Easy Rider krijgt moderne remake

Een van de beroemdste motorfilms aller tijden krijgt een moderne remake. Eigenaren van de rechten op Easy Rider bevestigen dat een nieuwe film in het beginstadium van productie verkeert. Het nieuws komt van entertainment- en lifestyle-uitgever Variety, die bevestigt dat een consortium van belanghebbenden en producenten momenteel schrijvers en regisseurs zoekt voor de nieuwe film.

Easy Rider werd in juli 1969 uitgebracht met Peter Fonda, Dennis Hopper en Jack Nicholson in de hoofdrollen. De film bracht de reis van Fonda en Hopper in kaart, terwijl de twee door het diepe zuiden van Amerika toerden op aangepaste Harley-Davidson choppers. Terwijl de acteurs later wereldwijde bekendheid zouden krijgen, waren het de motorfietsen de echte sterren van de film waren.

Triumph Scrambler 1200 XE uit James Bond-film geveild voor 156.000 euro

Eén motorfiets in het bijzonder werd een van de beroemdste filmmotoren aller tijden, de ‘Captain America’ chopper met Stars & Stripes. Die motorfiets – de laatst overgebleven van de twee die voor de film werden gebruikt –  zou eerder dit jaar zijn verkocht voor 1,3 miljoen dollar, hoewel Peter Fonda niet zo zeker was van de authenticiteit van de machine.

Remake van motorfilm Easy Rider in aantocht

Alle gekibbel daargelaten, de nieuwe film gaat door, hoewel het nog maar de vraag is hoe het eindproduct eruit zal zien. Variety meldt dat het niet gaat om een regelrechte reboot, maar om een remake van de film voor de moderne tijd, gericht op de hedendaagse tegencultuur.

Maurice Fadida, een van de producenten van de remake, verklaarde:

‘Ons doel is om voort te bouwen op het verhaal over tegencultuur en vrijheid dat het origineel ons naliet, en de jeugd van vandaag een film te geven die serieuze aandacht besteedt aan hun eigen tegencultuur en uitdagingen. Wat de jonge kijkers van nu meemaken in hun dagelijks leven lijkt misschien gek voor oudere generaties, maar het kan heel goed de maatschappelijke norm worden, zoals het geval was met de culturele verschuiving van de late jaren zestig. Wij hopen een rol te spelen in die verschuiving.’

Het bericht Easy Rider krijgt moderne remake verscheen eerst op Motor.NL.

Wat als Alesi, Schumacher en Senna in de MotoGP hadden geracet?

MDurán Design probeerde zich voor te stellen hoe enkele beroemde F1-kleuren eruit zouden hebben gezien als ze in de MotoGP hadden geracet.

In alle motorsportcompetities zijn er liveries die geschiedenis hebben geschreven en miljoenen fans hebben doen dromen. De F1 vormt daarop geen uitzondering: het rood en wit van de Marlboro-kleuren blijft bijvoorbeeld onlosmakelijk verbonden met de mythe van Ayrton Senna, net als het zwart en goud dat de Braziliaan door de jaren heen bij Lotus droeg. Maar hoe zouden deze graphics eruit hebben gezien als deze teams in de MotoGP hadden geracet in plaats van in de Formule 1?

2023 BMW S 1000 RR: eerste vragen na de test

Die vraag wordt beantwoord door de Spaanse ontwerper MDurán Design, die vijf prototypes bedacht in evenveel beroemde circuitkleuren. We hebben het over de kleuren waarmee de McLaren en Lotus van Ayrton Senna, de Ferrari van Jean Alesi, de Williams van Nigel Mansell en de Benetton van Michael Schumacher zouden zijn voorzien.

Het bericht Wat als Alesi, Schumacher en Senna in de MotoGP hadden geracet? verscheen eerst op Motor.NL.

Central Classics staat 17 en 18 december weer op de agenda

In december gaat het er weer van komen, we hebben er lang genoeg op gewacht. De internationale beurs in het hart van Nederland met 10.000 m2 oldtimer motoren, bromfietsen en onderdelen: Central Classics in de Expo Houten hallen.

