Moto Morini Seiemmezzo: Strada en Scrambler op de Chongqing Motor Show

| |

Het is merkwaardig om helemaal naar China te gaan om te weten te komen wat nieuw is in Italië, maar de Chongqing Motor Expo is een van de belangrijkste in het land en het is zeker interessant…

Onder de tentoongestelde motorfietsen staat de Moto Morini Seiemmezzo, waarin de invloed van Chinees eigendom sterk aanwezig is. De motorfiets was al in prototypevorm te zien op de 2019 Milaan show, maar lijkt nu veel meer gedefinieerd. Naar alle waarschijnlijkheid ligt de introductie niet meer ver weg, hoewel een precieze datum nog niet is aangekondigd.

Dit is het tweede Moto Morini-model dat in China op de markt komt. Er zijn twee versies op basis van hetzelfde platform: de Seiemmezzo STR en de Seiemmezzo SCR, dat wil zeggen ‘Strada’ en ‘Scrambler’. De laatste is nog niet op de markt gebracht. De verschillen lijken niet groot, afgezien van de wielen, die in het ene geval van lichtmetaal zijn en in het andere gespaakt. Ze lijken wel dezelfde afmetingen te hebben, 19″ voor en 17″ achter. De wegversie is uitgerust met licht geprofileerde Pirelli MT60 RS-banden, die de Italiaanse fabrikant aanbiedt voor gemengd asfalt/licht offroad-gebruik. Wat er ook onmiddellijk uitspringt is het voorspatbord, in het ene geval laag en in het andere hoog, In het algemeen is zijn de twee versies min of meer gelijk aan elkaar.

Moto Morini X-Cape: een pré-productie test

Geringe wijzigingen

In vergelijking met het door Moto Morini gepresenteerde prototype in Milaan is de tank anders. Die heeft min of meer hetzelfde silhouet, maar heeft nu duidelijke contouren die hem persoonlijker maken. De led-verlichting en het eendelige zadel zijn gebleven. Het blok is de 649cc-paralleltwin. Die wordt geleverd door Chunfeng en maar herzien in Europa om ‘m te stijlen aan de kenmerken van de Seiemmezzo. Het frame heeft hetzelfde buisvormige trellis-ontwerp die we zagen in Milaan. Wel is de vorm van de achterbrug anders, die wordt afgeveerd door een enkele schokdemper, asymmetrisch geplaatst aan de rechterkant. Het remsysteem is van Brembo, met twee schijven van 300 mm voor en een van 255 mm achter. Over prijzen is nog niets bekend, maar ze zouden zeer betaalbaar moeten zijn. Moto Morini zelf spreekt van een ‘instap-motorfiets’.

Vorige

FEMA-studie: 90% van motorrijders tegen benzineverbod

De terugkeer van de kuip: Triumph Speed Triple 1200 RR & MV Agusta Superveloce

Volgende