Royal Enfield test nieuwe Himalayan 750 en elektrische HIM-E in de Himalaya

| |

Royal Enfield is bezig met de ontwikkeling van twee belangrijke nieuwe modellen die recent zijn gespot tijdens tests in de uitdagende omgeving van Khardung La – de hoogste pas ter wereld met een doorgaande weg, in Ladakh. Het gaat om de Himalayan 750, een krachtigere versie van de bestaande Himalayan-serie, en de HIM-E, een volledig elektrische adventure. De aanwezigheid van zowel de CEO als het hoofd design van Royal Enfield tijdens deze tests onderstreept het strategische belang van deze modellen voor het merk.

Software-gestuurde motorfietsen: Royal Enfield’s Flying Flea en de toekomst van motorrijden

Himalayan 750: meer vermogen voor grotere avonturen

De Himalayan 750 wordt naar verwachting uitgerust met een 750 cc paralleltwin die volgens schattingen meer dan 55 pk en 60 Nm koppel zal leveren. Dit betekent een aanzienlijke vermogenstoename ten opzichte van de bestaande Himalayan 450. De motor zal waarschijnlijk gekoppeld worden aan een zesversnellingsbak.

Qua uitrusting valt op dat de Himalayan 750 is voorzien van dubbele remschijven aan de voorzijde met tweezuiger-remklauwen, vermoedelijk van ByBre. De wielcombinatie van 19 inch voor en 17 inch achter suggereert een balans tussen offroad-capaciteiten en weggedrag. De veerweg van de ophanging lijkt minder te zijn dan die van het elektrische prototype, wat wijst op een meer op de weg gerichte benadering.

In het middensegment van de adventuremotoren zal de Himalayan 750 concurreren met modellen als de BMW F 750 GS, Triumph Tiger 900 en KTM 790 Adventure.

HIM-E: Royal Enfield’s eerste elektrische avontuurmotor

Naast de Himalayan 750 werd ook de HIM-E gespot, Royal Enfield’s eerste elektrische adventure. Het prototype vertoont enkele interessante technische kenmerken die Royal Enfield’s aanpak voor elektrische mobiliteit weerspiegelen.

Het frame van de HIM-E maakt gebruik van CNC-bewerkt en gesmeed aluminium, waarbij de batterij en motor als dragende delen van de constructie fungeren. De motor is direct verbonden met de achterbrug. De motor is voorzien van lange-slag vering met verstelbare voorvorken en een Öhlins-achterdemper met piggyback-reservoir. De remmen vooraan lijken te bestaan uit een Nissin-remklauw gekoppeld aan een 310mm remschijf.

Opvallend aan het ontwerp zijn de koelribben die de vloeiende lijnen nabootsen van de recent op EICMA 2024 geïntroduceerde Flying Flea FF-C6 en FF-S6 modellen. Hoewel specifieke details over het vermogen en de batterijcapaciteit nog niet zijn vrijgegeven, wordt verwacht dat de elektrische motor een vermogen zal hebben dat past bij avontuurlijk toeren, mogelijk in de 40-60 kW (54-80 pk) range, met een batterijcapaciteit van 10-15 kWh.

Royal Enfield HIM-E.

Marktintroductie en verwachtingen

Beide modellen bevinden zich in een vergevorderd stadium van ontwikkeling, wat suggereert dat een officiële onthulling niet ver weg is. Mogelijk volgt meer informatie tijdens de komende EICMA-motorshow. De tests in de uitdagende omgeving van de Himalaya passen in Royal Enfield’s traditie om hun avontuurlijke modellen grondig te beproeven in het terrein waarvoor ze zijn ontworpen.

Met deze twee nieuwe modellen lijkt Royal Enfield zowel traditionele motorrijders als milieubewuste avonturiers te willen aanspreken, waarmee het merk zijn positie in het groeiende segment van avontuurmotoren verder verstevigt.

Het bericht Royal Enfield test nieuwe Himalayan 750 en elektrische HIM-E in de Himalaya verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

De Motor Podcast #166: brullende blokken bij de Ducati Club Race 2025

Nieuwe strategie voor MV Agusta na beëindiging KTM-samenwerking: focus op exclusiviteit en betrouwbaarheid

Volgende