Motoruitvaart – de laatste rit

| |

Ron Hoogendijk is niet de stereotype zwarte kraai die met een gestreken gezicht een laatste gang naar een kerkhof begeleidt. De gepensioneerde verzekeringsagent is een gemoedelijke reus die bij toeval in het vak is gerold. Hij werd gegrepen door een Harley-Davidson WLC 750cc-zijklepper met Hollandia-zijspanbak uit 1942. Die werd te koop aangeboden met de voorwaarde dat de nieuwe eigenaar er uitvaarten mee zou verzorgen. Rons eerste motoruitvaart was voor de vrouw van een goede vriend. ‘Toen merkte dat de WLC de uitvaart luchtiger maakte, persoonlijker. Regelmatig word ik door nabestaanden aangesproken over de Harley-Davidson. Vaak zijn het net zulke liefhebbers als de man of vrouw die ik naar het kerkhof of crematorium begeleid.’ Na die keer was Ron om en dat was het begin van rouwharley.nl, tegenwoordig rouwmotor.nl. Ron is inmiddels zo druk met motoruitvaarten – soms wel drie per week – dat er naast de WLC ook een glimmende Heritage Springer en een BMW R 1150 GS voor de uitvaarten in zijn schuur staan.

Motoropleidingen bereiden zich voor op elektrische motoren

Heel Nederland

Ron verzorgt uitvaartritten in heel Nederland, maar wordt vooral ingehuurd door uitvaartondernemingen. ‘Mijn motorfietsen voorzien in een diepgevoelde behoefte. Daarom moeten ze zowel technisch als uiterlijk tiptop zijn. Om die reden pleeg ik meer onderhoud dan nodig is. Maar als beslist om de WLC wordt gevraagd, zeg ik er altijd bij dat-ie 80 jaar oud is. Er is een kans dat-ie stilvalt tijdens een uitvaart, maar die kans verklein ik tot het uiterste. Je zult stil komen te staan met een lekke band! Daarom gebruik ik Ride-on, een sealant in de band. Met dat spul deed ik eerder al ervaring op in Marokko. Voor Arjan Brouwer – ex-Paris-Dakar coureur – begeleid ik adventuretours, een hobby van mij.’

Laatste grap

Ondanks dat Ron zijn zaken goed voor elkaar heeft, gaat het toch ook wel eens mis. ‘Gewoonlijk is de rit naar de laatste rustplaats kort. Maar een keer ook niet. Omdat ik de rouwstoet leid, zette ik een waypoint van de bestemming in mijn gps. Toch ging het mis en moest de stoet op een dijkweg keren. Ik dacht dat ik de wind van voren zou krijgen, maar het voorval werd door de nabestaanden luchtigjes afgedaan als “de laatste grap van Bert”. Dan merk je dat mijn motorfietsen de zwaarte uit een uitvaart halen.’

Het bericht Motoruitvaart – de laatste rit verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Triumph Tiger 900 Rally & GT Aragon-edities komen eraan

Honda CL750 Scrambler op basis van 755cc-twin

Volgende