5 leuke weetjes over motorrijden door Marokko

Motorrijden door Marokko is prachtig. Het landschap is zeer divers en de lokale bevolking is er vriendelijk. Achter iedere bocht, zandduin of eeuwenoude stad ligt de volgende verrassing. Je kunt het zelf ervaren. Op 31 maart geven we een droomreis naar Marokko met Edelweiss Bike Travel weg t.w.v. €5.380,-. Kans maken? Lees hier alles over de winactie en meld je aan!

Wist jij dit al over Marokko?

1. Thee weigeren wordt gezien als onbeleefd

Bijna overal in Marokko krijg je thee aangeboden als je bij lokale bevolking van je motor stapt. Het weigeren van deze thee wordt gezien als een belediging. Bereid je dus voor op aardig wat thee drinken.

Wat opvalt tijdens het inschenken van de thee, is dat men deze inschenkt vanaf flinke hoogte. Dit doet men niet zomaar. Het hoog geschenken van thee zorgt ervoor dat de thee gemixt wordt met de suiker. Ook komt er meer lucht bij, wat de smaak van de thee sterker maakt.

Ten slotte koelt de thee hierdoor iets af, waardoor deze sneller drinkbaar is. Het wordt tevens als onbeleefd gezien om de thee te blazen om deze af te koelen. Thee drinken in Marokko vergt dus wat geduld! In de tussentijd kun jij bijkomen van je waanzinnige motorrit door de eindeloze Marokkaanse zandduinen, de kloven met hun haarspeldbochten of door de bergen met hun besneeuwde toppen.

2. Katten zijn heilig

Overal in Marokko kom je katten tegen. De relatie die de Marokkaanse bevolking heeft met katten is anders dan die in Nederland.

Katten maken in Marokko een deel uit van het straatleven. Men laat ze met rust en accepteert – overwegend – dat ze letterlijk overal een dutje doen. Vanuit de Islamitische overtuiging worden katten ook gepreferreerd. Ze beperken het aantal knaagdieren in de stad en werden in teksten van de profeet aangeduid als ‘reine dieren’, in tegenstelling tot honden. 

Plof je na een lange dag motorrijden door het prachtige Marokkaanse landschap neer op een terras in het centrum van een stadje? Check je stoel dan even.. Voor je het weet ga je bovenop een kat zitten.

3. Pak een (dak)terrasje

Het hebben van een tuin is in Marokko niet zo gewoon als hier in Nederland. Het hebben van een dakterras is daarentegen veel gebruikelijker. Je komt ze dus ook regelmatig tegen. Geen straf, want ze geven een geweldig uitzicht over de medina, het omringende landschap of de zonsondergang. Een perfecte plek om tot rust te komen na een dag lang motorrijden.

4. De wegen zijn goed onderhouden

Als je aan Marokko denkt, denk je misschien snel aan zandpaden. Maar vergis je niet. Het wegennet in Marokko wordt vrij goed onderhouden, dus ook op asfalt is het goed motorrijden. 

De grote steden worden met elkaar verbonden door tolwegen, waar je veilig een stuk van een route kan afsnijden als de route uitloopt. Verder zijn het veel eenbaanswegen, die eigenlijk ook het leukst zijn om te rijden.

Kleine tip; kom je een verdwaalde rotonde tegen in Marokko? Dan heeft verkeer van rechts hier voorrang. Ga er dus niet vanuit dat je op de motor voorrang krijgt als je op de rotonde rijdt, zoals je dat in Nederland zou hebben.

5. De bevolking is zeer gastvrij

‘Mi casa es su casa.’ Ondanks dat Spaans met name in het noorden van Marokko wordt gesproken – bijvoorbeeld in de blauwe stad Chefchaouen – lijkt deze leus door het gehele land te zijn geadopteerd. Als je met de motor Marrakech verlaat en door het land reist, zul je merken hoe gastvrij en vriendelijk de Marokkaanse bevolking is. Men biedt je graag een kop thee of diner aan.

Het bericht 5 leuke weetjes over motorrijden door Marokko verscheen eerst op Motor.NL.

