Interview met minister Tieman: ‘Een motor-APK is niet nodig’

Dit artikel werd eerder gepubliceerd door Motorrijdersactiegroep MAG. De MAG komt al 35 jaar op voor jouw belangen. Word lid of doneer! We schreven het al eerder: de dreiging van een motor-APK komt weer dichterbij. In een schriftelijk interview vroegen we minister Tieman van Infrastructuur en Waterstaat om zijn visie op het voorstel van de Europese Commissie. Ook kaartten we de rol van de motorfiets als mobiliteitsoplossing en de onderwerpen motorgeluid en weginrichting kort aan. Tot nu toe waren lidstaten in de gelegenheid om motorfietsen vrij te stellen van een …

Lees meer

Suzuki knalt 60 jaar vol innovatie, kracht en rijplezier tegemoet

In 2026 pakt Suzuki Nederland groots uit – het merk blaast dan zestig kaarsjes uit. Sinds het importeurschap in 1966 zijn de wegen, rivieren en meren van Nederland doordrenkt met Suzuki-DNA. Wat begon met de legendarische T20 “Super Six” groeide uit tot zes decennia van slim design, technische innovaties en pure rijvreugde. En dat feestje krijgt een elektrisch staartje met de komst van de e VITARA begin 2026. Historie: de 2-takt jaren van Suzuki Twee wielen, één missie: passie Met de T20 zette Suzuki in 1966 de toon – compact, …

Lees meer

Midual Type 1 Série 3: Franse luxe met een duizelingwekkend prijskaartje

Als het Franse luxemerk Midual met een nieuw model komt, kun je erop rekenen dat het speciaal wordt. Dat gebeurt namelijk bijna nooit. Tien jaar na de baanbrekende Type 1 zetten de Fransen opnieuw de motorwereld op scherp met de gloednieuwe Midual Type 1 Série 3. Slechts 20 stuks worden er gebouwd — stuk voor stuk genummerd en met de hand gemaakt. Dit is Franse vakmanschap in z’n puurste vorm: perfectie, topmaterialen en ongelofelijke precisie. Mechanisch meesterwerk Bij Midual is elke motorfiets een kunstwerk. Ook de Type 1 Série 3 …

Lees meer

MV Agusta onthult meer specs van hun unieke vijfcilinder motorblok

In een tijdperk waarin de motorfietsindustrie flirt met elektrische stilte en de viercilinder als heilige graal wordt aanbeden, heeft MV Agusta op EICMA 2025 een daverend statement gemaakt. De ‘Cinque Cilindri’ – een baanbrekende vijfcilinder motorblok dat nog jaren ontwikkeling zal vergen – is geen gewoon concept. Het is een provocatie, een herbevestiging van de ziel van de verbrandingsmotor en tegelijkertijd een blauwdruk voor de toekomst van het Italiaanse merk in de Supersport-, Naked- en Touring-segmenten. De cijfers alleen al zijn ronduit ambitieus: meer dan 240 pk bij toerentallen die …

Lees meer

Verge Motorcycles vernieuwt zijn TS Pro: lichtere krachtpatser met meer autonomie

Verge Motorcycles heeft zijn vlaggenschip TS Pro grondig onder handen genomen. De Finse fabrikant – bekend om zijn gedurfde design en opvallende aandrijving – introduceert een lichtere, krachtigere en technologisch geavanceerdere versie van zijn elektrische motorfiets. Ondanks een uitdagende markt voor jonge e-motormerken blijft Verge investeren in zijn visie op elektrische mobiliteit, en dat werpt zijn vruchten af. Moeilijke markt Elektrische motorfietsen winnen dan wel steeds meer terrein, maar voor kleinere producenten blijft het een strijd om elke morzel van de motormarkt. En nu ook grote spelers zoals Honda de …

Lees meer

FEHAC: maak klassieke motoren vanaf 40 jaar belastingvrij

De Federatie van Historische Automobiel en Motorfiets Clubs (FEHAC) roept de Tweede Kamer op om klassieke motoren en auto’s vanaf 40 jaar belastingvrij te maken. In hun brief aan de fracties wijzen ze op de recente wijzigingen in het belastingplan van Minister Heinen, die een aanpassing van de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers met zich meebrengt. In een brief aan de fracties in de Tweede Kamer en de Commissie Financiën constateert de FEHAC dat in het belastingplan van Minister Heinen, een voorstel zit om de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aan te passen. …

Lees meer

De Motor Podcast #177: een motorclub met een kleurrijk randje

Er waait een frisse wind door de Nederlandse motorwereld. In aflevering 177 van De Motor Podcast ontmoeten Peter Kroon en Dennis Kuzee twee leden van Pink Spirit, een motorclub die al sinds 1989 bewijst dat motorrijden en inclusiviteit perfect samengaan. Geen raceclub of merkgebonden vereniging, maar een bonte mix van motorrijders die één ding delen: de liefde voor samen rijden. Voorzitter Eric Homs en clublid Linda de Roos vertellen hoe Pink Spirit in ruim dertig jaar is uitgegroeid tot een levendige club met zo’n 150 leden. Van maandelijkse toertochten in Nederland …

Lees meer

Suzuki introduceert de vernieuwde Address 125

Dit artikel is een persbericht afkomstig van een van onze partners. Dit persbericht kan commerciele boodschappen bevatten. Suzuki presenteert de vernieuwde Address 125, een compacte en zuinige motorscooter met nog meer comfort en vernieuwde elektronica. Met een fris design, verbeterde prestaties en extra gebruiksgemak is de Address 125 dé ideale keuze voor dagelijks woon-werkverkeer en stadsritten. Nieuwe kleuren en stijl De Address 125 is nu verkrijgbaar in twee nieuwe matte kleuren: Metallic Mat Black No.2 (YKV) Metallic Mat Stellar Blue (YUA) 1 van 2 Technologische vernieuwingen De scooter is voorzien …

Lees meer

Dordrecht heeft de meeste flitspalen per kilometer wegdek

Of het echt een eervolle vermelding is, valt te betwijfelen, maar Dordrecht heeft, gemeten per kilometer wegdek, de meeste flitspalen. De stad neemt daarmee de titel van ‘flitshoofdstad’ van Nederland over van Haarlem. Lawaaiflitspaal voorlopig nog zonder boetes Uit onderzoek van Online-Casinos.com blijkt dat Dordrecht 32,38 flitspalen per 1.000 kilometer wegdek heeft. Daarmee staat de stad bovenaan de lijst, gevolgd door Haarlem met 30,47 flitspalen per 1.000 kilometer. Hilversum (29,07), Helmond (27,57) en Den Bosch (22,21) volgen daarna. Geen van deze steden heeft echter daadwerkelijk 1.000 kilometer wegdek. Dordrecht heeft …

Lees meer

MV Agusta’s vijfcilinder Trapezio: Revolutionaire motor of technische gimmick?

In de hoek van de EICMA-stand, bijna onopgemerkt tussen de glimmende nieuwe modellen, stond een motorblok dat de fundamenten van de motorfietswereld zou kunnen doen beven. MV Agusta’s ‘Cinque Cilindri’ – een vijfcilinder motor in een trapeziumvormige configuratie – werd stilletjes gepresenteerd als conceptmotor, maar de implicaties zijn allesbehalve bescheiden. Met mogelijk meer vermogen dan de huidige topmodellen uit Varese, positioneert deze Italiaanse engineering-exercise zich als een van de meest ambitieuze atmosferische motoren die ooit voor een productie-motorfiets is voorgesteld. De configuratie is even simpel als revolutionair: drie cilinders in …

Lees meer