YamahaTracer 9 GT+: motorfiets om naar uit te kijken

| |

De nieuwe Yamaha Tracer 9 GT+ bouwt voort op de sterke punten van de bestaande Tracers 9, maar heeft een aantal heel fijne elektronica.

De nieuwe Tracer 9 GT+ heeft volledig geïntegreerde geavanceerde elektronica, waaronder een radarsensor, Adaptive Cruise Control, een radargestuurd Uniied Brake Systeem, elektronische ophanging en intelligente rijstanden, evenals een connected TFT-scherm en volledig geïntegreerde Garmin-navigatie.

Adaptive Cruise Control (ACC)

De TRACER 9 GT+ is de eerste Yamaha die is uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC), en dit geavanceerde nieuwe systeem biedt alle voordelen van cruise control samen met de mogelijkheid om automatisch een vaste afstand tot de voorligger aan te houden.

Met een conventioneel cruisecontrolsysteem moet de bestuurder, als hij een voorligger nadert, het systeem uitschakelen of remmen – waardoor het systeem automatisch wordt uitgeschakeld. Met het nieuwe ACC-systeem meet een ingebouwde radarsensor echter voortdurend de afstand tot het voertuig dat direct voor de TRACER 9 GT+ rijdt. De ACC regelt automatisch de kruissnelheid, de vertraging en de acceleratie, afhankelijk van de wegsituatie.

De ACC is instelbaar, en wanneer de motoriets in beweging is, kan de bestuurder een van de vier verschillende volgafstanden selecteren die passen bij zijn individuele voorkeur, weergegeven als één balk voor de kortste volgafstand, en vier balken voor de langste volgafstand. ACC biedt een aantal voordelen, zoals minder vermoeidheid bij de bestuurder doordat er minder handelingen nodig zijn, een betere rijkwaliteit door een constante volgafstand aan te houden en een soepele verkeersstroom.

Als het ACC-systeem actief is, toont het nieuwe 7-inch TFT-instrumentenpaneel een groen pictogram (met grijs voor stand-by) en toont tussen 1 en 4 witte balken onder een autopictogram ter bevestiging van de geselecteerde volgafstand. Als het ACC-systeem vaststelt dat de bestuurder zich te dicht bij het voorliggende voertuig bevindt of wanneer het merkt dat de huidige versnellings-/vertragingsstatus van de motoriets er binnenkort toe zal leiden dat de bestuurder te dichtbij komt, verschijnt het interventieverzoekpictogram op de display om de bestuurder erop te wijzen dat passende actie vereist is om te vermijden dat hij te dichtbij komt.

Yamaha onthult de 2023 Yamaha R125

ACC werkt tussen 30 km/u en 160 km/u – in de 1e en 2e versnelling vanaf 30 km/u, in de 3e en 4e versnelling vanaf 40 km/u, en in de 5e en 6e versnelling vanaf 50 km/u. De snelheid kan worden verhoogd en verlaagd in stappen van 1 km/u of 10 km/u door de instelschakelaar eenmaal in te drukken of ingedrukt te houden. ACC wordt uitgeschakeld door te remmen of de koppelingshendel langer dan 1 seconde vast te houden, of door de gashendel verder dan de gashendelaanslag naar voren te draaien.

Deze gemakkelijk te begrijpen ACC-status wordt getoond in alle schermmodi, inclusief de navigatiemodus, en biedt een extra hulp voor de bestuurder die is ontworpen om de rijervaring te verbeteren, met name op drukke snelwegen.

Aanvullende ACC-functies

ACC houdt niet alleen een vooraf ingestelde volgafstand aan, maar beschikt ook over ‘bochtenhulp’, waarbij het systeem snelheidsverhogingen afremt wanneer het detecteert dat het voertuig een bocht neemt, en wanneer de radar een voorligger detecteert, beperkt het ook de mate van acceleratie bij het volgen.

De ‘passeerhulp’ van de ACC versnelt de TRACER 9 GT+ soepeler dan normaal wanneer deze merkt dat de richtingaanwijzer ingeschakeld is en de motoriets een inhaalmanoeuvre uitvoert.