Harley-Davidson presenteert deze maand lichte modellen

Harley-Davidson kondigde niet lang geleden de samenwerking aan met de Chinese motorfietsfabrikant QJ Motor. Doel van deze samenwerking was te komen tot de productie van een reeks kleine tot middelgrote cruisers voor de Aziatische markt. Zoals je inmiddels weet is QJ Motor een van de grootste motorfietsfabrikanten in China dat het een na het andere model presenteert.

QJ Motor heeft z’n activiteiten al uitgebreid naar Europa, andere delen van Azië en zelfs de VS. Het ontwikkelen van een paar cruisers doe onder het merk Harley-Davidson verkocht zouden worden, was waarschijnlijk een koud kunstje voor deze gigant. Wat ook zo is uitgekomen, want vrijdag 10 maart worden Harley-Davidson X350 en X500 onthuld.

Eerste foto’s van Harley-Davidson HD350 en HD500 (X350/X500)

Het zal niet verrassen dat de technische basis van de twee Harleys al bestaat. De X350, die de meest betaalbare tweewieler wordt met een H-D badge, is gebaseerd op de Benelli 302S. De X500 is ook gebaseerd op een Benelli, maar deze keer op de iets grotere Leoncino 500. Natuurlijk zijn styling, ergonomie en algehele vormgeving flink aangepast. Toch zien de nieuwe Harleys er veel kleiner en compacter uit dan de zware cruisers.

De X350 is uitgerust met een 353 cc, vloeistofgekoelde twin. Dit blok is vergelijkbaar met die in de QJ Motor SRK 350 en levert 36 pk. De X500 krijgt een vloeistofgekoelde 500cc-twin met een maximumvermogen van 47 pk. Alle motorfietsen hebben een USD-voorvork, schijfremmen voor en achter en LED-verlichting rondom.

Zodra de twee modellen op de markt komen, zullen ze het opnemen tegen cruisers en neo-retro roadsters zoals de Royal Enfield Meteor en Hunter 350, Honda Rebel 300 en 500 en de Benelli Leoncino en 502C.

Het bericht Harley-Davidson presenteert deze maand lichte modellen verscheen eerst op Motor.NL.

KickStartGo: online je motorvaardigheden opfrissen

VeKaBest introduceert met KickStartGo een onlinecursus voor beginnende én ervaren motorrijders. Dat klinkt niet als een uitnodiging voor de laatste groep, want wie is nou nog geïnteresseerd in de fijne kneepjes van verkeerssituaties en verbodsborden? Domineert dat gevoel, lees dan vooral verder.

Honda ontwikkelt nieuw systeem voor airbags op motorfietsen

KickStartGo is meer dan een theoriecursus, het is vooral een praktijkgerichte cursus. Belangrijk thema is het rijden van bochten, een – volgens VeKaBest – van de meest risicovolle handelingen van het motorrijden. Ook andere aspecten van het motorrijden komen aan bod, zoals filerijden en het rijden in een groep. De ontwikkeling van de onlinecursus staat niet stil, maar is afhankelijk van de feedback van gebruikers en instructeurs. Uiteindelijk moet KickStartGo uitgroeien tot een veilgheidsplatform voor motorrijders.

Deelname aan KickStartGo kost € 29,95.

Het bericht KickStartGo: online je motorvaardigheden opfrissen verscheen eerst op Motor.NL.

Yamaha vergroent productie van motorfietsen

Yamaha Motor laat weten dat het een overeenkomst heeft gesloten met een leverancier voor de inkoop van groen aluminium. De leveranties van het ‘groene’ aluminium, die vorige maand op gang kwam, is de grondstof voor onderdelen in Yamaha-motorfietsen. Dit is de eerste keer dat groen aluminium wordt gebruikt in Japanse motorfietsen en Yamaha Motor is van plan het gebruik ervan geleidelijk uit te bouwen.

‘Groen’ aluminium is aluminium dat wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen om ongeveer 60% minder CO2 uit te stoten bij de productie in vergelijking met traditioneel geproduceerd aluminium. Natuurlijk hangt het percentage minder uitstoot door hernieuwbare energie af van de fabrikant. Aluminium onderdelen zijn goed voor 12% tot 31% van het totale voertuiggewicht van een motorfiets. Het gebruik van groen aluminium is een effectieve aanpak om de CO2-uitstoot te verminderen voor een gedeelte van de levenscyclus van een product dat uit aluminium bestaat.

