Meestal ben je een professional met een heel team achter je, als je de Baja 1000 gaat rijden. Maar dat meestal niet altijd betekent, bewijst Wouter-Jan Van Dijk. De Nederlander, die woonachtig is in Australië, besloot één van de zwaarste offroad-races ter wereld zonder ondersteuning uit te rijden.
Van Dijk deed mee aan de race, op advies van zijn vriend Shane Moss. Moss had namelijk de race zelf al gereden in 2019 en vond dat Van Dijk genoeg enduro-ervaring had om de Pro Moto Ironman-klasse mee te rijden. In deze klasse rijden de deelnemers in hun ééntje op één motor voor ongeveer 1.300 mijl (ongeveer 2.092 km). Zijn advies kreeg hij maar een kleine zes maanden geleden en hij begon, naar eigen zeggen, ongeveer een maand geleden zich voor te bereiden.
Mirjam Pol rijdt haar eerste wedstrijd FIM Baja World Cup 2023
Vervolgens vloog hij naar San Diego, kocht een gebruikte KTM 500 EXC via Craigslist (Amerikaanse versie van Marktplaats) en reed ermee de grens over naar La Paz in Mexico. Alles wat hij bij zich had waren zijn maatje Moss en wat zadelzakken met de noodzakelijke benodigdheden. Toen Van Dijk en Moss op de startlocatie aankwamen, ontdekten ze dat het subframe van de motorfiets was gebarsten. (Van Dijk vermoedt dat het extra gewicht de oorzaak was.) Ze vonden een lasser en met behulp van mederacers slaagden ze erin om de motorfiets te repareren en de versleten banden op tijd te vervangen om aan de race te beginnen. Van Dijk had natuurlijk geen kans gehad om het parcours van tevoren te verkennen, had naar verluidt geen GPS en zou zijn eerste ooit SCORE International race in het midden van de nacht starten.
De race
Je zou toch met zo’n start denken dat Van Dijk er niets van zou bakken, maar niets is minder waar! Bij de eerste tussenstop op 359 km, stond hij op de eerste plaats in zijn klasse. Tegen de 964 km reed hij nog steeds op de tweede plaats. Omdat Van Dijk maar een beperkte hoeveelheid kon meedragen, moest hij naar verluidt vindingrijk zijn om zichzelf en zijn motorfiets van brandstof te voorzien, waarbij hij stopte bij supermarktjes en naar verluidt het voedsel at dat zijn mederacers deelden.
Met minder dan 160 km te gaan in de race sloeg het noodlot toe en viel het navigatiesysteem van Van Dijk eraf, wat een wiel beschadigde. Hierdoor stond het zo krom dat er geen lucht meer in bleef zitten. Terwijl hij zijn rug naar zijn volgende pitstop had gedraaid, bonden zijn mederacers de band zo strak vast aan het wiel dat hij nog steeds lucht kon vasthouden.
“Ik wist niet eens dat ze het deden,” vertelt Van Dijk, tegen The Drive. “Ik keek op de kaart om ernaar te kijken en voordat ik het wist, hadden ze de tank gevuld en begonnen ze de band en de hele motor met tie-wraps vast te zetten.” Toen ze klaar waren, was zijn tijd bijna op, want je moet de Baja binnen 50 uur uitrijden. Gelukkig wist hij de finishline te halen met een tijd van 48:27:03, inclusief straftijd. Uiteindelijk is Van Dijk zevende van negen in zijn klasse geworden, maar belangrijker nog is dat er nog nooit iemand eerder de race heeft uitgereden op een beschadigde, gebruikte motor zonder pit crew en zonder kennis van het parcours.
Het bericht Solo-held: Wouter-Jan van Dijk en zijn avontuur in de Baja 1000 verscheen eerst op Motor.NL.