Kawasaki presenteert vernieuwde Ninja ZX-10R voor 2026

| |

Als het zo doorgaat, is straks de helft van alle nieuwe 2026-modellen een Kawasaki. Oké, wellicht ietsje overdreven maar het Kawasaki-nieuws is voorlopig niet te stoppen. De Japanners hebben ook de Ninja ZX-10R voor modeljaar 2026 vernieuwd.

De meest zichtbare wijziging is het nieuwe aerodynamische ontwerp, dat volgens Kawasaki tot een kwart meer neerwaartse druk genereert dan voorheen. Grotere winglets en een herziene frontpartij met geïntegreerde kinspoilers moeten voor meer stabiliteit zorgen bij hoge snelheden. Ondanks de toegenomen downforce is de luchtweerstand slechts beperkt toegenomen. De voorzijde is voorzien van compacte LED-projectorkoplampen en een centraal geplaatste Ram Air-intake.

Motor en elektronica

De 998cc-viercilindermotor voldoet nu aan de Euro5+ norm. Door toevoeging van een extra zuurstofsensor en een compactere katalysator is de emissie verlaagd zonder aan vermogen of gasrespons in te boeten. Het motorblok behoudt zijn kenmerkende lineaire vermogensafgifte. De ZX-10R beschikt over een uitgebreid pakket elektronische hulpmiddelen, waaronder tractiecontrole, launch control, bochten-ABS, een instelbare motorrem en vier rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider). Ook een quickshifter en cruisecontrol behoren tot de standaarduitrusting.

Twee lay-outs

Het scharnierpunt van de swingarm is 2 mm hoger geplaatst om de tractie bij accelereren te verbeteren. De afstelling van de Balance Free Front Fork en de Balance Free Rear Cushion Lite-achterschokdemper is aangepast aan de gewijzigde aerodynamica. Verder is een nieuwe mechanische Öhlins-stuurdemper gemonteerd. Brembo M50-remklauwen met 330 mm-schijven verzorgen de remkracht, terwijl Bridgestone Battlax RS12-banden voor de grip zorgen. Een nieuw 5-inch TFT-kleurendisplay biedt toegang tot navigatie, smartphonekoppeling en voertuiginstellingen via de Rideology App. Rijders kunnen kiezen tussen twee lay-outs: een straatmodus met analoge weergave of een racemodus met laptimer.

ZX-10RR: nog meer circuitgerichte variant

Naast de standaardversie verschijnt ook de Ninja ZX-10RR. Deze uitvoering is uitgerust met lichtere Pankl-zuigers, titanium drijfstangen, aangepaste ophanging met titanium coating, Pirelli Supercorsa V3-banden en staalomvlochten remleidingen.

Beschikbaarheid

De Kawasaki Ninja ZX-10R en ZX-10RR staan vanaf medio april 2026 bij de dealers. De ZX-10R verschijnt in Lime Green/Blue en in een grijs-zwarte kleurstelling met Lime Green-accenten; de ZX-10RR komt enkel in Lime Green. Prijzen volgen later.

Het bericht Kawasaki presenteert vernieuwde Ninja ZX-10R voor 2026 verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Ontmoet de K750, het sportieve antwoord van Mash

MV Agusta zet de toon met nieuwe Brutale Serie Oro

Volgende