Hoe werkt het BMW ‘voetsteunafstelmechanisme’?

| |

Een eenvoudig en geniaal systeem voor de afstelling van de voetsteunen maakt deel uit van BMW’s octrooiaanvraag en zou mogelijk te zien kunnen zijn op toekomstige modellen. Gewoonlijk werd dit aspect historisch gezien afgehandeld met schroeven en bouten, een nogal saaie praktijk die soms (ook door luiheid van sommige gebruikers) niet erg nauwkeurig was. Dankzij dit systeem zou dit kunnen veranderen, althans gedeeltelijk.

In deze uitvoering behoudt de voetsteun zijn natuurlijke scharnierpunt waardoor het naar boven kan klappen zoals elke andere voetsteun. Maar uit de tekeningen blijkt dat er een verlenging aanwezig is. Dit is een pen die zich aan de binnenkant van de voetsteun bevindt. Deze kan zichzelf vastzetten in een van de uitsparingen in een vertande gleuf. De rest wordt gedaan door de schuifregelaar die ervoor zorgt dat de hele voetsteun naar voren of achteren kan schuiven.

Op deze manier lijkt het echt gemakkelijk om de gewenste positie van de voetsteun te kunnen vinden, een beetje zoals bij het afstellen van de positie van een autostoel. Hoewel het waarschijnlijk is dat de schuifregelaar, indien schuin geplaatst, ook in hoogte versteld kan worden, is het echter niet mogelijk om de positie volledig vrij aan te passen.

Desalniettemin lijkt dit systeem een uitstekende compromis te zijn. We zullen zien of dit zal worden voortgezet, maar het is opmerkelijk dat dit systeem zo eenvoudig en geniaal is en het is interessant om te bedenken dat niemand hier eerder aan heeft gedacht.

Het bericht Hoe werkt het BMW ‘voetsteunafstelmechanisme’? verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Zero Motorcycles ontwikkelt een ‘nep’ koppeling

Harley-Davidson’s nieuwste: maak kennis met de Hydra-Glide Revival

Volgende