Dilatatievoegen glad? Schrikgevaar

Dit artikel werd eerder gepubliceerd door Motorrijdersactiegroep MAG. De MAG komt al 35 jaar op voor jouw belangen. Word lid of doneer!

Je neemt met nat weer een op- of afrit, je kruist in de bocht een metalen dilatatievoeg en je voelt beweging in je motorfiets. Ze zijn spekglad, melden motorrijders meer dan eens bij het MAG-meldpunt Gevaarlijke wegsituaties. Maar klopt dat wel? Hoog tijd om het er eens met een deskundige over te hebben.

De deskundige in kwestie is Paul Kuijper, expert vastgoed en infrastructuur bij Rijkswaterstaat. Hij is als geen ander bekend met meldingen over gladde stalen dilatatievoegen of voegovergangen. “Niet alleen motorrijders, maar ook automobilisten voelen soms beweging in hun voertuig.” Zulke meldingen waren in 2017 aanleiding voor een uitgebreid onderzoek naar een slipvastere oplossing.

Slijtlaag slijt

Het uitgangspunt bij Rijkswaterstaat is dat zo’n grofweg 40 cm brede voegovergang net zo stroef moet zijn als het aansluitende asfalt. Dat is op zich niet zo moeilijk. Met een slipvaste slijtlaag is het probleem vlot opgelost. Nadeel van die oplossing is alleen dat slijtlagen hun naam eer aandoen: ze slijten. Vervangen kan natuurlijk, maar dat betekent wel dat de bocht in kwestie afgesloten moet worden. Dat is bij snelwegbochten natuurlijk altijd een dingetje, om het maar voorzichtig uit te drukken. Bovendien duurt zo’n afsluiting wel even. Het slipvaste materiaal dat nu gebruikt wordt, moet liefst 24 uur kunnen uitharden voordat er verkeer overheen mag.

(Foto: Tehnobeton)

Slipvast reliëf

Als alternatief werd in 2017 gedacht aan stalen profielen met een slipvast reliëf. Met het contactvlak van een motorband als basis (denk aan een halve creditcard, meer is het niet) ging men aan het werk. Na geslaagde laboratoriumproeven met de eerste nieuwe profielen  besloot men om ze in de praktijk te laten testen door een aantal motorrijders en automobilisten. Eén profiel met wybertjes, de ander met richeltjes.

Wybertjes!

De test werd uitgevoerd in de op het kaartje getoonde bocht van de A2 naar de A10 Zuid, onderdeel van knooppunt Amstel, ten zuiden van Amsterdam. In een vergelijking met de oude voegovergangen waren alle testers het erover eens dat de nieuwe voegovergang met het wybertjesprofiel het best voldeed. De oplossing lag voor de hand. Dat profiel wordt overal geïnstalleerd. Toch?

(Foto: MAG Media)

Nieuwe ontwikkelingen

Toch niet. Eén van de eerste knooppunten waar de nieuwe wybertjesprofielen geplaatst werden, was het acht kilometer zuidelijker geleden knooppunt Holendrecht. En laten wij nu uitgerekend over dat knooppunt nogal wat meldingen over gladde dilatatievoegen krijgen… Bij Rijkwaterstaat is de locatie vanzelfsprekend ook bekend. Paul Kuijper: “De stroefheid van die profielen is daar aanzienlijk lager dan die van het aansluitende asfalt. Over het waarom tasten we nog altijd in het duister, helaas. We zijn nu dus bezig met het ontwikkelen van  een alternatieve voegconstructie die ruimte biedt voor een dikkere kunststof slijtlaag. De eerste proeven verwachten we nog dit jaar te kunnen doen.”

Zonder staal

Zijn voegovergangen zonder die stalen platen niet mogelijk? Paul Kuijper: “Zeker wel. Dan heb je het over verborgen voegovergangen. Nadeel is dat zulke voegovergangen duidelijk minder beweging kunnen opvangen. Daarom kunnen we ze alleen gebruiken in heel flauwe bochten. Dan moet je denken aan bochten met een boogstraal van 350 meter of meer.” De bocht waar de test werd uitgevoerd is aanzienlijk minder ruim, zoals het kaartje bij dit artikel laat zien: de boogstraal van die bocht is 200 meter, de helft van de diameter van de cirkel die de kromming van de bocht volgt.