ACC is ook geïntegreerd met de motor en de elektronische vering, en om de vooraf ingestelde afstand tot de voorligger te bewaren, worden de motorrem en de remmen geactiveerd – in die volgorde – om de motoriets af te remmen. Tegelijkertijd wordt de dempingskracht van de elektronische ophanging aangepast om overmatig dompen te verminderen wanneer er geremd wordt, zodat de stabiliteit van het chassis behouden blijft.

Met zijn vermogen om automatisch in te grijpen en niveaus van snelheid, opening van het gaspedaal, motorremmen, remmen en vering aan te passen bij het volgen van een voertuig – maar ook bij het nemen van bochten en inhalen – zorgt de geavanceerde ACC voor een natuurlijke en naadloze rijervaring. Deze beste elektronische technologie in zijn klasse, die voor het eerst op een Yamaha wordt gebruikt, tilt het comfort op de snelweg naar een hoger niveau.

De gemakkelijk te bedienen ACC vermindert de mentale en fysieke inspanningen van de rijder en biedt meer comfort en gemak voor een ongeëvenaarde rijkwaliteit, wat de TRACER 9 GT+ tot de ultieme Sport Tourer van Yamaha maakt.

Radargestuurd voor/achter ondersteund Uniied Brake Systeem

Als vlaggenschip van Yamaha’s Sport Touring-lijn is de TRACER 9 GT+ uitgekozen om te debuteren met een reeks innovatieve nieuwe toptechnologieën – waaronder ’s werelds eerste radargestuurde Uniied Brake Systeem (UBS).

Het nieuwe systeem is een actief ontwerp dat verbeterde bestuurbaarheid biedt door gebruik te maken van gegevens van de radarsensor en de 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) om de remkrachten voor en achter te ondersteunen en te reguleren, via de hydraulische krachtbron van Bosch die de controle en bias van het remsysteem optimaliseert.

Het radargestuurde Uniied Brake Systeem bestaat uit drie hoofdelementen die alleen werken wanneer de BC (Brake Control) is ingeschakeld. Ten eerste grijpt de remhulp in wanneer het systeem detecteert dat een aanrijding dreigt. Ten tweede past de remassistentie voor/achter de remkrachten op beide wielen aan voor een stabiele vertraging. En ten derde past de bochtenremcontrole automatisch de remkracht aan om te voorkomen dat de banden slippen wanneer de motoriets overhelt.

Het radargestuurde Uniied Brake Systeem analyseert voortdurend de volgafstandgegevens van de radarsensor. Als het systeem berekent dat de remkracht van de bestuurder onvoldoende is om een aanrijding met de voorligger te voorkomen, verhoogt het de remdruk op de voor- en achterwielen om de TRACER 9 GT+ af te remmen.

Het eerder beschreven ACC-systeem zal de TRACER 9 GT+ ook automatisch afremmen wanneer een vooraf ingestelde volgafstand wordt bereikt, maar zodra de bestuurder remt, wordt de ACC uitgeschakeld – en op dat moment grijpt het radargestuurde Uniied Brake Systeem in als het vaststelt dat de remkracht van de bestuurder onvoldoende is om een aanrijding te voorkomen.

Het systeem biedt extra remondersteuning en grijpt alleen in wanneer de BC is ingeschakeld en de bestuurder remt – het is geen systeem om botsingen te vermijden.

Het tweede element is het voor/achter ondersteunde Uniied Brake Systeem dat de remkrachtverdeling voor/achter aanpast. Wanneer alleen de voorrem door de rijder wordt gebruikt, oefent de hydraulische eenheid automatisch remkracht uit op het achterwiel, waarbij de mate van ingrijpen wordt berekend aan de hand van IMU-gegevens over veranderingen in versnelling en hellingshoek. Wanneer alleen de achterrem wordt gebruikt, zal het systeem soms

– maar niet altijd – via de hydraulische eenheid extra remkracht uitoefenen op het voorwiel, afhankelijk van de input van het rempedaal en IMU-gegevens over de stand van de motoriets.

Het derde element is de remcontrole in de bochten. Dit is in feite een ‘bochtenremsysteem’ dat rekening houdt met de motorgegevens van de IMU en onmiddellijk de remkrachten van de rijder aanpast om te voorkomen dat de banden slippen.

