Kawasaki: hybride met elektrische compressor?

| |

Kawasaki heeft onlangs een systeem gepatenteerd met een compressor die wordt aangedreven door een elektromotor. Op 29 maart deponeerde Kawasaki het handelsmerk E-BOOST, dat de twee concepten suggereert.

Een hybride motorfiets, dat wil zeggen met zowel elektrische als benzineaandrijving, uitgerust met een elektrisch aangedreven compressor? Kawasaki werkt eraan en heeft onlangs octrooi aangevraagd voor een systeem met een compressor die wordt aangedreven door een motorblok dat zowel de turbine als de motorfiets kan aandrijven. De onthulling komt van de Britse website Motorcycle.com. Die maken de restrictie dat wat wordt gepatenteerd niet altijd in iets reëels wordt vertaald.

Kawasaki’s laatste video van de Z650RS?

Supercharging is Kawasaki’s ding

Kawasaki heeft veel werk gemaakt van supercharging en heeft al enkele jaren motorfietsen met supercharging in zijn gamma: H2, H2R, H2 SX en Z H2. De aandrijving is mechanisch, wordt door een ketting aangedreven en is dus gekoppeld aan het toerental van de motor. Een elektrische aandrijving hoeft dat allemaal niet te doen en zou dus geen vertraging in de reactie veroorzaken. Wel vergt het systeem een grotere accu wat concreet een zwaardere motorfiets oplevert.

Het octrooi beschrijft hoe het mogelijk is de endothermische motor gelijktijdig met of in plaats van de elektromotor te laten werken, waarbij ook gekozen kan worden of de motor wordt gebruikt als aandrijfkracht voor de generator of dat de elektromotor wordt uitgeschakeld om al zijn vermogen aan het superchargen te wijden. Aangezien de elektromotor zich vóór de transmissie bevindt, moet de versnellingsbak in beide aandrijfmodi worden gebruikt, in tegenstelling tot de meeste elektrische motorfietsen die niet schakelen. Volgens het octrooi kan de versnellingsbak automatisch of door de berijder worden geschakeld, waarbij de keuze naar wens kan worden ingesteld (snelheid, versnelling, batterijniveau, enz.).

Een bevestiging werd min of meer gedaan door de voorzitter van Kawasaki Heavy Industry’s Motorcycle and Engine Company, Hiroshi Ito,. Die verklaarde onlangs dat de onderneming ‘ook meer investeert in de ontwikkeling van nieuwe producten die in de nabije toekomst beschikbaar zullen zijn (…) zoals innovatieve nieuwe motorfietsen, onze nieuwe projecten op het gebied van elektrische, hybride en waterstofkrachtbronnen en off-roadmotorfietsen’.

Vorige

De terugkeer van de kuip: Triumph Speed Triple 1200 RR & MV Agusta Superveloce

End Of Season Sale bij Goedhart Motoren

Volgende