Royal Enfield Himalayan 452 maakt avontuurlijk motorrijden goedkoper

| |

Premium kwaliteit voor een betaalbare prijs – dat is waar Royal Enfield naar streeft om het adventure bike-segment te veroveren. ‘We willen iedereen die van plan is om de wereld rond te reizen een hoogwaardige, maar toch betaalbare motorfiets aanbieden,’ zegt Siddhartha Lal, de charismatische CEO van Royal Enfield. Hoewel de exacte prijs van de nieuwe Himalayan pas tijdens de EICMA 2023 (7-12 november) bekend wordt gemaakt, kunnen we speculeren dat deze rond de €6.000 zal liggen, nauwelijks hoger dan de huidige instapprijs van €5.490 voor het 24 pk-model. Misschien hebben de Indiërs zelfs nog een verrassing in petto: ‘Er staat iets speciaals te gebeuren tijdens de EICMA,’ aldus perschef Stephen Cain.

‘Sid’, zoals meneer Royal Enfield door iedereen in het bedrijf genoemd wordt, verkondigde tijdens de onthulling van de nieuwe Himalayan in het Himalaya-gebergte alvast ‘de democratisering van het avontuurlijk motorrijden.’ Hoe dan ook, deze nieuwe generatie lichtgewicht langeafstandsenduro (slechts 196 kilogram rijklaar) heeft alles in zich om de prijsstructuur in het adventure-segment flink op zijn kop te zetten. De nieuwe Himalayan is namelijk een uiterst moderne motorfiets, niet alleen in vergelijking met het robuuste maar nuchtere voorgaande model. Met volledige LED-verlichting, twee rijmodi met en zonder ABS, een volledig navigatiesysteem met Google-ondersteuning (Tripper Dash), vloeistofkoeling, zes versnellingen en aanzienlijk betere prestaties gooit Royal Enfield hoge ogen met de nieuwe Himalayan.

Aanzienlijke vermogensverbetering voor de nieuwe ééncilinder

Het vermogen stijgt van 24 naar 40 pk (een toename van 65%) en het maximale koppel stijgt van 32 naar 40 Nm (een toename van 25%). Maar liefst 90% van dit koppel is al beschikbaar bij slechts 3.000 tpm. De geheel nieuwe ééncilindermotor heeft nu een inhoud van 452 cc en maakt gebruik van vloeistofkoeling. De vrijwel geheel zwarte vierklepper is maar liefst 10 kg (20%) lichter dan die van het vorige luchtgekoelde model uit 2016, dat bovendien slechts vijf versnellingen had.

Ook op het gebied van topsnelheid en acceleratie behoort deze nieuwe generatie tot een compleet andere klasse: het vorige model bereikte met moeite een topsnelheid van 127 km/u, terwijl de nieuwe Himalayan volgens Royal Enfield 151 km/u kan halen – een toename van 24 km/u, oftewel bijna 20%. Voor het eerst beschikt de Himalayan over twee rijmodi (Performance en Eco), die beide optioneel kunnen worden gebruikt met of zonder enduro-ABS. Betrouwbare vertraging wordt verzorgd door een 320mm-schijfrem aan de voorkant en een 270mm-schijfrem aan de achterkant.

Langverwachte nieuwe Royal Enfield motorfiets geïntroduceerd in India

Een gevestigde naam onder wereldreizigers

De offroad-capaciteiten van de Himalayan zijn legendarisch. ‘Gebouwd voor alle wegen. Gebouwd voor geen wegen’ luidt de passende slogan van deze nieuwe Himalayan. Het huidige model (199 kg rijklaar) is al een gevestigde naam onder wereldreizigers – vooral in de Himalaya, waar deze motorfiets grotendeels ontwikkeld is, is hij sinds zijn lancering immens populair geworden. De nieuwe versie heeft tien millimeter meer (230 mm) grondspeling, veerwegen van 200 mm zowel voor als achter en een verstelbare zithoogte die kan variëren tussen 825 en 845 mm (voorheen 800 mm). De hoogte kan eenvoudig aangepast worden met behulp van twee inklapbare beugels onder het zadel. Een handige oplossing! Er is ook nog een lager zadel beschikbaar (805-825 mm).

Royal Enfield behoudt dezelfde wielmaat met een diameter van 21-inch voor het voorwiel en 17-inch voor het achterwiel. In India worden de nieuwe Himalayans standaard uitgerust met Ceat-endurobanden genaamd ‘Gripp’. Of deze banden ook in Europa gemonteerd zullen worden, moet nog blijken. Aan de voorkant wordt een upside-down-cartridge vork (43 mm) gebruikt, terwijl er aan de achterkant een centrale monoschokdemper met verstelbare veervoorspanning te vinden is, die de aluminium swingarm ondersteunt. Beide veerelementen worden geleverd door Showa. De wielbasis is aanzienlijk vergroot van 1.465 naar 1.510 mm, terwijl de totale lengte licht is toegenomen van 2.190 naar 2.245 mm. De opvallend ruime brandstoftank heeft nu een inhoud van 17 liter (voorheen 15,5 l). Met het opgegeven gemiddelde brandstofverbruik van slechts 3,67 l/100 km kun je probleemloos zo’n 400 kilometer rijden zonder te hoeven tanken.

