwe montage-instructies voor de ’66 Collection Round Mirrors’ laat de modelcode ‘RH975’ zien.

Voor het geval je het niet weet, ‘RH’ is de interne modelcode die Harley-Davidson gebruikt voor de Pan America, wat betekent dat de versie die te koop is bekend staat als ‘RH1250’.

De codenaam RA975 wordt ook vermeld in verschillende documenten voor de Pan America in verschillende landen in Europa, wat erop wijst dat de Pan America 975 niet alleen bestaat, maar ook vrij snel op komst is.

Wij denken dat de EICMA het moment is voor de presentatie…

Het bericht Meer aanwijzingen voor Harley-Davidson Pan America 975 verscheen eerst op Motor.NL.

Seiko en Honda maken special edition Super Cub horloge

De nieuwe Seiko 5 serie krijgt een speciale Honda Super Cub geïnspireerde kleurstelling. Er zullen wereldwijd slechts 6.000 exemplaren worden gemaakt. De 5 Sports-lijn van Seiko is een hoeksteen voor het Japanse merk, dat klanten kwaliteitsuurwerken biedt tegen prijzen die niet zoveel kosten als een gloednieuwe motorfiets.

Dit is niet de eerste keer dat Seiko samenwerkt met een Japans motormerk. Kawasaki liet een speciale editie van de Alpinist maken samen met een ander model, en ook dat was een gelimiteerde oplage van uurwerken.

Seiko 5 Sports

Nu is het de beurt aan Honda, maar het blijft groen. De Seiko 5 Sports line-up kreeg onlangs een revamp, met een meerderheid van de modellen met een kast die gebaseerd is op het legendarische Seiko SKX007 duikhorloge. Wat betreft de specificaties, het krijgt het 4R36 uurwerk dat voorzien is van hacking, handopwinding en dag-datum complicaties. De kast heeft een saffierglas en een waterdichtheid van 100 meter.

Deus Ex Machina en Breitling maken uniek horloge

Hoewel deze specificaties worden gedeeld door de limited edition en een aantal algemene varianten van Seiko in de 5 Sports lijn, heeft het horloge veel details die echt in het thema van de Honda Super Cub passen. Als je naar de 12 uur positie kijkt, zie je dat de bovenste uurmarkering lijkt op de koplamp van de beroemde scooter. Op de posities 11 en 2 uur ziet u twee ronde uurmarkeringen in oranje gekleurd, misschien een visuele knipoog naar richtingaanwijzers. Alle andere uurmarkeringen zijn vierkant of rechthoekig van vorm, waardoor de ronde markeringen nog meer opvallen.

De wijzerplaat is tweekleurig met groen in het midden en crème aan de zijkanten, net als de voorkant van de Super Cub. Op de 6 uur positie vindt u een mooi Super Cub embleem dat u zeker niet zult vinden in een standaard Seiko 5. Er zijn ook andere knipogen naar het model waaronder de NATO band met de “Super Cub” branding erop gedrukt.

Details

Interessant is de achterkant van het horloge, waar Seiko het glas rood heeft gekleurd en het Super Cub-logo heeft aangebracht. Andere leuke details op dit horloge zijn een kroon met een brandstofmeter.

De prijs van deze speciale editie hangt af van uw plaatselijke distributeur, maar de Japanse prijs voor dit horloge is vastgesteld op 47.300 JPY (inclusief belasting), of ongeveer 310 euro. Als je dit model echt wilt hebben, moet je snel handelen, want er zullen wereldwijd slechts 6.000 exemplaren worden gemaakt, waarvan er 300 naar Japan gaan.

Het bericht Seiko en Honda maken special edition Super Cub horloge verscheen eerst op Motor.NL.

Ducati Zaltbommel valt in de prijzen op mondiale dealermeeting! 