(Foto: Open Street Map)

Gevaarlijk?

Voorlopig zitten we dus nog met die gladde, stalen voegovergangen. Hoe gevaarlijk zijn ze eigenlijk? Minder gevaarlijk dan je mogelijk denkt. Noch bij de politie, noch bij Rijkswaterstaat zijn ongevallen bekend met die gladde voegen als oorzaak. Dat is ook wel logisch. Bij een snelheid van 70 km/u zijn je banden niet langer dan 1/200 seconde met het metaal in aanraking. De daardoor veroorzaakte beweging is goed voelbaar, maar is uiteindelijk even subtiel als kortdurend. Op high-speedopnames van de met de testers meerijdende camerawagen zijn de bewegingen niet waarneembaar. “Het enige gevaar van de gladde voegen zit ‘m in het schrikmoment. Als je weet dat je die beweging kunt voelen maar dat je er niet door onderuitgaat, wordt ook dat gevaar gereduceerd. Je ziet de dilatatievoegen altijd liggen, dus je weet dan precies wat je op welk moment kunt verwachten.” 

Op snelheid

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je je motorfiets liever niet voelt glijden, al is het maar heel even. Ook daar is wat aan te doen: als je bochten waar zulke voegovergangen liggen niet sneller neemt dan op de voorgeschreven of geadviseerde snelheid, is je hellingshoek zo beperkt dat je – in principe – niets zal voelen.

Verkeersveiligheid in België: flitsen vanaf 3 km/u en puntenrijbewijs?

Meld gladheid

Merk je dat dilatatievoegen gladder worden, in de loop van de tijd, doe dan Rijkswaterstaat en je medeweggebruikers een plezier en meld het bij 0800-8002 of het Twitteraccount @RWSVerkeersinfo. Paul Kuijper: “Rijkswaterstaat monitort jaarlijks de stroefheid van het hele hoofdwegennet. Die stroefheid wordt per 100 meter wegvak berekend. De smalle voegen vind je in die gemiddelde waarde dan ook niet terug. Om te kunnen bepalen wanneer de slipvaste laag van een voegovergang aan vervanging toe is zijn we dus afhankelijk van feedback van de weggebruikers.” Geef je melding ook door aan het MAG-Meldpunt Gevaarlijke wegsituaties: dan zetten wij ‘m door op onze social media.

Tekst: Hugo Pinksterboer

Het bericht Dilatatievoegen glad? Schrikgevaar verscheen eerst op Motor.NL.

BMW doneert gloednieuwe BMW F 900 XR aan Koning Willem 1 College

BMW Group Nederland heeft een gloednieuwe BMW F 900 XR gedoneerd aan het Koning Willem 1 College in Den Bosch, een belangrijke motorfietstechniekopleiding in Nederland. Deze donatie stelt studenten in staat om praktijkervaring op te doen met geavanceerde motorfietstechnologieën. De overhandiging van de F 900 XR volgt op eerdere donaties van motorfietsen en testapparatuur door BMW aan het college.

BMW onthult de nieuwe R 12 en R 12 nineT

Tom Crooijmans, Head of Motorrad, benadrukt het belang van moderne technische training voor studenten, gezien de snel evoluerende aard van de motorfietsindustrie waar IT- en elektronica-expertise steeds belangrijker worden. De F 900 XR is uitgerust met diverse geavanceerde functies, zoals een vloeistofgekoelde tweecilinder, elektronische inspuiting, 3-wegkatalysator, adaptieve bochtenverlichting, en een TFT-kleurendisplay.

Naast de motorfiets zelf, biedt BMW ook technische documentatie en lesmateriaal van de BMW Group Training Academy aan. Dit wordt gedaan om de opleiding van motorfietstechnici te ondersteunen en studenten optimaal voor te bereiden op hun toekomstige carrière in de motorfietsindustrie.

Het bericht BMW doneert gloednieuwe BMW F 900 XR aan Koning Willem 1 College verscheen eerst op Motor.NL.

De Motor Podcast blikt terug op Bigtwin Bikeshow & Expo 2023

De Bigtwin Bikeshow & Expo 2023 in Houten was dit jaar niet alleen een platform voor de meest indrukwekkende custom motoren, maar ook het podium voor een spannende aflevering van de populaire Motorpodcast. De Bikeshow, gehouden op 3, 4 en 5 november, had de eer om Dennis en Peter, de bekende stemmen van de Motorpodcast, te verwelkomen.

