Triumph introduceert 2024 Triumph Scrambler 1200 X en XE

| |

Triumph introduceert 2024 Triumph Scrambler 1200 X en XE. Terwijl de Indian Summer ons nog steeds met pothelmpjes en opengeritste doorwaaijasjes naar buiten lokt, doen motormerken er alles aan om ons klaar te stomen voor 2024. Zo ook Triumph, dat een nieuwe, toegankelijke Scrambler 1200 X en een rijkelijk uitgedoste Scrambler 1200 XE introduceert.

De basis van de Scrambler 1200’s blijft alvast onaangeroerd: het lekker koppelrijke 1200cc-Bonneville-blok, de ledverlichting rondom en het 21-inch voorwiel blijven gehandhaafd. Die eerste krijgt wel een nieuw 50mm-gasklephuis en dito uitlaattraject aangemeten, waardoor zowel het vermogen als koppel iets eerder pieken: de 90 pk wordt aangetikt bij 7.000 tpm, terwijl je 110 Nm achter de hand hebt bij 4.250 tpm. De bijbehorende, volle uitlaatnoot wordt verzorgd door geborstelde RVS-dempers.

Triumph Tiger 1200 krijgt ‘auto-lower’-functie. Gratis voor 2022-Tiger 1200’s!

Om het krachthonk zit op beide versies een stalen buizenframe. Zowel de X als de XE wordt met aluminium spaakwielen en Metzeler-rubber geleverd. Bochten-ABS en -traction control, vijf rijmodi (plus extra Off-Road Pro op de XE) en een geavanceerde IMU behoren vanaf 2024 tot de standaarduitrusting. De geribbelde zadels, nieuwe richtingaanwijzers en achterverlichting, de nodige details in geborsteld aluminium en drie kleurstellingen per model zorgen voor de kers op de taart.

2024 Triumph Scrambler 1200 X

De iets meer weggerichte X doet het met Metzeler Karoo Street om de wielen, een niet-instelbare 45mm-Marzocchi-cartridgevork vooraan en RSU met piggyback achteraan (170 mm veerweg), een lager zadel (820 mm) en een iets kortere wielbasis voor een zo kwiek mogelijke rit op asfalt. Axiaal gemonteerde Nissin-tweezuigerklauwen zorgen voor de nodige stopkracht, terwijl je alle info afleest op een lcd-scherm met ingebouwde tft-unit (met mogelijkheid tot connectiviteit) en je mobieltje oplaadt via de USB-aansluiting. Je herkent de X in een oogopslag aan zijn in lakkleur gespoten spatborden; in Carnival Red, Ash Grey of Sapphire Black.

2024 Triumph Scrambler 1200 XE

De XE moet zowel op verharde als stoffige ondergrond heersen: daarvoor heeft hij Metzeler Tourances (of Michelin Anakee Wild) om de wielen, een 65 mm breder stuur, verstelbare voetsteunen, volledig instelbare Marzocchi-ophanging met 250 mm veerweg, een 32 mm langere achterbrug (en langere wielbasis) voor meer stabiliteit offroad, en radiaal gemonteerde Brembo Stylema’s voor de dubbele 320mm-schijven vooraan (achteraan bijt dezelfde Nissin-enkelzuigerklauw in een 255mm-schijf als op de X). Alle rijhulpjes en informatie vind je terug op het full colour tft-scherm.

De Scrambler 1200 XE is verkrijgbaar in Phantom Black & Storm Grey met rode accenten, Baja Orange & Phantom Black, of Sapphire Black. Hij komt af-fabriek met geborstelde aluminium spatborden.

De 2024-Scrambler 1200 X en 2024-Scrambler 1200 XE kunnen vanaf nu besteld worden, en zijn vanaf januari 2024 leverbaar, al dan niet met een van de zeventig beschikbare accessoires.

Het bericht Triumph introduceert 2024 Triumph Scrambler 1200 X en XE verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Honda geeft 2024 X-ADV facelift en updates

2024 Kawasaki Z650RS krijgt tractie controle  

Volgende