Het is met trots dat wij als Ducati Zaltbommel mogen melden dat we tijdens de mondiale Ducati dealermeeting 2022 op Sardinië zijn uitgeroepen tot ‘Best Dealer West Europe’ én ‘Best Dealer Online 2022, Global’. Een enorme blijk van waardering voor ons kleine team! 

Best Dealer West Europe 

Het zal niet als een verrassing klinken dat West-Europa traditioneel een van de belangrijkste markten is voor Ducati. Binnen deze zeer concurrerende markt met een fijnmazig netwerk van vele dealerorganisaties van Spanje tot Noorwegen is het ons gelukt, kijkend naar de groei in omzet, verkoop, klanttevredenheid én marktaandeel, de beste cijfers te noteren van alle West-Europese Ducati dealers! Iets waar we niet alleen erg blij mee zijn, maar vooral ook zien als bevestiging dat onze inspanningen om van A tot Z(altbommel) een servicegerichte, door hartstocht gedreven dealerorganisatie neer te zetten hun vruchten afwerpen. Een ingeslagen weg die we zullen blijven vervolgen, een prijs als deze is daarvoor natuurlijk de ultieme stimulans!

2023 Ducati Streetfighter V4 SP2 leidt bijgewerkte Streetfighter V4-line-up

Best Dealer Online 2022 

Grootste verrassing voor ons team was uiteindelijk het toekennen van de ‘Best Dealer Online 2022’. Het was uit handen van CEO Claudio Domenicali dat we deze bijzondere prijs toebedeeld kregen. Als ultieme blijk voor waardering voor onze inspanningen op het digitale terrein. Ducati heeft wereldwijd ruim 800 dealers welke allemaal in verschillende mate online actief zijn, wanneer je als Nederlandse dealer dan deze prijs wint maakt het toch wel erg speciaal. 

Claudio Domenicali, CEO Ducati Motor Spa.: 

“Wat Ronald en z’n crew hebben neergezet in Nederland is zeer speciaal, niet alleen vertegenwoordigen ze een gepassioneerd dealerschap met een sterke verkooporganisatie en goed klantencontact, ze hebben de fysieke winkel naar een hoger plan getild met een zeer actief online platform. Zowel via de website als op originele en actieve wijze via de social media kanalen. Door zowel de fysieke winkel als de digitale omgeving met dezelfde overtuiging en creativiteit de benaderen, heeft Ducati Zaltbommel op unieke wijze haar klantcontact geoptimaliseerd. Daarin vertolken ze een voortrekkersrol, mondiaal, en dat is iets wat we vanuit Bologna op deze manier graag belonen.” 

Ronald van Vliet, Ducati Zaltbommel: 

“We zetten al een tijd flink in op het online deel, het is in deze tijd een zeer belangrijk aspect binnen motor community. Wij merken dat een groot deel van het klantcontact en uiteindelijk ook de verkoop zich afspeelt via het digitale domein. Toch stond ik er zelf ook wel even van te kijken toen mij vlak voor aanvang van de prijsuitreiking werd toegefluisterd een klein dankwoordje voor te bereiden. Al wist ik toen nog niet dat het om de online award zou gaan. Het was echt een verrassing. Supermooi natuurlijk. Zowel de erkenning vanuit Ducati als van onze collega dealers. Voor onszelf wisten we al een tijdje dat online een serieus onderdeel is van onze bedrijfsvoering. Dat we daar als team nu zo voor beloond worden, naast Best Dealer West Europe, is natuurlijk écht de kers op de taart.” 

Het bericht Ducati Zaltbommel valt in de prijzen op mondiale dealermeeting!  verscheen eerst op Motor.NL.

2023 Ducati Streetfighter V4 SP2 leidt bijgewerkte Streetfighter V4-line-up

Op 20 oktober 2022 onthulde Ducati World Premiere Episode 5 officieel de 2023 Streetfighter V4-line-up. Als je de Panigale V4 leuk vindt, maar je geeft de voorkeur aan een naakte versie met een hoog, breed stuur, dan moet de Streetfighter V4-familie zeker je aandacht krijgen.