Een week voor Kerst

Met de inmiddels bekende mix van standhouders uit binnen- en buitenland wordt iedere beschikbare plek van Expo Houten gevuld met de meest uiteen lopende zaken op motor- en bromfietsgebied vanaf bouwjaar 1980 en ouder. Hoofdzaak zijn natuurlijk de klassieke tweewielers zelf, motoren en bromfietsen en de onderdelen. Je vindt er ook documentatie, kleding, helmen, gereedschap, enz., maar dat blijft in verhouding en liefst gespecialiseerd zodat er zeker een gevarieërd aanbod is. En een goede week voor Kerst zal de Kerstsfeer zeker niet ontbreken.

Zelf doen?

Schuur opgeruimd, garage uitgemest of wat leuke motor- of brommerspullen over? Meld je dan aan voor een stand op de beurs (denk wel a.u.b. aan de 1980 bouwjaargrens). Probeer het eens, er staan tussen de professionele standhouders meer particulieren die er een mooi weekend van maken. En samen met wat vrienden wordt het alleen maar leuker!

E-tickets

Wie zo vlot mogelijk binnen wil komen kiest voor de e-tickets, verkrijgbaaar via de Central Classics site.

Mini-colleges

Natuurlijk zijn er weer de mini-colleges, gratis te volgen in de entreehal. Presentaties van zo’n 40 minuten over diverse onderwerpen, zoals de techniek achter betrouwbare electronische ontstekingen en de geschiedenis van het Nederlandse merk  Berini. Een derde mini-college zit in de pijplijn. Gegeven dóór liefhebbers vóór liefhebbers, en het belooft weer interessant te worden. De onderwerpen zullen op de site worden aangekondigd zodat u van tevoren al een keuze kunt maken welk mini-college u wilt volgen.

Gratis parkeren

Iedere hal heeft een terras om van een drankje en een hapje te kunnen genieten, én dan is er het restaurant om uitgebreider te eten. Alles bij elkaar kun je gemakkelijk een dag op de beurs doorbrengen. Entree € 12, dames en kinderen tot 12 jaar gratis toegang, en parkeren is gratis. Vier kilometer van Utrecht en gemakkelijk bereikbaar langs de A27. Een prima mogelijkheid om op rijdbare afstand vanuit het hele land klassieke motoren en bromfietsen te zien, onderdelen te zoeken én andere liefhebbers te ontmoeten.

Allemaal ingrediënten voor een mooi beursweekend!

De beurs wordt op zaterdag 17  en zondag 18 december gehouden in Expo Houten, Meidoornkade 24, 3992 AE Houten. Entree € 12,00, dames en kinderen tot 12 jaar zijn gratis. Parkeren is gratis.

Openingstijden zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur, zondag van 10.00 tot 16.00 uur.

Kijk voor up-to-date informatie op www.CentralClassics.nl.

Het bericht Central Classics staat 17 en 18 december weer op de agenda verscheen eerst op Motor.NL.

Ticketverkoop Harley-Davidson 120th Anniversary Festival Budapest gestart

Het Harley-Davidson European 120th Anniversary Festival vindt plaats van 22 t/m 25 juni 2023 en zal een opmaat zijn voor het sensationele Homecoming-event in de thuisstad van Harley-Davidson, Milwaukee, Wisconsin, VS, van 13 t/m 16 juli 2023. Boedapest belooft een magneet te zijn voor Harley-Davidson-fans en heeft meer dan genoeg te bieden om bezoekers vier dagen te vermaken. Zo is er een Harley-Davidson Expo met de nieuwste modellen, een Custom Bike Show met unieke customs en een motorparade waaraan duizenden rijders zullen deelnemen. Deze parade, langs de iconische bezienswaardigheden van Boedapest, wordt een uniek spektakel voor zowel de lokale bevolking als bezoekers.

