Verrassing: Royal Enfield Electric Himalayan Test Bed

De langverwachte Himalayan 452 is eindelijk onthuld in Milaan en het is de meest prestatiegerichte versie van de populaire avontuurlijke motorfiets tot nu toe. Als je niet kunt wachten om er meer over te weten, kun je al een avontuurlijke testervaring vanuit de Himalaya – zie video – lezen in MOTO73 #20, die volgende week verschijnt. Maar wat we niet hadden verwacht, was dat Royal Enfield nog een verrassing voor ons in petto had.

YouTube video player

Deze verrassing kwam in de vorm van een elektrische motorfiets. Ja, je leest het goed! Royal Enfield heeft bevestigd dat ze werken aan een elektrische motorfiets. Hoewel we wisten dat ze met iets kwamen, waren we vrij zeker dat het de vorm zou aannemen van een klassieke cruiser of roadster, en niet van een op offroad-gerichte avontuurlijke machine. Maar wat we daadwerkelijk zagen, was indrukwekkend.

De nieuwe motorfiets wordt de ‘Electric Himalayan Test Bed’ genoemd en is al redelijk productierijp. Het is voornamelijk bedoeld als testplatform voor toekomstige elektrische inspanningen van Royal Enfield. Vanuit stilistisch oogpunt verschilt deze elektrische motorfiets aanzienlijk van wat we gewend zijn van Royal Enfield. Het is duidelijk gericht op prestaties, met een stevige upsd voorvork en een gasgevulde Öhlins schokdemper met extern reservoir achter. Bovendien mist het veel carrosseriepanelen die normaal te vinden zijn op de standaard Himalayan, waardoor deze ’test Himalayan’ een prototype-achtige uitstraling heeft.

Wat betreft de prestaties heeft Royal Enfield nog geen details vrijgegeven. Wat we wel weten, is dat de brandstoftank eigenlijk geen brandstoftank is, maar eerder de oplaadpoort herbergt voor gemakkelijke toegang. De motorfiets heeft duidelijk een offroad-gerichte configuratie, met een 21-inch voorwiel en een 17-inch achterwiel, compleet met noppenbanden.

Het is interessant om te zien dat Royal Enfield ook offroad-prestaties beschouwt als onderdeel van hun elektrische plan. Hoewel er nog geen officiële introductie van het elektrische Himalayan-concept in zicht is, kunnen we verwachten dat het bedrijf de komende paar jaar verdere stappen zal zetten in hun elektrische inspanningen.

Royal Enfield Electric Himalayan Test Bed – Een veelbelovende toekomst

Met de onthulling van de Electric Himalayan Test Bed laat Royal Enfield zien dat ze serieus bezig zijn met het verkennen van de mogelijkheden van elektrische motorfietsen. Deze avontuurlijke machine combineert prestaties en offroad-capaciteiten, waardoor het een unieke toevoeging is aan het elektrische segment.

Hoewel er nog veel details ontbreken, kunnen we niet wachten om meer te horen over de specificaties en mogelijkheden van deze elektrische motorfiets. Het feit dat Royal Enfield ervoor heeft gekozen om hun eerste elektrische model op basis van de populaire Himalayan te ontwikkelen, toont aan dat ze goed hebben geluisterd naar de wensen van hun avontuurlijke rijders.

De komende jaren zullen spannend zijn voor Royal Enfield en liefhebbers van elektrische motorfietsen. Terwijl we wachten op meer informatie over de Electric Himalayan Test Bed, kunnen we alleen maar speculeren over wat de toekomst zal brengen voor dit merk en de elektrificatie van hun line-up.

Het bericht Verrassing: Royal Enfield Electric Himalayan Test Bed verscheen eerst op Motor.NL.

Bimota van het gebaande pad: de nieuwe Bimota BX450

Bimota voegt zijn nieuwste telg toe aan zijn assortiment: de BX450 is een Enduro-fiets op basis van de Kawasaki KX450x. De gelimiteerde productie van het model is al begonnen.