In deze bijzondere aflevering stapte Dennis, bekend van zijn avonturen op het motorcircuit, in de wereld van Peter. Samen verkenden ze de Bigtwin Bikeshow, omringd door de krachtige, met twee cilinders uitgeruste motoren die het hart van elke motorliefhebber sneller doen kloppen. Ze dwaalden tussen de op maat gemaakte motorfietsen die kunst en techniek combineren, sommigen zelfs meer waard dan een huis!

30e editie Bigtwin Bikeshow & Expo ongekend succesvol

Deze podcastaflevering is niet alleen een terugblik op de hoogtepunten van de show, maar ook een viering van de passie en de gemeenschap die de Bigtwin Bikeshow & Expo zo uniek maken. Luister mee naar hun ervaringen en ontdek waarom dit evenement een hoogtepunt is voor iedereen die van motoren houdt.

Het bericht De Motor Podcast blikt terug op Bigtwin Bikeshow & Expo 2023 verscheen eerst op Motor.NL.

Royal Enfield Shotgun 650: een concept wordt werkelijkheid

Royal Enfield plant de lancering van het nieuwe Shotgun 650-model. Deze motorfiets is geïnspireerd op het SG650-concept uit 2021 en combineert klassieke elementen met moderne kenmerken.

Geïnspireerd op het SG650-concept

De Shotgun 650, ontworpen door hetzelfde team dat het SG650-concept heeft ontwikkeld, presenteert zich als een nauwe verwant van dit conceptmodel. Volgens Mark Wells, hoofdontwerper bij Royal Enfield, weerspiegelt de Shotgun 650 veel elementen van het oorspronkelijke concept.

Het model werd voor het eerst gepresenteerd op het Motoverse Festival in Goa, India.  Een gelimiteerde oplage van 25 motoren met een speciale lak werd exclusief aangeboden aan bezoekers van het evenement. Een massaproductieversie volgt begin 2024.

Royal Enfield: Europese lancering Meteor 350 Aurora

Motor en prestaties

De Shotgun 650 wordt aangedreven door een 648cc-tweecilinder en is gebaseerd op het beproefde 650 twin-platform van Royal Enfield. Deze motor levert 47 pk (ca. 35 kW) en biedt een koppel van zo’n 51,9 Nm.

Siddhartha Lal, Managing Director van Eicher Motors Ltd, omschrijft het rijgedrag van de Shotgun 650 als aangenaam, zowel op rechte stukken als in bochten.

Veelzijdige aanpassingsmogelijkheden

De Shotgun 650 biedt aanpassingsmogelijkheden zoals de keuze tussen een mono of een dubbel zadel. Ontwerpkenmerken zijn onder andere een nieuw wielontwerp met ABS, zwarte motoronderdelen, een dubbel uitlaatsysteem en verstelbare schokdempers.

Het bericht Royal Enfield Shotgun 650: een concept wordt werkelijkheid verscheen eerst op Motor.NL.

KTM verplaatst 300 Oostenrijkse banen naar China en India

Pierer Mobility AG, het moederbedrijf van de motorfietsmerken KTM, Husqvarna en GasGas, gaat tot 300 banen in Oostenrijk schrappen. Deze productie- en onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten gaan naar China en India.

De verplaatsing van productiecapaciteit heeft voornamelijk betrekking op de tweecilindermodellen van het merk. De 790 Duke komt al volledig uit China en de verwachting is dat CFMoto meerdere modellen in de 890 en de nieuwe 990-serie, in Azië, gaan maken. KTM en CFMoto hebben verder al een joint venture sinds 2017. Een andere strategische partner van KTM is Bajaj in India. Ze werken al samen sinds 2007 en alle 125, 200 en 390 modellen, evenals de 401 modellen van Husqvarna, worden sinds 2011 in India geproduceerd. In januari 2023 rolde de 1.000.000ste KTM-motorfiets van de productielijn in Pune.

Pierer Mobility Group (o.a. KTM, Husqvarna) één van snelst groeiende spelers in motorindustrie

De beslissing om tot 300 banen in Oostenrijk te schrappen, treft voornamelijk het hoofdkantoor in Mattighofen. Pierer rechtvaardigt deze stap met de ongunstige economische omstandigheden in Europa en de kostenvoordelen in Azië. De vermindering moet door natuurlijk verloop tot stand komen. Daarnaast gaat het aantal tijdelijke werknemers van 350 naar 250. Volgens het bedrijf krijgt slechts een klein aantal mensen direct ontslag.