De ‘Indiase’ Harley-Davidson komt eind 2023

Historisch feest

Het Puskás Aréna Park ligt in het hart van de stad Boedapest. Het is de thuisbasis van het Hongaarse nationale voetbalteam en biedt onderdak aan grote concerten en andere evenementen. Het 120th Anniversary Festival zal plaatsvinden op het terrein van Aréna Park, inclusief de avenue en de omliggende buiten- en binnen faciliteiten rond het stadion. De locatie is een ongeëvenaarde basis voor dit historische feest, waar bezoekers kunnen genieten van een breed scala aan attracties. Denk aan ruim 50 bands die elke dag tot middernacht muziek maken op vier podia, naast twee internationale headline-acts op vrijdag en zaterdag (die later bekend worden gemaakt). Andere hoogtepunten zijn motorstuntshows, een familie-entertainmentzone, een klassieke autoshow, kermisattracties en nog veel meer.

Kolja Rebstock, Vice President Harley-Davidson in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertelt: “Ik zie enorm uit naar ons 120-jarig jubileumfestival in de prachtige stad Boedapest. Deze centrale locatie, niet alleen in Boedapest en Hongarije maar ook in Europa, maakt het festival en ons merk toegankelijk voor een groot publiek. Ik kan niet wachten om Harley-Davidson-rijders, Harley Owners Group-leden, de bredere rijdersgemeenschap en de lokale bevolking te verwelkomen bij dit ongelooflijke feest!’

Vroegboekers

De online kaartverkoop voor het evenement is inmiddels gestart, met aantrekkelijke early bird-pakketten voor vroegboekers en kortingen voor Harley Owners Group-leden. Er wordt veel vraag naar tickets verwacht, met fans van het legendarische merk die uit heel Europa en daarbuiten samenkomen om deze mijlpaal te vieren. Bezoek de website voor meer informatie over het festival, inclusief de verkoop van tickets*: https://hd120budapest.hu.

*Early bird tickets beschikbaar tot eind December 2022.

Het bericht Ticketverkoop Harley-Davidson 120th Anniversary Festival Budapest gestart verscheen eerst op Motor.NL.

KTM volop bezig met voorbereiding KTM 1290 SMT

De ontwikkeling van de crossover van de KTM 1290 Super Adventure, die enkele maanden geleden werd gespot, is in volle gang en gaat door met een verfijning van het chassis. De nieuwe spionagefoto’s die tijdens tests werden geschoten, volgen op die van de nieuwe 1290 Super Adventure S en 1290 Super Adventure R

In tegenstelling tot de Super Adventure behoudt dit bij de rijtests betrapte exemplaar de esthetische basis van de huidige 1290 R. Het meest interessante aspect betreft het chassis. Deze KTM zou een nieuw model zijn in de 1290-familie en zou kunnen verkeren tussen de on-off versies (met 19″ velg voor) en de 1290 Super Duke GT, die onlangs als 2023-model werd voorgesteld.

Roland Sands ontwerpt KTM 1290 Super Adventure R opnieuw

Een sportieve KTM-crossover zal concurreren met de nieuwste Ducati Multistrada V4 Pikes Peak. Het model zou ook de erfgenaam kunnen zijn van de 990 SMT. Deze motorfiets verliet al in 2013 het toneel. Veel liefhebbers wachten sindsdien nog steeds op een opvolger. Maar het lijkt of deze 1290 een meer toeristische en minder sportieve inslag heeft dan de oude 990. En dat is een benadering die beter aansluit bij de huidige trend – verhoogde sturen – in het sportieve segment.

Technisch gezien is er veel gemeen met de 1290 Super Adventure S. Dat is het zeker niet voor de nieuwe velgen in de maat 17 inch, zoals bij de Super Duke GT. Het remsysteem maakt gebruik van Brembo Stylema-remklauwen aan de voorzijde, zoals bij de Super Duke GT.

Het frame lijkt op dat van de Super Adventure en het achterframe is van aluminiumlegering, vastgeschroefd aan het stalen buizenframe. Het voorspatbord is in vergelijking met de GT een nieuw ontwerp. En let ook op de volledig instelbare WP-vering – vergelijkbaar met die van de R – die een kortere veerweg heeft. Dat is te merken aan de lagere zit- en stuurhoogte vanaf de grond, wat niet alleen te wijten is aan het kleinere voorwiel. Er is ook een meer naar voren gerichte set-up.