Het radargestuurde Uniied Brake Systeem is gekoppeld aan de elektronische ophanging en ondersteunt en regelt niet alleen de remkracht voor en achter, maar past ook de demping van de voor- en achterwielophanging aan om het chassis stabiel te houden. ABS werkt altijd, of de BC nu is in- of uitgeschakeld.

Radarsensor

Zowel de nieuwe Adaptive Cruise Control als het radargestuurde Uniied Brake Systeem gebruiken gegevens van de nieuwe radarsensor die de afstand van het voertuig direct voor de motoriets detecteert. Deze compacte, geïntegreerde radareenheid weegt slechts 200 gram en bevindt zich achter een nieuwe beschermkap aan de voorkant van de TRACER 9 GT+.

Nieuw 7-inch TFT-kleurenscherm

TRACER 9 GT+-rijders kunnen kiezen uit drie verschillende schermthema’s met het nieuwe TFT- kleurenscherm met hoge helderheid. Elk schermthema is ontworpen om een ander gevoel over te brengen om aan te sluiten bij verschillende rijstijlen en uiteenlopende persoonlijke voorkeuren. Met opties voor een strakke, moderne look, een gestripte sportstijl of een visuele identiteit die is geïnspireerd door het ontwikkelingsideaal van Yamaha’s Jin-Ki Kanno, is er een visueel thema voor elke rijder.

In alle drie thema’s is de Adaptive Cruise Control (ACC) prominent aanwezig, zodat rijders direct de afstandsinstelling en geselecteerde kruissnelheid van het systeem kunnen zien.

Nieuwe smartphone-connectiviteit

Voor een verrijkte rijervaring wordt smartphone-connectiviteit standaard geleverd op de TRACER 9 GT+. Dankzij een Communication Control Unit kunnen rijders hun smartphone koppelen aan het voertuig met behulp van Yamaha’s gratis MyRide-app. De verbinding kan tot stand worden gebracht via USB, WiFi of Bluetooth®, en eenmaal verbonden kan de bestuurder informatie over inkomende oproepen, e-mails en berichten bekijken op het TFT-scherm.

Bestuurders en passagiers kunnen ook naar muziek luisteren en oproepen beantwoorden met een via Bluetooth® verbonden headset*, wat een nieuwe dimensie toevoegt aan elke rit, of het nu gaat om langeafstandsritten of woon-werkverkeer.

TRACER 9 GT+-rijders kunnen ook een reeks menu’s en functies bekijken met behulp van de nieuwe ergonomische bedieningselementen links op het stuur, en wanneer de motor niet rijdt, kan het nieuwe 7-inch TFT-scherm met hoge helderheid alles weergeven, van weerberichten tot gedetailleerde meldingen.

*Niet inbegrepen bij de TRACER 9 GT+.

Nieuwe Garmin-navigatie op volledig scherm

Garmin-navigatie op volledig scherm kan eenvoudig worden geïnstalleerd. Het enige wat de rijder hoeft te doen, is zijn smartphone aan te sluiten via de gratis MyRide-app en de Garmin Motorize-app** te downloaden. Er kan een navigatievenster op volledig scherm worden geopend op het verbonden TFT-scherm, en de TRACER 9 GT+-rijder kan kiezen uit verschillende soorten routes – zoals snelste, kortste, snelweg en meer – en gesproken afslag-voor-afslag aanwijzingen kunnen worden verzonden naar een gekoppelde via Bluetooth® verbonden headset*. Kaartgegevens worden gedownload op de smartphone. Zo heb je als bestuurder altijd toegang tot de navigatiegegevens, ook als het signaal van de smartphone op bepaalde locaties tijdelijk wordt onderbroken.

De navigatiefuncties omvatten de realtime verkeerssituatie, de geschatte aankomsttijd en alternatieve routes om iles te vermijden. Andere nuttige functies zijn de afstand die kan worden afgelegd met de resterende brandstof, realtime updates die lokale weersinformatie en de weersituatie op de gekozen bestemming tonen, en een wekelijkse weersvoorspelling.

Garmin Motorize geeft ook waarschuwingen bij potentiële gevaarlijke plekken zoals scherpe bochten, en ook de geldende snelheidslimieten worden weergegeven. Bovendien is er een PhotoReal-knooppuntweergave die in een gesplitst scherm wordt geactiveerd bij het naderen van een knooppunt, met informatie over de beste rijstrook voor de volgende afslag.