Naarmate de 2023 Ducati Panigale V4-familie evolueerde, evolueerde ook de Streetfighter V4. Wat is er veranderd? Ten eerste is de vernieuwde tank van de Panigale V4 ook aanwezig op de naakte versie. Naast een betere ergonomische ondersteuning voor rijders die zich eromheen willen wikkelen terwijl ze door de bochten scheuren, kan de nieuwe tank 17 liter brandstof bevatten.

Uit voorraad wordt de 2023 Ducati Streetfighter V4 geleverd als een monoposto model, met duozadel en voetsteunen als optie. Matzwarte accenten worden gebruikt om de agressieve styling van de motorfiets te accentueren en hij zal beschikbaar zijn in zowel Ducati Rosso Red als in een nieuwe matgrijze Nera-kleurstelling. Beide zijn voorzien van graphics geïnspireerd op de 2023 Panigale V4.

De 2023 Ducati Streetfighter V4 wordt aangedreven door de 1103cc-Desmosedici Stradale. Hij is uitgerust met een nieuwe demper die volgens Ducati de tegendruk vermindert en de prestaties optimaliseert. De officiële vermogenscijfers zijn 208 pk bij 13.500 tpm en 123 newtonmeter-koppel bij 9.500 tpm. Verder zegt Ducati dat 70 procent van het totale koppel al beschikbaar is bij 4.000 tpm.

Net als de 2023 Panigale V4 krijgt de 2023 Streetfighter V4 vier vermogensstanden: Full, High, Medium en Low. Zowel Full als Low zijn geheel nieuwe opties voor de 2023, terwijl de twee middelste standen zijn herzien. De rijmodi in 2023 zijn Wet, Race en Road.

Deze verscheidenheid aan modi is gebaseerd op een vernieuwde Ducati elektronica voor rijdersondersteuning in 2023. Ducati heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Ducati Quick Shift-functie te verbeteren, waardoor de rijervaring zowel op de weg als op het circuit wordt verbeterd.

Daarnaast krijgt de 2023 Streetfighter V4 de geheel nieuwe Info Mode Track Evo display-optie, die werd geïntroduceerd op de 2023 Panigale V4. Deze displaymodus brengt direct een breed scala aan informatie binnen handbereik van de rijder, zodat hij in één oogopslag alle belangrijke details kan zien terwijl hij werkt aan het verbeteren van zijn rondetijden op het circuit.

Qua chassis zit het scharnierpunt van de swingarm vier millimeter hoger dan op het 2022-model. Volgens Ducati verbetert dit het anti-squat effect, oftewel de neiging van de motor om achterover te zakken bij acceleratie. Het is ook bedoeld om de stabiliteit aan de voorkant te verbeteren bij alle soorten ritten, met een betere gewichtsverdeling op het voorwiel. 

De 2023 Ducati Streetfighter V4 wordt geleverd met Pirelli Diablo Rosso IV Corsa banden. Als je kiest voor de Streetfighter V4 S, krijg je ook gesmede aluminium Marchesini-wielen, een volledig actieve Öhlins-vering en stuurdemper en een lithium accu die 1,7 kilogram van het gewicht van het 2022 model aftrekt.

2023 Ducati Streetfighter V4 SP2

De 2023 Ducati Streetfighter V4 SP2 profiteert van alle updates van de Streetfighter V4 en V4 S, maar voegt nog meer prestaties toe aan deze speciale, genummerde editie. Gedeelde vijfspaaks koolstofvezel-wielen zien er niet alleen cool uit; ze verminderen ook de onafgeveerde massa en resulteren in een beter rijgedrag, aldus Ducati. Ze wegen 1,4 kilogram minder dan de gesmede aluminium exemplaren op de V4 S.