Yamaha Ténéré 700 Extreme en Explore Edition voor Duitsland, Frankrijk en Italië

Door de ontwikkeling van zijn engineering- en productietechnologieën en expertise heeft Yamaha Motor het gebruik van gerecycled aluminium actief gestimuleerd Dat maakt nu ongeveer 80% van het aluminiumgebruik van Yamaha Motor uit. De introductie van groen aluminium is bedoeld als aanvulling hierop en zal worden ingezet voor onderdelen die nog niet met gerecyclede materialen kunnen worden vervaardigd.

Als eerste stap zal Yamaha Motor groen aluminium gebruiken voor bepaalde onderdelen in zware en off-road competitiemotoren. Yamaha Motor wil het aantal modellen waarin het materiaal wordt gebruikt in de toekomst uitbreiden naarmate de beschikbare leveringsvolumes dit toelaten.

In overeenstemming met het Yamaha Motor Group Environmental Plan 2050 streeft het bedrijf naar koolstofneutraliteit in al zijn bedrijfsactiviteiten – inclusief de gehele toeleveringsketen. Om dit te realiseren heeft Yamaha Motor zich ten doel gesteld om tegen 2050 over te schakelen op 100% duurzame materialen, zoals het gebruik van meer plantaardige harsmaterialen, de ontwikkeling van recyclebaar polypropyleen en het gebruik van groene materialen en andere gerecyclede materialen voor zijn motorfietsen die in Japan en regio worden geproduceerd.

Het bericht Yamaha vergroent productie van motorfietsen verscheen eerst op Motor.NL.

Buell Super Touring 1190 en Baja DR 1190: wanneer komen ze nou?

Buell onthulde vorig jaar de Super Touring 1190. Een noviteit die deel uitmaakt van de 10 modellen die naar verwachting tegen 2024 op de motormarkt debuteren en bedoeld zijn om het merk nieuw leven in te blazen.

De Super Touring 1190 is een adventure bike die wordt aangedreven door de 1190cc-75° V-twin, die 185 pk levert bij 10.600 tpm en een maximum koppel van 138 Nm bij 8.200 tpm.

Buell Super Cruiser: performance-cruiser van Buell en Roland Sands Design

Ondanks dat Buell niet meer te maken heeft met Eric Buell, heeft de Super Touring wel kenmerken van de Buells van weleer. Zo is de tank onderdeel van het frame en zijn er opnieuw opvallend grote – perimeter – remschrijven gebruikt. Naar de prijs is het gissen, maar reken op een bedrag tussen 20.000 en 25.000 euro. Grote vraag is wanneer de motorfiets te koop is. Op de website van Buell kun je de Super Touring al een jaar bestellen, maar is de officiële introductiedatum verschoven van 2023 naar 2025.

En hoe staat het met de Baja DR 1190, die met z’n 175 pk en 135 Nm werd aangekondigd als de ‘snelste offroad ter wereld’? Wat goed mogelijk is, omdat de Dune Racer is gebaseerd op de 1190 HCR, die in 2020 deelnam aan het AMA Pro National Hill Climb Championship. De introductie van de Baja Dune Racer stond ook gepland voor 2023.

Het bericht Buell Super Touring 1190 en Baja DR 1190: wanneer komen ze nou? verscheen eerst op Motor.NL.

Honda ontwikkelt nieuw systeem voor airbags op motorfietsen

Honda ontwikkelt een nieuwe airbagtechnologie voor motorfietsen die de rijder nog beter moet beschermen. Terwijl de verspreiding van airbags in motorkleding al ver gevorderd is, zijn op motorfietsen gemonteerde airbags tot nu toe nog zeldzaam. Honda zou daar nu verandering in kunnen brengen met hun innovatieve idee.

In 2006 lanceerde Honda de eerste productieversie van een motorairbag in de Goldwing. Sindsdien heeft de technologie van airbags zich doorgezet, terwijl op motorfietsen gemonteerde airbags grotendeels in onbruik zijn geraakt.

