OX Patagonia: ‘zero-emission’ scrambler uit Spanje

| |

De Spaanse start-up OX Motorcycles is eindelijk klaar met het verfijnen van zijn Patagonia, een off-road georiënteerde elektrische motorfiets die duidelijk is afgeleid van de OX One, de ‘zero emission’ café-racer die iets meer dan een jaar geleden werd gepresenteerd. Het model werd maanden geleden al aangekondigd en zal in de herfst van 2022 zijn opwachting maken.

De OX Patagonia daarentegen heeft het uiterlijk van een scrambler, met een design dat de ‘avontuurlijke’ talenten moet benadrukken. Opgenomen in het design zijn de grote, meesturende led-koplamp die is opgenomen in de slanke kuip en met een hoog spatbord er direct onder, de kleine, buisvormige beschermkappen aan weerszijden van de neptank en de royale skidplate aan de onderkant. Vooraan vinden we een 19″ gespaakte velg en achteraan een 17″ lichtmetalen velg, beide geschoeid met noppenbanden.

Eerste test RGNT Scrambler en RGNT Classic: Elektro op z’n Zweeds

De high-lights qua uitrusting bestaan uit het fraaie instrumentarium met een multifunctioneel lcd-scherm, de verwijderbare lederen koffers van 14 liter en de beschikbaarheid van de inmiddels bijna onmisbare USB Type-C oplaadaansluiting, extern geplaatst op de neptank waarin ook een handig opbergvakje zit.

Net als de OX One zal de Patagonia kunnen profiteren van het exclusieve IoT-systeem (Internet of things), Elisa genaamd. Dat maakt een rechtstreekse verbinding mogelijk tussen het voertuig en het internet. De software in de motorfiets en de benodigde app voegen een navigatiesysteem, GPS, rijstatistieken en 24-uurs technische ondersteuning toe.

De technische architectuur van de Patagonia volgt grotendeels die van de Ox One. Te beginnen met de borstelloze motor in het achterwiel met ‘vermogenspieken’ tot 11 kW (iets minder dan 15 pk) om de opgegeven maximumsnelheid van 110 km/u te bereiken. De motor wordt aangedreven door een 72 V/60 A verwijderbaar accupakket van 22 kg, wat het totale gewicht van de motor op 160 kg brengt.

In tegenstelling tot de Ox One is er voor de Patagonia geen sprake van snelladers, waardoor je vijf uur moet wachten om de batterij in een normaal huishouden op te laden en de geclaimde actieradius van 100 km te kunnen halen.

Het chassis van de OX One is enigszins aangepast voor een meer avontuurlijk gebruik. Dat heeft geleid tot aanzienlijke verschillen: grotere bodemvrijheid (+50 mm), een langere wielbasis (+50 mm) en een meer rechtop zitpositie. De ophanging is aan beide kanten verstelbaar, terwijl de schijfremmen voor en achter worden gecoördineerd door een gesynchroniseerd remsysteem voor meer stabiliteit en veiligheid. De zithoogte is 820 mm.

Na de lancering, gepland voor 22 september, zal de OX Patagonia aanvankelijk alleen in de kleuren Green Parrish en Ocher Baret beschikbaar zijn in Spanje, Portugal en Frankrijk tegen een prijs van € 6.900,- incl. belasting (na een aanbetaling van 250 euro voor de reservering). Het zal daarna niet lang meer duren voor andere landen in Europa worden bevoorraad. Hou de officiële OX Motorcycles website in de gaten voor verdere updates.

Het bericht OX Patagonia: ‘zero-emission’ scrambler uit Spanje verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 geldt niet voor motorfietsen

Fietsen met Troy Bayliss over TT Circuit Assen

Volgende