Triumph kondigt nieuwe kleuren aan voor Tiger 900-modellen

| |

Triumph heeft nieuwe kleurenopties aangekondigd voor het modeljaar 2026 van zijn Tiger 900-serie. Zowel de GT Pro, gericht op weggebruik en toeren, als de Rally Pro, ontworpen voor offroad-avonturen, krijgen een opvallende visuele update. De nieuwe kleurstellingen zullen naar verwachting vanaf de zomer van 2025 bij dealers beschikbaar zijn.

De Tiger 900 GT Pro, de meer op asfalt gerichte variant, krijgt twee nieuwe kleurcombinaties. De eerste bestaat uit Carnival Red-accenten op een Sapphire Black tank en frame. Daarnaast is er een premium kleurenschema met Snowdonia White en Sapphire Black, aangevuld met Triumph Performance Yellow-accenten.

Voor de avontuurlijkere Tiger 900 Rally Pro introduceert Triumph een Snowdonia White & Graphite-schema met diagonale banden in Snowdonia White, Graphite en Sapphire Black. Het premium ontwerp omvat een Sapphire Black snavel, zitpanelen en spatbord met Triumph Performance Yellow-accenten, gecombineerd met Ash Grey op de onderste radiateurkap.

Technische specificaties blijven behouden

Hoewel de Tiger 900-modellen nieuwe kleuren krijgen, blijven de technische specificaties grotendeels ongewijzigd ten opzichte van de 2025-modellen. Beide varianten worden aangedreven door dezelfde 888cc vloeistofgekoelde driecilinder met 106,5 pk (79,5 kW) bij 9.500 tpm en een koppel van 90 Nm bij 6.850 tpm.

De GT Pro en Rally Pro onderscheiden zich vooral in hun offroad-capaciteiten. De GT Pro is uitgerust met Marzocchi-vering met 180 mm veerweg voor en 170 mm achter, terwijl de Rally Pro beschikt over Showa-vering met respectievelijk 240 mm en 230 mm veerweg, wat hem beter geschikt maakt voor ruig terrein.

Qua remmen vertrouwen beide modellen op Brembo Stylema 4-zuiger remklauwen met 320 mm schijven voor en een Brembo 1-zuiger remklauw met 255 mm schijf achter. De GT Pro is voorzien van Metzeler Tourance-banden, terwijl de Rally Pro op Bridgestone Battlax Adventure-rubber staat voor betere offroad-prestaties.

Uitgebreide uitrusting en elektronica

De Tiger 900-modellen blijven indrukwekkend uitgerust met een 7-inch TFT-instrumentenpaneel, geoptimaliseerde bochten-ABS en tractiecontrole, en tot zes rijmodi. De GT Pro en Rally Pro bieden standaard cruisecontrol, verwarmde handvatten en Triumph Shift Assist (quickshifter).

Een bijzonder kenmerk van de Tiger 900-motor is de unieke 1-3-2 ontstekingsvolgorde, die zorgt voor een onderscheidend karakter en verbeterde tractie bij lage toerentallen, wat vooral handig is in uitdagende offroad-situaties.

Marktpositie en alternatieven

De Triumph Tiger 900 concurreert in het middengewicht adventure-segment met modellen zoals de BMW F 900 GS, KTM 890 Adventure, en Yamaha Ténéré 700. In vergelijking met de Ténéré 700 biedt de Tiger 900 geavanceerdere technologie, maar tegen een hogere prijs. Tegenover de BMW F 900 GS biedt hij vergelijkbare waarde met een andere rijervaring, waarbij sommige rijders de voorkeur geven aan het motorkarakter en comfort van de Tiger.

Prijzen en beschikbaarheid

De prijzen voor de 2026-modellen zijn nog niet officieel bekendgemaakt.

Naast de Tiger 900 krijgen ook andere modellen in Triumph’s lineup nieuwe kleuren voor 2026, waaronder de Scrambler 1200 X, Street Triple 765 RS, en Rocket 3 Storm GT en R-modellen. Voor de meest actuele informatie over beschikbaarheid en prijzen in Nederland is het raadzaam contact op te nemen met lokale Triumph-dealers.

Het bericht Triumph kondigt nieuwe kleuren aan voor Tiger 900-modellen verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Nieuwe generatie: Selling Motorbikes begint aan een nieuw hoofdstuk

Kawasaki H2 SX-motor gaat de lucht in: supercharged motorblok in vliegtuigen

Volgende