Patent Suzuki onthult geavanceerde tweetaktmotor

| |

Suzuki heeft nieuwe patenten gedeponeerd die wijzen op de ontwikkeling van een kleine tweetaktmotor met twee cilinders, uitgerust met een variabele timing (VVT) systeem. Laten we eens kijken waar het over gaat.

Suzuki werkt aan een nieuw motorblok met twee cilinders, gekenmerkt door een innovatief en geavanceerd variabel timing-systeem (VVT). Deze technologie wordt steeds belangrijker om de prestaties te verbeteren en het brandstofverbruik te verminderen. Bijna alle grote merken maken er gebruik van. Dit systeem optimaliseert de motorprestaties op basis van verschillende rijomstandigheden, waardoor zowel de efficiëntie als de emissies worden verbeterd.

Slimme benadering

Het patent dat Suzuki heeft aangevraagd onthult een slimme benadering van variabele timing. Het gebruik van een enkele nokkenas met drie nokken per cilinder, waarvan één voor de uitlaatklep en twee voor de inlaatkleppen, maakt een nauwkeurige aanpassing van de gasverdeling in de ci,inders mogelijk. Een tweedelig systeem in de inlaatklepbalans maakt het mogelijk om het gewenste profiel te selecteren op basis van de dynamische behoeften van de motor.

Dit geavanceerde systeem is specifiek ontworpen voor de 248cc-tweecilinder, die wordt gebruikt in modellen zoals de GW250 Inazuma, de V-Strom 250 en de GSX250R.

De 298cc-versie van dit motorblok, geproduceerd in samenwerking met de Chinese partner Haojue, zou het potentieel van deze technologie verder vergroten. De introductie van variabele timing in Suzuki-motoren is een belangrijke stap naar het optimaliseren van prestaties en het voldoen aan steeds strengere milieuregels. Deze innovatie zou het gat in het Suzuki-motorassortiment tussen kleine en middelgrote modellen kunnen opvullen.

Het bericht Patent Suzuki onthult geavanceerde tweetaktmotor verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Yamaha en Lola werken samen aan elektrische aandrijvingen

Line-up bekend: The Fortunate Sons komen naar het RIDERS Festival 2024

Volgende