Waarom de BMW R18M uniek is

| |

Zeg je BMW ‘M’ dan vliegen de pk’s, lichte onderdelen en vaak ook de euro’s je om de oren, zowel op twee als op vier wielen. Sterker nog: jarenlang was de M-serie voorbehouden aan auto’s, maar sinds kort kennen we natuurlijk allemaal de M1000RR. Al is het maar dankzij onze Michael van der Mark. Een R18 past wat ingewikkeld in dit rijtje. Paste wat ingewikkeld in het rijtje moeten we zeggen, want op de Verona Motor Bike Expo zagen we ineens een heuse R18M, gebouwd door ombouwspecialist American Dream, met medewerking van BMW Italië en dat maakt deze R18 een M, want het is dus verre van een hobbyproject waar het grote BMW niets van wist. De eerste schetsen werden ontworpen door Oberdan Bezzi, die erin slaagde een powercruiser te creëren zonder de essentie van de motorfiets te veranderen. American Dream zorgde er vervolgens voor dat er ook daadwerkelijk een motorfiets gemaakt werd, met hulp van andere specialisten:

  • Elaboratorio, gespecialiseerd op het gebied van prototyping en modelbouw, maakte de glasvezel kont en de kuip van de motorfiets.
  • Carbon Italy zorgde voor de kleppendeksels en inlaatkanalen, plus andere koolstofvezel details.
  • De korte uitlaat, ontworpen om de lijn compacter te maken en grotere hellingshoeken mogelijk te maken, is van ER Exhaust Revolution. De korte uitlaat geeft ook extra nadruk aan de blootliggende cadanas.
  • L.R. Leather bekleedde het zadel en Dox Art Factory deed het spuitwerk.
  • Rizoma leverde accessoires als spiegels, handgrepen en richtingaanwijzers, die allemaal het karakter van de motorfiets perfect aanvullen.

Ook een BMW R18 Aurora

Het idee van Garage 221 om een aangepaste R18 te maken, begon met de presentatie van de motorfiets op de EICMA 2019. Het resulteerde uiteindelijk in deze R18 Aurora. ‘Het was hard werken’, zegt de man van het project, Pier Francesco, ‘maar het resultaat is echt verrassend. De structuurlak van de kleppendeksels, de injectiebehuizingen en de oliekoelergrille maken het geheel homogeen, waardoor een uniek effect ontstaat met het cilinderblok en de carcanoverbrenging.’ Bijzonder is dat de onderdelen voor de bouw van deze R18 allemaal komen van andere BMW-modellen.

  • Het zadel is geleend van een 2005-1200C.
  • De batwingmounts zijn gemaakt van de steunen van een 1982-R100.
  • Een deel van een achterframe is van een 1991-K75.
  • Voor het spuitwerk werd de kleurcode van een RT100 uit 1983 als referentie genomen.
  • De grille van de oliekoeler van de R18 Aurora is geïnspireerd op de grille van BMW-auto’s uit de jaren zestig.
  • Buitenbeentje zijn echter de uitlaten. Die werden gebouwd in samenwerking met LeoVince.
BMW R18 Aurora.

Motorrijders zien andere dingen in het verkeer dan autorijders

Vorige

SYM NH-T 300: komt Versys X-300 uitdager naar Europa?

Dit zijn de tolwegen in West-Europa

Volgende