Je kunt de Garmin Motorize-app bedienen met een joystick en home-knop links op het stuur. Dit kan alleen als de motoriets stilstaat. De app is vergrendeld en kan niet worden bediend als je aan het rijden bent.

*Niet inbegrepen bij de TRACER 9 GT.

** Voor Garmin Motorize is een abonnement nodig.

Nieuwe 3e generatie Quick shifter geïntegreerd met ACC

In tegenstelling tot conventionele cruisecontrolsystemen die uitschakelen wanneer een rijder de koppeling gebruikt of schakelt, kunnen TRACER 9 GT+-rijders schakelen met de nieuwe 3e generatie quickshifter, zelfs wanneer de ACC actief is.

Deze nieuwe geavanceerde Sport Tourer is de eerste Yamaha die is uitgerust met de 3e generatie quickshifter die een nog bredere functionaliteit biedt door koppelingsloos terugschakelen bij accelereren en koppelingsloos opschakelen bij vertragen mogelijk te maken. Als de bestuurder bijvoorbeeld met actieve ACC rijdt met 100 km/u in de 6e versnelling en vervolgens automatisch wordt afgeremd door een voorligger, kan de berijder terugschakelen naar de lagere rijsnelheid zonder dat de ACC wordt uitgeschakeld. Evenzo kan de berijder, wanneer hij bergafwaarts rijdt met ACC in een lagere versnelling, opschakelen om het remmen op de motor te verminderen zonder de ACC te verliezen.

Om een natuurlijk rijgevoel te behouden werkt de 3e generatie quickshifter niet in bepaalde situaties waarin het motortoerental extreem laag of hoog is, en ook wanneer het voertuig niet optrekt of afremt. In die omstandigheden geeft het pictogram van de quickshifter op het nieuwe TFT-scherm aan of de quickshifter wel of niet gebruikt kan worden, en zodra de snelheid of het toerental gewijzigd wordt, wordt de werking van het systeem hervat.

Geïntegreerde elektronisch gestuurde ‘KADS’ semi-actieve KYB-vering.

De TRACER 9 GT+ is uitgerust met de meest geavanceerde elektronische besturingstechnologie die op een productiemotor van Yamaha te vinden is en onderstreept daarmee de betrokkenheid van Yamaha bij de Sport Touring-categorie. De nieuwe generatie van het elektronisch gestuurde veersysteem KADS (KYB Actimatic Damper System) is samen met KYB ontwikkeld en is ontworpen om opwindende sportieve prestaties te combineren met een uiterst comfortabele rit.

Dit volledig geïntegreerde veersysteem voor en achter wordt aangestuurd door de 6-assige IMU die diverse sensoren controleert en automatisch de dempingskrachten aanpast via de hydraulische eenheid (HU) en de ophangingsregeleenheid (SCU). KADS kan worden ingesteld in de Sport- of Comfort-stand en kan zich aanpassen aan de meest uiteenlopende rijstijlen door de dempingskrachten voortdurend aan te passen aan de heersende rijomstandigheden. Door IMU- gegevens te analyseren, waaronder de hellingshoek en de acceleratie van de motoriets, zorgt dit geavanceerde veersysteem voor een hoogwaardige rit met een ongeëvenaarde wegligging en een verhoogd gevoel van stabiliteit, waardoor de TRACER 9 GT+ wordt bevestigd als Yamaha’s ultieme Sport Tourer.

Net als alle andere elektronische systemen op deze uiterst capabele motoriets is de KYB-vering volledig geïntegreerd om altijd stabiele rijeigenschappen te garanderen, en werkt deze samen met het ACC, het Uniied Brake Systeem met voor/achterondersteuning, evenals het radargestuurde Uniied Brake Systeem en de remregeling.

De rijeigenschappen van de elektronisch geregelde vering worden ook beïnvloed door de selectie van de geïntegreerde rijmodi, en de dempingsinstellingen worden onmiddellijk aangepast via een elektromagneet voor een soepele en comfortabele rit bij uiteenlopende belastingen en rijomstandigheden.