Het meest opvallende is de andere dubbele achterbrug in vergelijking met het eerste model. Het geheel lijkt zeer gericht op asfalt, met in het achterhoofd motorrijders die helemaal geen compromissen tussen terrein en asfalt, maar juist de voorkeur geven aan sportiviteit op de weg. En daar zijn er meer dan genoeg van…

Het valt nog te bezien of en wanneer deze SMT er komt. Realistisch gedacht is dat niet voor 2024.

Bron: foto’s van 1000ps.at

Het bericht KTM volop bezig met voorbereiding KTM 1290 SMT verscheen eerst op Motor.NL.

Win een droomreis naar IJsland t.w.v. € 8.220,-!

Op 31 december geven we een droomreis van Edelweiss Bike Travel naar IJsland weg. Meld je aan voor de Riders Club en wellicht rijd jij volgend jaar door het machtige IJslandse landschap. Daarnaast ontvang je tot 31 december een Motul Wash & Shine kit t.w.v. € 27,95 cadeau!

Wat moet je doen:

Stap 1: word hier lid van de Riders Club
Stap 2: vul het formulier in via de clubnieuwsbrieven
Stap 3: check op 5 januari op de website of je gewonnen hebt

Actievoorwaarden:

  • De prijs is niet in te wisselen tegen contant geld;
  • De prijs is niet overdraagbaar;
  • Winnaar wordt in week 1 (2023) persoonlijk op de hoogte gebracht, aansluitend volgt publieke publicatie;
  • Deze winactie loopt van 1 t/m 31 december 2022;
  • Deze winactie is exclusief voor leden van de Riders Club die op 31 december 2022 lid zijn. Eventuele overige deelnemers worden uitgesloten van deze winactie.

Welkomstcadeau

Word tussen 1 t/m 31 december 2022 lid van de Riders Club en ontvang een Motul Wash & Shine kit t.w.v. € 27,95 cadeau!

Ervaar de grotendeels ongerepte en pure natuur op deze toer door de Hooglanden van IJsland.

IJsland staat bekend om zijn ongerepte natuur, stomende vulkanen en adembenemende landschappen met spectaculaire motorroutes. Met recht een droombestemming voor motorrijders.

Op 31 december 2022 geven we een droomreis naar IJsland weg met Edelweiss Bike Travel t.w.v. € 8.220,-. Exclusief voor clubleden van de Riders Club. Dus word jij voor 31 december lid? Dan maak je kans op deze droomreis!

Deze droomreis start in Reykjavik, van daaruit trekken we noordwaarts naar de Hooglanden, waar we onderweg de eerste majestueuze geisers en prachtige watervallen kunnen zien. De weg waarop we zullen rijden is de hoofdweg van het land, de beroemde Ring Road of Hringvegur. Later zullen we deze weg verruilen door minder druk bereden gravelwegen, waar iedere offroad-liefhebber aan zijn trekken komt. Ook al nodigen de wegen ons uit om door te blijven rijden, de kans om foto’s te maken van de grootste gletsjer van Europa, de Vatnajökull, mag je gewoon niet laten schieten.

Daarna rijden we terug naar de kust, opnieuw via de Ring Road, om weer in Reykjavik aan te komen, waar ons motoravontuur een elf dagen geleden begon.

Start en einde Reykjavík
Luchthaven Reykjavík
Duur 11 dagen vakantie, 9 rijdagen (15-25 juli 2023)
Route/afstand ca. 2.100 km
Dagelijkse afstanden ca. 150-300 km per dag
Accommodaties Comfortabele hotels en pensions
Hoogtepunten Hveravellir, Glaumbær, Landmannalaugar, Skaftafell National Park, Húsavík, Dettifoss, Langjökull, Vatnajökull, Gullfoss, Jökulsárlón, Lakagígar, Blue Lagoon en Geiser Strokku

De dagelijkse ritten zijn bij benadering en kunnen variëren. De eerste en laatste dag die in het reisschema worden genoemd zijn de aankomst- en vertrekdagen; op deze dagen wordt niet gereden. Houd rekening met het tijdsverschil tussen uw land van herkomst en uw reisbestemming. De aankomsttijd moet op de dag van aankomst voor 15.00 uur geregeld zijn. Boek uw vluchten dienovereenkomstig. Route en overnachtingsplaatsen kunnen veranderen door onvoorziene gebeurtenissen.