Dit zijn de 6 motortrends voor 2023

Traditionele airbags op Goldwing-motorfietsen zijn beperkt effectief

De traditionele, auto-achtige airbags zoals die op de Goldwing werken slechts in zeer beperkte situaties. De berijder moet in een voorspelbare positie zitten om de airbag zo effectief mogelijk te maken. Een frontale botsing is nodig om de airbag optimaal te laten werken. Het idee heeft zich dus niet verspreid naar andere motorfietsen omdat de airbag daar niet werkt vanwege een andere zitpositie of omdat er in sommige gevallen gewoon niet genoeg ruimte is voor het systeem.

Het gebruik van met airbags uitgeruste beschermende kleding heeft zich inmiddels meermaals bewezen, maar het dragen ervan beperkt de kledingkeuze aanzienlijk, is niet goedkoop en de airbags zijn beperkt van omvang. De oplossing van Honda: op motorfietsen gemonteerde airbags die zich gedragen als airbags in kleding

Honda heeft een nieuw concept ontwikkeld om de nadelen van traditionele motorfietsairbags en beschermende kledingairbags te overwinnen. Het idee is om een op een motorfiets gemonteerde airbag te maken die zich bij een botsing om de berijder wikkelt en vervolgens loskomt van de motorfiets, zodat de airbag bij de berijder blijft om hem of haar te beschermen.

Honda heeft verschillende octrooiaanvragen voor dergelijke systemen ingediend, waarin een aantal verschillende ontwerpen wordt getoond. De airbags worden aan de voor- of achterzijde van het motorzadel geplaatst en hebben de vorm om de rijder van voren of van achteren te omsluiten. Er zijn verschillende ontwerpen voor de vorm van de airbag, die de rijder ‘omhelst’ en vervolgens loskomt van de motorfiets om de berijder te beschermen, zelfs als hij of zij van de motorfiets wordt geslingerd.

Het systeem maakt de airbag los van het opblaasmechanisme en de motor wanneer hij eenmaal is opgeblazen. Warmte verzegelt de airbag zodat hij tijdens de crash opgeblazen blijft. Een overdrukventiel in de airbag laat de lucht op een gecontroleerde manier ontsnappen binnen een bepaalde tijd na het opblazen.

Wanneer komt de motorfiets-airbag?

Hoewel er geen garantie is dat een octrooiaanvraag tot productie zal leiden, heeft Honda met een aantal aanvragen laten zien dat dit een project is met een grote investering. Honda heeft zich ten doel gesteld om in 2050 nul dodelijke verkeersongevallen op hun motoren te hebben. Hoewel dit moet worden bereikt door preventiemaatregelen en sensortechnologieën, zou Honda’s nieuwe airbagtechnologie hier ook aan kunnen bijdragen.

Het bericht Honda ontwikkelt nieuw systeem voor airbags op motorfietsen verscheen eerst op Motor.NL.

MOTORbeurs Utrecht prijswinnaars Motor.NL RAAD & WIN ballenbakactie zijn bekend

Veel bezoekers tijdens MOTORbeurs Utrecht 2023 hebben een poging gewaagd om het juiste aantal ballen te raden. Niemand van de vele duizenden deelnemers heeft het juiste aantal van 2404 ballen goed geraden. Toch was er één iemand die op 4 ballen na het goede antwoord heeft geven.

Fotoreportage MOTORbeurs Utrecht 2023

We kunnen Hank Nannenberg feliciteren met de 1e prijs. Hij kan binnenkort naar één van de vijf Motorkleding Stores in Nederland om zijn cadeaubon met € 1.000,- shop tegoed uit te geven.

De 2e prijs een weekend lang op de Ducati Monster rijden is gewonnen door Fabien Kees. Met beide prijswinnaars zal contact worden opgenomen.

Fotografie: By Jane

Het bericht MOTORbeurs Utrecht prijswinnaars Motor.NL RAAD & WIN ballenbakactie zijn bekend verscheen eerst op Motor.NL.

2023 Triumph Street Triple 765 RS: eerste vragen na de test

Een testtweedaagse in en rond het circuit van Jerez, daar wordt bij Motor.NL doorgaans een stevig rondje om geknokt. En al helemaal als de nieuwe Triumph Street Triple op het menu staat… Onze kleinste trok aan het – eh – langste eind, dit keer. Hij is de paddock amper ingereden, of we hebben ‘m al aan de lijn.

Hap even naar adem, man. Zo hijgen. 