BX450 maakt nu de Bimota modelreeks voor 2023 compleet. De gelimiteerde serie Bimota BX450 “The Extreme Enduro” combineert het klassieke ontwerp van de KX450 met Bimota’s vakmanschap. Het gaat ook opvallend veel lijken op het basismodel KX450, maar beschikt over een verbeterd elektronisch motormanagement met verschillende kaarten en Tractiecontrole-instellingen. Daarnaast moet het model het natuurlijk ook van zijn Kawasaki-blok hebben.

2024 Suzuki GSX-S 1000 GX: Innovatie met semi-actieve vering

Met de ervaring van Kawasaki’s offroad modellen heeft Bimota, naar eigen zeggen, geleerd wat ze van de KX450 kunnen overnemen om een mooi Enduro-model te realiseren. De Italiaanse crosser moet professionele Enduro-rijders met zijn viertakt prestaties inpalmen. Daarom beschikt het model ook over verschillende elektrische start en prestatiecomponenten, om een snel en bruikbaar totaalpakket te leveren. Het is onmiskenbaar dat Bimota met de nieuwe toevoeging zijn offroad-credentials verder wil uitbouwen en we kijken ernaar uit om te zien wat de toekomst brengt.

Het bericht Bimota van het gebaande pad: de nieuwe Bimota BX450 verscheen eerst op Motor.NL.

Grondige update voor Honda’s middenklasse-racer: 2024 Honda CBR500R

Ook A2-rijders dromen van meer, sneller en blitser. Voor die rijders heeft Honda zonet z’n vernieuwde MY24 CBR500R op de wereld losgelaten: nieuwe, op de Fireblade geïnspireerde looks, het gekende 471cc tweecilinderblok en een rits technologische hoogstandjes. Klaar? Af!

Het agressieve kuipwerk van de nieuwe CBR500R is geïnspireerd op het race-DNA van zijn grotere broer, de Fireblade: snaarstrak lijnenwerk van kop tot snuit, met functionele winglets, een set onder de bovenste kroonplaat gemonteerde clip-ons, lichtgewicht alu voetsteunen en nagelnieuwe ledverlichting rondom. Net zoals z’n platformgenootjes krijgt ook deze atletische halveliter het nieuwe 5-inch TFT-kleurenscherm met connectiviteit en vernieuwde knoppenwinkel aangemeten. 

Deelblok

Geen flitsende viercilinder in het vooronder, wel het vertrouwde blok dat ook in onderdak vindt in de nieuwe CB500 Hornet. Een A2-geschikte 471cc paralleltwin met slipperassistkoppeling presteert ook in deze sportieve telg exact 47 pk (8.600 tpm) en 43 Nm (6.500 tpm). Uitschakelbare HSTC-tractiecontrole behoort tot de standaarduitrusting, evenals een aangepaste ECU en injectie, voor snellere acceleratie en een voller aanvoelend blok doorheen het hele toerenbereik. 

EICMA 2023: 2024 Honda CBR1000RR-R Fireblade & SP

Aspirant-racers

De 41mm Showa SFF-BP USD-vork en de Showa monoshock (veervoorspanning 5-voudig instelbaar) deelt hij met de nieuwe CBR650R, terwijl radiaal gemonteerde vierzuigers van Nissin in de dubbele 296mm remschijven vooraan bijten. Dankzij de lage zithoogte (785mm), het lage gewicht (191 kg rijklaar) is de CBR500R klaar voor aspirant-racers van elk formaat. Met een opgegeven verbruik van 3,5 l/100 km en een 17,1-litertank aan boord kan je in theorie tot 485 km aan één stuk over het lokale circuit razen. 

Kleuren

Dankzij z’n nieuwe graphics en kuipwerk sluit de 24YM CBR500R nog dichter aan bij de CBR1000RR-R Fireblade en de nieuwe CBR600RR, en zal hij verkrijgbaar zijn in de volgende kleurstellingen:

  • Grand Prix Red (Tricolour)
  • Matt Gunpower Black Metallic

Het bericht Grondige update voor Honda’s middenklasse-racer: 2024 Honda CBR500R verscheen eerst op Motor.NL.

Opper-Hornet spreidt z’n vleugels: 2024 Honda CB1000 Hornet

In het zog van de ruige CB750 Hornet voegt de CB1000 Hornet zich bij de familie. De nog ruigere CB1000 Hornet pakt uit met een hoogwaardig nieuw frame en dito ophanging, een agressieve styling én verbluffende prestaties uit het viercilinder Fireblade-blok.