Hoe zit het met de vering? Nogmaals, het is Öhlins en het is identiek aan die van de Panigale V4. Daarnaast krijgt de 2023 Ducati Streetfighter V4 SP2 de STM-EVO SBK droge koppeling, met standaard een carbon-fiber koppelingsdeksel. Let op: deze is alleen bedoeld voor circuitgebruik. De SP2 krijgt ook Brembo Stylema R-remklauwen en verstelbare voetsteunen van billet aluminium.

De 2023 Ducati Streetfighter V4 SP2 komt in één kleurstelling, die Ducati fans al kennen en liefhebben: Winter Test Livery. Dat omvat het prachtige zichtbare geborstelde aluminium op de tank, samen met de zorgvuldig geplaatste rode, witte en zwarte accenten elders op de motorfiets.

Houd er rekening mee dat de Streetfighter V4 SP2 mogelijk niet in alle markten beschikbaar is, of met alle uitrusting die in Ducati’s presentatie wordt besproken. Voor de meest nauwkeurige informatie over wat beschikbaar is in Nederland, kun je het beste contact opnemen met je lokale Ducati dealer met eventuele vragen.

Het bericht 2023 Ducati Streetfighter V4 SP2 leidt bijgewerkte Streetfighter V4-line-up verscheen eerst op Motor.NL.

Energica ziet toekomst met Experia vol vertrouwen tegemoet

Tijdens de lancering van de Experia, eind mei, was Energica heel duidelijk over de rol van deze nieuwe motorfiets. De Experia was bedoeld als de eerste motorfiets op een geheel nieuw platform. Maar wat voor nieuwe elektrische motorfietsen kunnen we verwachten van het nieuwe Experia-platform? Dat moeten we natuurlijk afwachten.

Op de Intermot 2022 sprak Energica-verkoopdirecteur Giacomo Leone met MCN waarin hij een beetje meer richting gaf aan waar het merk zichzelf ziet over vijf jaar. Energica, zei hij, heeft een plan voor modellen tot 2027 en dat plan omvat in totaal vier of mogelijk vijf modellen gebaseerd op Experia-platform.

Het hart van de Experia is Energica’s nieuwste aandrijflijn, aangedreven door de Energica Mavel Co-Engineering (EMCE) Permanent Magnet Assisted Synchronous Reluctance Motor. Hij is zowel kleiner als thermisch efficiënter dan de vorige EMCE-motor, waardoor hij 10 kilogram minder weegt dan de vorige versie. Voor een motorfiets, vooral een elektrische die zich zorgen moet maken over het extra gewicht van de batterijen, is dat een aanzienlijke hoeveelheid om kwijt te raken.

Energica geeft vol gas met 10 modellen

Over accu’s gesproken, de Experia beschikt over Energica’s nieuwe lithium-polymeer accu, die een maximale accucapaciteit biedt van 22,5 kilowattuur, met 19,6 kWh nominale capaciteit. Bovendien kan de Experia alle drie laadniveaus gebruiken, met een geclaimde laadtijd van nul tot 80 procent in slechts 40 minuten met behulp van Level 3 DC snelladen. Hij biedt ook een geclaimd koppel van 115 Nm, 80 pk continu en 102 piekvermogen.

De productie en levering van de Experia zullen naar verwachting deze week beginnen. Leone zegt ook dat het Ego-platform zich mag verheugen op updates, maar er zijn geen nieuwe modellen zijn gepland op dit platform. Met Experia-platform wil Energica de toekomst waarborgen. Energica is aanwezig op de EICMA 2022. Op de website staat de cryptische regel: ‘Volgende halte: EICMA, 8 tot 13 november met geweldig nieuws!’ Begin november weten we meer.

Het bericht Energica ziet toekomst met Experia vol vertrouwen tegemoet verscheen eerst op Motor.NL.