Parallel aan de herstructurering in het motorfietssegment consolideert Pierer Mobility zijn fietsmerken. Het merk R Raymon is al verkocht aan de makers achter Winora en Haibike. Daarnaast gaat het Amerikaanse fietsmerk Felt in de loop van 2024 in de verkoop. De elektrische fietsen van GasGas en Husqvarna blijven echter in het portfolio.

Het bericht KTM verplaatst 300 Oostenrijkse banen naar China en India verscheen eerst op Motor.NL.

Ducati Diavel voor Bentley: vakmanschap en prestaties verenigd in een exclusieve motorfiets

Ducati en Bentley kondigen samen een nieuwe motorfiets in beperkte oplage aan die het beste van beide merken viert: de Ducati Diavel voor Bentley. Het project is ontstaan uit de samenwerking tussen de twee fabrikanten en verbindt Ducati en Bentley met een visie op prestaties, vakmanschap en exclusiviteit. Het resultaat is een opvallende synthese van technologie, stijl en prestaties die liefhebbers doet dromen. De fiets werd aan het publiek onthuld tijdens een evenement in Miami Beach, in de context van de Art Basel-week.

Op basis van de Diavel V4 heeft Ducati stijlkenmerken van de Bentley Batur geïntegreerd om een motorfiets te creëren die uniek is qua elegantie en design. De Diavel voor Bentley zal worden gemaakt in een genummerde serie van maximaal 500+50 exemplaren.

Het Centro Stile Ducati heeft in samenwerking met de ontwerpers van Bentley een nieuw ontwerp voor deze speciale motorfiets gemaakt, geïnspireerd op de Batur. De kleur Scarab Green, afkomstig uit het Bentley Mulliner-palet, wordt overal in de kuipdelen gebruikt.

De technische componenten van de Diavel V4 zijn herzien met behoud van de beslissende en agressieve lijnen. De gesmede velgen, ontworpen en gemaakt voor deze motorfiets, doen denken aan de vormen van de auto en zijn gespoten in Dark Titanium Satin.

Verschillende elementen van de Diavel voor Bentley weerspiegelen de kenmerken van de Batur, zoals de zijdelingse luchtinlaten, de driehoekige elementen achteraan en de voorspatbord, kuip en tank.

De Diavel voor Bentley bevat hoogwaardig koolstofvezel voor verschillende carrosserieonderdelen. (spatborden, koplampafdekking, motor-, uitlaat- en radiateurafdekkingen, radiateurkappen, zijpanelen, staartstuk)

Het zadel is geïnspireerd op het interieur van de auto en is met precisie vervaardigd. De dubbele uitlaat is opnieuw ontworpen om te harmoniseren met de verfijnde lijnen van de motorfiets.

Naast de 500 Diavel for Bentley exemplaren biedt Ducati ook een serie van slechts 50 exemplaren aan, genaamd Diavel for Bentley Mulliner. De 50 Diavel for Bentley Mulliners zullen exclusief beschikbaar zijn voor Bentley-klanten, die door directe samenwerking met de ontwerpers van de Centro Stile Ducati hun Diavel voor Bentley Mulliner kunnen configureren met verschillende kleuren voor het zadel, de voorremklauwen en koolstofvezel onderdelen en velgen. Ook voor de carrosseriedelen kunnen ze dezelfde kleur als hun auto kiezen, of een van de onderdelen uit het exclusieve palet geselecteerd door de ontwerpers van het bedrijf Crewe.

De Diavel voor Bentley wordt geleverd met een certificaat van echtheid, een passagierszadel en een motorhoes. De naam van het model en het productienummer van de eenheid zijn gegraveerd op een plaatje in de carbon afdekkap aan de rechterkant van de motorfiets.

De samenwerking tussen de twee fabrikanten heeft ook geleid tot de creatie van een Capsule Collection, waarmee klanten hun look kunnen compleet maken met een jethelm en een technisch jack in een limited edition.

