Kawasaki Z1100: Terugkeer van de rauwe performance naked in 2026

| |

Volgens recent gelekte certificeringsgegevens en rapporten van de California Air Resources Board (CARB) werkt Kawasaki aan een nieuwe liter-klasse naked voor modeljaar 2026: de Z1100. Deze langverwachte toevoeging aan de Z-serie lijkt een terugkeer naar de roots van krachtige nakeds zonder overbodige franje.

De Z1100 deelt zijn 1099 cc vloeistofgekoelde viercilinder met de Ninja 1100 en Versys 1100, maar positioneert zich als een lichtere, meer wenbare variant met de nadruk op pure performance. Met een vermogen van 134,1 pk bij 9.000 tpm en een geschat koppel van 112 Nm bij 7.600 tpm (gebaseerd op de Ninja 1100) belooft de Z1100 een indrukwekkende rijervaring.

Technische Specificaties en Prestaties

De gelekte specificaties schetsen het beeld van een serieuze performance naked. De Z1100 weegt naar verluidt 221 kg rijklaar – lichter dan zijn toergerichte broers – en heeft een topsnelheid van 247 km/u. De motor produceert hetzelfde piekvermogen als de Ninja 1100 en iets meer dan de Versys 1100 (132,8 pk).

De afmetingen wijzen op een compacte maar gespierde machine, met een wielbasis van 1.440 mm, een totale lengte van 2.055 mm, breedte van 825 mm en hoogte van 1.085 mm. Hoewel er nog geen officiële informatie is over de rijdynamiek, suggereert het lagere gewicht en het vermoedelijk bredere stuur een wenbaardere motorfiets met een meer oprechte rijpositie vergeleken met de Ninja 1100.

Positionering in de Markt

De Z1100 lijkt zich te positioneren tussen de extreme supercharged Z H2 en de meer toegankelijke Z900. De nieuwe naked richt zich op rijders die een pure, minder elektronisch-gestuurde rijervaring zoeken, maar wel de kracht en het karakter van een grotere motor willen.

Op de Nederlandse markt zal de Z1100 naar verwachting concurreren met motorfietsen als de Suzuki GSX-S1000, Yamaha MT-10), Honda CB1000R, en de duurdere Europese alternatieven zoals de Ducati Streetfighter V4 en Aprilia Tuono V4. Gezien deze prijsrange zal de Z1100 waarschijnlijk tussen de €12.000 en €15.000 in de markt worden gezet.

Historische Context van de Z-serie

De Z-serie heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1972 met de introductie van de legendarische Z1 (900). Deze baanbrekende motorfiets, met zijn DOHC viercilinder motor, zette een nieuwe standaard voor prestaties en werd gevolgd door talrijke iconische modellen.

Door de jaren heen evolueerde de Z-serie via modellen als de KZ1000/Z1000 (1977-1980), de sportieve Z1-R (1978-1980), en verschillende generaties Z1000-modellen, elk met eigen innovaties en designfilosofieën. De meest recente Z1000-modellen (vanaf 2014) introduceerden Kawasaki’s kenmerkende ‘Sugomi’-design, gekenmerkt door een agressieve, roofdierachtige houding.

De aankomende Z1100 bouwt voort op deze erfenis, met moderne technologie en prestaties in een klassiek naked bike-concept. Na jaren waarin merken zich richtten op middenklasse-motoren, markeert de Z1100 een terugkeer naar de grote, natuurlijk-ademende naked bike.

Verwachte uitrusting en styling

Hoewel specifieke details nog niet zijn bevestigd, zal de Z1100 waarschijnlijk worden uitgerust met moderne elektronica zoals IMU-gebaseerde tractiecontrole, bochten-ABS, verschillende rijmodi en mogelijk een quickshifter. Een TFT-dashboard met smartphone-connectiviteit lijkt ook een logische verwachting.

Qua styling zal de Z1100 naar alle waarschijnlijkheid Kawasaki’s ‘Sugomi’-designtaal voortzetten, met een laaggeplaatste koplamp, hoekige carrosseriedelen, een minimalistische voorkuip en een grotendeels blootgesteld motor en frame. De agressieve uitstraling die kenmerkend is voor de Z-serie zal ongetwijfeld worden doorgetrokken in dit nieuwe model.

Met de introductie van de Z1100 lijkt Kawasaki te reageren op de vraag van rijders die prestaties zonder overbodige franje waarderen. Voor liefhebbers van pure, mechanische rijervaring biedt deze nieuwe liter-class naked een veelbelovend vooruitzicht.

Het bericht Kawasaki Z1100: Terugkeer van de rauwe performance naked in 2026 verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

KTM’s elektrische plannen: E-Duke prototype onthuld in KTM Motohall

Van straatmotor naar woestijnbeest: de metamorfose van een Royal Enfield Bear 650

Volgende