Voor 24YM breidt de Hornet-familie zich uit met niet één, maar twee opwindende nieuwe telgen. Naast de CB500 Hornet, die zijn intrek neemt naast de CB750 Hornet, is de nieuwe CB1000 Hornet de blikvanger van het trio die de spanning tot het maximum opvoert.

Honda Hornet light: 2024 CB500 Hornet

Fireblade-blok

Aangedreven door de formidabele motor van de 2017 CBR1000RR Fireblade en ontwikkeld als een krachtige cocktail van krachtige viercilinderprestaties en vlijmscherpe stuureigenschappen, zorgt de CB1000 Hornet voor ultiem rijplezier, van de drukke binnenstad tot bochtige binnenwegen.

Nieuw frame

Geleid door de doordringende blik van supercompacte dubbele ledprojectorkoplampen, is de voor de Hornet kenmerkende brandstoftank – met naar voren gevouwen vleugels – breedgeschouderd aan de voorkant, maar loopt hij radicaal taps toe naar achteren. Dat wordt weerspiegeld door het minimalistische zadel dat de traditioneel slanke Hornet-look versterkt. Het nieuwe frame fungeert ook als blikvanger, maar is subtiel zwart gelakt – net als het buisvormige trellis-stijl subframe.

Kleuren en beschikbaarheid

De 2024 Honda CB1000 Hornet zal binnenkort leverbaar zijn in de volgende kleuropties:

  • Grand Prix Red
  • Mat Iridium Gray Metallic
  • Pearl Glare White

Honda CB1000 Hornet, Honda CB1000 Hornet, Honda CB1000 Hornet. Zoek niet verder, want deze nieuwe aanwinst in de Hornet-familie zal je versteld doen staan met zijn prestaties en design!

Het bericht Opper-Hornet spreidt z’n vleugels: 2024 Honda CB1000 Hornet verscheen eerst op Motor.NL.

Milaan 2023: Honda CBR1000RR-R Fireblade & SP

De CBR1000RR-R Fireblade (SP) evolueert in 2024. Zo is de viercilinder afgesteld voor meer acceleratie in het middengebied, wordt het frame flexibeler en krijgt de SP-versie derde generatie Öhlins-snoeperij. Bovendien komt er ook een gelimiteerde Carbon Edition.

Updates voor de CBR1000RR-R en SP

Beide machines krijgen nieuwe afstellingen voor de 1.000cc viercilinder-in-lijn motor om een nog sterkere acceleratie in het middengebied te leveren. De cilinderkop, compressieverhouding, kleptiming en veren zijn allemaal herzien; de krukas en drijfstangen zijn lichter en de versnellingsbak heeft nieuwe, kortere verhoudingen. Throttle By Wire met twee motoren voegt nauwkeurige controle en gevoel toe bij lagere toerentallen, met meer motorrem indien nodig. Het aluminium diamond-style frame heeft een nieuw, meer flexibel karakter om de stuurnauwkeurigheid en tractie te verbeteren.

Grotere uitlaatdemper, minder geluid

De specificaties omvatten ook een van de RC213V-S afgeleide achterbrug, een Inertial Measurement Unit (IMU) met zes assen en een Honda Electronic Steering Damper (HESD) met drie niveaus. Nieuwe winglets zorgen voor behoud van downforce, maar met 10% minder pendelmoment in de bochten. Ook de zithouding is aangepast om de rijder meer controle te geven. Een TFT-kleurenscherm biedt intuïtieve bediening van de rijmodi en aanpassing van vermogen, motorrem, HSTC, Wheelie Control en startmodus. Al deze instellingen zijn aangepast aan de nieuwe vermogensafgifte en gearing. ABS in bochten heeft nu een extra RACE-instelling. De 4-2-1 uitlaatpijpen zijn ovaal en voeden een titanium Akrapovič-demper die nu iets groter in volume is, maar 5dB stiller in gebruik.