De Diavel voor Bentley beschikt over de 1.158 cc V4 Granturismo-motor, een centraal element van zijn ontwerp. De motor is krachtig, rijk aan koppel maar ook extreem licht en compact. De uitlaat heeft een karakteristiek timbre.

  • Bold inspireert Bold: een genummerde en gelimiteerde oplage van 500 exemplaren, geïnspireerd op de Bentley Batur en gebouwd op de technische basis van de Diavel V4
  • Ducati Diavel voor Bentley Mulliner: een gelimiteerde en genummerde serie van 50 extra exemplaren, gereserveerd voor Bentley-klanten die de kans krijgen om de motorfiets nog unieker te maken
  • Gekenmerkt door een compleet nieuw ontwerp, unieke en verfijnde componenten en een speciale speciale kleurstelling
  • Ducati Diavel voor Bentley vertegenwoordigt de eerste samenwerking tussen de twee merken

Het bericht Ducati Diavel voor Bentley: vakmanschap en prestaties verenigd in een exclusieve motorfiets verscheen eerst op Motor.NL.

Matthias Walkner door blessure niet naar Dakar 2024

Matthias Walkner van Red Bull KTM Factory Racing herstelt goed na een operatie aan zijn linkerbeen. Hij liep deze blessure op tijdens een training in de Verenigde Staten. Helaas is de schade zo groot dat de Oostenrijker niet kan meedoen aan de Dakar Rally in januari.

Teamgenoot Kevin Benavides raakte onlangs ook geblesseerd aan zijn linkerbeen tijdens het trainen, maar naar verwachting zal de Argentijn op tijd hersteld zijn om aan de Dakar Rally deel te nemen. Tijdens een training met het team op 5 december is Matthias Walkner helaas van zijn KTM 450 RALLY gevallen en heeft hij zijn scheen- en kuitbeen en enkelgewricht gebroken. Hij is naar het ziekenhuis in Palm Springs gebracht, waar hij succesvol is geopereerd om de schade te herstellen. In de toekomst zal de winnaar van de Dakar Rally 2018 nog een operatie moeten ondergaan, die hij hoopt in Oostenrijk te kunnen laten doen.

Route Dakar 2024 gepresenteerd: deelnemers staan voor nieuwe uitdagingen

Het waren moeilijke dagen voor het Red Bull KTM-team, omdat ook Kevin Benavides tijdens een test op zondag 3 december zijn linkerbeen heeft geblesseerd. Gelukkig was de blessure van Kevin niet ernstig, maar moest hij zijn trainingsschema inkorten. Met minder dan een maand te gaan tot de start van de Dakar Rally, wordt verwacht dat Benavides positief zal herstellen en aan de rally zal deelnemen.

Het bericht Matthias Walkner door blessure niet naar Dakar 2024 verscheen eerst op Motor.NL.

MV Agusta brengt ‘Super-Exclusieve’ Superveloce Arsham uit

MV Agusta en Daniel Arsham hebben samengewerkt aan een super-exclusieve gelimiteerde serie van de MV Agusta Superveloce. Deze serie, genaamd de Superveloce Arsham, bestaat uit slechts zes stuks. De onthulling van deze speciale motorfiets vond plaats op de Miami Art Basel op 8 december.

De MV Agusta Superveloce is momenteel het meest iconische model van het merk en het kenmerkende neo-retro ontwerp is gekozen door kunstenaar Daniel Arsham om zijn unieke erosietechniek toe te passen. Arsham staat bekend om zijn avant-gardistische benadering van kunst, waarbij hij sculpturen creëert die de voortgang van de tijd weergeven. Zijn werk heeft vaak betrekking op symbolen en gebaren die tijdloosheid overstijgen.

De keuze voor de Superveloce als basis voor dit project was logisch, gezien z’n verontrustende aantrekkingskracht, avant-garde karakter en knipoog naar klassieke motoren. Met slechts zes eenheden zal dit model een zeldzaam verzamelobject worden.

Timur Sardarov, CEO van MV Agusta Motor S.p.A., is enthousiast over de samenwerking en ziet veel overeenkomsten tussen MV Agusta en Daniel Arsham in termen van waarden en filosofie. Daniel Arsham zelf is gefascineerd door de automotivewereld en zag in dit project de mogelijkheid om een functionele motorfiets te transformeren tot een sculptuur met behulp van zijn kenmerkende erosietechniek.

Wie is Daniel Arsham?