Let op: deze motorreis is niet geschikt voor mensen met beperkte mobiliteit.

Inbegrepen in de reis

  • Alle overnachtingen (comfortabele middenklassehotels) tijdens de hele rondreis
  • Iedere dag ontbijt
  • Aantal diners
  • Motorfietsverhuur met onbeperkt aantal kilometers
  • WA-verzekering voor motoren
  • Uitgebreide motorverzekering voor motorfietsen met eigen risico volgens het geboekte model motorfiets
  • Reisinformatiepakket met veiligheidstips, details over hotels, route en bezienswaardigheden, in het Engels of Duits
  • Engels en Duits sprekende reisleider op de motor
  • Busje voor bagagevervoer (1 stuk per persoon) tijdens de gehele tour
  • Edelweiss rijtips

Niet inbegrepen in de reis

  • Retourvlucht Reykjavík
  • Alle diensten die niet als inbegrepen zijn vermeld en alle zaken van persoonlijke aard
  • Optionele diensten
  • Optionele verlaging op het eigen risico van de inbegrepen motorverzekering (Cover All / Cover Plus)

Mogelijke huurmotoren IJsland reis

De droomreis rijd je op een huurmotor van Edelweiss Bike Travel. Hiervoor kun je kiezen uit een brede selectie premium motoren. Je kunt ook voor een zwaarder model kiezen. Hiervoor geldt een meerprijs wat voor eigen rekening is.

Inclusief in de winactie (motorfiets naar keuze o.b.v. beschikbaarheid)

  • BMW F 750 GS (LSP)
  • Yamaha Ténéré 700
  • BMW F 850 GS
  • Honda CRF 1100 L Africa Twin
  • Honda CRF 1100 L Africa Twin DCT
  • Suzuki V-Strom 1050 XT
  • Triumph Tiger 900 Rally Pro

Optioneel: meerprijs € 400,00

  • BMW R 1250 GS
  • Triumph Tiger Explorer

Optioneel: meerprijs € 480,00

  • BMW R 1250 GS Adventure

Alvast weten wat je te wachten staat? Kijk dan onderstaande video!

Over Edelweiss Bike Travel

Sinds 1980 organiseert Edelweiss Bike Travel motorreizen in stijl, voor iedereen en bijna overal: voor avontuurlijke motorrijders, ontdekkingsreizigers, lekkerbekken en voor wie gewoon wil genieten van het comfort van een begeleide motorvakantie.

Met Edelweiss Bike Travel is je motorreis meer dan alleen het volgen van een gids. Het is een lifestyle op reis. Een Edelweiss tour is garantie voor een zorgeloze vakantie. En als je aan het eind van een rijdag met een grote glimlach op je gezicht van je motor afstapt, dan weten zij dat ze hun werk goed hebben gedaan! Deze momenten bewijzen dat ze echt “the best ride there is” bieden!

Zij zorgen voor je. Dat is niet alleen een marketingclaim. Er zijn meer dan 46.000 tevreden motorrijders die uit eerste hand weten dat Edelweiss Bike Travel synoniem staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid, deskundigheid en know-how.

Het bericht Win een droomreis naar IJsland t.w.v. € 8.220,-! verscheen eerst op Motor.NL.

Bijgewerkte UM Renegade ST komt in 2023 naar Europa

UM, een Colombiaans motorfietsbedrijf dat in 1951 werd opgericht, staat vooral bekend om zijn budgetvriendelijke cruisers in Amerikaanse stijl met kleine cilinderinhoud. Het bedrijf kan zijn prijzen laag houden omdat het zijn modellen betrekt van Chinese fabrikanten. De tweewielers van UM, die vooral populair zijn in Europa en delen van Azië, zijn ideaal voor beginners dankzij hun soepele prestaties en betaalbare prijskaartjes.

