Net zoals in de autowereld heeft de motorwereld ook het idee overgenomen van track-ready, unieke motorfietsen die worden aangeboden aan gewone stervelingen zoals jij en ik. Deze snelle machines zijn meestal uitvoeringen van straatmotoren van een merk, of een iets mindere maar volledige raceversies.
2024 Aprilia RS 457: baanbrekende sportmotor voor jonge motorrijders
En Aprilia is de nieuwste fabrikant die meedoet aan de actie met de release van de RS 660 Trofeo; een exclusieve sportmotor alleen geschikt voor het circuit, gebaseerd op het succes van eerdere track-only modellen van het merk waar we niet anders dan van kunnen kwijlen.
De motor zelf is gebaseerd op de RS 660, maar in tegenstelling tot de straatversie wordt de Trofeo daadwerkelijk gebouwd door de racedivisie. Volgens Aprilia: ‘De beperkte productie, die plaatsvindt tussen de raceseizoenen, wordt rechtstreeks verzorgd door Aprilia Racing als onderdeel van het Factory Works Program.’
Met dat in gedachten gaat Aprilia Racing en het Factory Works Program aan de slag om een betere motorfiets te bouwen. Hiervoor wordt de ontstekingsschakelaar en ABS verwijderd – hoewel “‘het ABS-regelapparaat echter op de motor blijft en verbonden is om de modi van het geïntegreerde elektronische systeem te benutten’ – terwijl de rest van het remsysteem ‘vereenvoudigd wordt met onafhankelijke leidingen.’ De ECU van de motor wordt vervolgens opnieuw geprogrammeerd met ‘mapping (allemaal ‘vol vermogen’) ontwikkeld door Aprilia Racing.’ De Aprilia is ook afgestemd op de SC Project race-uitlaat.
Misano by Andreani
Om alles op niveau te houden is er een geüpdatet veersysteem, waarbij de voorvorken zijn uitgerust met een instelbare ‘Misano by Andreani’ interne cartridge die zowel voor compressie, demping als veervoorspanning werkt, terwijl de Öhlins AP948 schokdemper achteraan ‘hydraulische veervoorspanning, compressie- en dempingverstelling’ heeft.
Het chassis van de motor is ook verbeterd, aangezien Aprilia de zithouding heeft verlaagd ‘dankzij de race stuurnok en verstelbare semi-stuurbuizen’, terwijl de voetsteunen verstelbaar zijn. Aprilia heeft ook het drooggewicht teruggebracht tot slechts 153 kilo, maar het vermogen verhoogd naar 2105 pk, wat volgens eigen zeggen een record is voor een tweecilinder.
Slechts 28 RS 660 Trofeo’s
Alles bij elkaar opgeteld krijg je een exclusieve, alleen voor het circuit bestemde motorfiets. Maar er worden slechts 28 RS 660 Trofeo’s gebouwd, dus als je het type persoon bent dat indruk wil maken op iedereen tijdens je volgende trackdag, wees dan snel, want de bestellingen zijn nu geopend.
Het bericht Aprilia RS 660 Trofeo Track Only: Exclusieve circuitmotor verscheen eerst op Motor.NL.