Nieuw navigatiesysteem in samenwerking met Google

De bestuurder kan via Google Maps precies zien waar hij naartoe gaat. Met behulp van de Royal Enfield-app kan hij zijn smartphone verbinden met het nieuwe ronde TFT-display (Tripper Dash). Direct daaronder bevindt zich een USB-C-aansluiting om ervoor te zorgen dat je altijd stroom hebt voor je apparaten. In plaats van de bekende turn-by-turn-navigatie die Royal Enfield tegenwoordig aan bijna alle modellen toevoegt met behulp van een klein extra instrument, heeft de nieuwe Himalayan een kleurenbeeldscherm van maar liefst vier inch. Met behulp van de modusknop aan de rechterkant van het stuur kan je kiezen of je de motorinformatie (snelheid, toerental, etc.) groot wil weergeven of juist de routebeschrijving inclusief omgeving. Dit is een zeer slimme en digitale oplossing, inclusief integratie met muziek en telefoonfuncties, waar geen enkele concurrent in deze klasse mee kan concurreren.

Toenemende concurrentie in de klasse tot 500 cc

En dan hebben we nog te maken met concurrentie. Royal Enfield gaat de strijd aan met groeiende premium concurrenten met zijn nieuwe Himalayan. Triumph zal in 2024 zijn perfect afgewerkte ééncilinder 400-modellen op de markt brengen, Harley-Davidson is aanwezig in India met zijn X440-model en Indiase concurrent TVS lanceert een nieuwe 310 Apache gebaseerd op de BMW G 310 R. Al deze motoren richten zich op een groeiende middenklasse in het subcontinent India – net als Royal Enfield dat doet met zijn premium koers. Het wordt spannend, ook hier in Nederland! Geen enkele andere adventure motorfiets biedt zoveel moderne uitrusting voor zo’n lage prijs als deze nieuwe Himalayan.

‘Het belangrijkste doel was om het DNA van de Himalayan te behouden,’ zegt Sid Lal. Hiermee bedoelt hij de toegankelijke en karakteristieke eigenschappen van deze globetrotter-motorfiets met zijn ééncilindermotor. Maar hij heeft het natuurlijk ook over het ontwerp. Met zijn slanke middensectie, vaste koplamp, royale tank en bagagedrager is de Himalayan direct herkenbaar. De laadcapaciteit bedraagt maar liefst 198 kg, een indrukwekkende prestatie voor een motorfiets die zelf slechts 196 kg weegt. Er zijn talloze accessoires verkrijgbaar voor lange reizen: een hogere kuipruit, aluminium topkoffer, aluminium zijkoffers, tanktassen, valbeugels, aluminium radiatorschermen en nog veel meer. Als je wilt kun je meteen kiezen voor de adventure-kit (inclusief koffers, topkoffer, rooster en hogere kuipruit) of de stijlvolle rally-kit met onderdelen zoals een smal enkelzitszadel, hogere kuipruit en gestroomlijnde zijbekleding achteraan. Het stationaire geluidsniveau bedraagt 91 dB(A).

Vijf kleuropties om uit te kiezen

Er is keuze genoeg als het gaat om kleuren. ‘Hanle Black’ heeft bijvoorbeeld een John-Player-Special-achtige uitstraling met een zwarte tank, goudgele accenten en geanodiseerde gouden spaakwielen. ‘Kaza Brown’ is een woestijnbeige kleur. ‘Kamet White’ heeft grafische accenten op de witte tank. ‘Slate Himalayan Salt’ is pastelgrijs met rode accenten en ‘Slate Poppy Blue’ is dezelfde grijstint maar dan met blauwe accenten. Royal Enfield biedt drie jaar garantie of 30.000 km op deze motorfiets. De eerste servicebeurt vindt plaats na 500 km en daarna elk jaar. Naar verwachting zal de nieuwe Himalayan in februari 2024 op de markt worden gebracht.

Conclusie

De nieuwe Royal Enfield Himalayan 452 is een goedkoop alternatief voor wereldreizigers. Met zijn moderne design, verbeterde prestaties en betaalbare prijs streeft Royal Enfield naar het democratiseren van avontuurlijk motorrijden. Met een vermogenstoename van 65%, een topsnelheid van 151 km/u en indrukwekkende offroadcapaciteiten is deze motorfiets klaar voor elk avontuur. Het nieuwe navigatiesysteem in samenwerking met Google zorgt voor moeiteloze navigatie, terwijl de ruime keuze aan accessoires de mogelijkheid biedt om de motorfiets aan te passen aan persoonlijke wensen. Met vijf kleuropties om uit te kiezen, is er voor ieder wat wils. Kortom, met de nieuwe Royal Enfield Himalayan ben je helemaal klaar om de wereld te verkennen!

Het bericht Royal Enfield Himalayan 452 maakt avontuurlijk motorrijden goedkoper verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Zwarte Cross verwelkomt in 2024 ook dagbezoekers op donderdag

2024 Ducati Hypermotard 698 Mono: de ultieme eencilinder Supermotard voor op de weg

Volgende