Gaat Chinese mini-motor Tromox de wereld veroveren?

| |

Gaat Chinese mini-motor Tromox de wereld veroveren? De markt voor elektrische scooters is op dit moment gloeiendheet. Gogoro breidde onlangs zijn verwisselbaar accunetwerk uit. BMW onthulde de uber futuristische CE 04. Aprilia dient handelsmerkaanvragen in die suggereren dat ze binnenkort ook aansluiten. De ontwikkelingen op het gebied van stedelijke mobiliteit gaan snel. Maar we missen nog kleine elektrische motoren met een beperkte actieradius die echt impact hebben op vervoer in de stad. Op Electrek –toonaangevende site over elektrisch vervoer – lezen we dat er misschien een verandering aan zit te komen.

Chinese mini-motor Tromox

Electrek ontdekte op de 2019 EICMA de Chinese startup Tromox. Die debuteerde met de schattig en stoere Mino. Het in Hangzhou gevestigde bedrijf gaf een Italiaans ontwerpbureau de opdracht om het uiterlijk van de elektrische mini-moto te bedenken. De dirt bike/dual sport voorkant levert de associatie met avontuur. Natuurlijk draagt ook het behoorlijk opvallende kleurschema bij aan het plezier. Design en afwerking ziet er lichtjaren beter uit dan wat een in China gevestigde startup normaal laat zien.

Lees ook: Ducati Scrambler Icon made in China?

Tromox: voldoende actieradius

Net als de nieuwe Honda Grom heeft Tromox meer dan 30 hardpoints in het ontwerp geïntegreerd, waardoor je de Mino gemakkelijk kunt aanpassen. De mini-moto heeft een 2,5kW motor en weegt 68 kilo. De Mino wordt geleverd met vier accu-opties van 60V (2,3 kWh, 1,9 kWh, 1,6 kWh en 1,3 kWh). Met een enkele lading kun je zo’n 115 km rijden als je de snelheidsmeter op 30 km/u houdt. De topsnelheid van de Mino is hoger: 60 km/u, maar de actieradius wordt kleiner naarmate de snelheid hoger is. Met een app kun je de kenmerken van de mini aanpassen aan je behoeften.

Chinese mini-motor Tromox

De Mino wordt al verkocht in China en Tromox heeft zich al verzekerd van distributie in Europese en Aziatische landen. Het bedrijf verwacht in het voorjaar van 2021 te starten met de verkoop in de Europese Unie.

Vorige

BMW Electric Sidecar-concept van Iago Valiño

Wat als niemand de Yamaha TMAX- en XMAX-serie meer wil?

Volgende