Niu brengt RQi uit op Europese markt

| |

Niu lanceert zijn RQi in Europa. De Chinese fabrikant presenteerde deze elektrische motor vier jaar geleden, tijdens CES 2020 in Las Vegas.

De RQi had in 2020 nog mooie prestaties, met een topsnelheid van 160 km/u en 40 pk. Helaas zorgde een reeks vertragingen ervoor dat Niu de motorfiets niet kon lanceren en uiteindelijk kreeg de RQi een nieuw (afgezwakt) ontwerp om meer beginnersvriendelijk te zijn. In 2022 zag deze nieuwe versie het licht en de RQi was ineens vergelijkbaar met een A1-125cc-motorfiets.

Niu heeft nu aangekondigd dat de RQi er ook eindelijk gaat komen dit jaar. Op het gebied van prestaties zal er niet veranderen t.o.v. het model dat mensen in 2022 te zien kregen. Denk hierbij aan een 7.500 watt elektrische motor, die equivalent is aan ongeveer 11 pk vermogen. De motor heeft daarentegen wel een flinke bult koppel, met een geclaimde 450 Nm aan trekkracht. Niu claimt verder dat de RQi een topsnelheid heeft van 100 km/u en in 2,9 seconden van 0 naar 50 km/u kan gaan.

Snufjes

Wat betreft de batterij, krijgt de RQi niet één, maar twee 72-volt, 36 ampère eenheden mee. Niu stelt dat dat een gecombineerd bereik van ongeveer 200 km per oplaadbeurt moet opleveren. De motor mag dan een gebrek aan bloedstollende snelheid hebben, maar gelukkig heeft hij wel wat hoogwaardige componenten. Hierbij kan je denken aan Pirelli-banden, Brembo radiale remklauwen aan de voorkant en ABS met dubbel kanaal. Niu beweert verder dat de RQi al zijn 450 nm aan koppel onder controle kan houden met zijn antislip-regelsysteem.

Verder zijn er ook de volgende systemen terug te vinden: volledige LED-verlichting, keyless start en camera’s aan de voor- en achterzijde voor extra veiligheid. Tot slot heeft de RQi ook GPS-tracking. Handig voor als je motor gestolen is, maar wel een risico op het gebied van privacy. De prijzen zijn nog niet bekend, maar Niu stelt wel dat de RQi in het eerste kwartaal van 2024 bij Europese dealers terechtkomt.

Het bericht Niu brengt RQi uit op Europese markt verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Tyga’s transformatie: Van VFR naar RC30

Honda-octrooiaanvraag biedt blik op toekomstige Fireblade

Volgende