Vering en remmen

De normale Fireblade krijgt een Showa 43 mm Big Piston Fork (BPF), Balance Free Rear Cushion Light (BFRC-Lite) achterschokdemper en Nissin-remklauwen met vier zuigers voor. De 24YM CBR1000RR Fireblade SP is de eerste motorfiets ter wereld die gebruik maakt van de nieuwe, derde generatie Öhlins Smart Electronic Control (SE-C3.0) 43mm NPX (SV) voorvork en TTX36 (SV) achterschokbreker. Deze maken nu gebruik van een spoelklep binnenwerk en bieden vering van racekwaliteit, met instellingen die worden beheerd door Öhlins Object Based Tuning interface (OBTi). Nieuw is ook een digitale veervoorspanningsmeter via het instrumentenpaneel. De remschijven aan de voorkant worden bediend door nieuwe Brembo Stylema R remklauwen met vier zuigers en Brembo remhendel/hoofdremcilinder, terwijl het Cornering ABS nu over de RACE-modus beschikt, waarmee het ABS aan de achterkant kan worden uitgeschakeld.

2024-kleuren en Fireblade SP Carbon Edition

De CBR1000RR-R Fireblade verschijnt in Grand Prix Red met een volledig rood gedeelte vooraan op de kuip. De Fireblade SP zal verkrijgbaar zijn in Grand Prix Red (Tricolour). De CBR1000RR Fireblade SP Carbon Edition zal verkrijgbaar zijn in het unieke Matte Pearl Morion Black. Hij is voorzien van een koolstofvezel voorspatbord, onderkuip, middenkuip, winglets, frontkuip en spatbordafdekking. De Carbon Edition is gelimiteerd tot slechts 300 stuks en is voorzien van een speciaal naamplaatje op de airbox afdekking. De Carbon Edition is 1 kg lichter, met een gewichtsbesparing van 10-40% per onderdeel.

HRC Race Kit

HRC heeft een Race Kit ontwikkeld voor de CBR1000RR-R die de motorprestaties verhoogt, het bochtengedrag en de grip verbetert en gewicht bespaart. Verkrijgbaar als complete kit – en alleen voor circuitgebruik – bevatten de HRC-kitonderdelen een ECU, kabelboom, cilinderkoppakking, inlaattrechters, koppeling, quick release achteras en race-uitlaat.

Het bericht Milaan 2023: Honda CBR1000RR-R Fireblade & SP verscheen eerst op Motor.NL.

SW-MOTECH geeft avontuurlijke rijders nog meer opties met kappen en tassen

SW-MOTECH grijpt EICMA 2023 als kans aan om nieuwe handkappen en waterdichte bagageartikelen te presenteren.

De gloednieuwe handbeschermers hebben een nieuw ontwerp, met een aluminium basisplaat. Daarnaast zijn komen ze beschikbaar in twee verschillende hand-schelpmodellen, Sport en Adventure. Op de Italiaanse motorbeurs heeft MOTECH verder ook goed nieuws voor de regenrijders onder ons. Zo presenteert het merk een nieuwe tanktas, de PRO Micro WP. Daarnaast komt het bedrijf ook met twee nieuwe rugzakken, diverse kleinere aanvullende tassen en de volledig herziene Drybag-serie. Ook krijgt bijvoorbeeld de serie DUSC-koffers nieuwe accessoires, zoals een binnentas en een EVA-inlegstuk.

Handbescherming is niets nieuws in het assortiment accessoires van SW-MOTECH. Dit jaar presenteert SW-MOTECH echter een nieuwe handbeschermer die volledig in eigen huis is ontworpen en ontwikkeld. De handkappen kunnen worden aangepast voor avontuurlijk gebruik met extra stootkussen. Ook is er het sportievere ontwerp voor naakte of toermotorfietsen. De basisplaat is de ruggengraat: de aluminium montagebeugel is aangepast aan de vorm van het stuur om de rem- en koppelingshendels te beschermen. Het bedrijf beschrijft zelf de verschillen tussen de twee modellen: de sport heeft een slank ontwerp met een matte zwarte afwerking. Hij biedt een strakke, moderne uitstraling, met open zijkanten voor sportmotoren. Verder is er ook een verlengingsset voor hem beschikbaar. De Adventure heeft een gesloten ontwerp, met grotere zijpanelen. Net zoals de Sport heeft hij een matte zwarte afwerking en is er een verlengingsset. Daarentegen kan je voor de Adventure wel een apart verkrijgbaar stootkussen nemen, om nog beter beschermd te zijn bij valpartijen en ongevallen.