Voor de fashionista: Moto Guzzi V7 Gucci – Palace

Als je denkt dat we al een tijdje geen goede samenwerking tussen de motorwereld en de modewereld hebben gehad, dan komt Moto Guzzi daar in oktober 2022 verandering in brengen. Het legendarische motormerk uit Mandello del Lario is een samenwerking aangegaan met het Britse skatemerk Palace en het Italiaanse (en wereldwijde) mode-icoon Gucci. Het is dus een drievoudige ontwerpsamenwerking, en het gaat om een gelimiteerde Moto Guzzi V7 Stone.

Drie iconen

Moto Guzzi en Gucci, twee merken die synoniem staan voor Italiaanse stijl en design, ontmoeten de Britse straatcultuur van Palace, in een van de meest verwachte speciale items van de buitengewone Gucci Palace-samenwerking, verkrijgbaar op het Gucci Vault-platform en in geselecteerde pop-up stores.

Moto Guzzi opent de deur naar de toekomst met de V100 Mandello

Details Moto Guzzi V7 Gucci – Palace

De stijlvolle V7 Stone is zwart gemaakt. Zwarte spiegels, koplampbehuizing, uitlaat, wielen, zijkoffers, motorkoffers, vorkkappen, je snapt het wel. Een gepolijste gouden V7 Stone badge zit op de zijkoffer, in sterk reliëf tegen de matzwarte afwerking als een zorgvuldig gekozen sieraad.

De tank is bedekt met Palace’s boscamouflageprint, een consistent ontwerpmotief dat het modebedrijf graag gebruikt. Een gepolijste gouden Palace Gucci badge siert het zichtvlak van de tank, waar je normaal een soort Moto Guzzi badge zou verwachten op een minder speciale versie van deze moto. Vrees niet; de Moto Guzzi adelaar wappert trots met zijn badge aan de linkerkant van de tank.

Het donkerbruine lederen zadel is misschien wel het ding dat het meest in het oog springt, zelfs als je geen modemens bent. Het stikwerk is absoluut prachtig.

De Moto Guzzi V7 Gucci – Palace lanceert officieel als onderdeel van de Palace Gucci collectie op vrijdag 21 oktober 2022. Hij zal online verkrijgbaar zijn bij Vault Gucci en in verschillende officiële Gucci winkels over de hele wereld: Londen, Milaan, Parijs, New York, Los Angeles, Tokio, Osaka en Bangkok. Informatie over prijzen en beschikbaarheid is nog niet bekendgemaakt, maar kan bij de lancering duidelijker worden.

Het bericht Voor de fashionista: Moto Guzzi V7 Gucci – Palace verscheen eerst op Motor.NL.

In stilte ‘op jacht’ naar illegale motorcrossers

Illegale offroad rijders, in de volksmond wildcrossers genoemd, horen niet thuis op de Sallandse Heuvelrug. Daar zijn Staatsbosbeheer en de Motorclub Nijverdal-Hellendoorn (M.C.N.H.) het samen roerend over eens. Daarom houden boa’s (boswachters) van Staatsbosbeheer sinds 2015 samen met leden van de M.C.N.H. toezicht op illegaal motorcrossen en offroad rijden in het kwetsbare natuurgebied.

Energica geeft vol gas met 10 nieuwe modellen

Een succesvolle samenwerking want de overlast van zogenoemde wildcrossers is sinds de invoering van het gezamenlijke toezicht nihil. De controles – van oktober tot en met maart – werden tot op heden uitgevoerd met enduromotoren. Op zich logisch maar daarnaast ook storend en verwarrend voor de bezoekers van het gebied. De succesvolle samenwerking wordt voortgezet maar voortaan gebruiken de boa’s en de MCNH-leden daarvoor elektrische offroad e-bikes, want die zijn stil én milieuvriendelijk.

Op jaarbasis werken 18 vrijwilligers van de M.C.N.H. mee aan deze controles. Gezamenlijk met de boa’s wordt er jaarlijks 26 keer uitgerukt waarmee het aantal toezichturen op 156 uur per jaar uitkomt.

