Yamaha FZ-X: patentaanvraag voor kleine cross-over

| |

Yamaha springt in de strijd van de kleine en middelgrote cross-over motorfietsen door een patent aan te vragen voor een nieuw model: de Yamaha FZ-X. Deze nieuwkomer zou een spin-off kunnen zijn op basis van de Yamaha FZ 250. Het is niet ondenkbaar dat een model van dit type ook naar Europa kan komen, waar het uitgangspunt de Yamaha MT-03 zou kunnen zijn.

In India zijn cross-overs in trek

Kleine en middelgrote cross-overs hebben de afgelopen jaren een groot marktaandeel verworven, vooral – maar niet alleen – in India en Azië. Neem de Royal Enfield Himalayan, Hero Motocorp Xpulse 200 en de KTM 250/390 Adventure. Ze konden rekenen op veel positieve reacties en dat is misschien de katalysator geweest voor andere fabrikanten. Yamaha bijvoorbeeld. Daar zitten ze ook niet op hun handen, verre van dat zelfs. In India heeft Yamaha onlangs een copyrightaanvraag ingediend voor de naam Yamaha FZ-X.

Zwaar op de schop

Het acroniem zou de naam kunnen zijn voor een lichte cross-over op basis van het platform van de FZ en FZS-25. Dat zijn twee lichte ééncilinders met een inhoud van 249cc. Voor je van een cross-over kunt spreken, gaan deze modellen natuurlijk zwaar op de schop. Zowel het ontwerp en de geometrie als een deel van de standaarduitrusting moet veranderen. Onvermijdelijk is ook dat het chassis wordt herzien om deze beter geschikt te maken voor off-road gebruik.

De basis is de Yamaha MT-03

De luchtgekoelde 249cc-eencilinder levert 20,6 pk en 20 Nm koppel en de 5-versnellingsbak, die al op de FZ25 zit, zou onveranderd kunnen blijven op de eerste versnelling na. Die moet misschien wat korter gemaakt worden.

Al met al lijkt de Yamaha FZ-X weinig werk op te leveren voor het Japanse merk. Daarmee heeft het in korte tijd een fijne cross-over in het gamma die kan wedijveren met de Himalayan en de Adventure. Maar… de moeite die Yamaha in het project zal steken, komt geheel op conto van de Indiase markt. Dan rijst ook de vraag: en Europa dan? Als je de lijn doortrekt, is het te verdedigen dat er rond de 321cc-twin van de MT-03 een soortgelijke cross-over wordt gebouwd. Die kan dan de concurrentie aan met de in Europa succesvolle Royal Enfield Himalayan en KTM 390 Adventure.

Meer werk van Yogi Sejwal Design, check zijn Insta-pagina

Vorige

Dakar 2021 op je telefoon als augmented reality

BMW: ‘Cross-over slokt het sporttoer segment op.’

Volgende