PRO Micro WP

Op het gebied van tanktassen heeft MOTECH ook nieuws te melden: de PRO Micro WP geeft rijders nu een extra waterdichte tanktas om uit te kiezen. De PRO Micro WP heeft een lichaam gemaakt van TPU-materiaal en voorzien is van vormbehoudende EVA-elementen. Het deksel heeft een magnetische sluiting en de bevestiging aan de tank is eenvoudig, dankzij het bekende PRO Tank Ring-systeem en de magnetische geleider. Bovenop het deksel is een MOLLE-paneel gemaakt van Hypalon-materiaal, dat extra bevestigingsmogelijkheden biedt. Bovendien zijn er reflecterende details toegevoegd voor betere zichtbaarheid, wat vooral handig is tijdens nachtelijke ritten. Met een inhoud van 4 liter en afmetingen van 27 x 20 x 13,5 cm, weegt de Micro WP 955 gram.

Daily WP en Drybag 300

Als onderdeel van de uitbreiding van de WP-familie en de laatste herziening van de Drybag-lijn heeft SW-MOTECH twee nieuwe rugzakken ontwikkeld: de Daily WP en de Drybag 300. Beide zijn volledig waterdicht en ontworpen voor comfort. De Daily WP-Rugzak heeft een inhoud van 22 liter en beschikt over een waterdicht hoofdcompartiment met rolsluiting. De verstevigde en voorgevormde bodem moet voor extra comfort zorgen. Bovendien zijn er compressiebanden aan de voorkant voor compact vervoer van bagage. De rugzak heeft een gevoerd en verwijderbaar laptopcompartiment, een MOLLE-paneel voor het bevestigen van extra tasjes, en een voorzak met sleutelbevestiging (spatwaterdicht). Reflecterende kenmerken aan de voor- en zijkanten zorgen voor zichtbaarheid, en de borstriem heeft een magnetische kliksluiting. De heupriem is verwijderbaar, en de gevoerde schouderbanden zijn in lengte verstelbaar. Bovendien zijn er extra reflecterende details op de rugzakriemen en een ergonomisch gevormd rugkussen, evenals een verstevigde draaggreep. De Drybag 300 heeft verder een inhoud van 30 liter en is gemaakt van 500D PVC. Hij heeft een verwijderbaar textiel laptopcompartiment en een ruim buitenvak (spatwaterdicht). De dimensionaal stabiele bodem zorgt voor een stevige pasvorm, en de heupriem is verwijderbaar. Reflecterende details op de rugzakriemen en aan de buitenkant van de tas zorgen voor extra zichtbaarheid.

Extra tassen

Na de introductie van de SysBag WP Zijkoffers breidt SW-MOTECH zijn reeks uit met bijpassende extra tassen. Zo is er bijvoorbeeld de Belt WP, die naar keuze aan de voor-, achter- of zijkant van de rijder kan worden geplaatst. Twee elastische gaasvakken zorgen voor interne organisatie. Een andere tas die op het lichaam wordt gedragen, is de Leg Bag WP. Deze wordt op de heup bevestigd met twee banden, een bovenste band voor de taille en een onderste band aan het dijbeen. De PRO Plus WP is bedoeld als extra waterdichte accessoire-tas voor de andere tassen van het merk. De bevestiging gebeurt via de MOLLE-lusriemen aan de onderkant. Reflecterende accenten vergroten de zichtbaarheid in alle weersomstandigheden. SW-MOTECH heeft verder zijn nieuwe DUSC-bagagesysteem geïntroduceerd. De nieuwe koffers hebben een ingenieus sluitsysteem en kunnen worden gebruikt als zijkoffer of als topkoffer. Een praktische binnentas met volumevergroting past in de DUSC M en L en voorkomt dat de inhoud eruit valt bij het openen van de zijbeladingskoffer. Het heldere materiaal zorgt voor een goed contrast met het zwarte interieur en kleinere voorwerpen kunnen in het aparte binnenvak worden opgeborgen. Alle elementen van de koffer zijn bedekt en de bagage is beter beschermd. De inlays zijn beschikbaar voor de DUSC-modellen M en L en worden aan de binnenkant van de koffer bevestigd met Velcro-strips.

