Na de lancering van de CB1000 Hornet en de neoretrovariant CB1000F, voegt Honda nu een model toe dat vooral op reizen mikt: de CB1000GT. We belden met onze man Pascal Mouton in Spanje, die net terug is van zijn testrit met deze nieuwe Honda. Dit zijn zijn eerste indrukken.
Hoe is het aan de Costa Blanca? Warmer dan in België?
Pascal Mouton: “Ik mag zeker niet klagen. Het is droog en rond de middag zo’n 20 graden. Maar ik neem aan dat je me nog iets anders wilt vragen dan het lokale weerbericht?”
Natuurlijk. Wat is je eerste indruk van de nieuwe Honda CB1000GT?
“Ik ben erg enthousiast, maar heb toch nog heel wat vragen over deze motor.”
Honda pakt door in 2026: CB1000GT, WN7 en V3R 900 E-compressor Prototype
Kun je dat uitleggen?
“Honda noemt dit model een ‘GT’, maar in de strikte betekenis van het woord vind ik het geen echte toermotor.”
Maar op papier heeft hij toch alle kenmerken van zo’n motor?
“Dat klopt: een verstelbaar windscherm, cruisecontrol, verwarmde handvatten, elektronische vering, harde zijkoffers… Hij is volledig uitgerust voor toerwerk, maar er is een ‘maar’.”

Hoe bedoel je?
“Hij rijdt nog altijd een beetje als de Hornet: zowel qua motor als qua stuurgedrag. Je kunt hem dus eerder zien als een sportieve machine dan als een toerfiets. Maar goed, na 150 kilometer heb ik geen spierpijn in mijn benen of rug, en mijn achterwerk voelt nog prima.”
Dat klinkt wat tegenstrijdig, niet?
“Dat besef ik. Normaal wordt hij geleverd met een klein sportief windscherm, maar mijn testmotor had het Honda Comfort Pack: een groter windscherm, bovenste en onderste winddeflectoren, een comfortabel zadel voor bestuurder én passagier, en als extraatje mistlampen vooraan. Daardoor kon ik de hele dag rijden in een comfort dat perfect bij een GT past.”
Waar zit dan het probleem?
“Zelfs met die relaxte zitpositie nodigt de 2026 CB1000GT uit om de motor hoog in toeren te jagen, en het erge is: je wílt dat ook. Soms moest ik mezelf toespreken: ‘rustig, het is een GT’, maar dat werkt dus niet. Het zit gewoon in zijn karakter.”
Je hebt dus duidelijk plezier gehad. Wat wil je dan nog meer?
“Daar heb je een punt. Na een goede nacht slapen denk ik er morgen misschien anders over. Adios amigo!”
Het bericht 2026 Honda CB1000GT: eerste vragen na de test verscheen eerst op Motor.NL.







