Triumph Speed Triple 1200 RX: Wanneer een naked bike circuitambities krijgt

| |

De Triumph Speed Triple 1200 RX is geen doorsnee naked bike. Triumph positioneert dit model als een sportievere uitvoering van de reeds indrukwekkende Speed Triple 1200 RS. De ‘X’ in de naam staat volgens de Britse fabrikant voor “absolute performance, precisie en controle” – een niet mis te verstane knipoog naar de racewereld. Tijdens een test op het circuit van Portimão werd al snel duidelijk dat dit meer is dan alleen marketingpraat; de RX biedt een significant andere rijervaring dan zijn RS-broer.

Technische basis met cruciale aanpassingen

De kern van de Speed Triple 1200 RX is identiek aan die van de RS-versie. De aandrijving komt van dezelfde krachtige 1160 cc driecilinder die 180 pk bij 10.750 tpm levert en een koppel van 125 Nm bij 9.000 tpm produceert. Ook de zesversnellingsbak met quickshifter is onveranderd.

De verschillen zitten vooral in de ergonomie en uitrusting:

  • Een laag dat 69 mm lager en 52 mm meer naar voren is geplaatst
  • Voetsteunen die 14,5 mm hoger en 25,5 mm verder naar achteren staan
  • Een zadelbekleding met meer grip voor betere ondersteuning in bochten
  • Een elektronisch gestuurde, semi-actieve Öhlins stuurdemper
  • Een Akrapovic-uitlaatdemper van carbon en titanium
  • Standaard carbon-onderdelen zoals de voorspatbord en tankbekleding
  • Een opvallende gele kleurstelling (Performance Yellow)

Rijgedrag: precisie en stabiliteit voorop

Het neutrale en precieze rijgedrag van de RS-versie is behouden gebleven, maar de aangepaste zitpositie en semi-actieve Öhlins-voorvork bieden een directere feedback. Zelfs bij hoge snelheden op het circuit blijft het rijwielgedeelte stabiel. De elektronische stuurdemper draagt bij aan een rustig stuurgedrag, zelfs wanneer je hard accelereert uit bochten.

Dankzij de meer voorovergebogen zitpositie ligt er meer gewicht op het voorwiel, wat resulteert in meer feedback van de semi-actieve Öhlins-vork. In de track-instelling geeft de vork betrouwbare ondersteuning tijdens harde remmanoeuvres, terwijl de achterschokdemper zorgt voor goede tractie bij het accelereren.

Uitgebreide elektronische ondersteuning

De RX erft het indrukwekkende elektronische pakket van de RS-versie:

  • Instelbare tractiecontrole voor maximale veiligheid
  • Bocht-ABS voor gecontroleerd remmen in hellende positie
  • Wheelie-controle met vier standen
  • Meerdere rijmodi voor verschillende omstandigheden
  • Brembo-remsysteem met Stylema-remklauwen en instelbare MCS-pomp

Triumph brengt ‘Slippery Sam’ terug in gelimiteerde Trident 660 Triple Tribute

Marktpositie en concurrentie

De Speed Triple 1200 RX is gepositioneerd als een exclusievere en sportievere variant van de RS en richt zich op rijders die een naked bike met circuitprestaties zoeken. In dit segment concurreert hij met modellen als de Aprilia Tuono V4 Factory (ca. €29.549), de BMW S 1000 R (vanaf ca. €19.500) en de Ducati Streetfighter V4 (ca. €28.990).

Technische specs

Motor en transmissie
Type Vloeistofgekoeld, 12 kleppen, DOHC, inline 3-cilinder
Inhoud 1160 cc
Max Vermogen 183 PK @ 10.750 tpm
Max Koppel 128 Nm @ 8.750 tpm
Transmissie 6 versnellingen
Chassis
Frame Aluminium twin spar
Voorvering Öhlins 43mm volledig instelbare USD vorken
Achtervering Öhlins monoshock met elektronisch systeem
Maten en gewichten
Nat gewicht 199 kg
Brandstoftankcapaciteit 15.5 liter
Onderhoud
Onderhoudsinterval 10.000 mijl / 12 maanden
Verbruik en uitstoot
Brandstofverbruik 5.5 liter / 100 km
Emissies 127 g/km

Het bericht Triumph Speed Triple 1200 RX: Wanneer een naked bike circuitambities krijgt verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Inhoud MOTO73 #9: vanaf 15 mei in de losse verkoop en online nu te lezen

Adrenaline, actie en adembenemende stunts tijdens de Freestyle Show op RIDERS Festival

Volgende