Alle onderdelen van SW-MOTECH zijn volgens het merk in Europa vervaardigd en zijn dit jaar al beschikbaar op zijn website.

Het bericht SW-MOTECH geeft avontuurlijke rijders nog meer opties met kappen en tassen verscheen eerst op Motor.NL.

Honda Hornet light: 2024 CB500 Hornet

Geweldig nieuws voor A2-rijders die niet kunnen wachten om lid te worden van de illustere Hornet-familie. Honda lanceerde immers zonet een klein broertje voor de CB750 Hornet: de CB500 Hornet. Meer weten? Lees dan zeker verder!

Helemaal nieuw is de CB500 Hornet niet: hij bouwt verder op de afzwaaiende CB500F en diens tweecilinderblok, maar krijgt een geheel nieuwe styling, technologie en een pak fijne details aan boord.

Styling

Eerst de looks. Die zijn duidelijk op het streetfighter-DNA van z’n grote broer geënt: scherpe en agressieve lijnen met opvallende verluchtingskanalen aan de zijkant van de koplamp, die net zoals het achterlicht voorzien is van leds – beter zicht én betere zichtbaarheid gegarandeerd. Het 5-inch TFT-kleurenscherm met optische hechting is overgenomen van de CB1000R, kan via RoadSync met je smartphone verbonden worden, en laat zich bedienen middels een nieuwe, verlichte schakelaar.

Opgestaan uit de doden: 2024 Honda CBR600RR!

Motor

In het gekende stalen diamantframe huist een oude bekende: de A2-geschikte 471cc paralleltwin met slipperassistkoppeling van z’n voorganger, die ook in deze opstelling goed is voor 47 pk (8.600 tpm) en 43 Nm (6.500 tpm). Standaard krijgt de nieuwkomer nu (uitschakelbare) HSTC-tractiecontrole, en een aangepaste ECU en injectie, voor snellere acceleratie en een voller aanvoelend blok doorheen het hele toerenbereik.

Ophanging

Met de 41mm Showa SFF-BP USD-vork en de Showa monoshock (veervoorspanning 5-voudig instelbaar) van de CB500F was helemaal niks mis, dus die topcomponenten blijven op post. Radiaal gemonteerde vierzuigers van Nissin bijten nog steeds in de dubbele 296mm remschijven vooraan, achteraan is een Nissin enkelzuigerremklauw voorzien voor de 240mm remschijf. Dankzij de lage zithoogte (785mm), het lage gewicht (188 kg rijklaar) en de perfecte 50/50-gewichtsverdeling is de CB500 Hornet zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk als maar kan. Met een opgegeven verbruik van 3,5 l/100 km en een 17,1-litertank aan boord kan je in theorie tot 485 km halen tussen twee tankbeurten. Top!

Kleuren

Wat de 24YM CB500 Hornet moet kosten weten we nog niet, maar hij zal binnenkort verkrijgbaar zijn met een pak originele accessoires (al dan niet opgedeeld in Packs) en in de volgende kleurstellingen:

  • Matt Gunpowder Black Metallic
  • Grand Prix Red
  • Pearl Himalayas White

De groet broer:

Het bericht Honda Hornet light: 2024 CB500 Hornet verscheen eerst op Motor.NL.

Opgestaan uit de doden: 2024 Honda CBR600RR!

In 2017 verdween de allerlaatste CBR600RR uit de Europese Honda-catalogus. Een betreurenswaardige teloorgang van zowel het supersport-segment als een van z’n absolute iconen, door de opmars van allroads en nakeds. Maar kijk aan: anno 2024 is de categorie aan een heropleving bezig, dus kan een herrezen CBR600RR niet ontbreken. Een messcherpe nieuwe styling, een 120 pk sterke viercilinder in het vooronder en het neusje van de zalm qua ophanging en elektronica? Hallelujah! 