Daniel Arsham is een internationaal bekroonde kunstenaar uit New York en zijn werk omvat verschillende disciplines, zoals beeldende kunst, architectuur, performance, design en film. Zijn esthetiek draait om het concept van fictionele archeologie en hij experimenteert met tijdloze symbolen en gebaren over culturen heen.

In de afgelopen jaren heeft Arsham ook commerciële ondernemingen opgezet gericht op gelimiteerde kunstwerken, waardoor zijn werk een breder publiek bereikt. Hij werd zelfs benoemd tot creatief directeur van de Cleveland Cavaliers in 2021, waarmee hij de eerste beeldend kunstenaar werd die deze functie bekleedde.

Het werk van Daniel Arsham is tentoongesteld in gerenommeerde musea over de hele wereld, waaronder PS1 in New York en het Museum of Contemporary Art in Miami.

Het bericht MV Agusta brengt ‘Super-Exclusieve’ Superveloce Arsham uit verscheen eerst op Motor.NL.

Revolutie in motorfietskleding: Inductieve verwarmingstechnologie op de opkomst?

Indian Motorcycles wil de wereld van motorfietskleding veranderen met een baanbrekende inductieve verwarmingstechnologie die comfort en efficiëntie naar een nieuw niveau tilt. Dit blijkt uit een octrooi van Indian Motorcycles.

Warm de winter door: Innovatieve oplossing van Indian Motorcycles

Voor doorgewinterde motorrijders die ook in het koude seizoen hun passie niet willen opgeven, zou er binnenkort een revolutionaire oplossing beschikbaar kunnen zijn. Indian Motorcycles werkt aan nieuwe, verwarmde motorfietskleding die zonder kabels werkt en in plaats daarvan gebruikmaakt van inductieve energieoverdracht. Geïnspireerd door draadloze opladers voor smartphones, zou deze ontwikkeling het motorrijden in de winter fundamenteel kunnen veranderen.

Hoe werkt het systeem?

Het principe is eenvoudig en toch geniaal: De motorfietskleding wordt opgeladen via de motorfiets zelf, vergelijkbaar met een smartphone die opgeladen wordt op een laadstation. In plaats van bekabelde verwarmingstechniek, maken de ontwikkelaars van Indian gebruik van innovatieve inductietechnologie. Op verschillende plaatsen van de motorfiets zijn inductiespoelen geplaatst, zoals het zadel, de rugleuning, voetsteunen en het stuur. Hierdoor kan de kleding tijdens het rijden worden opgeladen, wat resulteert in een efficiëntere warmteoverdracht direct naar het lichaam van de bestuurder.

Meer dan alleen warmte

Indian Motorcycles gaat nog een stap verder. De technologie omvat ook sensoren die de temperatuur regelen, waardoor er constant en aangenaam warmte wordt geboden. Motorrijders hoeven zich dus geen zorgen meer te maken over handmatig instellen van de temperatuur. Het systeem past zich automatisch aan aan de omgevingsomstandigheden, vergelijkbaar met een automatisch klimaatregelsysteem.

Accu op peil houden via een mat.

De toekomst is draadloos

Een ander interessant kenmerk is de mogelijkheid om de motorfiets zelf draadloos op te laden via een draadloze oplaadmat. Dit kan worden bereikt door de zijstandaard van de motorfiets op de mat te plaatsen. Zo’n innovatie biedt niet alleen comfort, maar ook efficiëntie in het beheer en onderhoud van de motorfiets.

Hoewel mobiele telefoons al problemen ondervinden met verlengde laadtijden bij inductieladen, lijkt het momenteel nog ver weg om deze technologie bruikbaar of praktisch te maken voor het opladen van een motorfiets.

Een blik op de toekomst

Hoewel sommige aspecten van het octrooi misschien nog vergezocht lijken, zoals het gebruik van hartslagsensoren in kleding, toont het basisidee van inductieve energieoverdracht voor verwarmde motorfietskleding veel potentieel. Deze technologie zou een significante verbetering kunnen betekenen ten opzichte van de huidige beschikbare opties. Het octrooi geeft echter ook aan dat een universele, merkoverstijgende standaardisatie van de technologie een uitdaging zou kunnen vormen.

Het bericht Revolutie in motorfietskleding: Inductieve verwarmingstechnologie op de opkomst? verscheen eerst op Motor.NL.

