2023 CFMoto 450SR: eerste vragen na de test in Turkije

| |

Een beetje testrijder moet tegen een stootje kunnen. En zo kwam het dat Thierry op Intercity Istanbul Park niet eens tijd had om het water uit zijn laarzen te gieten vooraleer we hem een microfoon onder de neus duwden.

Vertel op, hoe was de test van de CFMoto 450SR!

‘Nou, het was niet je doorsneetest. Turkije is op zich al een plek waar je niet al te vaak komt om te testen. Bovendien mochten we ook nog eens op het Intercity Istanbul Park, het F1 circuit aan de slag en hadden we de hele dag pokkenweer. Graad of 7, wind en onophoudelijke regen. En dat op gewone wegbanden.’

Knap dat je het weerbericht oplepelt, maar we willen liever weten hoe de 2023 CFMoto 450SR rijdt…

’Ik ben verrast, maar in positieve zin. Niet alleen van de motor – al is dat wel de essentie. Goed blok, met een goed gespreide powerband, goede gasrespons, wendbaar en leuk om mee te rijden. Altijd uitdagend om met 47 pk een circuit op te gaan, maar het doet je ook uiterst precies en veel schakelen. Dat is leuk. Zonder regenbanden op een natte baan… dat geeft wat extra kleur aan het geheel. Maar die Adreno-banden deden het verrassend goed.’

Adreno-banden, nog nooit van gehoord.

’Ik evenmin. Het is maar dat ik het hier nog kan aflezen van mijn testmotor, anders had ik de naam zelfs niet onthouden. Maar ze waren meer dan oké!’

2023 Triumph Street Triple 765 RS: eerste vragen na de test

47 pk op een circuit, is dat wat?

’Je kunt stellen dat het kiezen van een dergelijk circuit voor deze motor een originele keuze was, maar hoe dan ook: het was fun! Zelfs in de regen. Je kunt dat vermogen tot op de laatste pk benutten. Eén van de lange rechte stukken gaat ook nog eens bergop. Daar was het zo lang mogelijk wachten om naar z’n zes te gaan, maar ook dat maakt deel uit van de uitdaging om technisch correct te rijden. In combinatie met de lijnen die je moet zoeken op een nat circuit, was het technisch wel uitdagend om hier te rijden. Je kunt je nauwelijks inbeelden hoe hard het hier kan gaan als het droog is en je rijdt met een 1000 cc…’

Je zei dat de motor je ook op andere vlakken had verrast. Willen we dat weten?

’Jawel, ook de organisatie verbaasde in positieve zin; dat is bij andere Chinese merken in het verleden al eens anders geweest. Het was ook geen klein event. Er waren 63 testrijders uit 37 verschillende landen met in totaal meer dan 200 hotelkamers geboekt in het Movenpick hotel van Istanbul voor testers en CF’ers. Laat de cijfers op je inwerken. Allemaal tekenen aan de wand dat CFMoto op het goede spoor zit. De details doe ik eerdaags in het uitgebreide testverslag uit de doeken. Nu eerst zoeken naar een manier om droog te worden.

Eenvoudig: handdoek in het Turks is Havlu.

Het bericht 2023 CFMoto 450SR: eerste vragen na de test in Turkije verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Helmverlichting; mag het wel, of mag het niet?

Motorrijders zijn de gelukkigste weggebruikers van Nederland

Volgende