Michelin patenteert achteruit voor motoren

| |

Michelin wil een nieuw, van de auto afgeleid, rijhulpsysteem introduceren in de motorwereld.

De Honda Gold Wing en de dikke Harley-Davidsons zijn geen toonbeeld voor makkelijk manoeuvreren. Ze zijn groot en zwaar en daarom werden ze uitgerust met een comfortabele achteruit. Dankzij Michelin zou deze handige rijhulp ook beschikbaar komen op alle motorfietsen. Ideaal voor niet al te grote motorrijders die minder goed met de voeten bij de grond kunnen komen.

Veranderen motorfietsen in auto’s?

Yamaha experimenteert met een vierwielige motor. Ook Kawasaki heeft al concepts uitgedacht met vier wielen. Zou het werkelijk zo zijn dat motorfietsen transformeren in auto’s? Rijhulpsystemen die al eeuwen tot de uitrusting behoren van auto’s vinden ook hun weg naar motorfietsen. Van cruisecontrol, tractioncontrol, hill start-systemen etc, kijken we al lang niet meer op.

Ride Vision: aftermarket systeem voorkomt botsingen

De laatste trend is radar, die signalen naar de regeleenheid stuurt om het gedrag van de motorfiets te controleren en om rijders te alarmeren. Andere fabrikanten ontwikkelen veiligheidssystemen die voorspellende gaven en het vermogen hebben waardoor ze het heft in handen nemen op hachelijke momenten.

Michelin wil in de toekomst niet alleen maar afhankelijk zijn van banden en stapt buiten hun comfortzone met een eigen innovatie: de achteruitversnelling. Een oplossing die aantrekkelijk zou kunnen zijn voor motorrijders die een bepaald type motorfiets willen, maar die door moeder natuur niet zijn voorzien met al te hoge stelten. De fabrikant van auto- en motorbanden heeft een apparaat gepatenteerd dat alle moeilijkheden zou kunnen wegnemen die verband houden met het rijden op grote, zware motoren.

Hoe werkt het?

De door Michelin ontworpen achteruitversnelling wordt aangedreven door een eigen lithium-ion batterij en bestaat uit een paar kleine rollers die in een behuizing zijn gemonteerd. Het apparaat is met een beugel aan het achterwiel bevestigd, zoals de nummerplaathouder op een moderne motorfiets. De rollen op het achterwiel worden aangedreven door kleine elektromotoren. Ze kunnen zowel voor- als achteruit draaien. Het idee heeft wel wat van een Solex-aandrijving. Ook die werd door een rol – op het voorwiel – voortbewogen.

De elektromotoren in het apparaat hebben een vermogen van 3,6 V. Ze zijn krachtig genoeg om tussen twee en vier Nm kracht op het achterwiel uit te oefenen. En dat is genoeg om ook de zwaarste motorfietsen met een lage snelheid voort te bewegen.

Het is niet helemaal duidelijk hoe het systeem onder normale rijomstandigheden loskomt van de band. Mogelijk dat er een solenoïde in de versnellingsbak zit die ervoor zorgt dat de rollen vrij kunnen draaien. Om hiervan zeker te zijn, moeten we de verdere ontwikkelingen afwachten. Hoe de bediening in zijn werk gaat, wordt in het octrooi niet in detail behandeld.

Vorige

Triumph Triple Days bij de dealers

Jopa Racing Products wordt de distributeur van DaineseMX in Nederland

Volgende