Royal Enfield ontwikkelt 250cc-hybride motor met hulp van CFMoto

| |

Royal Enfield lijkt een nieuwe weg in te slaan. Volgens betrouwbare bronnen werkt de Indiase fabrikant aan een 250cc-hybride motorfiets, ontwikkeld in samenwerking met het Chinese CFMoto. Dit project, intern aangeduid als ‘Codenamed V’, zou Royal Enfield’s eerste stap in de wereld van geëlektrificeerde motorfietsen markeren. Hoewel de fabrikant zelf nog geen officiële bevestiging heeft gegeven, wijzen meerdere signalen op een doorontwikkeld plan dat mogelijk begin 2026 tot een productiemotor kan leiden.

Hybride opties

De nieuwe 250cc-motorfiets zou worden uitgerust met een vloeistofgekoelde eencilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen. Het blok zal naar verwachting ongeveer 25-28 pk leveren bij 9.000-9.750 tpm, met een koppel van 20-22 Nm tussen 7.000-7.500 tpm. De boring en slag zouden ongeveer 72 mm x 61,2 mm bedragen, in lijn met vergelijkbare CFMoto-motoren.

Voor het hybride systeem lijken er verschillende opties op tafel te liggen:

  • Een mild hybrid systeem met een geïntegreerde startgenerator (ISG) die werkt op 48V. Dit systeem zou regeneratief remmen mogelijk maken en een bescheiden vermogensboost kunnen geven zonder veel extra gewicht toe te voegen.
  • Een volledige (parallelle) hybride aandrijflijn waarbij een elektromotor direct assisteert bij de aandrijving van het achterwiel, wat korte perioden van volledig elektrisch rijden mogelijk maakt.
  • Een serie hybride configuraties, waarbij de verbrandingsmotor alleen fungeert als generator om de accu op te laden die vervolgens een elektromotor aandrijft.

De nieuwe 250cc-hybride zou onder de Hunter 350 worden gepositioneerd en mikt op rijders die willen doorstromen vanuit de 100-150cc klasse. In India, waar de motor eerst wordt gelanceerd, zal het model concurreren met modellen als de Bajaj Pulsar N250, Hero Xpulse 200 4V, Honda CB300R en TVS Apache RTR 200 4V.

Strategische keuze voor de toekomst

Deze ontwikkeling past in Royal Enfield’s bredere strategie om het productaanbod te diversifiëren, alternatieve aandrijflijnen te verkennen en de wereldwijde productiecapaciteit tegen 2030 op te schalen naar 2 miljoen eenheden per jaar. De samenwerking met CFMoto stelt Royal Enfield in staat om externe expertise te benutten voor snellere ontwikkeling en implementatie van nieuwe technologieën.

Een belangrijke drijfveer achter de ontwikkeling van een hybride motor zijn de steeds strengere emissieregels in India (BSVI Phase 2) en de noodzaak om te voldoen aan Corporate Average Fuel Efficiency (CAFE) normen. Royal Enfield heeft toegezegd dat 85-90% van de motorfiets in India zal worden geassembleerd, wat past bij de lokale productiestrategie van het bedrijf.

Het bericht Royal Enfield ontwikkelt 250cc-hybride motor met hulp van CFMoto verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Can-Am Pulse en Origin profiteren van nieuwe BPM-regels voor elektrische motoren

Yamaha verlengt samenwerking met Riders for Health

Volgende