Een motorrijdende vrachtwagenchauffeur liet ons weten dat hij steeds meer vrachtwagens zonder buitenspiegels ziet rijden. “Dan kan ik dus niet meer in die spiegel kijken of hij mij gezien heeft,” schreef hij. Dat klopt. Reden tot zorg? Nee.
Mercedes was volgens ons de eerste die met spiegelloze vrachtwagens op de weg kwam. De voordelen spreken voor zich, als je even meedenkt. Het belangrijkste is dat de grote spiegelhuizen vervangen worden door veel kleinere camera’s. Dat is goed nieuws, want achter al die spiegels gaat makkelijk een hele auto schuil, dus een motorfiets of twee ook. Van dat gevaar zijn we dus af. Maar de MirrorCam, zoals Mercedes het noemt, biedt meer.
Weg dode hoek
Door de spiegels te vervangen door camera’s met monitoren is er een einde gekomen aan de bekende dode hoek. Ook met alle spiegels die de gemiddelde trucker om zich heen heeft hangen, is die dode hoek er nog altijd – en dan hebben we het niet eens over situaties waarin de spiegels niet goed afgesteld zijn, of waarin de chauffeur jou met motor en al over het hoofd ziet omdat hij net even anders ging zitten. De monitoren in de cabine laten altijd het complete beeld zien.
MAG roept op tot snelle actie bij dreigende wegafsluitingen
Alarm!
De nieuwste generatie van deze trucks is ook uitgerust met SideGuard Assist. Wil de chauffeur rechtsaf en zit jij in z’n dode hoek, dan wordt hij daar met beeld- en geluidssignalen op gewezen. De nieuwste versie van het systeem kan in zo’n geval de truck zelfs tot stilstand brengen. Nee, op motorfietsen willen we dat nooit – maar op een vrachtwagen? Natuurlijk.
Niet meer snijden
Ook bij manoeuvres biedt MirrorCam meer zicht. Waar normale spiegels in bochten alleen maar zicht op de zijkant van de oplegger bieden, scharnieren de camera’s mee: op de monitoren in de cabine zie je dus nog steeds wat je moet zien. Inclusief motorrijders en ander kwetsbaar verkeer. Net zo geruststellend: diezelfde monitoren geven met een streepjespatroon heel duidelijk aan of je met je motor nog achter de oplegger rijdt of er al naast zit. Dat verkleint de kans dat je gesneden wordt als een chauffeur zijn voorligger wil inhalen: de positie van een motorfiets is in een spiegel lastig in te schatten.
Oogcontact
En er is meer, afgezien van de milieuwinst door minder luchtweerstand. Chauffeurs kunnen niet meer verblind raken voor achteropkomend verkeer, omdat de ‘spiegels’ automatisch dimmen, en eventuele waterdruppels zijn met een verwarmingssysteem zo verdwenen. Blijft er dus maar één nadeel. Je hebt geen oogcontact meer met de chauffeur die schuin voor je rijdt. Maar als wij mogen kiezen, weten we het wel.
Foto: Daimler
Het bericht Trucks zonder spiegels: zorg of zegen voor motorrijders? verscheen eerst op Motor.NL.