Ondanks alle inspanningen van gemeenten om hun wegen veiliger te maken, blijft het aantal verkeersslachtoffers stijgen. Volgens SWOV-onderzoeker dr. Letty Aarts is het aantal ernstig gewonden vorig jaar toegenomen van 7.400 naar 7.800. Ook het aantal verkeersdoden blijft al jaren op hetzelfde niveau steken. Aarts benadrukt dat er meer nodig is om deze negatieve trend te keren, ook als dat betekent dat er maatregelen moeten komen die niet populair zijn.
Kwetsbare groepen blijven de klappen vangen
Vooral fietsers en ouderen worden het vaakst slachtoffer. In 2024 kwamen 675 mensen om in het verkeer en raakten 7.800 mensen ernstig gewond. Bij de dodelijke ongevallen was 36 procent fietser, bij de zwaargewonden zelfs 71 procent. Meer dan de helft van alle slachtoffers was ouder dan zestig jaar. De meeste ongelukken gebeuren op gemeentelijke wegen, vaak met lage snelheidslimieten van 30 of 60 km/uur. Opmerkelijk: veel van de ernstige fietsongevallen gebeuren zonder dat er een auto aan te pas komt.
Sombere vooruitzichten
De eerste cijfers over 2025 laten een verdere stijging zien van zowel verkeersdoden als gewonden. Prognoses tot 2040 laten zelfs een toename zien van 10 procent meer verkeersdoden en 20 procent meer zwaargewonden.
Tweede Kamer verzet zich tegen Europees verbod op verbrandingsmotoren
Belang van effectieve maatregelen
Volgens de SWOV is het probleem niet dat we niet weten wat werkt, maar dat maatregelen niet overal worden toegepast. Zo ontbreekt op veel 50 km/uur-wegen nog steeds een vrijliggend fietspad, en zijn 60 km/uur-wegen buiten de bebouwde kom vaak onvoldoende veilig ingericht. Binnen de bebouwde kom zijn drukke wegen zonder 30 km/uur-regime nog steeds eerder regel dan uitzondering.
Aarts stelt dat we bereid moeten zijn om ook impopulaire ingrepen te accepteren, zoals een verplichte fietshelm of elektronische snelheidsbegrenzers in auto’s. Zulke maatregelen zijn nodig om echt verschil te maken.
Wat motorrijders hiervan kunnen leren
Er worden geen specifieke cijfers over motorrijders genoemd. Toch is het duidelijk dat we vaak op dezelfde gemeentelijke wegen rijden waar de meeste ongelukken plaatsvinden. Extra alertheid voor kwetsbare weggebruikers en beter anticiperen op onvoorspelbaar verkeer kan letterlijk het verschil maken.
Bron: SWOV
Het bericht Verkeersveiligheid in Nederland verslechtert opnieuw — wat betekent dat voor motorrijders? verscheen eerst op Motor.NL.