Het nieuwste model, de Renegade ST, wijkt niet echt af van de stylingconventie van het merk, want het ziet er nog steeds uit als een Amerikaanse cruiser, zij het aan de kleinere kant. Hij zal op de Europese markt worden aangeboden voor het modeljaar 2023 in zowel 125cc als 300cc motoren. De motor van de Renegade ST 300 is afkomstig van de Chinese fabrikant CFMOTO. Het vermogen wordt overgebracht via een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De F43 Tributo Tamburini laat je sprakeloos achter

De 125cc-versie voldoet aan de A1-voorschriften, met een maximaal vermogen van ongeveer 14 pk. De UM Renegade ST is uitgerust met standaard 41 millimeter telescoopvorken en twee schokdempers met voorbelasting. Hij rijdt op 17-inch voorwielen en 15-inch achterwielen en heeft een zithoogte van slechts 770 millimeter. Over het geheel genomen is de UM Renegade ST een vrij lichte cruiser van 182 kilogram met een volle benzinetank.

Andere kenmerken zijn twee Bluetooth speakers, een TFT instrumentenpaneel en volledige LED verlichting. De motor heeft een hoog stuur en naar voren geplaatste bedieningselementen die de rijder een zeer ontspannen en relaxte zithouding geven. Er is ook een sissy bar achteraan voor als je met z’n tweeën rijdt. De UM Renegade ST zal naar verwachting ongeveer 4.000 euro opbrengen in 125cc-uitvoering en 5.000 euro voor de 300cc-versie. De nieuwe cruiser zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023 op de Europese markt komen.

Bronnen: Motociclismo, BikeIT

Het bericht Bijgewerkte UM Renegade ST komt in 2023 naar Europa verscheen eerst op Motor.NL.

2023 BMW S 1000 RR: eerste vragen na de test

Het zijn drukke tijden bij BMW. Gisteren reden we met de nieuwe M 1000 R, vandaag was het de beurt aan de grondig vernieuwde S 1000 RR. De 2023-versie van de snelste BMW kreeg tal van aanpassingen. Maar vooral de enorme hoeveelheid elektronica waarmee deze Duitse superbike uitpakt is indrukwekkend. Onze man trok met een onwaarschijnlijke nieuwsgierigheid naar het circuit van Almeria voor een dagje stoeien met pk’s en settings.

Motor.NL: Wat viel er je het meest op tijdens deze eerste kennismaking?

German Ooms: “Wel, als je dat heel letterlijk bedoelt, dan moet ik de nieuwe winglets als eerste vermelden. Die kunnen op een moderne superbike natuurlijk niet ontbreken. Nu moet ik zeggen dat ze in het geval van de S 1000 RR mooi geïntegreerd zijn in het design. Het nut ervan is duidelijk: meer downforce bij hoge snelheden. Maar het opvallendst is toch wel het gemak waarmee deze Duitser snel te rijden is. De elektronica werkt, zoveel is zeker!”

2023 BMW M 1000 R: eerste vragen na de test

Motor.NL: Ik was ervan overtuigd dat jij geen al te grote fan bent van al die hulpsystemen…

Ooms: “Wel, je hebt gelijk. Tenminste als je spreekt over middenklassemodellen met een beperkt vermogen. Maar deze knaap perst er vlotjes 210 pk uit en is eigenlijk een pure racemachine. En die heeft maar één doel in het leven: zo snel mogelijk rondgaan op een racecircuit. En dan is de hulp van elektronica meer dan welkom. Ik kan me na vandaag eigenlijk nog moeilijk voorstellen dat je het zonder zou doen. Dat zegt eigenlijk alles over de wonderbaarlijke efficiëntie van de BMW. Ik kan een boek schrijven over alles wat dit apparaat in petto heeft, maar als je het goed vindt, ga ik eerst even douchen en een napje doen.”

Motor.NL: Toch niet moe zeker?

Ooms: “Toch wel. Niet zozeer van het rijden, maar wel door de massa aan informatie die we vandaag te verwerken kregen. Want ik kan je vertellen dat de instelmogelijkheden van de elektronica haast onbeperkt zijn. Maar daarvoor moet je dus wel goed begrijpen waar het precies om gaat. De nieuwe Slide Control en Brake Slide Assist bijvoorbeeld zijn elk afzonderlijk volledig instelbaar en hebben geheel of gedeeltelijk effect op de twaalf andere rijhulpsystemen.”

Motor.NL: Een beetje het verhaal van het bos en de bomen?