BMW brengt 28 nieuwe motorkledings-stukken uit

BMW Motorrad heeft onlangs zijn nieuwe kledingcollectie voor 2024 gelanceerd. Deze collectie bevat in totaal 28 nieuwe producten op het gebied van motorkleding.

Enkele hoogtepunten uit de collectie zijn onder andere de Sao Paulo-helm, verkrijgbaar in nieuwe kleuren zoals Matter en Nucleus, en de London broek, nu beschikbaar in lichtgrijs en blauw. Ook nieuw zijn de Seoul GORE-TEX sneakers, verkrijgbaar in kaki. Een opvallend nieuw item is het Swartberg AIR Jacket met een sportieve blouson snit. Dit jack heeft een slijtvast polyamide buitenmateriaal en zorgt voor langdurige ventilatie. Daarnaast zijn er ook de Gavia AIR-laarzen, gemaakt van ademend materiaal met een hoog niveau van luchtdoorlaatbaarheid dankzij speciale voering en buitenmaterialen. Deze laarzen hebben ook een lichtgewicht tussenzool en gripvaste Vibram buitenzool, waardoor ze comfortabel zijn om mee te wandelen.

BMW onthult de nieuwe R 12 en R 12 nineT

Voor liefhebbers biedt BMW de System 7 Carbon EVO opvouwbare helm aan, die zowel comfort als veiligheid biedt. Deze helm is verkrijgbaar in nieuwe kleuren voor het komende seizoen. De Aravis AIR jas is ook vernieuwd met een frisse blauw-grijze kleur die perfect is voor hete dagen tijdens het motorseizoen. En de Gerlos broek komt nu in een nieuwe kleurencombinatie.

Op het gebied van praktische kleding heeft BMW bijvoorbeeld de GS Karakum GORE-TEX jas, met een drielaagse constructie en nieuwe kleurencombinaties. Ook de robuuste GS Puna GORE-TEX jas is vernieuwd met nieuwe kleuren voor het komende seizoen. Voor bescherming tegen wind, slecht weer en vuil is er de 2024 GS Rallye GORE-TEX Jas, die goed geventileerd is en een waterdichte buitenlaag heeft. De bijpassende GS Rallye GORE-TEX broeken zijn ook verkrijgbaar in nieuwe kleurstellingen. En voor betrouwbaarheid, veiligheid en comfort tijdens zowel toeren als enduro rijden biedt BMW de waterdichte VentureGrip Pro GORE-TEX laars aan.

Rijderskleding

Voor sportieve rijders is er ook genoeg nieuws in de collectie. Zo is de M Pro Race GORE-TEX laars nieuw voor 2024, met grote harde kunststof beschermingselementen en zijdelingse magnesium glijders op de hiel en teen van de laars. Het sportieve Downforce jack komt nu in een nieuwe kleur en de KnitRace sneakers combineren modern design met motorfietsmateriaal en bieden ademend comfort. Deze sneakers zijn gecertificeerd als motorlaarzen (niveau 1) dankzij schakelpookbescherming en andere veiligheidskenmerken. Verder zijn er ook nieuwe kleuren beschikbaar voor de ProRace handschoenen.

Volgens BMW zijn er ook kledingstukken ontworpen voor mensen die puur van het rijden houden. De Spandau jas, gemaakt van slijtvast denimweefsel, combineert veiligheid en functionaliteit met een klassieke uitstraling. En de Westend leren jas combineert klassiek design met uitstekende functionaliteit en veiligheid, inclusief NP-Flex beschermers op de schouders en ellebogen. Ook nieuw is de Moosach broek, gemaakt van slijtvast denimweefsel en gevoerd bij de dijen. En voor het motorseizoen 2024 biedt BMW ook de Treptow GORE-TEX veterschoen aan, die zowel functioneel als stijlvol is.

Tot slot is er de Schwabing jas, een heropleving van een klassieker in een nieuw ontwerp voor 2024. Deze jas heeft traditionele dubbele strepen op de mouwen en biedt veiligheid dankzij NP-Flex-beschermers op de schouders en ellebogen. Daarnaast heeft hij genoeg opbergruimte met twee buitenzakken en drie binnenzakken.

Het bericht BMW brengt 28 nieuwe motorkledings-stukken uit verscheen eerst op Motor.NL.