Moto Guzzi terug in de rally-raids? De V85TT zou er zo uitzien

| |

Moto Guzzi terug in de rally-raids? Een terugkeer naar de Dakar is onmogelijk, maar liefhebbers zouden de motor meteen inkratten! Hier is de Moto Guzzi V90 Tijuana Racer van Oberdan Bezzi.

Ooit deden er grote, zware tweecilindermotoren mee aan rally-raids, waaronder de Dakar. Ze waren gigantisch, krachtig, snel en… gevaarlijk. Om de reden kwamen de ééncilinders op en werden de tweecilinders voor sommige races uit de roulatie genomen. Maar veel liefhebbers zouden deze kamelen graag weer in actie zien. Daarom besloot ontwerper Oberdan Bezzi een motorfiets te ontwerpen, een kruising tussen de Moto Guzzi V9 en een V85TT. Het resultaat kreeg de naam van Moto Guzzi V90 Tijuana Racer.

Geboren voor de Baja 1000

Laten we bij het begin beginnen: wat als Moto Guzzi zou terugkeren naar de rallyracerij? Dan zou een V85TT er zo uit kunnen zien. Bezzi besloot de V85TT uit te rusten met het krachtigere blok van de V9. Overigens, voor de niet-ingewijden: Tijuana – op het schiereiland Baja California – was de startstad van de eerste Baja 1000, een rally-raid die sinds 1967 in Mexico wordt gehouden. Deze race eindigde in La Paz, 1.000 mijl verderop. Kortom, een toepasselijke naam voor een motorfiets die, afgaande op de schets, geboren lijkt te zijn om uren door de woestijn te sleuren.

Moto Guzzi V85 TT Centenario: fijne verjaardag!

Moto Guzzi en de Dakar

Als we teruggaan in de geschiedenis van Moto Guzzi, vinden we ook de deelname aan de historische Parijs-Dakar. Ja, het lijkt ongelooflijk, maar in de eerste editie in 1979, gewonnen door Cyril Neveu op de legendarische Yamaha XT500, waren er ook vijf gemodificeerde Moto Guzzi V50’s van de partij. Ze haalden allemaal het einde. Bernard Rigoni wasde best geklasseerde Italiaan met een 48ste plaats in het algemeen klassement. Twee jaar later probeerde Moto Guzzi het opnieuw, maar dat ging niet goed. De Italiaan Claudio Torri deed de rally drie keer. In 1987 met een Moto Guzzi V65 Baja, in 1988 met een TAP 750 en in 199q met een Moto Guzzi Severe. Die was uitgerust met de 940cc-tweecilinder van de SP en had verder een aluminium frame en kettingaandrijving.

De Moto Guzzi V90 Tijuana Racer van Bezzi heeft een strak design en geen tekort aan koolstofvezel details. Afgeslankte kuip, smal endurozadel om makkelijk te bewegen en ‘enduro kont’ met een hoge uitlaat. Ideaal om mee in de woestijn te racen. Hoe graag zou je zo’n motorfiets op Nederlandse wegen zien?

Moto Guzzi Stornello volgens Oberdan Bezzi

Vorige

Stopt Valentino Rossi na Assen?

Europa: Waar staan de meeste camera’s en geven ze hoogste boetes?

Volgende