Jelle Verstaen: “Tja, als je net hebt geprobeerd om Triumph-eregast en IOMTT-ster Peter Hickman bij te houden…”

Geprobeerd, als in? 

“Tot ‘t einde van de pitstraat gelukt. Niet te doen, die man. Hij kwam me aan zo’n rotvaart voorbij op een stuk waarop ik dacht dat ik snel ging, dat ik er een spreekwoordelijke snotneus aan overhield. Niet normaal.”

Vertel liever hoe ‘t was op die Street Triple.

“Zeg maar Street Triples, meervoud. We waren hier vandaag en gisteren immers om zowel de R als de RS te testen: een hele dag op de weg, en drie sessies op het circuit van Jerez. De twee Street Triples zijn grondig vernieuwd voor 2023, met tal van motorische upgrades – gaande van een herwerkte in- tot uitlaatlijn, over aangepaste zuigers en nokkenassen met meer lift, tot hogere compressie, tot nieuwe versnellingsbakverhoudingen en nieuwe kleurtjes. Compleet nieuw.” 

2023 Kawasaki Z650 & Ninja 650: eerste vragen na de test

Waar zit ‘t verschil tussen beide versies ‘m?

“Ik probeer ‘t even in een notendop samen te vatten. De R is de zogenaamde ‘instapversie’. Nu ja, wat heet, met een TFT-dashboardje, IMU met hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole, vier rijmodi, een standaard quickshifter een volledig instelbare Showa-ophanging en Brembo M4.32’s vooraan… Een geweldig pakket. De RS is dan weer de segmenttopper, die uitpakt met een groter TFT-scherm, Brembo Stylema’s, een Öhlins monoshock met piggyback achteraan, een strakkere Showa-setup vooraan, een iets kortere wielbasis en krappere balhoofdhoek, een extra Track-rijmodus, sportievere banden, een span/ratio-verstelbaar Brembo MCS-remhendel, een standaard duozitcover,…”

De hamvraag blijft of de nieuwe het beter doet dan de afzwaaiende Street Triple? 

Verstaen: “Jazeker. Om te beginnen op papier: de RS bijvoorbeeld puurt nu 130 pk (120 pk op de R) uit z’n triple, da’s maar liefst 7 pk meer dan voorheen. Maar ook het stuur werd bijvoorbeeld 12mm breder, waardoor de op zich al lekker sturende Street plots nog makkelijker van z’n ene op z’n andere oor te vlijen valt. Afgezien van de ietwat moeilijk bereikbare zijstandaard – die wat achter de voetsteunen verscholen zit – kan ik ‘m eigenlijk geen enkele fout aansmeren. Wat een ding. ”

In hoeverre zijn de mechanische upgrades voelbaar? 

“Wel, misschien is ingekorte versnellingsverhoudingen in de bak nog het meest voelbaar. De combinatie met het erg krachtige, maar boterzacht op het gas reagerende blok en het fenomenaal strak sturende rijwielgedeelte wérkt gewoon. Wat mij betreft het summum van een middenklasse nakedbike op dit moment – ik zou niet weten wat meer te wensen – waarbij ik ondanks het aanzienlijke prijsverschil toch een voorkeur heb voor het RS-pakket.”

Wat moet dat summum kosten? 

“De R kost 11.995 euro, voor de RS betaal je 14.995 euro. Een pakket en prijszetting waarmee Triumph duidelijk mikt op Yamaha’s MT-09 (SP), Kawasaki’s Z900 (SE) en KTM’s 890 Duke (R ). Wordt een ongemeen spannende strijd om kopers, als je ‘t mij vraagt.”

En nu? 

“Nog één sessie te gaan hier, ik zet me alvast schrap… Later, chef!” (klik)

Het bericht 2023 Triumph Street Triple 765 RS: eerste vragen na de test verscheen eerst op Motor.NL.

Met de Indian-Jack Daniel’s Chief Bobber Dark Horse mis je nooit meer een alcoholcontrole

Indian Motorcycle en Jack Daniel’s hebben weer de handen ineengeslagen om Amerikaans vakmanschap te vieren. De 2023 Jack Daniel’s Limited Edition Indian Chief Bobber Dark Horse, gemaakt in samenwerking met Klock Werkssm Kustom Cycles, is hun zevende gelimiteerde editie. Het nieuwe model is geïnspireerd op de beroemde Old No. 7 Tennessee Whiskey.

