Honda reproduceert 150 originele RC30-onderdelen

| |

Na de lancering op de Japanse thuismarkt vorig jaar breidt het Honda ‘RC30 Forever’-programma deze maand ook uit naar Europa.

Honda startte het ‘RC30 Forever’-programma na ontmoetingen met gevestigde clubs van RC30-eigenaars in Japan en Europa, waarbij de eigenaars hun sterke wens uitten om deze iconische motoren op de weg en in mint conditie te houden door gebruik te maken van originele Honda-reserveonderdelen.

In het kader van het programma produceert Honda ongeveer 150 originele vervangingsonderdelen voor de RC30, die betrekking hebben op het blok, het chassis, de carrosserie en de elektronica. Deze werden gekozen op basis van verzoeken van eigenaars en de ervaring van experts binnen Honda’s R&D- en productie.

Aan het begin van het ‘RC30 Forever’-project bleek uit een onderzoek door de RC30-archieven dat in 2017 werd uitgevoerd, dat geen van de originele houten modellen of mallen voor de RC30 bewaard waren gebleven. Het was duidelijk dat de originele tekeningen nodig zouden zijn om het project vooruit te helpen. Zoals alle motorfietsen die in die tijd werden geproduceerd, was de fabricage van de RC30 gebaseerd op 2D met de handg etekende ‘wireframe’ blauwdrukken, op basis waarvan modellen en mallen werden gemaakt. In vergelijking met de moderne methoden van 3D computermodelling en digitale tekeningen bevatten deze blauwdrukken veel minder specifieke details, hetgeen de reproductie van de nieuwe onderdelen bemoeilijkte.

De beschikbare blauwdrukken werden gedigitaliseerd, vergroot tot schaal 1:1 en vergeleken met bestaande onderdelen die geleend waren van resterende RC30’s binnen de Honda en de clubs van eigenaars om zeker te zijn van hun nauwkeurigheid. Desondanks waren er nog steeds duidelijke leemten in de gedetailleerde informatie die nodig was om de voor het project vereiste kwaliteit van de onderdelen te produceren. Om ervoor te zorgen dat de onderdelen aan deze zeer hoge normen zouden voldoen, was het van vitaal belang de oorspronkelijke teamleden, van wie velen al in de zestig waren, bij het project te betrekken om hun knowhow, passie en ervaring te delen toen het projectteam de nieuwe houten modellen en mallen vanaf nul opnieuw creëerde.

Het is deze combinatie van tastbare elementen zoals nieuwe gedigitaliseerde tekeningen en beschikbare onderdelen, met reeds lang bestaande niet-kwantificeerbare factoren zoals de ervaring van terugkerende, reeds gepensioneerde Honda-werknemers, die uiteindelijk heeft geleid tot de succesvolle totstandkoming van RC30 Forever-programma in Japan.

De legendarische RC30 werd voor het eerst onthuld op de Tokyo Motor Show in 1987, en vond zijn weg naar Europa in 1988. Hij was beperkt tot ongeveer 5.000 exemplaren wereldwijd en werd ontworpen om te voldoen aan de homologatieregels die nodig waren om te kunnen deelnemen aan het pas opgerichte World Superbike Championship.

Toevalstreffer: Honda CB1300

De RC30 werd met de hand gebouwd in de fabriek van Hamamatsu en werd aangedreven door een vloeistofgekoelde 748cc 90° V4 die was voorzien van de allernieuwste racetechnologie van die tijd. Ontwikkelingsingenieurs van Honda maakten maximaal gebruik van exotische materialen zoals koolstofvezel, Kevlar en magnesium in de hele motorfiets. Het blok was voorzien van titanium drijfstangen en een slipperkoppeling. De wielen en remmen waren voorzien van snelkoppelingen en de vering was voor en achter volledig instelbaar. De motorfiets had een onmiskenbare eenzijdige Pro-arm achterbrug, ontworpen om tijdens races snel van achterwiel te kunnen wisselen.

De erfenis van de RC30 werd bekrachtigd toen hij zowel in 1988 als in 1989 het WK Superbike won met Fred Merkel. Hij behaalde ook overwinningen in tal van nationale en internationale races, waaronder overwinningen op het eiland Man door gevierde rijders als Joey Dunlop, Carl Fogarty, Steve Hislop en Philip McCallen.

Vorige

Goedhart Motoren wordt uitgebreid en krijgt een tijdelijke Pop-Up Outlet

Singapore weert oude motorfietsen vanaf 2028 van de weg

Volgende