Reddingsstrook België kan levens redden

| |

Sinds oktober 2020 is het verplicht om op de Belgische wegen in een file altijd een ‘reddingsstrook’ te vormen. Dat betekent dat er een vrije doorgang moet zijn voor hulpdiensten en takelwagens. Wij motorrijders mogen hier gelukkig ook gebruik van maken.

(Foto en tekst: Vlaams Verkeerscentrum)

2023 gaat richting het drukste jaar op de Vlaamse snelwegen. Daarom is het belangrijk om deze relatief nieuwe regel opnieuw te benadrukken. Het vormen van een reddingsstrook is dus verplicht volgens de wegcode, ongeacht het type weg waarop je rijdt. Het geldt voor alle wegen met minstens twee rijstroken in dezelfde richting, zelfs binnen de bebouwde kom.

Om een reddingsstrook te vormen, moeten alle voertuigen op de linkerrijstrook uiterst links rijden en moeten voertuigen op andere rijstroken zoveel mogelijk naar rechts opschuiven. Mensen moeten spontaan een reddingsstrook vormen zodra er filevorming optreedt, ook als er op dat moment nog geen hulpdiensten naderen. Het is daarnaast altijd verstandig om als bestuurder vooruit te denken. Hierdoor is er bij file zo snel mogelijk een reddingsstrook beschikbaar.

Automatische sancties voor het gebruik van een afgesloten rijstrook in Groot-Brittannië

Bij het vormen van een reddingsstrook is het echter verboden om op de vluchtstrook, een gesloten spitsstrook, een eventuele busbaan of een fietspad eromheen te rijden. Wat wel weer goed nieuws is, is dat motorrijders wel de strook mogen gebruiken, maar er zijn twee belangrijke regels: passeer de auto’s met niet meer dan 20 km/u verschil en als er een hulpvoertuig achter je verschijnt moet je onmiddellijk ruimte voor ze maken.

Als elke weggebruiker de reddingsstrook ter harte neemt, zullen de (hulp)diensten bij interventies veel sneller ter plaatse zijn. Dat kan levens redden bij zware ongevallen. Tegelijk zijn takelaars hierdoor ook sneller en dat zorgt ervoor dat de files een stuk sneller opgelost zijn. Wie de verplichting van de reddingsstrook niet naleeft, kan een boete tot 174 euro krijgen. Het principe van de verplichte reddingsstrook bestaat ook in tal van andere landen, waar het al vele jaren goed werkt: onder meer in Duitsland, Luxemburg, Hongarije, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije en Zwitserland. 

Het bericht Reddingsstrook België kan levens redden verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Uit Japan: een Honda Monkey 50 in verguld zilver

Zero’s DSR/X Adventure Bikes nemen deel aan de Maudes Trophy

Volgende