Voor Canada en de USA worden slechts 177 handgeschilderde en zeer exclusieve exemplaren Jack Daniel’s Limited Edition Indian Chief Bobber Dark Horse gemaakt. Deze motorfiets – stalen buizenframe en een Thunderstroke 116-motor – heeft unieke kenmerken, waaronder het Jack Daniel’s-logo en voor de Super Graphite Metallic-lak werd echte Old No. 7 whisky gebruikt… Verder vind je overal op de motorfiets het Jack Daniel’s logo, inclusief op de voor- en achterspatborden, het solo-zadel. Op de Montana Silversmiths-badge staat het unieke serienummer van elke motor.

Nieuwe Indian Sport Chief: hippe cruiser styling, sportief chassis

De limited-edition Indian heeft een aantal extra zaken, waaronder witte velgen, een solo-zadel en een getinte Klock Werkssm Flared Deflector. De speciale Indian wordt ook geleverd met een hellingshoekafhankelijke Pathfinder adaptieve LED-koplamp.

Hoe dan ook, je kunt de Jack Daniel’s Limited Edition Indian Chief Bobber Dark Horse exclusief kopen bij Indian Motorcycle-dealers, vanaf 24.499 dollar. Het bestelvenster opent op 14 maart 2023 en sluit wanneer alle motoren zijn verkocht.

Het bericht Met de Indian-Jack Daniel’s Chief Bobber Dark Horse mis je nooit meer een alcoholcontrole verscheen eerst op Motor.NL.

Harley presenteert Screamin’ Eagle 135ci Stage IV Crate-motorblok

Tientallen miljoenen dollars en ontelbare manuren besteedt Harley-Davidson aan de King of the Baggers-races (KotB). Niets van die middelen gaat verloren, want de Motor Company pakte de KotB-winst in 2021 en herhaalde dat bijna in 2022. De vruchten van het werk van het raceteam gaan ook verder dan het circuit, met ingenieurs en ontwerpers die door de race ontwikkelde onderdelen maken voor de straatmotoren.

Harley-Davidson Strap Tank uit 1908 op veiling verkocht voor 785.000 euro

Nu brengt Harley nog meer KotB-prestaties op de markt met het Screamin’ Eagle 135ci Stage IV-motorblok. De nieuwe Milwaukee-Eight V-twin is voorzien van hetzelfde 68mm-gasklephuis en CNC-bewerkte inlaatspruitstuk dat oorspronkelijk is ontworpen voor de KotB Road Glide Special – coureurs Kyle en Travis Wyman. Screamin’ Eagle Extreme CNC-cilinderkoppen, krachtige klepveren en een SE8-517 high-lift nokkenas maken optimaal gebruik van het grotere volume van 2.212 cc van de V-twin. Het blok levert een koppel van 193,9 Nm (bij 3.500 tpm) en 130 pk (bij 5.500 tpm) – allemaal aan het achterwiel.

Dat vermogen overtreft de grootste productiemotor van Harley0Davidson, de Milwaukee-Eight 117, met 28 procent op het gebied van koppel en 41 procent op het gebied van vermogen. Harley-Davidson adviseert de Stage IV Milwaukee-Eight te combineren met de Screamin’ Eagle Ventilator Extreme Air Cleaner en Screamin’ Eagle Street Cannon-dempers om deze vermogenscijfers te halen.

De Screamin Eagle 135ci Stage IV Performance Crate Engine kost $7.999,95 (zo’n € 7.500,-) en wordt geleverd in zwart of chroom. Het blok is geschikt voor Touring-modellen van 2021 en later (geen Trikes). Het merk biedt de motor ook aan in lucht/oliegekoelde en dubbelgekoelde uitvoeringen.

Om de emissies en de naleving van de garantie te behouden, vereist de installatie ook ECM-herkalibratie met de Screamin’ Eagle Pro Street Tuner. Natuurlijk laat 135 Stage IV badging op de cilinderkoppen en timer cover iedereen weten dat je Harley-Davidson profiteert van KotB-prestaties.

Het bericht Harley presenteert Screamin’ Eagle 135ci Stage IV Crate-motorblok verscheen eerst op Motor.NL.