Ooms: “Ja, toch wel. De instelmogelijkheden zijn zo uitgebreid dat je als het ware een systeemingenieur nodig hebt om er op een professionele manier mee aan de slag te gaan. Maar het goede nieuws is dat BMW alle basisinstellingen op zo’n goede manier geprogrammeerd heeft, dat je je afvraagt wat je nog meer nodig hebt. Want nooit eerder werd er op een presentatie zo snel gereden. Net als bij Red Bull geeft deze BMW je vleugels.”

Motor.NL: Winglets dus?

Ooms: “Neen, want ze zitten in je hoofd. Het vertrouwen dat deze BMW geeft is werkelijk ongezien. Tel daarbij fantastische remmen en voor de gelegenheid een setje Bridgestone soft slicks om de velgen en ja, de vleugels zijn een feit.”

Motor.NL: Ik zie je bijna opstijgen naar hogere sferen.

Het bericht 2023 BMW S 1000 RR: eerste vragen na de test verscheen eerst op Motor.NL.

Wat een geluk: Roemeense motorrijder hoeft niet met brandblusser op pad

Even leek het erop dat Roemeense motorrijders verplicht met een brandblusser op pad moesten. Waarom? Omdat de Roemeense wegcode geen onderscheid maakt tussen auto’s en motoren. En het zou niet bij zo’n schuimblusser blijven, want een EHBO-doos, en reflecterende driehoeken behoorden ook tot de standaarduitrusting. Zo’n verplichting maakt motorrijden tot een onmogelijk avontuur, dus kwam de club van Roemeense motorrijders – MotoADN – in het geweer.

Euro NCAP neemt binnenkort ook motorfietsen op in crashtests

Die startte een petitie – 8.000 handtekeningen – waarmee ze het Roemeense parlement, ministerie van Vervoer en het ministerie van Binnenlandse Zaken verzochten motorfietsen uit te sluiten van die onmogelijke verplichting. Kennelijk heeft de petitie het politiek proces gunstig beïnvloed, want het uiteindelijke wetsontwerp voorziet in de afschaffing van de verplichting.  

Bron: MotoADN, FEMA

Het bericht Wat een geluk: Roemeense motorrijder hoeft niet met brandblusser op pad verscheen eerst op Motor.NL.

KL presenteert de KL Duel 125 naked bike

Als merk van de Pelpi International-groep, die ook eigenaar is van het herboren FB Mondial, komt het KL-gamma voor 2023 met de Duel 125, een prachtige naked met moderne lijnen die wordt voorgesteld aan jongeren die de wereld van de twee wielen willen betreden. Dit zijn alle kenmerken en specificaties van de KL Duel 125.

KL Duel 125: modern naakt

Met de terugkeer van het merk KL, nu onder leiding van Pelpi International, wordt het gamma verrijkt met een nieuw model: de KL Duel 125. Het is een motor met agressieve, moderne lijnen, die in combinatie met de Full-LED verlichting en de grote tank met zijdelingse luchtinlaten wijzen op een grotere motorfiets. In het stalen frame zit echter een eencilinder vierklepsmotor met dubbele bovenliggende nokkenasverdeling van 124,2 cc, die volgens KL een maximumvermogen van 12,9 pk bij 9.500 tpm kan leveren.

Keeway’s MBP F125: nakedbike gericht op beginnende motorrijders

Op het chassis vinden we een upside-down vork met een diameter van 37 mm en een monoshock achter, met een veerweg van 120 mm voor beide. Het remsysteem is toevertrouwd aan twee schijven: 275 mm voor en 220 mm achter, die worden bediend door een gecombineerd remsysteem, dat de remwerking over de twee schijven verdeelt, zelfs als slechts één bedieningsorgaan wordt ingedrukt. Deze oplossing is niet alleen wettelijk verplicht bij gebrek aan ABS, maar is ook nuttig voor wie weinig ervaring heeft, omdat ze voorkomt dat de lading te veel verschuift als de remmen niet correct worden gebruikt.

De uitrusting van de Duel 125 wordt gecompleteerd door lichtmetalen 17-inchwielen, een brandstoftank van 12 liter en full-LED koplampen.

Het bericht KL presenteert de KL Duel 125 naked bike verscheen eerst op Motor.NL.