Zero FXE: een A2 met 106 Nm!

| |

Wat hebben de Zero FXE en Richard Branson met elkaar gemeen? Ze nemen allebei een loopje met de waarheid. Branson neemt je mee naar het heelal maar gebruikt voor de definitie ‘heelal’ verouderde gegevens. Zero voldoet ogenschijnlijk precies aan de eis – 11 kW – maar tovert ook 106Nm uit de ZF 7.2-krachtbron met Cypher II aansturing. Let wel; 106 Nm uit het equivalent van een 125cc-motorfiets! Als 18-jarige of als houder van het rijbewijs-B – mogelijk in veel Europese landen – mag je je gesteund door de verkeerswet op een raket voortbewegen. Nog een voorbeeld, hoewel het vergelijk alleen cijfermatig opgaat: de 217,7 pk sterke Honda CBR1000RR-R heeft 113 Nm aan boord…

Wat kost de Zero FXE?

De Zero FXE kost 13.880 euro en dat is meteen ook een primeur: in België kost de Zero net zoveel. We snappen heel goed dat de gemiddelde 18-jarige zo’n bedrag nauwelijks bij elkaar gespaard kan hebben. Maar stel dat je budget 4.000 euro is en je rijdt gemiddeld 123.500 km per jaar, dan ben je met de Zero FXE net zo duur uit als met een derdehands van 4 mille. Want met een volle tank ‘benzine’ en een harde rechterpols kan de FXE zo’n 100 kilometer voor. En zo’n volle tank kost je dan €2,-. Da’s gelijk aan 1 op 50. En dat met een 106NM-motorfiets! Mocht je als 18-jarige al in het bezit zijn van een serie zonnecellen, ben je helemaal spekkoper. Overigens is in de rekensom geen rekening gehouden met eventuele subsidies. Die kunnen ervoor zorgen dat het gemiddelde jaarkilometrage beduidend naar beneden toe wordt bijgesteld. Maar een motorrijdersleven daar bij gebaat is…

Wat kan het?

Een Zero kan alles wat een ‘gewone’ motorfiets ook kan, maar de FXE is een motorfiets voor in het grootstedelijk verkeer. Of in de huidige spreektaal; een motorfiets voor in de stad. In die omgeving, met veel verkeer, verkeerslichten en files, staat de FXE z’n mannetje. De motor is licht – 153 kilo -, rank en wendbaar. Bij wijze van spreken kun je keren op A4-kopieerpapier, zo lichtvoetig is de Zero. Het is een motor die je door zijn gebruiksgemak te pas en te onpas zult gebruiken. Of dat zo gezond is, wagen we te betwijfelen. Soms is het toch beter de fiets te pakken, maar de kans dat je dan met 130 km/u – de topsnelheid – over de A10 of de ringweg van Antwerpen speert, achten wij heel klein.

Blood Bikes Scotland verwelkomt nieuwe Zero SR/S

Kan het goedkoper?

Eerlijk gezegd keken we nogal op van de prijs van de ZFE. We dachten dat zo’n elektrische motor nogal aan de prijs was. Dat viel dus alleszins mee, maar er is een nog goedkopere: de FX. Die is nog lichter en lag aan de basis van de concept die Huge Design uit San Francisco in 2019 ontwierp voor Zero. De reacties waren zo goed dat Zero besloot de Zero X – de naam van de concept – in productie te nemen als Zero FXE. Maar goed: de FX is dus nog eens 500 euro goedkoper dan de FXE. Die heeft dezelfde specs als de FXE, maar weegt slechts 132 kilo. En er zitten noppenbanden op waardoor niets je meer weerhoudt je heil buiten het asfalt te zoeken.

Meer info over de Zero FXE en andere modellen; check Zero Motorcycles.

Vorige

Verkeersonderzoek Motor.NL: ‘Motorrijders zijn niet oplettende autoruitsproeiers spuugzat’

Yamaha naar 2021 EICMA

Volgende