120 pk bij 14.250 tpm

Aftrappen doen we met het orgelpunt. Bij een volbloed supersport hoort een hoogtoerige vierpitter – en dat weet Honda als de besten. De 599cc vier-in-lijn DOHC zestienklepper van de CBR600RR heeft een compressieverhouding van 12.2:1 en produceert anno 2024 een vette 120 pk bij 14.250 tpm en 63 Nm bij 11.500 tpm, is voorzien van een standaard quickshifter en slipperassistkoppeling, krijgt een elektronicapakket dat op basis van de RC213V-S en Fireblade werd geboetseerd (HSTC, wheeliecontrole, Rear Lift Control, Throttle-by-Wire, IMU, bochten-ABS, vijf rijmodi,…) en een blits TFT-kleurenscherm waarop je al die snufjes geprojecteerd krijgt – inclusief schakelindicator en laptimer. 

2024 Suzuki GSX-S 1000 GX: Innovatie met semi-actieve vering

Rijwielgedeelte

Maar wat ben je met een überpotent blok als daar geen gedegen rijwielgedeelte bijhoort? Dus hebben de Honda-ingenieurs gekozen voor een vederlicht gegoten alu twinspar-frame met alu achterbrug. Dat geheel steunt op een volledig instelbare Showa 41mm Big Piston USD-vork, en een al even volledig verstelbare Showa achterschokdemper met Pro-Link, terwijl het stuur is voorzien van een elektronische stuurdemper (HESD). De wielbasis bedraagt 1.370 mm, met een balhoofdhoek van 24,06° en een naloop van 100 mm. De zadelhoogte bedraagt 820mm, het leeggewicht is vastgelegd op 193 kg. Die kilo’s worden afgeremd door dubbele, radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen met 310mm remschijven vooraan, en een enkele opstelling (enkelzuiger, 220mm remschijf) achteraan. Om de 17-duimswielen liggen standaard Dunlop Roadsports2-banden.

Functionele styling 

Van het vleugellogo op de tank, over de functionele winglets, tot het scherp gepenseelde kuipwerk en dito ledverlichting, het windscherm onder een scherpe 38°-hoek: de CBR600RR heeft geen moeite om duidelijk te maken dat hij de snelste van de klas wil zijn. met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,555 is hij op dat vlak alvast de primus. De aerodynamica van de CBR1000RR Fireblade en de RC213V-S MotoGP-machine vervat in een zeshonderd. Waanzinnig.

Kleuren

Net als alle andere motoren in Honda’s supersportfamilie is de 2024 CBR600RR verkrijgbaar in twee kleuropties: mat Ballistic Black Metallic en de suggestieve Grand Prix Red HRC TriColour, de kenmerkende kleurstelling van Honda Racing Corporation (HRC).

Het bericht Opgestaan uit de doden: 2024 Honda CBR600RR! verscheen eerst op Motor.NL.

EICMA 2023: 2024 Kawasaki Z 7 Hybrid

Onze man is net terug van de persintroductie van de in alle opzichten bijzondere Ninja 7 Hybrid, en daar is de volgende telg in de hybride familie al! Kawasaki verdubbelt op EICMA z’n gamma met de aankondiging van de al even unieke 2024 Z 7 Hybrid.

Onderhuids identiek

Laat ons met de deur in huis vallen: de 2024 Z 7 Hybrid verschilt onderhuids niet zo heel veel met de Ninja 7 Hybrid. Ze maken beide gebruik van dezelfde, baanbrekende technologie, maar de ene doet ‘t met kuipwerk en de andere staat in z’n nakie. Het frame, subframe en de swingarm zijn identiek aan de Ninja, enkel de uitgeklede Sugomi-stijl onderscheidt ‘m van zijn broertje.

Eerste indruk 2024 Kawasaki Ninja 7 Hybrid: is de Ninja 7 Hybrid een gamechanger?

Dubbele motor, drie manieren van rijden

Net zoals de Ninja 7 Hybrid beschikt de Z 7 Hybrid over twee krachtbronnen, een 43,5 kW sterke, 451cc watergekoelde viertakt tweecilinder verbrandingsmotor, en een 9 kW elektrische tractiemotor. Op die manier kan je op drie manieren met de machine aan de rol.

Als volledige EV met automatische transmissie. Op die manier is de Z 7 Hybrid geschikt voor emissievrije zones en kan hij 12 km zuiver elektrisch rijden voordat de verbrandingsmotor naadloos de accu oplaadt – hybride, weet u nog?