Vrijdag 21 oktober worden deze geluid- en geurloze offroad e-bikes officieel in gebruik genomen. Een mooie duurzame stap voorwaarts in de strijd tegen illegale wildcrossers.

Het bericht In stilte ‘op jacht’ naar illegale motorcrossers verscheen eerst op Motor.NL.

Kom op 4, 5, en 6 november naar Bigtwin Bikeshow & Expo in Houten

Bigtwin Custombike Magazine organiseert op 4, 5, en 6 november in Expo Houten de grootste Custombike beurs van Noord-Europa. Dankzij de enthousiaste medewerking van custombikebouwers en standhouders uit binnen- en buitenland is het ook dit jaar weer gelukt een top-evenement te presenteren.

Internationale bikeshow

Belangrijk onderdeel is de Bigtwin Bikeshow, dit jaar met meer dan 100 custombouwers uit België, Zweden, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Italië, Zwitserland en natuurlijk Nederland. Zij gaan in 6 klassen strijden om de vele kleine en grote prijzen, waaronder waardecheques ter waarde van € 10.000,-  van hoofdsponsor Zodiac. De prijsuitreiking gebeurt op zondag en vind plaats op het podium in de hal, waarop gedurende de beurs ook presentaties van verschillende bedrijven gegeven worden.

Bigtwin Bikeshow & Expo 2022 weggeefactie

Nieuwkomers

Hieronder een greep uit de bedrijven, die we voor het eerst op onze beurs mogen verwelkomen.

  • In de Caferacer Zone vind je een zevental bedrijven, die hun caferacers en -producten laten zien. Je kunt er natuurlijk ook terecht voor advies en om een caferacer te (laten) bouwen.
  • De Firma Motors neemt o.a. een aantal Harleys mee en een speciaal apparaat om motorblokken in te laten lopen na revisie. 
  • Bijzonder om te zien is de speciale hoek (direct rechts bij binnenkomst) waarin zo’n 15-tal unieke klassieke en antieke motorfietsen uit een ver verleden zijn uitgestald. De oudste is een driewieler uit 1898.
  • Ad Donkers van LBS Zijspantechniek neemt een paar zijspannen mee en laat zien dat je deze ook aan bijvoorbeeld een H-D Pan America of elke andere motor kunt laten monteren. 
  • Dragracen met (min of meer) standaard Harleys? Kijk maar eens op de stand van Laseur Motoren, want daar staan een paar van die Harleys en geven ze tevens alle info om ook met je Harley mee te racen op professionele dragrace-banen in Nederland.
  • Dennis Slot van CustomTwin gaat tijdens de beursdagen op zijn stand een Softail ombouwen naar een fraaie custombike.
  • Niet nieuw, maar wel anders, is de Chopper Zone. Hier staat een speciale dokterstent, waarin je geheel in stijl een recept kunt krijgen voor het bouwen of laten bouwen van je eigen chopper.

Indian, Triumph en BMW

  • Ook verwelkomen we graag de grote merken. Dit jaar zijn dat Indian, Triumph en BMW, waar je op hun stand kunt proefzitten op de allernieuwste motoren en meteen je favoriete model aanschaffen. 
  • Verder vind je in de hallen stands van custombouwers en kramen met onderdelen, kleding, gereedschap en lifestyle-artikelen. 
  • Er zijn diverse demo’s en op het podium in het altijd gezellige Biker Cafe speelt de band Brickyard en kun je genieten van erotic acts. Uiteraard is er ook volop te eten en te  drinken in het restaurant of op een van de terrasjes. 

Kortom, een gezellig weekend boordevol unieke motoren! Lees hier meer.

Het bericht Kom op 4, 5, en 6 november naar Bigtwin Bikeshow & Expo in Houten verscheen eerst op Motor.NL.