Geïntegreerde rijmodi

De TRACER 9 GT+ proiteert van een verijnde D-Mode (de selectie van het motorkarakter) die nu volledig is geïntegreerd met de 6-assige IMU van de motoriets en het uitgebreide pakket aan hellingshoekgevoelige rijhulpmiddelen. Voorheen werkte D-Mode (de selectie van het motorkarakter) volledig gescheiden van de diverse elektronisch geregelde rijhulpmiddelen die individueel moesten worden ingesteld.

Dit nieuwe systeem is intuïtiever en veel gemakkelijker te begrijpen en te gebruiken. De rijder kan kiezen uit vier geïntegreerde rijmodi: Sport’, ‘Street’, ‘Rain’ of ‘Custom’ – die nu allemaal samenwerken met de selectie van het motorkarakter (D-modus), de tractiecontrole, de wegglijdcontrole, ‘wheeliecontrole’ en de elektronische dempingscontrole van de ophanging, voor een verbeterde bestuurbaarheid in de meest uiteenlopende rijsituaties.

De selecteerbare opties ‘Sport’, ‘Street’ en ‘Rain’ hebben ingebouwde fabrieksinstellingen met verschillende interventieniveaus voor verschillende omstandigheden, en deze vooraf ingestelde modi zijn ontwikkeld door Yamaha’s ontwerpers op basis van feedback van testrijders. Met de vierde optie “Custom” kan de rijder handmatig zijn eigen interventie-instellingen voor de verschillende elektronisch gestuurde hulpmiddelen selecteren en deze opslaan als zijn persoonlijke modus.

Nieuwe ergonomische stuurschakelclusters

Nieuw ontworpen stuurschakelaars met een joystick en een home-knop stellen de berijder in staat om een groter aantal functies te bedienen, waaronder smartphone-connectiviteit en navigatie. Zowel de rechter- als de linkercluster hebben een duidelijke, logische indeling en een eenvoudig ontwerp – en de ergonomische indeling zorgt voor een soepele beweging van de duim voor een gemakkelijke en intuïtieve bediening. De schakelclusters zijn verlicht, zodat ze in het donker gemakkelijker te herkennen en te gebruiken zijn.

Vernieuwd in hoogte verstelbaar berijderszadel en nieuw materiaal voor de zadelbekleding

Het in hoogte verstelbare berijderszadel is vernieuwd met nieuwe vulling en een herziene vorm voor meer comfort. Ook wordt een nieuwe bekleding in lederlook gebruikt om het algemene gevoel van kwaliteit en de trots van eigendom van dit vlaggenschip Sport Tourer te versterken. Het is nu een meer comfortabele en verijnde plek voor een lange dag rijden.

Remschijf achter met grotere diameter

Voor een beter gevoel is de diameter van de achterrem met bijna 9% vergroot tot 267 mm, het ontwerp van de achterrem is herzien en een nieuw rempedaal en nieuwe helder getinte vloeistofreservoirs voor en achter versterken het algemene gevoel van topkwaliteit.

Detailwijzigingen

De TRACER 9 GT+ is voorzien van diverse detailwijzigingen, waaronder een nieuwe USB A- aansluiting, een nieuw ontworpen dashboardbeugel en herziene windschermverstevigingen, en een nieuwe pedaalbeugel voor de achterrem die past bij het nieuwe achterremsysteem.

Speciale kleurstellingen en afwerking

Om zijn positie als de meest verijnde en begerenswaardige Yamaha Sport Tourer te onderstrepen, wordt de TRACER 9 GT+ aangeboden in twee exclusieve meerkleurige kleurstellingen: Icon Performance en Power Grey. Beide kleurstellingen maken gebruik van een met de hand gemaskeerd split-paint-ontwerp met gesplitste lak om het krachtige ontwerp van het kuipwerk en de afwerkingskwaliteit te versterken.

Prijs en beschikbaarheid

De TRACER 9 GT+ zal in mei 2023 bij geselecteerde Yamaha-dealers verkrijgbaar zijn. Neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor meer gedetailleerde informatie over de lokale prijs.

Kleuren

De TRACER 9 GT+ is verkrijgbaar in Icon Performance en Power Grey.

Het bericht YamahaTracer 9 GT+: motorfiets om naar uit te kijken verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Honda CL500 op motorshow Milaan?

Nieuwe kleuren voor Yamaha Tracer 9 GT & Tracer

Volgende