In de Eco-Hybrid-modus werkt de elektromotor in harmonie met de verbrandingsmotor en biedt zo een “best of both worlds”-oplossing. Die biedt de keuze uit een automatische transmissie met zes versnellingen of handmatige versnellingskeuze via schakelpeddels op het linkerhandvat – dat uiteraard geen koppelingshendel heeft. Aanvullend heeft de Z 7 Hybrid ook een ‘wandelmodus’ voor gemakkelijk manoeuvreren en parkeren en een automatische stop bij stilstand.

Als het wat sportiever mag, dan vloeien de benzinemotor en de elektrische motor perfect samen in de sportmodus: met de  “E-Boost”-functie (via een peddelschakelaar op het rechter stuur) krijg je effectief al het potentiële vermogen gedurende 5 seconden ter beschikking. Ideaal voor een stoplichtenspurtje of voor wat extra peper bij een inhaalmanoeuvre. Het beste van twee werelden.

Beschikbaarheid en kleuren

De Z 7 Hybrid zal naar verwachting in het voorjaar van 2024 te koop zijn, in de volgende kleurstellingen:

  • Metallic Bright Silver/Metallic Matte Lime Green/Ebony
  • Metallic Matte Graphenesteel Gray/Ebony/Metallic Graphite Gray

Het bericht EICMA 2023: 2024 Kawasaki Z 7 Hybrid verscheen eerst op Motor.NL.

EICMA 2023: 2024 MV Agusta LXP Orioli

Het is intussen twee jaar geleden sinds MV Agusta ons voor ’t eerst probeerde warm te maken met z’n op de Cagiva Elefant geënte Lucky Explorer-concepten. Het 5.5-idee werd intussen via de slachtbank afgevoerd, maar de Lucky Explorer 9.5 bleef op de rails. Al duurde het wachten wel erg lang – tot nu: MV Agusta lanceert z’n LXP Orioli.

Het grote publiek zal nog even moeten wachten om een LXP in huis te halen: de opvallend witgelakte Orioli is een speciale, op 500 stuks gelimiteerde versie van de langverwachte hoogpoter. De LXP Orioli is genoemd naar rallyrijder Edi Orioli, die de Dakar tot vier keer toe op z’n naam schreef – twee keer aan het stuur van de Cagiva Elefant.

EICMA 2023 nieuws: dit is de 2024 Suzuki GSX-8R

Motor

Onderhuids huist de nieuwste versie van MV Agusta’s 3-cilinder lijnmotor, goed voor 931cc, 124 pk en 102 Nm. Daaraan gekoppeld is een 6-versnellingsbak en een 4e generatie MV EAS-quickshifter.

Voorts wordt het blok aangestuurd via ride-by-wire, en gecontroleerd door een 6-assige IMU. Die zet de deur open voor vier rijmodi, bochten-ABS (Continental MK100), tractiecontrole en cruisecontrole. Sleutelloos starten behoort tot de basisuitrusting, evenals een 7-inch TFT-kleurenscherm met alle mogelijke connectiviteit en ledverlichting rondom.

Rijwielgedeelte

Bovengenoemde triple huist in een dubbel wiegframe met trellis subframe en een alu swingarm. Dat steunt op een 48mm Sachs UPSD-vork en monoshock, die beide volledig verstelbaar zijn en een veerweg van 210mm ter beschikking hebben. Mede daardoor beschikt de LXP Orioli over 230mm grondspeling en bedraagt de zadelhoogte 850-870mm.

Gewichtsverlaging

Om de 21/18-inch spaakwielen liggen Bridgestone Battlax Adventure AX41, die afgeremd worden door onder meer twee Brembo Stylema-remklauwen en 320mm schijven vooraan. Droog weegt de LXP een potige 224 kg. Wie daar wat kilo’s van wil afpitsen, kan ‘m uitrusten met de speciale Termignoni-kit die bij deze LXP Orioli hoort: daardoor zakt het gewicht met maar liefst 4 kg.

Let op: de LXP Orioli is geen productiemodel, maar een gelimiteerde editie. MV Agusta is van plan om slechts 500 exemplaren van deze trail in de markt te zetten. De eerste leveringen staan gepland voor het einde van het eerste kwartaal van 2024, voor een nog onbekende prijs.

Het bericht EICMA 2023: 2024 MV Agusta LXP Orioli verscheen eerst op Motor.NL.