Indian Motorcycle patenteert radar-technologie

| |

Indian Motorcycle start een technologisch offensief op het gebied van veiligheid. De oudste Amerikaanse motorfietsfabrikant heeft een patent aangevraagd voor een nieuw adaptief verlichtingssysteem. Het nieuwe is dat je het kunt uitbreiden met een radar- en lasersysteem. Dat regelt dan weer de cruisecontrol.

Ongeschikt systeem

De veiligheid komt van de verlichting. Maar de radar is de motortrend van het moment. Indian Motorcycles heeft patent aangevraagd voor bochtenverlichting, die ook werkt met grootlicht in combinatie met radar en laser.

Niets nieuws, want de adaptieve koplampen – of de bochtenverlichting – werden in 2011 voor het eerst geïntroduceerd door BMW met de K1600GT/GTL. In tien jaar tijd kwam de techniek niet echt van de grond, ondanks het feit dat ze een haalbare oplossing zijn en ’s nachts het zicht merkbaar verbetert. Een van de redenen waarom het systeem geen het succes werd, is dat het ‘installatieruimte’ nodig heeft op een motor en het nogal wat accucapaciteit kost. Iets dat heeft de K1600 wél in overvloede heeft.

Radar op de 2021 Ducati Multistrada V4

Wat alle adaptieve koplampen doen is de weg verlichten door de hellingshoek van de motor of de voorvork. Het systeem dat Indian Motorcycle bestudeert is een speciaal platform dat de helling van de motor detecteert en de verschillende led-segmenten van de koplamp aanstuurt. En dan niet alleen de buitenste en maar ook bij grootlicht, zodat het licht de bocht verlicht, zelfs wanneer je met grootlicht rijdt.

Het project werd onthult door het Duitse tijdschrift Motorrad. Die stelt dat de tekeningen niet geheel toevallig betrekking hebben op de Indian Roadmaster. Juist omdat dit model beschikbare ruimte voor installatie van het systeem.

Sensoren in overvloed

Op de bovenste schets zie je hoe de voorkant van de Indian Roadmaster fungeert als display voor de mogelijke posities van de verschillende sensoren en koplampen van het gepatenteerde systeem. De nummers 60, 54, 50, 52 en 42 staan voor mogelijke sensoren, terwijl de nummers 40, 56 betrekking hebben op de lampen.

Een andere elektronische innovatie betreft de aanpassing van de intensiteit van de koplampen aan de snelheid: de ingenieurs van Indian hebben drie niveaus geïdentificeerd voor een variërend bereik en een variërende breedte. Bij 30 km/u is de lichtbundel kort en breed, bij 60 km/u wordt de bundel langer en bij 90 km/u weer smaller.

Er zijn niet minder dan 21 sensoren op de Roadmaster geplaatst, elk met verschillende taken, waaronder nabijheid. Zelfs het traditionele indianenhoofd op het voorspatbord wordt genoemd als mogelijke sensorlocatie.

De sensoren kunnen ook geïntegreerd worden met de nieuw geïntroduceerde radarsystemen, maar ook met de nieuwe lidar-sensoren, die staan voor Light Detection and Ranging, een soort lasergebaseerd systeem voor het meten van afstanden.

In de praktijk werkt het als een radar, maar in plaats van radiogolven maakt het gebruik van lichtgolven. Ook kan het een aantal doelen dienen, zoals dodehoekwaarschuwing en plotselinge reacties van voorliggers. In het geval van de Roadmaster kun je het ook gebruiken als parkeerhulp gezien het slechte zicht naar achteren…

Vorige

2021 Bullit Hero 250: nieuwe kleine Scrambler

De ‘KTM’ CFMoto MT800 is definitief klaar

Volgende